Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:, індивідуальні пам’ятки, картки з домашнім завданням.
Скільки років землі,
а яка вона досі ще гарна!
Ліна Костенко
І. Організаційна частина
1. Створення емоційного настрою. Вступне слово вчителя
– «Скільки років землі, а яка вона й досі ще гарна»! Вдумайтеся в ці слова. Як часто ми чуємо або говоримо слово «земля», кожного разу вкладаючи в нього певний смисл. Вона, земля, рідна, родюча, багата, щедра, терпляча і прекрасна. Але чи завжди за буденними клопотами ми пам’ятаємо про це, чи завжди помічаємо навколо себе красу природи? Чи не стала вона для нас звичним явищем? Чи вміємо ми нею захоплюватися, як це робить українська поетеса Ліна Костенко?
Сьогодні на уроці, вивчаючи нову мовну тему, я б хотіла, щоб ви поринули не тільки у світ науки, а й у світ природи. Спробуймо об’єднати працю із творчістю, красою. М.Рильський у поезії «Троянди й виноград» пише:
У щастя людського два рівних є крила:
Троянди й виноград, красиве і корисне.
Сьогодні на уроці я пропоную вам складати не просто речення, а речення, у яких ви можете виразити любов до рідної землі, замилування красою України. І пам’ятайте слова Ліни Костенко. Нехай вони стануть не тільки епіграфом нашого уроку, а й поштовхом до творчості.
До речі, згадаймо, які твори Ліни Костенко ви вже вивчали?
Очікувані відповіді учнів:
Ми вивчали такі поезії Л.Костенко: «Кольорові миші», «Чайка на крижині».
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
- Діти, сьогодні на уроці ми поглибимо ваші знання про складносурядне речення. Навчимося правильно розставляти розділові знаки між його частинами. Запишемо тему уроку: Розділові знаки між частинами складносурядного речення.
- Діти, а чого ви очікуєте від уроку?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Проведемо «Мозковий штурм». Дайте відповіді на запитання
- Яке речення називається складносурядним?
- Які є розряди сполучників?
- Які можуть бути смислові зв’язки між частинами складносурядного речення, поєднаних єднальними сполучниками? (одноч, послід, прич.-насл., перелік)
- Назвіть змістові відношення з протиставними сполучниками. (протист., зіставл.)
- Перелічіть смислові зв’язки між частинами складносурядного речення, поєднаних розділовими сполучниками? (взаємовиключ., чергування)
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
- Ну а тепер перейдемо до вивчення нового матеріалу. Я вам пропоную вправу, яка називається «Почергові запитання». Яке ж завдання цієї вправи? Учні читають теоретичний матеріал, у ході якого по черзі ставлять один одному запитання. Уважно подивіться на заголовок та виділені в тексті слова. Сформулюйте перше запитання. (Які розділові знаки ставимо між частинами складносурядного речення?)
- Отже, запам’ятайте, між частинами складносурядного речення ставимо
Приклади для вчителя
Рясніє дощ, і падає краплин розміряне життя.
Все зраділо, стрічаючи день; і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий.
Дощ пройшов – і село зазеленіло.
- Ми познайомилися із розділовими знаками, які ставляться між частинами складносурядного речення. А тепер порівняйте два речення, знайдіть відмінність між ними і спробуйте пояснити, чому у другому реченні перед і кома не ставиться?
Стелиться зелений барвінок, і казково зацвітає сон-трава. |
У долині стелиться зелений барвінок і казково зацвітає сон-трава. |
- Бувають такі речення, коли кома не ставиться між частинами складносурядного речення. Потрібно запам’ятати правила.
Кома не ставиться між частинами ССР, коли вони мають спільний другорядний член речення, вставне слово, частки тільки, лише, ще, навіть;
Частини є односкладними, безособовими чи називними. Н-д: Весна і молодість.
- Прочитайте навчальний матеріал. Знайдіть правило, яке я вам не пояснила.
V. Закріплення нових знань, формування вмінь і навичок
1. Дослідження-вдновлення. Робота в групах
- Доповнити складносурядні речення. Записати відновлені народні прислів’я та приказки, вживаючи потрібні розділові знаки. Накреслити схему одного (на вибір) речення.
Рідна земля – мати а чужа – … мачуха.
Гора з горою сходиться а людина з людиною… розходиться.
Мудрий не все каже, що знає а дурний не все знає, що… каже.
Чужа біда перед очима а своя стоїть за … плечима.
Сталь гартується в огні а людина… в праці.
Хто діло робить а він гав… ловить.
2. Робота в парах. Метод «Прес»
- Кожна пара отримує по два речення. В одному реченні треба поставити кому, а в іншому – ні. Записати речення. Пояснити розділовий знак, але за умовою трьох етапів висловлювання:
Я вважаю, що…
Оскільки , тому що…
Отже…
І – У полі тихо гойдалися соняшники і непомітний пилок золотився на сонці.
Зі степу долинали перепелині перегуки і ніч снувала в житах свою казку.
ІІ - Тільки вітер гуде в полі та дівоча пісня дзвенить.
Грім гогоче а блискавка хмару роздирає.
ІІІ - Де-не-де стоїть сивий полин або кущиться пахучий чебрець.
Сонце пекло та вітер ганяв по полю бур’ян.
ІV - У саду пахнуть квіти і виспівують птахи на всі голоси.
Сьогодні випав білий сніг, а вчора дощ ішов.
3.Пунктуаційний практикум
- Записати тільки ті речення, де ставиться тире.
1.Черкне хтось сірник і на мить виткнеться з пітьми з десяток сірих облич.2. Стоїть в задумі сива мати а листя пада золоте. 3.Ударив грім і зразу шкереберть пішло життя. 4. Він нічого не бачить але чує далекий шум 5.Минулася буря і сонце засяяло. 6. До кого я пригорнуся і хто приголубить? 7. Тебе утрачу і сама загину. 8. Ми піднялись на вершину горба і нас вразив чудовий краєвид.
- Ділимося на команди по 3 чоловік. Кожен гравець отримує по три картки з складносурядними реченнями без розділових знаків. Завдання - шляхом почергового обміну картками зібрати речення перші номера – з комою, другі номера – з тире, а треті – з крапкою з комою.
1.№ - З-за хмар визирнуло сонце і виглянули припушені інеєм переліски.
Усе зраділо, стрічаючи день і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий.
Йому докучило дивитись на жовті стіни комишу і він заплющив очі.
Відповідь 1- кома, 2- крапка з комою, 3- тире.
2№ - Внизу тече срібляста річка а над проваллям стоїть смерічка.
Дунув вітер понад ставом і сліду не стало.
Ся розмова лишила в мені якийсь гіркий несмак але миритись, брати назад свої слова у мене не було бажання.
Відповідь: 1 – кома, 2 – тире, 3 - ;.
3№ Несподіваний ривок і ми відриваємося від землі
Уже й череда перейшла і тільки шляхом ледве плуганились дві корови, одбившись од череди.
З самого ранку не лише старі взялися за лопати а й малеча відкидала по дворах сніг
Відповідь: 1 – тире, 2 - ;, 3 – кома.
-Діти, ви отримуєте аркуш паперу, на ньому спочатку подано групу речень без розділових знаків. А нижче – розділові знаки, вжиті в цих реченнях. Завдання – провести ототожнення між реченнями та розділовими знаками. Знайти зайве речення – у ньому немає розділових знаків.
По зимі приходять весни а по грозі сіяє синь. Затих зелений сад і пишний осокір замовк не гомонить. Лише гул від копит степом котився та хліба шелестіли. Орач торкнеться до керма руками і нива дзвонить темним сріблом скиб. Веселе сонечко блищить проміння щедро ллє гайок привітно шелестить неначе кличе пригостить.
Розділові знаки
, , , - , ; ,
По зимі приходять весни, а по грозі сіяє синь. Затих зелений сад, і пишний осокір замовк, не гомонить. Лише гул від копит степом котився та хліба шелестіли. Орач торкнеться до керма руками – і нива дзвонить темним сріблом скиб. Веселе сонечко блищить, проміння щедро ллє; гайок привітно шелестить, неначе кличе пригостить.
VІ. Підсумок уроку, оцінювання результатів роботи
- Сформулюйте запитання один одному, щоб узагальнити вивчену тему.
Пропоную вам оцінити себе за такою шкалою
ДД – дуже добре
Д – добре
ЗК- знає, але не каже
КЗ – каже, але не знає
ГНЗ – гірше нема куди
VІІ. Домашнє завдання, коментування особливостей його виконання
Вивчити §10.
На вибір:
І . Вправу.
ІІ. Написати твір-мініатюру про красу природи, використовуючи складносурядні речення, що відповідають поданим схемам:
1. [ ], але [ ]. 2. [ ] чи [ ]. 3. [ ] – і [ ]. 4. [ ]; і [ ].