Складне речення з різними видами зв'язку.

Про матеріал
Складним реченням з різними видами зв'язку називається речення, що поєднує в собі три і більше частин(компонентів), з'єднаних за допомогою різних видів сполучникового(сурядного і підрядного) і безсполучникового зв'язку.
Перегляд файлу

Тема. Складне речення з різними видами зв'язку.

 

Мета: формувати ключові і предметні компетентності:

 

-         уміння вчитися -- самоорганізовуватися до навчальної діяльності,

правильно використовувати складні речення у мовленні;

-         пізнавальну – поглибити знання учнів про складне речення та його

ознаки, удосконалювати уміння розрізняти види складних

речень, відрізняти їх від простих та правильно інтонувати;

-         комунікативну – розвивати навички спілкування та роботи в колективі;

-         інформаційну – удосконалювати навички роботи з джерелами інформації;

-         загальнокультурну – виховувати в учнів естетичні смаки, любов до

прекрасного, бережливе ставлення до природи рідного краю;

-         здоров’язбережувальну – викликати позитивні емоції використанням

ігрових методів і прийомів навчання.

 

Очікувані результати: учні засвоїли навчальний матеріал про складне речення з різними видами зв'язку та його особливості, навчилися розпізнавати їх серед інших складних речень, правильно їх будувати, інтонувати і використовувати їх у власному мовленні, уміють бачити і цінувати красу навколишнього світу.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

                                                   Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день. Сьогодні на уроці розпочинаємо вивчення нового матеріалу, хоча й продовжуємо вивчати складне речення.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Актуалізація опорних знань.

 

Саме складне речення з різними видами зв'язку й буде предметом нашого дослідження. Тому в зошитах запишемо тему уроку(тема записана на слайді).Сьогодні на уроці ми з вами:

 

   -- поглибимо свої знання про складне речення, його ознаки та пунктуацію;

   --ознайомимося зі складними реченнями з різними видами зв'язку та навчимося    розпізнавати їх у тексті;

   -- удосконалюватимемо свої уміння правильно будувати складні речення з різними видами зв'язку і використовувати їх у власному мовленні;

 -- спілкуючись, будемо разом створювати теплу атмосферу щирості й душевності.

За вікном весна. Ця пора року асоціюється в душі кожного з нас із радістю, відродженням до нового життя, коханням, а ще із  святом жінки, матері, а тому за епіграф до нашого уроку я взяла слова Т. Г. Шевченка:

 

                               … І перед нею помолюся,

                               Мов перед образом святим

                               Тієї Матері святої,

                               Що в мир наш Бога принесла…

(Епіграф написаний на дошці).

 

«Мозкова атака».А зараз пригадаємо раніше вивчений матеріал.

 

1) Яке речення називається складним?

2) Назвіть види складних речень.

3) Які види зв'язку у сполучникових реченнях? у безсполучникових?

4) Чи можуть, на вашу думку, ці види зв'язку поєднуватися в одному реченні?

 

Отже, познайомимося із ще однією одиницею синтаксису – складним реченням із різними видами зв'язку.

 

ІІІ.Вивчення теоретичного матеріалу та виконання вправ.

1. Засвоєння теоретичного матеріалу.

 

07     1). Складним реченням з різними видами зв'язку називається речення, що поєднує в собі три і більше частин(компонентів), з'єднаних за допомогою різних видів сполучникового(сурядного і підрядного) і безсполучникового зв'язку.

У складних реченнях із сурядним і підрядним зв'язком одні частини поєднуються сурядними сполучниками, а інші - підрядними сполучниками ( сполучними словами), наприклад:

 

Бруньки на деревах набубнявіли, а в повітрі вже вчувається ледве вловимий запах клейких листочків, що пахнуть свіжістю і весною.

 

[   ], а [   ], ( що ).

 

У складних реченнях із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком одні частини поєднуються за допомогою сполучника (сполучного слова), а інші - лише за допомогою інтонації, наприклад:

 

Між деревами під першими сонячними промінчиками з'явилися ніжні проліски, вони зовсім маленькі й тендітні, але наполегливо пробивають товстий килим торішнього листя.

 

[   ],  [   ], але  [   ]

 

Навесні все на землі пробуджується до нового життя: розтає сніг, з'являється  ніжна молода травичка, а з теплих країв на рідну землю повертаються птахи, що несуть на своїх крилах тепло і радість.

 

[   ]: [   ], [  ], а [   ], ( що ).

 

 

2) Робота з підручником ( с. 112).

 

3. Творче моделювання.

 

Завдання. Із простих речень побудувати складне із різними видами зв'язку, побудувати їх схеми.

 

1. Сніг іскриться на сонці й переливається всіма барвами веселки. Він швидко тане. Біжать дзюркотливі струмочки. Прийшла довгождана весна.

 

2. Батько й мати  - найважливіші люди в нашому житті.  Ми часто про це забуваємо. Їм так потрібні наші підтримка й любов.

 

 

Сніг іскриться на сонці й переливається всіма барвами веселки, він швидко тане - і біжать дзюркотливі струмочки, бо прийшла довгождана весна.

 

Батько й мати - найважливіші  люди в нашому житті, ми часто про це забуваємо, а їм так потрібні наші підтримка й любов.

 

 

4. «Синтаксичне сито».

Завдання. «Просіяти», тобто вибрати з поданого тексту лише складні речення. А оскільки, як ви вже помітили, ми сьогодні створюємо на уроці святковий весняний настрій, то попрацюємо з поезією. Отже, вибрати з вірша лише складні речення з різними видами зв'язку. Працюємо усно.

 

                                  Сипнула зима наостанку

                                  Сніжинки свої крижані...

                                  Раніше приходять світанки,

                                  Зробилися довшими дні.

                                  А сонечко дужче пригріло -

                                  Сніжинки розтанули вмить.

                                  ...Надворі уже потепліло,

                                   І зимонька стала тужить:

                                  Прийшла їй пора нас лишати,

                                  Іде вона в інші краї...

                                 Тож будемо весну стрічати,

                                  Чекати у гості її!

                                             М.Познанська

 

5. Робота з картками.А зараз попрацюємо самостійно з картками.

Завдання. Виписати із запропонованих речень лише складні речення з різними видами зв'язку, підкреслити в них граматичні основи і надписати зверху частини мови, якими вони виражені.

 

    1. Сріблиться дощ в тоненькому тумані, як ниточка в прозорім полотні, а сонце по його блискучій грані тече і душу сповнює мені.

 

   2. Люблю весну, коли плюскочуть ріки, коли рида од щастя соловей...

 

   3. Грає сонце промінцями, білий сніг стає струмками, і, співаючи, струмки шлях знаходять до ріки.

 

   4. Веселиться земля, зеленіють поля, розлилися гаї і діброви, соловейко в саду тьохка пісню дзвінку, од квіток дух несеться чудовий.  .

   5. Весна прийшла, як справжня королева, і кожна квітка усміхнулась їй.

 

6. Цифровий диктант.

Завдання. Визначити на слух складні речення зі змішаним зв'язком і виписати їх номери.

1. Ти ж бачиш, тату, як цвіте весна, довкола пахне сад вишневим цвітом, і щоб припасти до твого вікна, як ластівка, лечу я понад світом.

       2. Батьку мій, лебедю білий, ось вона - вічності суть, десь лебедята на крилах знов твою юність несуть!

      3. Розквітає хата вся у рушниках, що творила мати з голкою в руках.

4. Ти бачиш, тату: вже цвіте весна і сад зодягся в пишно-білі шати, заводить   пісню пташечка мала, ховаючись під стріху на край хати. .

5. Ти згадай: стара сумує хата, зажуривсь поламаний поріг, і ніхто не вміє так прощати, як прощають рідні матері.  

 ВІДПОВІДІ; 1, 4, 5.

 

7. Дослідження-моделювання "Cтежками мудрості".

 

Завдання. Змоделювати й записати афоризми, поєднавши їх частини з правого й лівого стовпчиків. Знайти речення, яке відрізняється від інших.

 

1. Любов виникає з любові:    А. а добре почати - це наполовину завершити.

 

2. Уподібнюйся пальмі:           Б. коли хочу, щоб мене любили, я сам перший

                                                        люблю.

 

3. Хто добре запалився,той   В. але щасливіший той, хто вміє ним користуватися.

   добре почав,

 

4. Щасливий, той хто мав       Г. чим міцніше її стискає скеля, тим швидше і

   змогу знайти щасливе          прекрасніше здіймається вона догори.

   життя,

 

5.Не досить, щоб сяяло          Д. і, коли він не матиме доброго, тоді звертатиметься

світло денного сонця,                 до поганого.

 

6. Розум завжди любить         Е. коли світло голови твоєї затьмарене.

до чогось братися,

 

ВІДВОВІДЬ: 1 - Б;  2 - Г;  3- А;  4 - В;  5 - Е;  6 - Д.

 

1.Любов виникає з любові: коли хочу, щоб мене любили , я сам перший люблю.

 

 [      ]: (коли), ( щоб), [      ].

 

2.Уподібнюйся пальмі: чим міцніше її стискає скеля, тим швидше і прекрасніше здіймається вона догори.

 

 [   ]: (чим), [    ].

 

3. Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати - це наполовину завершити.

(Хто), [той  ], а[      ].

 

4. Щасливий той, хто мав змогу знайти щасливе життя, але щасливіший той, хто вміє ним користуватися.

 

[      ], ( хто), але[     ], ( хто).

 

5. Не досить, щоб сяяло світло денного сонця, коли світло голови твоєї затьмарене.

  [      ],(щоб), (коли).

 

6. Розум завжди любить до чогось братися, і, коли він не матиме доброго, тоді візьметься до поганого.

[],і[,(коли),   ].

 

Діти, хто може назвати автора цих мудрих висловлювань?

 

8. Тестові завдання.Настав час провести контроль здобутих знань та умінь і виконати тестові завдання.

 

Завдання.Вибрати правильні відповіді і позначити їх на картках.

 

1. Визначити серед поданих речень складне з різними видами зв'язку.        А.

 

     А.Мамо, вечір догоря; вигляда тебе роса, тільки ти, немов зоря, даленієш в

        небеса, даленієш, як за віями сльоза.

 

Б. Там, де ти колись ішла, тиха стежка зацвіла вечоровою матіолою, житом-

         долею світанковою...

 

В. Мені сорочку мама вишивала, неначе долю хрестиком вела, щоб я легких

         стежинок не шукала і до людей привітною була.

 

 

2. Яке з поданих речень відповідає схемі [], [], [], [  ] , а[],та[ ],(як ).            Б.

 

     А. Усмішка тиха, як соняшник, сонячна; радість сплелася з журбою, щоб у

          житті мене не спіткало - мама завжди зі мною.

 

 Б. З-за гір віє вітер, в степах повмирали морози, шумлять осокори, весняно

          зітхають гаї, а мати старенька стоїть на високім порозі, та й думає мати,

          як мають ся діти її.

 

  В. Руки ласкаві, руки натруджені, теплі, мов літо, руки, більше таких, доки

         білий цей світ, лагідніших не буде.

 

3. Встановити відповідність між реченням і його видом.

 

 1. Складне із різними    А. Вже вечір приліг біля хати, у золоті верби старі,

     видами зв'язку                з надією дивиться мати на плетиво сивих доріг.

 2. Безсполучникове.       Б.Земля молодіє від рясту, від сонця, від цвіту, душа,

                                            мов калина, росте і цвіте від тепла, нічого не треба,

                                            нічого не хочу від світу, лишень аби мати на білому

                                            світі була.

 3. Складносурядне.       В. Як я малим збирався навесні піти у світ незнаними

 4. Складнопідрядне.            шляхами, сорочку мати вишила мені червоними і

                                               чорними нитками.

                                         Г. Я візьму той рушник, простелю, наче долю, в тихім

                                             шелесті трав, в щебетанні дібров, і на тім рушникові

                                             оживе все, знайоме до болю: і дитинство, й розлука,

                                             і вірна любов.

 

 

 

 

 

А

Б

В

Г

1

 

Х

 

 

2

Х

 

 

 

3

 

 

 

Х

4

 

 

Х

 

Відповідь:

 

 

А

Б

В

1

Х

 

 

2

 

Х

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. «П’ятий зайвий».

А зараз попрацюємо з наголосами. У першому рядку записані слова з наголосом на першому складі; у другому - з наголосом на другому складі; у третьому - з наголосом на третьому складі.

Завдання.Відшукати п’ятого зайвого у кожному рядку.

1. Подруга, спина, фольга,течія,центнер .                       течія

   2.Коромисло, русло, експерт,феномен, олень.                 олень

   3Симетрія, жалюзі, каталог, чорнозем, кулінарія.      чорнозем

 

 

ІV. Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон».

Завдання. Закінчити речення.

    1. Складне речення з різними видами зв'язку поєднує частини …(із сполучниковим(сурядним і/або підрядним) і безсполучниковим зв'язком).

 

 2. У складних реченнях із сурядним і підрядним зв'язком…(одні частини поєднуються сурядними сполучниками, а інші - підрядними).

 

  3. У складних реченнях із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком одні частини поєднуються...(за допомогою сполучника та інтонації, а інші - лише за допомогою інтонації).

 

4. На уроці я навчився (навчилася)…

 

 5. Найбільше мені на уроці сподобалося…

 

Учитель: Отже, складними синтаксичними конструкціями називаються багатокомпонентні ( більше 2-х частин) речення з різними видами зв'язку: сполучниковим (сурядним і / або підрядним) і безсполучниковим зв'язком.

 

V.  Інструктаж домашнього завдання.

  1. Опрацювати  параграф 32.

2. Виконати вправу 2 (стор.113):1 група - завдання А,Б,В; 2 група - завдання А.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 березня
Переглядів
2972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку