Складання формул бінарних сполук за валентністю атомів елементів (Урок)

Про матеріал
Матеріал даного уроку дозволяє узагальнити знання про валентність та зміст хімічної формули. Крім цього, розвивати вміння на підставі знань про валентність за формулами визначати валентності атомів хімічних елементів.
Перегляд файлу

 

 

Тема:  Складання формул бінарних сполук за валентністю атомів елементів.

 

Мета: узагальнити знання про валентність, зміст хімічної формули; розвивати вміння на підставі знань про валентність за формулами визначати валентності атомів хімічних елементів, сформувати вміння складати хімічні формули бінарних сполук за валентністю; виховувати наполегливість у досягненні мети, уміння працювати в команді.

 

Тип уроку: поглиблення і систематизації знань.

 

Форми роботи: фронтальна бесіда, робота в парі, робота в групі з опорною схемою.

 

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва,  алгоритм визначення валентності в бінарних сполуках.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Завжди ви користувалися формулами речовин, узятих із підручника або вам їх називав учитель. Але ж речовин існує дуже багато.  Чи можливо запам’ятати склад і формули всіх речовин? Ні, звичайно. Але це і не потрібно робити. Краще вивчити закономірності сполучення атомів, за якими без проблем можна записувати безліч хімічних формул, судити про склад речовини.

На минулому уроці ви вивчали як визначити валентність за формулою речовини, але частіше вам доведеться складати формули сполук за валентністю.

 

ІІІ. Повідомлення теми, визначення мети.

Тож, тема нашого уроку «Складання формул бінарних сполук за валентністю атомів елементів».

 

IV. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування:

1) Дайте визначення  хімічної формули?
2) Яку інформацію можна отримати з хімічної формули?
3) Як ви вважаєте, чому атоми хімічних елементів утворюють молекули в суворо визначеному співвідношенні?

4) Дайте визначення  валентності?

 

 

 

Робота в парах

Пари одержують картку з номером валентності.

Виберіть з переліку сполуки Оксигену з атомами хімічних елементів з валентністю:


пара 1 — II;

пара 2 — III;

пара 3 — IV;

пара 4 — V;

пара 5 — I;

пара 6 — VI;

пара 7 — VII.


 

Список сполук у всіх однаковий:

FeО, CaO, Fe2O3, As2O5, Cl2O7, CrO3, Li2O,  SiO2, P2O5, SO3, Mn2O7, Na2O, Al2O3,CO2

Представник пари, яка швидше за інших виконала завдання, виписує формули своєї групи на дошці під відповідним номером валентності:

І

ІІ

ІІІ

ІV

V

VI

VII

Li2O

FeО

Al2O3

SiO2

As2O5

SO3

Cl2O7

Na2O

CaO

Fe2O3

CO2

P2O5

CrO3

Mn2O7

 

Учитель разом із класом коригує відповіді на дошці

 

V. Поглиблення знань та умінь.

 

Алгоритм виведення хімічної формули

за валентністю атомів хімічних елементів

1.  Записати хімічні символи елементів, що входять до складу сполуки та

позначити їх валентності.

ІІІ     ІІ

Fe   O

3.  Знайти найменше спільне кратне валентностей обох елементів.

НСК (ІІ і ІІІ) = 6

4.  Знайдене найменше спільне кратне, почергово поділити на валентність кожного елемента.

6:ІІІ=2 (Fe)

6:ІІ=3 (О)

5.  Записуємо індекси після символів елементів.

Fe2O3

Пам'ятайте! У формулах бінарних сполук спочатку записується символ металічних елементів, а потім — неметалічних.

 

 Робота в групах

1. Записати формули наступних речовин за валентністю:

Сг(ІІІ)О, Мn(ІV)О, Мn(V)О, N(V)O, МgN(ІІІ),

Р(V)О, Si(ІV)H,  HS(ІІ), Аs(V)O

2. Складіть формулу сполуки Фосфору з Оксигеном, в якому Фосфор виявляє вищу валентність.

3. Записати формули наступних речовин за валентністю:

С (ІІ)О, NаР(ІІІ), Сr(ІІІ)O, Fе(ІІІ)Вг, S(ІV)О,

Cr(ІІІ)Cl, АlI(І), NaS(ІІ), Fе(ІІ)С1

4. Скласти формули бінарних сполук з Оксигеном, в яких значення валентності Літію, Барію, Алюмінію, Силіцію максимальні.

 

Групи під керівництвом учителя обговорюють, виконують завдання,

записують відповіді на дошці, коригують їх.

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань

 Гра «Хрестики-нулики»

Виграшний шлях: одновалентні метали.

Li2O

FeO

AI2O3

 

SiO2

 

K2O

 

CO2

 

CO

 

CaO

 

Na2O

 

Виграшний шлях: двовалентні метали.

 

СaO

 

Al2O3

 

Fe2O3

 

MgO

 

Na2O

 

SiO2

 

BaO

 

SO2

 

ZnO

 

 

Виграшний шлях: тривалентні метали.

 

Сr2O3

 

Fe2O3

 

AI2O3

 

SO3

 

K2O

 

CO2

 

CO

 

CO2

 

Cu2O

 

Визначити валентність атомів елементів з Сульфуром, знаючи, що він двовалентний: BaS, Na2S, CuS, Cu2S, FeS, Fe2S3

 

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати параграф 10, повторити правила, вивчити алгоритм виведення хімічної формули за валентністю атомів хімічних елементів.

 

VІІІ. Підсумки уроку.

  • Як ви вважаєте, з якою метою ви вивчали валентність хімічних елементів?
  • Чи навчилися ви складати хімічні формули сполук?

Оцініть результати своєї діяльності на уроці (відмінно, добре, задовільно).

На сьогоднішньому уроці ви більш детальніше пізнали таємницю будови речовини. Тепер ви знаєте, що атоми сполучаються не випадково і не хаотично, а на основі їх валентності. І саме за валентністю атомів елементів або груп атомів можна скласти формули хімічних сполук.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гончарук Оксана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
28 травня 2019
Переглядів
17134
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку