Склад. Основні правила переносу

Про матеріал
активізувати знання учнів про мовну систему; удосконалити уміння п’ятикласників ділити слова на склади, визначати наголошений склад; розвивати навички правильного переносу слів; виховувати інтерес до мови.
Перегляд файлу

Тема.  Склад. Основні правила переносу

Мета: активізувати знання учнів про мовну систему; удосконалити уміння п’ятикласників ділити слова на склади, визначати наголошений склад; розвивати навички правильного переносу слів; виховувати інтерес до мови.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: підручник, комп’ютерна програма «Сходинки: Незвичайний поїзд», комп’ютер, тлумачний словник, проектор, «смайлики» з паперу для оцінювання учнів.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя.

Добрий день, учні. Рада вас бачити сьогодні бадьорими та здоровими, адже це сприятиме засвоєнню нових знань та активізації набутих вже відомостей щодо сьогоднішньої теми.

( Учні записують дату  у зошити, а вчитель в той час робить запис у журналі).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Фронтальне опитування.
  • Які теми ми з вами вивчали на попередніх уроках?( Звуки мови)
  • Який  розділ мовознавства вивчає звуки? (Фонетика)
  • На які дві групи ділимо усі звуки мови? (Голосні і приголосні. Голосні звуки бувають наголошені і ненаголошені.  Приголосні  в українській мові бувають тверді і м’які, дзвінкі і глухі) .
  • Яка кількість голосних звуків є в українській мові?( 6 голосних звуків [а о у е и і]).
  • Що називається транскрипцією? (Запис звуків у квадратних дужках)
  1. Завдання .
  • Прочитайте дані транскрипції (запис зроблено на дошці чи на папері, прикріпленому до дошки, або виведено через проектор) і запишіть слова у зошит.  По один учень записує слова на дошку.

[м а р' і й а] – Марія               [й у р б а] – юрба                     [д о л' а]-  доля

[ч е р в е н'] – червень           [й і д а л' н' а] – їдальня        [т' у л'] – тюль

Перед нами слова, у яких присутні літери я,ю,є . Згадаймо, що вони можуть позначати то однин звук, то два. Скажіть у яких випадках.

Також у цих словах маємо літеру Ї, котра завжди позначає два звуки та Ь, котрий постійно зм’якшує приголосні звуки.

Вчитель роздає  учням фішки-смайлики за усні відповіді та виконані завдання біля дошки.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Як ви гадаєте, для чого потрібно ретельно вивчати звуки, букви? Яка нам з цього користь?  (Щоб правильно говорити і писати українською мовою).
  • Чи можете сказати, як називається розділ науки, що вчить нас правил написання? (Орфографією, або правописом).
  • Зараз для  цікавішого повторення пропоную виконати завдання допомогою гри «Незвичайний потяг». Вам знайомі правила гри: потяг рушить з місця тільки тоді, коли хтось із вас назве правильну кількість голосних і приголосних звуків у кожному окремому  слові  прислів’їв. Під час гри слова записуєте у зошит.

(Прислів’я подати через проектор) Дод.1

Посієш вчасно, то і вродить рясно.

Книга вчить, як на світі жить.

Ластівка день починає, а соловей його кінчає.

Вчитель знову за відповіді учнів віддає їм фішки.

ІV. Оголошення теми уроку

– Сьогодні будемо працювати над темою: «Склад. Основні правила переносу».

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

  • Відкрийте підручник на сторінці ___, § __.  Запишіть у зошити тему.

Вчитель записує на дошку.

– Згадайте, що таке склад?

 

V. Пояснення нового матеріалу про склад

  1. Усне пояснення теми із супровідною демонстрацією правил прикладами за допомогою слайдів через проектор або записом на дошці. Див. додаток 2

 

– Склад – це один або декілька звуків, які вимовляються одним поштовхом видихуваного повітря. Наприклад: та – ра - кан; ди – тин - ство ; Пав - лик; о - бід.

  • Порахуйте скільки голосних у кожному слові і скільки складів?
  • Отже, у слові стільки складів, скільки голосних звуків.
  1. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ
  2. Читання й  коментування правил у підручнику с. __. Один учень читає вголос, інші слідкують.

