Складні випадки написання географічних назв.

Про матеріал
Методична розробка уроку буде корисною для викладачів української мови. Мета даного уроку - розвивати у здобувачів освіти предметні компетентності: поглиблення знань про складні випадки написання географічних назв, зокрема іншомовного походження; удосконалювати ключові компетентності: орфографічні навички правопису географічних назв, виявляти і пояснювати порушення орфографічних норм, застосовувати знання на практиці; розвивати асоціативну пам’ять, світоглядні уявлення, збагачувати словниковий запас учнів, уміння критично мислити,
Перегляд файлу

 

ДНЗ «Херсонське вище професійне комерційне училище»

C:\Users\Оксана\Desktop\загруженное (1).jpg

Методична розробка уроку української мови

«Складні випадки написання географічних назв»

   C:\Users\Оксана\Desktop\images.jpg

Підготувала

викладач

української мови й літератури

вищої категорії

C:\Users\Оксана\Desktop\загруженное (2).jpgЕйсмонтович О.М.

 

                                                                                             C:\Users\Оксана\Desktop\загруженное.jpg

Дата проведення _______           група ________

 

Тема уроку: Складні випадки написання географічних назв. 

 

Мета уроку (розвивати компетентності):

знаннєва складова: розвивати у студентів предметні компетентності: дотримання орфографічних норм і правил українського правопису; поглиблення знання про складні випадки написання географічних назв, зокрема іншомовного походження; 

діяльнісна складова: удосконалювати ключові компетентності: орфографічні навички правопису географічних назв, виявляти і пояснювати порушення орфографічних норм, застосовувати знання на практиці; розвивати асоціативну пам’ять, світоглядні уявлення, збагачувати словниковий запас учнів, уміння критично мислити, вчитися та виправляти помилки у власних висловлюваннях, бути уважним;

ціннісна складова: усвідомлювати загальнокультурні компетентності: культивувати пам’ять про героїчні сторінки історії України; виховувати національну самосвідомість, почуття патріотизму, повагу до минулого свого народу, прищеплювати бажання досконало володіти українською мовою; важливість дотримання орфографічної норми для сучасного компетентного мовця.

 

Тип уроку: урок розвитку компетентностей

 

Методи навчання, прийоми: бліц-опитування «Чи знаєте ви?», розгадування двовзора (ребуса), складання асоціативного ряду, оповідки-ланцюжка, вправи «Орфографічний мінімум», «Злови помилку», журналістська трійка  «Що? Де? Як?»,  мовознавче дослідження, віртуальна подорож, робота з підручником, індивідуальна, групова та розподільна робота, міні-дискусія, тестування, поетична хвилинка.

  

Форма організації навчальної діяльності учнів: мовознавчий калейдоскоп

 

Міжпредметні зв’язки: історія України «Українські землі у складі Речі Посполитої», «Становлення козацтва», англійська мова «Подорож. Країни виучуваної мови», географія «Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО», українська література «М. Гоголь. Повість «Тарас Бульба».

 

Наочність: підручник «Українська мова (рівень стандарту) для 10 класу/ Н.Б. Голуб, В.І. Новосьолова, - К.: Педагогічна думка, 2018», епіграфи, слайдова презентація, ребус, ілюстрації, ментальна карта пам’яті, тестові завдання.

 

Технічні засоби навчання: мультимедійна система

 

 


Перебіг уроку

 І. Організаційний момент.

 

 ІІ. Мотивація освітньої діяльності.

Епіграфом до  нашого уроку я обрала ці прекрасні,

як на мій погляд, рядки П. Загребельного:

«Мово вкраїнська, звідки прилетіла, як тут зросла, розцвіла й зарясніла? Чи пила ти воду з Дніпра, чи купалася в його ласкавих водах, чи злетіла в небо? Мово! Течеш ти вічно і вільно. Безжальний час не владний над тобою».

 

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Підтвердженням і продовженням цього епіграфа є слова українського мовознавця Олександри Сербенської:  «Грамотність – це ступінь знання законів і правил рідної мови, це вміння користуватися цими знаннями для висловлювання своєї думки».

Чи будуть ці висловлювання підтверджені, а чи спростовані відповімо наприкінці уроку.

  Тож сьогодні ми поринемо у той прекрасний світ грамоти мови солов’їної, барвінкової, материнської, узагальнимо та  систематизуємо здобуті в середній школі знання з теми «Складні випадки написання географічних назв», продовжимо удосконалювати та розвивати предметні, ключові та загальнокультурні компетентності і будемо практично застосовувати уміння та навички на практиці. І це стане ще однією сходинкою підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання.

Наш урок - мовознавчий калейдоскоп - незвичайний. Сьогодні ми будемо досліджувати, творити, здійснимо віртуальну екскурсію світом.

На партах у вас лежать підручники, до яких ви можете звертатися за потреби, та ментальні карти пам’яті, які ви будете заповнювати упродовж уроку, а наприкінці ми здійснимо взаємоперевірку.

ІV. Актуалізація базових компетентностей.

  • Що вам відомо про написання складних географічних назв?

 

Бліц-опитування «Чи знаєте ви?»

 

  •  За якими правилами пишемо географічні українські назви? (Українські ге­ографічні назви на письмі передаються відповідно до вимови за нормами українського правопису.)

 

  •  Як передаються географічні назви слов’янських та інших країн? (Переда­ються в українській мові відповідно до вимог практичної транскрипції)

 

  • Як пишуться складні географічні назви?


V. Удосконалення та розвиток предметних компетентностей.

Живе наша мова — і наш голос звучить у вселенському хорі народів. Бо наша мова — це ми, українці, — добрий, чесний, працьовитий народ, що тисячоліттями живе на берегах Дніпра і Дністра, там, де була колиска індоєвропейських народів…

 

  •    Подумайте, як пов’язані ці слова з наступним завданням. 

 

Двовзор (ребус)

 Пропоную вам розгадати ребус.

  • Яке слово зашифроване у ньому?

C:\Users\Оксана\Desktop\загруженное.jpg

 

  • Які асоціації воно у вас викликає?

Асоціативний ряд: козак – Запорізька Січ, Запоріжжя, Дмитро Вишневецький, Придніпров’я, острів Хортиця, Дніпровські пороги, Польсько-Литовська держава, Річ Посполита.

 

Оповідка-ланцюжок (робота в мікрогрупах)

За опорними словами складіть речення і за поданим початком створіть оповідку-ланцюжок. Виправте помилки у цих словах, якщо потрібно, поясніть написання орфограм та вживання розділових знаків. Запишіть ці слова до карти пам’яті.

 

У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища…

 

У своєму творі «Тарас Бульба» Микола Гоголь писав: «Ось вона Січ. Ось воно те гніздо, звідки вилітають усі ці горді, як орли, і всі ті дужі, як леви, козаки. Ось звідки розливається козацька

воля  по Україні».

 

C:\Users\Оксана\Desktop\050e0d78437a3e5fadafe6df08c51c3a8e4a5d32.jpg

 

 

Вправа «Орфографічний мінімум»

 

Так багато разів звучали слова Запорізька Січ,  козацький, козацтво.

 

  •    Які зміни відбулися у цих словах? Назвіть орфограми.  (Відбувається зміна  приголосних г-ж-з, к-ч-ц, х-ш-с)

 

  •     Яке неписане правило вам стане у пригоді на ЗНО?

 

А зараз ми з вами зануримося  у світ фразеології і збагатимо свій лексичний запас.

 

Розширюємо кругозір!

 

  •    Назвіть фразеологізми, пов’язані з козацькою добою?  ільний козак - неодружений чоловік, скакати в гречку – зраджувати дружину, вступати в незаконні інтимні стосунки зі сторонньою жінкою).

 

Подивіться на дошку і скажіть, що поєднує ці дві ілюстрації? 

                                    C:\Users\Оксана\Desktop\1481670914_kozaku.jpg                  C:\Users\Оксана\Desktop\17.jpg

 

  • Що вони символізують?вободу, незалежність, боротьбу за волю)

 

  • Що означає в перекладі слово козак? (Слово тюркського походження, що означає сторож, вартовий, представник військового стану, воїн-найманець той, що йде попереду. В турецькій мові слово «козак» означає вільна, незалежна людина)

 

Журналістська трійка  «Що? Де? Як?» (подорож світом)  

Зараз я пропоную вам здійснити віртуальну подорож світом. Переглядаючи ілюстрації, дайте відповідь на питання журналістської трійки  Що? Де? Як?: що це за об’єкт, де він знаходиться, як пишеться це слово. Порівняйте написання географічних назв в українській та англійських мовах. Запишіть ці слова до карти пам’яті. Поясніть їх правопис і назвіть співвідношення букв і звуків у словах та яким способом утворені ці слова.

 

 

Статуя Свободи,  Сполучені Штати Америки (United States of America),

Північна Америка, Нью-Йорк (7 б. – 7 зв.) (New York City)

 

C:\Users\Оксана\Desktop\statuya_svobody_1.jpg

Стоунхендж (доісторичні споруди з величезних кам'яних блоків), місто Солсбері, Європа, Великобританія (14 б. – 15 зв.) (Great Britain) або (Велика Британія)

 

Сполу́чене Королі́вство Вели́кої Брита́нії та Півні́чної Ірла́ндії на Британських островах (the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland)

 

Робота біля дошки. Розібрати слово Великобританія  за будовою. Визначити спосіб словотворення.

C:\Users\Оксана\Desktop\Стоунхендж-Англия1-1024x683.jpg

 

Гора Корковаду і статуя Христа, Бразилія, Південна Америка,

Ріо-де-Жанейро (12 б. – 12 зв.) (Rio de Janeiro)

 

C:\Users\Оксана\Desktop\1475489787_01_brasil_normal.jpg

 

Херсонес Таврійський (старогрецьке місто-держава), Автономної Республіки Крим або Кримський півострів,   місто Севастополь (Sevastopol) (11 б. – 10 зв.)

 

C:\Users\Оксана\Desktop\1280px-Chersonesos_columns.jpg

  • Який цікавий факт ви знаєте про цю пам’ятку?  (Херсонес Таврійський - старогрецьке місто-держава, який включено до Світової спадщини ЮНЕСКО)

 

Мовознавче дослідження

  •  А чому по-різному ми пишемо слова Севастополь і Тернопіль?  (У назвах українських міст частина складного слова -піль є формою слова «поле» (Бориспіль, Крижопіль, Ольгопіль), а -поль утворено від грецького polis — «місто» (Маріуполь, Мелітополь, Нікополь, Севастополь, Сімфорополь, Тирасполь).

   А поки ми будемо продовжувати нашу віртуальну подорож, завдання на дошці виконає ….

 

   Злови помилку! (робота на дошці). Зняти риски, виправити, де потрібно, допущені помилки.

 

Франкфурт/на/майні, Біловезька/пуща, Новосілки/На/дніпрі, Тель/авів, Ново/українка, Сан/франциско,  Пуща/Водиця, Залісся/перше, Михайло/Коцюбинське, Кри­вий/ріг, П’яти/Ха́тки, Західне/полісся.

 

Вправа 480 (усно) (ст. 134)

Прочитайте цікаві факти про Україну, допишіть декілька власних фактів, використовуючи складні географічні назви.

1. У Херсонській області знаходиться унікальний біосферний заповідник Асканія-Нова, який переміг у конкурсі «Сім природних чудес України». 2. Найбільшою низовиною є Українське Полісся, що займає крайню північно-західну та північну території України і є частиною великої Поліської низовини, яка на півночі поєднується з Білоруським Поліссям.

Цікаві факти (індивідуальна робота)

Вашим випереджальним завданням було знайти цікаві факти про географічні дива Херсонщини. Поясніть їх написання та запишіть до карти пам’яті.

