Використання алгоритмів у навчанні учнів розв'язуванню розрахункових задач необхідно не тільки тому, що існує велика кількість задач, які доцільно розв'язувати за допомогою алгоритмів, але і тому що навчання таким шляхом розвиває в учнів мислення й інтуїцію, навчає їх працювати, допомагає їм в оволодінні навчальним матеріалом, забезпечує розвиток мислення, формує прагнення до самостійних пізнавальних дій.
Складання алгоритмічних приписів у навчанні учнів
розв’язувати розрахункові задачі з хімії
Використання алгоритмів у навчанні учнів розв’язування розрахункових задач необхідно не тільки тому, що існує велика кількість задач, які доцільно розв’язувати за допомогою алгоритмів, але і тому що навчання таким шляхом розвиває в учнів мислення й інтуїцію. Отже, головне завдання застосування алгоритмів у навчанні полягає в тому, щоб навчити учнів працювати, допомогти їм в оволодінні навчальним матеріалом, забезпечити розвиток мислення, формувати прагнення до самостійних пізнавальних дій.
Поняття “алгоритм” прийшло в хімію з математики. На відміну від чітко визначеного математичного поняття “алгоритм”, було введене нове поняття “алгоритмічний припис”, або ”припис алгоритмічного типу”. Алгоритмічний припис, на відміну від математичного алгоритму, менш формалізований. Навчання школярів за алгоритмами проводжу як у плані повідомлення готових алгоритмів, так і в плані складання відповідних алгоритмів учнями під керівництвом учителя. Подання учням готових алгоритмів можна обґрунтувати значенням мимовільної пам’яті в навчанні, коли алгоритм може засвоїтися поступово, у результаті багаторазового його застосування. Для розвитку самостійної мислительної діяльності учнів деяка перевага може бути на боці складання ними самими алгоритмів розвязування задач. Застосовувати алгоритми можна у двох випадках. По-перше з метою формування в учнів певних прийомів пізнавальної діяльності (мислення, пам’ять, увагу). Тут вони виступають як предмет спеціального засвоєння, як основна частина змісту навчання. По-друге, для формування практичних умінь та навичок. В цьому випадку алгоритм служить засобом навчання. Можливість і необхідність застосування алгоритмів у навчанні зумовлені не тільки тим, що алгоритмічним шляхом матеріал засвоюється швидше, але також і тим, що учням доводиться розв’язувати багато задач й оволодіння чіткою послідовністю в підході до розв’язання конкретного класу задач допомагає швидше опанувати методи їхнього розв’язання.
Наведу приклад алгоритмічного припису для розв’язування розрахункових задач за рівнянням хімічної реакції.
Алгоритмічний припис знаходження маси продукту реакції,
якщо відома кількість речовини одного з реагентів.
Що потрібно знати:
1. Закон збереження маси речовини: маса речовин, що вступають у хімічну реакцію, дорівнює масі речовин, що утворюються в результаті реакції.
2. Коефіцієнти у рівняннях реакцій співпадають з числовим значенням кількості речовини.
3. Моль – основна одиниця хімії.
ЗАДАЧА: Обчислити масу води, яка утвориться в результаті взаємодії 0,5 моль алюміній оксиду з достатньою кількістю сульфатної кислоти.
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ ДІЙ РОЗВ’ЯЗАННЯ
Дано: n(AI2O3) =0,5 моль
Знайти: m (Н2О) = ?
Розв’язування:
AI2O3 + 3 H2SO4→ AI2(SO4)3 + 3 H2O
AI2O3 + 3 H2SO4 → AI2(SO4)3 + 3 H2O
Однією рискою підкреслюємо речовини, дані в умові задачі, двома рисками – невідомі (які треба обчислити).
n= 0,5 моль m=x г
AI2O3 + 3 H2SO4 → AI2(SO4)3 + 3 H2O
1моль 3 моль
0,5моль = х моль
1 моль 3 моль х = 1,5 моль
Mr (H2O) = 1·2 + 16 = 18
M (H2O) = 18 г/моль
m (H2O)= M (H2O)· n (H2O)= 18 г/моль · 1,5 моль = 27 г
Відповідь: m(H2O)=27 г
Алгоритмічний припис розв’язування задач на обчислення
масової частки елементів у речовині.
