Тема. Склад. Основні правила переносу
Мета: активізувати знання учнів про мовну систему; удосконалити уміння п’ятикласників ділити слова на склади, визначати наголошений склад; розвивати навички правильного переносу слів; виховувати інтерес до мови.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: підручник, комп’ютерна програма «Сходинки: Незвичайний поїзд», комп’ютер, тлумачний словник, проектор, «смайлики» з паперу для оцінювання учнів.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя.
Добрий день, учні. Рада вас бачити сьогодні бадьорими та здоровими, адже це сприятиме засвоєнню нових знань та активізації набутих вже відомостей щодо сьогоднішньої теми.
( Учні записують дату у зошити, а вчитель в той час робить запис у журналі).
ІІ. Актуалізація опорних знань
[м а р' і й а] – Марія [й у р б а] – юрба [д о л' а]- доля
[ч е р в е н'] – червень [й і д а л' н' а] – їдальня [т' у л'] – тюль
Перед нами слова, у яких присутні літери я,ю,є . Згадаймо, що вони можуть позначати то однин звук, то два. Скажіть у яких випадках.
Також у цих словах маємо літеру Ї, котра завжди позначає два звуки та Ь, котрий постійно зм’якшує приголосні звуки.
Вчитель роздає учням фішки-смайлики за усні відповіді та виконані завдання біля дошки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
(Прислів’я подати через проектор) Дод.1
Посієш вчасно, то і вродить рясно.
Книга вчить, як на світі жить.
Ластівка день починає, а соловей його кінчає.
Вчитель знову за відповіді учнів віддає їм фішки.
ІV. Оголошення теми уроку
– Сьогодні будемо працювати над темою: «Склад. Основні правила переносу».
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ
Вчитель записує на дошку.
– Згадайте, що таке склад?
V. Пояснення нового матеріалу про склад
1. Усне пояснення теми із супровідною демонстрацією правил прикладами за допомогою слайдів через проектор або записом на дошці. Див. додаток 2
– Склад – це один або декілька звуків, які вимовляються одним поштовхом видихуваного повітря. Наприклад: та – ра - кан; ди – тин - ство ; Пав - лик; о - бід.
VІ. Закріплення вивченого
* Спершу учні читають ланцюжком слова, промовляючи по складах. Перший ряд записує слова з одним складом, другий – з двома, третій – з трьома складами.
Скласти речення з одним словом з кожної групи слів. Перші троє учнів на оцінку.
* Виділені слова записати у транскрипції:
Київ – [к и й і в]
Україна – [у к р а й і н а]
Щоднини – [ш ч о д н и н и ]
ходжу – [х о дж у]
Вчитель віддає фішки за відповіді та виконані завдання біля дошки.
VІІ. Пояснення основних правил переносу слів
Записування прикладів до кожного правила.
Приклади, які подані у правилі, вчитель пояснює на дошці для кращого унаочнення і засвоєння: яли-на, ар-мія, один, Т. Шев-ченко ( Т. Шевчен-ко) та ін.
VІІІ. Закріплення вивченого
1.Робота з підручником. Вправа ____
Один учень працює біля дошки і пояснює перенос слова, а інші працюють на місцях і пишуть слова у зошит. ( Один учень записує на дошку по три слова)
Чорногуз, крапелька, силач, стеля, простір, кома, криниця, тріо, риба, чипси, смола, дім, совість, свято, карамель, сон, читання, перемога, ставок, життя, доброта, джміль, сніг, щастя, воля, солдат, мати, домівка.
Учні отримують фішки за відповіді
ІХ. Підсумки та оцінювання
Учні перераховують основні правила переносу, з якими сьогодні познайомилися і закріпили на письмі.
Записування оцінок у щоденники та журнал.
Х. Домашнє завдання
1.Бач..ть – не бач..ть, чути – не чу.., мовчки гов..рить, дуж.. мудрує. (Книжка)
2.Сто..ть при дорозі на одній нозі, хто її зрушить, плак..ти мусить. (Кропива)
3.Вранці умива..ться срібною росою, до сонця пов..ртається своєю гол..вою (Соняшник)
4.Кн..ги ч..тають, а грам..ти не знають; своїх оч..й не мають, а світ бач..ти пом..гають (Окуляри)
2. Вправа __. Виконайте завдання до вправи.
Вчитель пояснює завдання.
Додаток 1.
Посієш вчасно, то і вродить рясно.
Книга вчить, як на світі жить.
Ластівка день починає, а соловей його кінчає
Додаток 2.
Та - ра - кан;
ди - тин - ство ;
Пав - лик;
о - бід,
пе-ре-мо-га,
син, день, рік.
Додаток 3
1.Бач..ть – не бач..ть, чути – не чу.., мовчки гов..рить, дуж.. мудрує.
2.Сто..ть при дорозі на одній нозі, хто її зрушить, плак..ти мусить.
3.Вранці умива..ться срібною росою, до сонця пов..ртається своєю гол..вою.
4. Кн..ги ч..тають, а грам..ти не знають; своїх оч..й не мають, а світ бач..ти пом..гають