VІ. Закріплення вивченого

  1. Робота з підручником. Вправа зі зміненим завданням.

* Спершу учні читають ланцюжком слова, промовляючи по складах. Перший ряд записує слова з одним складом, другий – з двома, третій – з трьома складами.

  1. Крок, ґлей, крок, рух, дім (тлумачення слова ґлей шукати у тлумачному словнику) .
  2. Мрія, Київ, життя, радість, сиджу.
  3. Сузір’я, калина, оберіг, шкільний, веселка.

Скласти речення з одним словом з кожної групи слів. Перші троє учнів на оцінку.

* Виділені слова записати у транскрипції:

Київ – [к и й і в]

Україна – [у к р а й і н а]

Щоднини – [ш ч о д н и н и ]

ходжу – [х о  дж у]

Вчитель віддає фішки за відповіді  та виконані завдання біля дошки.

 

VІІ. Пояснення основних правил переносу слів

  1. Пояснення вчителя основних правил переносу.

Записування прикладів до кожного правила.

  1. Читання та коментування правил з підручника с. ______

Приклади, які подані у правилі, вчитель пояснює на дошці для кращого унаочнення і засвоєння: яли-на, ар-мія, один, Т. Шев-ченко ( Т. Шевчен-ко) та ін.

 

VІІІ. Закріплення вивченого

1.Робота з підручником. Вправа ____

Один учень працює біля дошки і пояснює перенос слова, а інші працюють на місцях і пишуть слова у зошит. ( Один учень записує на дошку по три слова)

  1. Гра «Лови звук» . Вчитель зачитує слова, а  один з учнів усно ділить на склади. Так кілька учнів.

Чорногуз, крапелька, силач, стеля, простір, кома, криниця, тріо, риба, чипси, смола, дім, совість, свято, карамель, сон, читання, перемога, ставок, життя, доброта, джміль, сніг, щастя, воля, солдат, мати, домівка. 

Учні отримують фішки за відповіді

ІХ. Підсумки та оцінювання

  • На сьогоднішньому уроці ми з вами повторили вивчене про звуки і букви української мови. Тішуся, що усі працювали завзято. Ті учні, які правильно відповідали, отримали відповідні фішки – смайлики, котрі переводимо у шкільний бал . Також ви вивчили невідомі вам до сьогодні правила правопису. 

Учні перераховують основні правила переносу, з якими сьогодні познайомилися і закріпили на письмі.

 Записування оцінок у щоденники та журнал.

Х. Домашнє завдання

  1. Загадки, що спроектовані на дошку записати у зошити, вставляючи пропущенні літери у словах. Відгадки до них записати усіма можливими способами переносу слів. (загадки подати через проектор без відгадок)

1.Бач..ть – не бач..ть, чути – не чу.., мовчки гов..рить, дуж..  мудрує. (Книжка)

 2.Сто..ть при дорозі на одній нозі, хто її зрушить, плак..ти мусить. (Кропива)

                3.Вранці умива..ться срібною росою, до сонця  пов..ртається своєю гол..вою                           (Соняшник)

               4.Кн..ги ч..тають, а грам..ти не знають; своїх оч..й не мають, а світ бач..ти пом..гають (Окуляри)

2.  Вправа __. Виконайте завдання до вправи.

                                  Вчитель пояснює завдання.

 

 

 

Додаток 1.

Посієш вчасно, то і вродить рясно.

 

 

Книга вчить, як на світі жить.

 

 

Ластівка день починає, а соловей його кінчає

                             

 

 

 

 

               Додаток 2.               

                                Та - ра - кан;

 

ди - тин - ство ;

 

                             Пав - лик;

               

                             о - бід,

 

                           пе-ре-мо-га,

 

                        син,    день,  рік.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

1.Бач..ть – не бач..ть, чути – не чу.., мовчки гов..рить, дуж..  мудрує.

 

 2.Сто..ть при дорозі на одній нозі, хто її зрушить, плак..ти мусить.

 

       3.Вранці умива..ться срібною росою, до сонця  пов..ртається своєю гол..вою.  

                       

         4. Кн..ги ч..тають, а грам..ти не знають; своїх оч..й не мають, а світ бач..ти пом..гають

 

docx
Додано
12 січня 2021
Переглядів
745
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку