Скарбничка сучасних прийомів рефлексії
Рефлексія –роздуми людини, спрямовані на аналіз самої себе - власних станів, учинків, минулих подій. Семантично близькі слова «самоспостереження», «самопізнання», «роздуми». Рефлексія важлива для формування творчого мислення і саморозвитку особистості.
Використання рефлексії на уроці - це спроба відобразити те, що сталося з «я» учня: «Що я думав? Що відчував? Що надбав? Що мене здивувало? Що я зрозумів?». Залежно від вироблених критеріїв самооцінки формується новий спосіб (норма) поведінки, діяльності, а також необхідні сучасній особистості якості: самостійність, підприємливість,конкурентоспроможність.
Рефлексія може здійснюватися на будь-якому етапі уроку.
Мета рефлексії:
на початку уроку - установлення емоційного контакту з учнями, визначення ступеня готовності до сприйняття нового;
наприкінці уроку - допомагає вчителю визначати ефективність своєї роботи і ступінь засвоєння матеріалу класом, дитині – систематизувати здобуті знання і порівнюватз досягненнями однокласників.Мета вправ на завершення – акумулювати позитивний досвід, отриманий на уроці. Правильно проведені вправи наприкінці заняття формують в учнів враження про урок як про корисно і позитивно проведений час.
Для вчителя систематичне використання етапу рефлексії дає можливість своєчасно побачити реакцію учнів щодо навчання та внести необхідні корективи в роботу.
ПРИЙОМИ РЕФЛЕКСІЇ
«Світлофор знань»
добре (зелений колір);
не дуже добре (жовтий колір);
погано (червоний колір).
«Рюкзак»
-Символічні рюкзачки наповніть своїми враженнями за урок, побажаннями.
Я навчив (-лася)вся …
Я запам’ятав (-ла) …
Мені дуже сподобалось ….
Я хочу подякувати ….
«Квиток для виходу із класу»
Наприкінці уроку вчитель мотивує учнів подумати над опрацьованим матеріалом, щоб отримати «квиток на перерву».
«Заповітний кристал»
-Виберіть з чарівної скриньки свій заповітний кристал.
- Я впевнена(ний) що сьогодні мені вдалося …
Я дізнався (-лася) багато нового ….
Мені потрібна допомога …
Мені сподобалися завдання …
« Цеглинки»
На цеглинках написано етапи уроку. Дітям запропоновано розфарбувати кожен етап уроку різними кольорами залежно від того, як вони оцінили свою діяльність на уроці.
Зелений – я активно працюва (-ла) на уроці;
Жовтий – я виконував(-ла) усі завдання лише тоді, коли мене питали;
Синій – я виконував(-ла) усі завдання, але іноді був (була) неуважна і не запам’ятав (-ла) увесь матеріал;
Червоний – мені не вдалося запам’ятати весь матеріал, я часто не міг(могла) зосередитися.