Цей матеріал пригодиться для уроку узагальнення знань із теми "Складне речення. Пряма мова. Діалог". Розроблено частково за матеріалами підручника О. П. Глазової "Українська мова".
Речення – це слово або група слів, пов’язаних за змістом та граматично, які виражають закінчену думку.
Номер слайду 4
Речення. Просте. Складне1 граматична основа 2 і більше граматичних основ
Номер слайду 5
Підмет. Присудок. Граматична основа
Номер слайду 6
Наприклад: З добра й любові приходить щастя. Синіли і ревіли темнокосі хвилі. Мати сіяла сон під моїм вікном, а зійшов соняшник.
Номер слайду 7
Наприклад: З добра й любові приходить щастя. Синіли і ревіли темнокосі хвилі. Мати сіяла сон під моїм вікном, а зійшов соняшник.
Номер слайду 8
Зв’язок у складному реченніБезсполучниковий. СполучниковийІнтонація. КомиІТа. ААле Зате. Що. Як. Щоб. Бо. Тому що. Коли. Де
Номер слайду 9
Запам’ятайте: Між частинами складного речення потрібно ставити кому!
Номер слайду 10
Вправа 499 Дуби гойдались, і тремтіли клени. Несу в душі цвіт вишні і калини. Грім гуркоче, і руда хмара лівим крилом обійма небо. Люблю я день і поклоняюсь грому. Срібен дощик проливається іскристо, і веселка обіймає небокрай. Веселка весельця в ставок опустила і сонячні скельця в ставку намочила.
Номер слайду 11
Вправа 499 Дуби гойдались, і тремтіли клени. Несу в душі цвіт вишні і калини. Грім гуркоче, і руда хмара лівим крилом обійма небо. Люблю я день і поклоняюсь грому. Срібен дощик проливається іскристо, і веселка обіймає небокрай. Веселка весельця в ставок опустила і сонячні скельця в ставку намочила.
Номер слайду 12
Отже: Дуби гойдались, і тремтіли клени. Несу в душі цвіт вишні і калини. Грім гуркоче, і руда хмара лівим крилом обійма небо. Люблю я день і поклоняюсь грому. Срібен дощик проливається іскристо, і веселка обіймає небокрай. Веселка весельця в ставок опустила і сонячні скельця в ставку намочила. Складне речення. Просте речення. Складне речення. Просте речення. Складне речення. Просте речення
Номер слайду 13
Пряма мова
Номер слайду 14
Прямою мовою називають висловлення якоїсь певної особи, передане дослівно, без змін. Пряма мова супроводжується словами автора, які вказують, кому вона належить.
Номер слайду 15
Вправа 507 Ми спитали соловейка: «Ти для кого так виспівуєш пісні?»Схема: Са: «Пм?»І затьохкав соловейко на калині: «Я пісні складаю Україні». Схема: Са: «Пм».«Чи Вкраїні ти син?» - питає синь Дніпрова. Схема:«Пм?» - са. Са. Пм. Са. Пм. Пмса
Номер слайду 16
Розділові знаки при прямій мовіСа: «Пм!?». Я прийду і вимовлю: «Спасибі». Кожній травинці шепочу: «Рости!»На уроці вчитель каже: «Хто задачку цю розв’яже?»«Пм!?» – са.«Пм», – са.«Наталочко! Наталочко!» – гукає мама з ґаночка.«Куди ти йдеш?» – журилась мати. «Буде добра каша», – каже бабця наша. Пряма мова після слів автора. Пряма мова перед словами автора
Номер слайду 17
Зверніть увагу!Пряма мова може бути розірвана словами автора. Наприклад: «Щодня, – думав він, – ми живемо, щоб померти на ніч і знову народитися вранці». Схема:«Пм, – са, – пм».«Я б сонце засліпив, – похвастався Ліхтар, – якби мене хтось підняв до хмар!»Схема:«Пм! – са, – п!»
Номер слайду 18
Заміна прямої мови непрямою:«Щодня, – думав він, – ми живемо, щоб померти на ніч і знову народитися вранці».«Я б сонце засліпив, – похвастався Ліхтар, – якби мене хтось підняв до хмар!»Він думав, що щодня вони живуть, щоб померти на ніч і знову народитися вранці. Ліхтар похвастався, що засліпив би сонце, якби його хтось підняв до хмар. Пряма мова. Непряма мова
Номер слайду 19
Діалог
Номер слайду 20
Діалог передає розмову двох або кількох осіб. Слова кожного зі співрозмовників називають реплікою. Кожну репліку діалогу записують з нового рядка, перед реплікою ставлять тире.
Номер слайду 21
Порівняйте:«Пм!?» – са.«Пм», – са.«Що ти хочеш сказати, Дмитрику?» – спитала мати.«Мені сумно», – відповів Дмитрик.– Рд!? – са.– Рд, – са.– Що ти хочеш сказати, Дмитрику? – спитала мати.– Мені сумно, – відповів Дмитрик. Пряма мова. Діалог