Розробка уроку з математики, що присвячений вивченню дробів, практичній роботі з дробами. Завдання, подані в розробці уроку, спрямовані на тренування в учнів учмінь працювати з дробами, розуміти саму суть поняття "дріб", продовжити навчати дітей швидко і правильно знаходити дріб від числа, навчити використовувати уміння працювати з дробами у повсякденному житті. Особлива увага приділена розв'язанню задач, оскільки саме робота із задачами найкраще сприяє розвитку мисленя. Під час уроку велика увага приділена роботі із завданнями практичної спрямованості. Такі завдання дають можливість учням зрозуміти зв'язок математики з життям, з реальним світом, який оточує їх, що, в свою чергу, допомагає зацікавити дітей до активної роботи на уроках та дає їм розуміння того, що шкільне навчання не відірване від їх повсякденного життя, а є його складовою частиною.Також на уроці учні виконують завдання, спрямовані за актуалізацію знань про площу. Використання дидактичних карток для самостійної роботи має на меті перевірку набутих учнями знань, що допоможе вчителю спланувати наступний урок відповідно до потреб власного класу.
Розробка уроку математики
для 4 класу
Складені задачі, які включають знаходження дробу від числа. Знаходження значення виразу з буквою, яка повторюється двічі
Автор: Шаповал Ольга Василівна
Мета: закріпити в учнів уміння знаходити дріб від числа; удосконалити вміння вирішувати складені задачі, які включають знаходження дробу від числа; навчити знаходити значення виразу з буквою, яка повторюється двічі; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення; виховувати самостійність, відповідальність.
Обладнання: підручник «Математика» для 4 класу (автор М. В. Богданович), дидактичні роздаткові картки, малюнок «Піца» (розрізана на 6 частин, кожна частина на магніті).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Доброго ранку, діти. Ми починаємо урок математики. Математика - це наука, яка любить уважних, спостережних, старанних учнів. І якщо ми будемо такими, то дізнаємося багато нового і цікавого.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Фронтальна робота.
- Удома ви розв’язували задачу672. Я нагадаю вам її.
- За 7 днів 8 бурундуків перенесли в норки 1960 горіхів, порівну кожен. Скільки горіхів перенесе в нірку один бурундук за 21 день?
- Що ви знайшли першою дією? (Першою дією ми знайшли, скільки горіхів перенесли 8 бурундуків за 1 день - 280 горіхів.)
- Що ви знайшли другою дією? (Другою дією ми знайшли, скільки горіхів переніс 1 бурундук за один день - 35 горіхів.)
- Що ви знайшли третьою дією? (Третьою дією ми знайшли, скільки горіхів перенесе один бурундук за 21 день - 735 горіхів.)
1)1960: 7 = 280 (г.) - 8 бурундуків перенесли за 1 день;
2) 280: 8 = 35 (г.) - 1 бурундук переніс за 1 день;
3) 35 • 21 = 735 (г.) - 1 бурундук перенесе за 21 день.
- Хто може записати рішення задачі виразом?
1960: 7: 8 • 21 = 735 (г.)
ІІІ. Усний рахунок.
На дошці записані приклади. Учні усно їх вирішують.
780 - 180: 2 • 6 (800: 8 - 20): 4
(780 - 180): 2 • 6 800: 8 - 20: 4
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Діти, сьогодні ми продовжимо вивчати дроби. Ми продовжимо вчитися вирішувати завдання, де потрібно шукати дріб від числа.
V. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
- Що таке дроби?
- Як утворюються дроби?
- Прочитайте записані на дошці дроби.
1/3, 2/4, 3/5, 4/6, 5/9.
- Поясніть, як вони утворені.
2. Актуалізація практичних умінь працювати з дробами.
- Знайдіть 1/2, 2/3, 3/4, 3/10, 2/5, 4/5 від 1 години.
- Подивіться на дошку. Ви бачите піцу (Предметний малюнок «Піца» на магнітах). Вона одна і коштує 24 грн. Якщо ми розділимо її на дві частини (Вчитель розділяє піцу на дві частини), скільки буде коштувати одна частина? (Одна частина ибуде коштувати 12 грн)
- Як ви це дізналися? (24 : 2 = 12 (грн))
- Якщо кожну частину ми розділимо на три частини, скільки частин буде всього? (Всього буде 6 частин.)
- Як ми можемо назвати дробом шматочок піци? (Один шматочок – це 1/6 піци.)
- Скільки буде коштувати одна частина? (Одна частина буде коштувати 4 грн)
- Як ви це дізналися? (24 : 6 = 4 грн))
- Діти, скільки буде коштувати 2/6 піци? (Два шматочки будуть коштувати 8 грн, тому що 24 : 6 ● 2 = 8 грн)
- Скільки будуть коштувати 3/6 піци? (Три шматочки піци будуть коштувати 12 грн, тому що 24 : 6 ● 3 = 12 грн)
- Скільки будуть коштувати 4/6 піци? (Чотири шматочки піци будуть коштувати 16 грн, тому що 24 : 6 ● 4 = 16 грн)
- Скільки будуть коштувати 5/6 піци? (П’ять шматочків піци будуть коштувати 20 грн, тому що 24 : 6 ● 5 = 20 грн)
VI. Вивчення нового матеріалу.
Робота за підручником.
1. Робота з прикладами.
- Розгорніть підручник на с. 104. Знайдіть вправу № 674.
- Прочитайте завдання.
- Що потрібно зробити? (Потрібно до числа 72 060 додати 3/6 від цього числа.)
- Як ми можемо це зробити? (Спочатку ми розділимо число 72060 на 6, а потім частка помножимо на 3.)
72060: 6 • 3 = 36 030
- До 10 додайте 3/5 його. (10 + 10: 5 • 3 = 16)
- Від 20 відніміть ¾ його. (20 - 20: 4 • 3 = 5)
2. Розв’язання задачі.
- Знайдіть у підручнику задачу 677. Прочитайте її.
На птахофермі було 8420 птахів. Кури становили 3/5, гуси - ¼ всіх птахів, а решта - качки. Скільки окремо було курей, гусей і качок?
- Що нам треба знайти? (Нам треба знайти, скільки окремо курей, гусей і качок було на птахофермі.)
- Запишемо коротку умову.
Всього – 8420пт.
Кури – ?, 3/5 від
Гуси – ?, ¼ від
Качки – ?, решта
- Що ми можемо дізнатися першою дією? (Першою дією ми можемо дізнатися, скільки курей було на птахофермі.)
- Що для цього треба зробити? (Для цього треба знайти 3/5 від 8420, тобто 8420 поділити на 5 і помножити на 3)
- Що ми можемо дізнатися другою дією? (Другою дією ми можемо дізнатися, скільки гусей було на птахофермі.)
- Як ми це дізнаємося? (Ми знайдемо ¼ від 8420, тобто 8420 поділимо на 4)
- Як нам тепер дізнатися, скільки було качок? (Щоб дізнатися, скільки було качок, треба знайти суму курей і гусей, і відняти цю суму із загальної кількості птахів)
- Знаходимо третьою дією сумм кількості курей і гусей.
- Знаходимо кількість качок.
1) 8420: 5 • 3 = 5052 (пт.) - кури;
2) 8420: 4 = 2105 (пт.) - гуси;
3) 5052 + 2105 = 7157 (пт.) - кури і гуси разом;
4) 8420 - 7157 = 1263 (пт.) - качок.
Відповідь: на птахофермі було 5052 курки, 2105 гусей і тисяча двісті шістьдесят три качки.
3. Розвязування задачі на знаходження частини площі.
- Знайдіть завдання 678. Прочитайте її.
Площа парку 86 000 м2. Частина цього парку у вигляді прямокутного ділянки зі сторонами 320 м і 100 м відведена під ігровий майданчик. ¾ решті площі займають кущі та дерева. Яку площу займають кущі і дерева?
- Намалюємо приблизний план парку.