Що потрібно знати:
1. Формула речовини – умовний запис речовини за допомогою хімічних символів та індексів – відображає її якісний та кількісний склад.
2. Масова частка елемента у складній сполуці визначається як відношення маси даного елемента до маси речовини і може бути виражена у частках від одиниці або у відсотках.
3. Відносна молекулярна маса речовини.
4. У простій речовині масова частка елемента дорівнює 100%.
5. Сума масових часток всіх елементів у складній речовині складає 100%.
ЗАДАЧА: Природний газ складається в основному з газу метану. Обчислити масову частку Карбону та Гідрогену у метані СН4.
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ ДІЙ РОЗВ’ЯЗАННЯ
Дано: СН4
Знайти: w (C) = ?
w (Н) = ?
Розв’язування:
W (E) = m (E) / m (сполуки) • 100%
Оскільки в умові задачі не вказано маси речовини, розглянемо одну її молекулу. Записуємо формулу для обчислення масової частки елемента через відносну атомну масу елемента і відносну молекулярну масу сполуки з урахуванням кількості атомів кожного елемента у речовині:
W (E) = n Ar (E) / Mr (сполуки) • 100%
Мr(CH4) = Ar(C) + 4 Ar (H) = 12 + 4•1 = 12 + 4 = 16
W(C)= 1• Ar(C) / Mr(CH4) •100% = 1• 12 / 16 •100% = 75%
Перший спосіб.
W(Н)= 4• Ar(Н) / Mr (CH4) •100% = 4• 1 / 16 •100% = 4 / 16 •100% = 25%
Другий спосіб.
W(Н)= 100% - W(C) = 100% - 75% = 25%
Відповідь: W(C)= 75%,W(Н) = 25%.
ЗАДАЧА: Кальцій карбонат, з якого складається крейда, має формулу СаСО3. Обчислити масові частки Кальцію, Карбону та Оксигену у цій сполуці.
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ ДІЙ РОЗВ’ЯЗАННЯ
Дано: СаСО3
Знайти: w (Cа) = ?
w (С) = ?
w (О) = ?
Розв’язування:
W (E) = m (E) / m (сполуки) • 100%
Оскільки в умові задачі не вказано маси речовини, розглянемо одну її молекулу. Записуємо формулу для обчислення масової частки елемента через відносну атомну масу елемента і відносну молекулярну масу сполуки з урахуванням кількості атомів кожного елемента у речовині:
W (E) = n Ar (E) / Mr (сполуки) • 100%
Мr(СаСО3) = Ar(Cа) + Ar(C) + 3 Ar (О) = 40 + 12 +3•16 = 40+12+48 = 100
W(Cа) = 75%
W(C) = 12%
W(О) = 48%
W(Са) = Ar(Са) / Mr (СаСО3) •100% = 40 / 100 •100% = 40%
W(C)= Ar(C) / Mr (СаСО3) •100% = 12 / 100 •100% = 12%
W(О) = 3 Ar(О) / Mr (СаСО3) •100% = 48 / 100 •100% = 48%
Відповідь: W(Cа)= 40%,W(С) = 12%. W(О)= 48%.
Алгоритмічний припис розв’язування задач на об’ємні співвідношення газів у хімічних реакціях.
Що потрібно знати:
1. Закон збереження маси речовини: маса речовин, що вступають у хімічну реакцію, дорівнює масі речовин, що утворюються в результаті реакції.
2. Закон об’ємних співвідношень газів y хімічних реакціях: об’єми газів, що вступають у хімічну реакцію і утворюються в результаті цієї реакції, співвідносяться між собою як невеликі цілі числа. Ці числа є коефіцієнтами хімічної реакції. .
3. Нерідко при розв’язуванні такого типу задач потрібні знання об’ємного вмісту кисню у повітрі – 21%.
ЗАДАЧА: Який об’єм повітря витратиться на згоряння 17 л етану?
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ ДІЙ РОЗВ’ЯЗАННЯ
Дано: v (C2H6) = 17 л
Знайти: v (повітря) = ?
