Тема. Системи двох лінійних рівнянь із двома змінними та графічний спосіб розв'язування систем
Мета: засвоїти знання щодо залежності кількості розв'язків системи лінійних рівнянь від співвідношення коефіцієнтів a, b, c цих рівнянь; вироблення вмінь застосовувати названу ознаку під час графічного розв'язання систем рівнянь; подальше вдосконалювати вміння розв'язувати системи лінійних рівнянь графічним способом.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Перевірити на уроці бажано не тільки розв'язання письмових вправ, але й теоретичну частину. Тому на початку уроку пропонуємо учням контрольні запитання (див. попередній урок), а потім проводимо інтерактивну вправу «Мікрофон». Після перевірки теоретичних знань, організуємо перевірку розв'язання письмових вправ або:
III. Формулювання мети й завдань уроку
Після перевірки домашнього завдання (виконання письмових вправ на оволодіння теорією), маючи на увазі графічні уявлення щодо розв'язування систем лінійних рівнянь, ставимо запитання: чи завжди система двох лінійних рівнянь має розв'язок та чи завжди цей розв'язок можна знайти графічним способом. Як впевнитися в цьому, адже навіть якщо розв'язок є, але точка значно віддалена від початку відліку після побудови графіка, її можна й не побачити. Тому необхідно «винайти» точний метод для перевірки чи є взагалі в системі розв'язки, і якщо є, то скільки їх може бути.
IV. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
1) у = 12х – 10; 2) у = 4 – 0,5х; 3) у = 15х; 4) у = х(1 – х); 5) у = 11;
6) ; 7) ?
1) 7х – 2у = 6; 2) у – х2 = 9; 3) 3х + 0у = 5; 4) 1,5у + 0х = 5; 5) 4х – у = 0.
V. Вивчення нового матеріалу
Дослідження числа розв'язків системи двох лінійних рівнянь з двома змінними на основі графічних уявлень і знань, властивостей графіків лінійних функцій є основною дидактичною метою уроку.
Після повторення питань: а) що є графіком лінійної функції; б) яка умова різних випадків взаємного розташування графіків двох лінійних функцій та в) як із лінійного рівняння виразити у через х (див. попередній етап уроку) учням можна запропонувати практичні завдання.
1) 2) 3)
Після виконання та обговорення результатів узагальнюємо та коригуємо висновки й заносимо відповідні записи в зошити.
Конспект 22 |
Кількість розв'язків системи лінійних рівнянь |
Нехай дано систему |
1) Якщо то система має один розв'язок (графіки рівнянь перетинаються). |
2) Якщо , то система не має розв'язків (графіки рівнянь паралельні). |
3) Якщо , то система має безліч розв'язків (розв'язком системи є будь-який розв'язок кожного з рівнянь) (графіки збігаються) |
VI. Закріплення знань, вироблення вмінь
Виконання усних вправ
|
|
|
1) |
2) |
3) |
Виконання письмових вправ
1) 2) 3) 4)
1) має нескінченно багато розв'язків? Знайдіть два такі розв'язки;
2) має один розв'язок? Знайдіть такий розв'язок;
не має розв'язків?
VII. Підсумки уроку
Серед рівнянь 2х + у = 3; 2х + 2у = 6 та 2х + 2у = 3 оберіть таке, щоб разом із рівнянням х + у = 3 вони утворили систему, що має:
1) один розв'язок; 2) безліч розв'язків; 3) не має розв'язків.
VIII. Домашнє завдання
№ 1. З'ясуйте, чи має система розв'язки та скільки. Для систем, що мають один розв'язок, відшукайте його, побудувавши графіки рівнянь:
1) 2) 3)
№ 2. Знайдіть які-небудь три розв'язки системи:
1) 2)
№ 3. На прямій, яка є графіком рівняння 4х + 9у = 1, узято точку, ордината якої дорівнює 1. Знайдіть абсцису цієї точки.