Тема. Складений дієслівний присудок.
Мета: поглибити знання учнів про види присудків, ознайомити їх зіспособами вираження складених дієслівних присудків, сформувати вміння відрізняти складений дієслівний присудок від простого; розвивати вміння знаходити й аналізувати складені дієслівні присудки в реченні; виховувати любов до мови, повагу до слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, презентація, ноутбук, нетбуки, проектор.
Хід уроку
ІІ. Актуалізаціяопорнихзнаньучнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Робота з текстом. (Слайд 1)
Прочитайте уривки з поетичних творів. Виділіть присудки, визначте їхній вид.
Білі акації будуть цвісти в місячні ночі жагучі; промінь морями заллє золотий річку, і верби, і кручі… (В. Сосюра) Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені. (В. Симоненко) I нехай пливе за роком рік, буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік. (В. Симоненко)Усі, хто про безсмертя мріє, хай схиляться до споришу. (М. Руденко) Буду згадувать серця пожари, як нагору до неї я йшов. (В. Сосюра)
ІII. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку (слайд 2)
— Чи в усіх реченнях попереднього завдання ви змогли визначити тип присудка?
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.Робота зі схемою (слайд 3)
2. Робота з нетбуками:
Слово вчителя.
Вправа 2
Знайдіть речення зі складеним дієслівним присудком.
Подруга поїде до Черкас. – Подруга хоче поїхати до Черкас.
Дівчинка вишила красиву хустинку. – Дівчинка продовжувала вишивати красиву хустинку.
Будівельники закінчать свою роботу до кінця місяця. – Будівельники прагнуть закінчити свою роботу до кінця місяця.
Ми завершимо сьогодні написання реферату. – Ми мусимо сьогодні завершити написання реферату.
3. Робота з підручником (Заболотний О. В., Заболотний В. В. Українська мова 8 клас):
- опрацювання теоретичного матеріалу, с. 35;
- впр. 68, 71 (письмово).
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Самостійна робота з нетбуками (діти отримують на нетбуки завдання, які виконують в зошитах):
- Випишіть спочатку речення зі складеним іменним присудком, а потім із складеним дієслівним присудком.
Голос був повний, красивий, розлогий (О. Гончар). День сонячний, тихий (В. Канівець). А дівчина була я сонце (Марко Вовчок). Починав жевріти схід сонця (І. Нечуй-Левицький). Поезія – це праця зрима (М. Рильський).Добрі діти – потіха, а злі – гризота (Нар. Творчість).Григорій намагався забутися, особливо в години дозвілля (І. Багряний).
- Розподіліть словосполучення та сполучення слів у 2 колонки: І — із дієслівним простим присудком; II — із дієслівним складеним присудком.
Озимина взялася рости; ніч будекоротшати; спориш став зеленіший; оживає природасніг розтанув; ми хочемо допомагати;інвентар мусимо підготувати; дощі йдуть теплі;; дні видалися сонячні; нам не можна гаятися.
VІ. Домашнє завдання: с. 35 – вивчити, впр. 72.
VIІ. Підсумок уроку.