Розв’язування:
2 C2H6 + 7 O2→ 4СO2 + 6H2O
2 C2H6 + 7 O2 → 4СO2 + 6H2O
Однією рискою підкреслюємо речовини, дані в умові задачі, двома рисками – невідомі (які треба обчислити).
V (C2H6) = 2
V (O2) 7
17 л = 2
V (O2) 7 х = 17 л • 7 / 2 = 59,5 л
59,5 л кисню складає 21 %
х л повітря - 100 %
х = 59,5 л • 100 % / 21% = 283,3 л
Відповідь: v (повітря) = 283,3 л
Алгоритмічний припис розв’язування задач на виведення хімічних формул органічних речовин за продуктами їх згоряння
Що потрібно знати:
1. Закон збереження маси речовини: маса речовин, що вступають у хімічну реакцію, дорівнює масі речовин, що утворюються в результаті реакції (для урівнювання рівнянь хімічних реакцій).
2. Коефіцієнти у рівняннях реакцій співпадають з числовим значенням кількості речовини.
3. Моль – основна одиниця хімії.
4. За нормальних умов 1 моль будь-якого газу займає об’єм 22,4 л.
5. Відносна густина одного газу за іншим (D) – число, яку показує у скільки разів даний газ важчий за порівнювальний (об’єми газів однакові).
ЗАДАЧА: В результаті згоряння органічної сполуки масою 29 г утворився карбон (ІУ) оксид масою 88 г і вода масою 45 г. Відносна густина пари речовини за киснем дорівнює 1,813. Визначити молекулярну формулу речовини.
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ ДІЙ РОЗВ’ЯЗАННЯ
Дано: m (CxHу) = 29 г
m (CO2) = 88г
m (H2O) = 45 г
DO2(CxHy) = 1,813
Знайти: CxHу = ?
Розв’язування:
DO2(CxHy) = Мr(CxHу)/ Мr(О2) = Мr(CxHу)/ 32 =1,813
Розв’язавши рівняння, отримуємо Мr(CxHу) = 58
CхHу + O2→ СO2 + H2O
n (CхHу)= m (CхHу)/ M (CхHу)= 29 г / 58г/ моль = 0,5 моль
n (CО2)= m (CО2)/ M (CО2)= 88 г / 44г/ моль = 2 моль
n (H2О)= m (H2О)/ M (H2О)= 45 г / 18 г/ моль = 2,5 моль
Привівши до цілих чисел, отримаємо такі значення кількості речовин:
CхHу CО2 H2О
0,5 моль 2 моль 2,5 моль
1 4 5
1 CхHу + O2→ 4 СO2 +5 H2O
Для атома Карбону 1х = 4, х = 4
Для атома Гідрогену 1у = 10, у = 10
Для перевірки правильності отриманого результату обчислюємо відносну молекулярну масу виведеної органічної речовини за формулою
Мr (С4Н10) = 4Ar (C) + 10 Ar (H) = 4•12 + 10•1 = 48 + 10 = 58
2 C4H10 + 13 O2→ 8 СO2 +10 H2O
Відповідь: С4Н10 – бутан.
Розроблені алгоритмічні приписи використовуються на різних етапах процесу засвоєння знань. Наприклад, на етапі закріпленні нового матеріалу з алгоритмічними приписами працює весь клас. Спостереження за учнями показали, що учні з високим рівнем навчальних досягнень використовують алгоритмічні приписи при розв’язуванні лише кількох розрахункових задач, на далі ж потреби їх використання не відчувається. Учні з достатнім і середнім рівнем навчальних досягнень звертаються до алгоритмічних приписів частіше. Учні з початковим рівнем навчальних досягнень постійно працюють з алгоритмічними приписами – не лише під час виконання тренувальних вправ, а й при написанні самостійних і контрольних робіт.
Як показують результати формуючого експерименту, використання алгоритмічних приписів у навчанні учнів розв’язувати розрахункові задачі з хімії формують в них уміння і навички до зазначеного виду діяльності, за рахунок наведених у алгоритмі послідовностей виконання дій та допомоги вчителя, створюється ситуація успіху та з’являється упевненість і бажання вчитися, працювати самостійно.