- Що нам потрібно знати, щоб знайти площу, яку займають кущі і дерева? (Для того, щоб дізнатися, яку площу займають кущі і дерева, потрібно знати площу парку без частини, відведеної під ігровий майданчик.)
- Як можна знайти площу парку без ігрового майданчика? (Треба спочатку знайти площу ігрового майданчика (перша дія), а потім - відняти її з площі парку (друга дія))
- Що ми можемо дізнатися тепер? (Тепер ми можемо дізнатися, яку площу займають кущі та дерева.)
- Як ми це дізнаємося? (40 500 поділимо на 4 і приватна помножимо на 3.)
1) 320 • 100 = 32000 (м2)
2) 86 000 - 32000 = 54 000 (м2)
3) 54 000: 4 • 3 = 40 500 (м2)
Відповідь: кущі і дерева займають 40 500 м2.
4. Завдання на знаходження значення виразу з буквою, яка повторюється двічі.
- Ви вже знайомі з виразами, де є не тільки цифри, але і букви. Зараз ми будемо працювати з виразом, де буква зустрічається не один, а два рази.
- Знайдіть вправу 676. Прочитайте завдання.
Обчислювальні (b • 7 - b: 34) • 3, якщо b = 884.
- Як треба обчислювати такі вирази? (В таких виразах замість літери треба поставити число, якому вона дорівнює.)
- Якщо буква повторюється два рази, то і число ми будемо підставляти замість букви теж два рази.
- Якщо b = 884, то (b • 7 - b: 34) • 3 = (884 • 7 - 884: 34) • 3 = (6188 - 26) • 3 = 6162 • 3 = 18486.
VII. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Самостійне рішення задачі, що включає знаходження дробу від числа. Робота з дидактичними картками. (Картка 1)
- У вас на партах знаходяться картки із завданнями. Прочитайте уважно завдання.
- Завдання зрозумілі вам?
- Зараз ви самостійно їх вирішите. Пам'ятайте, що спочатку треба записати коротку умову, і тільки потім вирішувати задачу.
(Самостійна робота учнів.)
- Перевіримо, як вирішив своє завдання перший варіант. Прочитайте задачу.
- Поясніть, що і як ви знаходили.
- Другий варіант, прочитайте свою задачу.
- Поясніть, що і як ви знаходили.
VIII. Підсумок уроку.
- Хлопці, чого ми навчилися сьогодні на уроці?
- Що нового ви дізналися?
- Як ви думаєте, ми навчилися вирішувати завдання, в яких потрібно знайти дріб від числа?
- Давайте перевіримо. Вирішіть усно наступну задачу.
- На пошту прийшов 180 листів. З них 3/6 відправлять до Києва, а 1/9 - в Москву. Скільки листів відправлять до Києва, а скільки - в Москву?
1) 180: 6 • 3 = 90 (п.) - до Києва;
2) 180: 9 = 20 (п.) - до Москви.
Відповідь: 90 листів відправлять до Києва, а 20 - в Москву.
- Скільки листів відправлять в інші міста? (В інші міста відправлять 70 листів.)
IX. Домашнє завдання.
- Вдома ви виконаєте завдання 680 (приклади), і вирішите задачу 681 на с. 104.
- Прочитайте уважно завдачу.
- Що нам відомо? Що треба знайти?
- Що ви знайдете першою дією?
- Що ви знайдете другою дією?
- Що ви знайдете третьою дією?
- У вас є запитання щодо вирішення?
- Діти, мені дуже сподобалось, як ви працювали на уроці.
- Урок закінчено.
Картка 1 Варіант 1
На базі було 350 кг моркви. У перший день в магазин відвезли 3/5 від кількості всієї моркви. На другий день в магазин відвезли 2/7 від кількості моркви, вивезених в перший день. Скільки всього моркви відвезли в магазин за два дні?
|
Картка 1 Варіант 2
Вирішити завдання. На складі було 480 зошитів. У перший магазин відвезли 3/8 від усієї кількості зошитів. У другій магазин відвезли 4/6 від кількості зошитів, вивезених в перший магазин. Скільки всього зошитів відвезли в два магазина? |