Свій проект «Мальовнича Херсонщин» представить…

  • «Асканія-Нова» – біосферний заповідник віднесений до «100 найбільших заповідників і парків» світу.

 

  • Чорне море є найбільшою безкисневою морською системою.

 

     Олешківські піски – природне диво України та найбільша пустеля Європи

 

  • В с. Червоний Маяк Бериславського району знаходиться Свято-Григор'ївський Бізюков чоловічий монастир, який на початку ХХ ст. посідав друге місце після Києво-Печерської лаври.
  • Олешківська Січ (Олешківський район), Камінна Січ (Бериславський район) — територіально-військові  центри запорозьких козаків.

 

  • У Голій Пристані є Соляне озеро, яке має лікувальну властивості.

  

  • Острів Джарилгач - найбільший острів України та Чорного моря, який називають українськими Мальдівами, один з найбільших незаселених островів Європи.

 

Злови помилку! Перевірка роботи на дошці.

 

Правильно

Франкфурт-на-Майні, Біловезька Пуща, Новосілки-на-Дніпрі, Тель-Авів, Новоукраїнка, Сан-Франциско,  Пуща-Водиця, Залісся  Перше, Михайло-Коцюбинське, Кри­вий Ріг, П’ятиха́тки, Західне Полісся.

 

VІ. Контроль і корекція сформованих компетентностей.

Щоб перевірити, наскільки ви ще раз закріпили знання з даної теми я пропоную вам виконати тестові завдання, за які можна отримати 3 бали). Виконання і перевірка тестових завдань. (5 хв)

Тестові завдання

1. Географічні назви — іменники, що складаються з прикметника та іменника, з’єднаних сполучним звуком, а також прикметники, що походять від них, пишуться.


А через дефіс;

Б разом.


 

2. Верни/город, Печи/води, Копай/город, Гуляй/поле, Крути/броди пишуться


А разом;

Б через дефіс.


 

3. Географічні назви з другою частиною -град, -город, -піль, -поль, -абаль, -акан, -бург,             -ленд, -пілс-, -таун, -шир, -штадт пишуться разом.


А так;

Б ні.


 

4. Слова Давидів/брід, Вишній/Волчок, Гола/Пристань, Зелена/Гура, Новий/ Сад, Стара/Планина, Широкий/Яр пишуться.


А через дефіс;

Б окремо.


 

5. Географічні назви з першим складовими частинами соль-, усть-, іншомовними вест-, іст-, нью-, сан-, санки-, сан-, санта-, сен-, сент-, із кінцевими назвотворчими частинами -рівер, -сіті, -сквер, -стрит, -фіорд пишуться


А через дефіс;

Б окремо;

В разом.

6. Слова Орехово/Зуево, Пуща/Водиця, Кам’янець/Подільський, Харків/Товарний, Чехо/Словаччина, Ельзас/Лотарінгія, Коло/Михайлівка, Віта/Поштова пишуться.


А через дефіс;

Б окремо.


 

7. Географічні назви, що складаються з іменників, які поєднуються українськими або іншомовними прикметниками, сполучниками чи мають при собі частку, артикль, пишуться через дефіс.


А так;

Б ні.


 

8. Слова Алма/Ата, Іссик/Куль, аддис/абебеський, буенос/айреський, Нар’ян/Мар, Улан/Уде, Чатир/Даг пишуться.


А через дефіс;

Б окремо.


 

9. Слова Яр/під/Зайчиком, Новосілки/на/Дніпрі, Ростов/на/Дону, Ріо/де/Жанейро, Ла/Манш, Франкфурт/на/Майні, Ла/Плата пишуться окремо.


А Так;

Б ні.


 

Перевірка тестів.

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. (5-7)

Підбиваючи підсумки уроку, повернімося до нашого епіграфа.

 

«Мово вкраїнська, звідки прилетіла, як тут зросла, розцвіла й зарясніла? Чи пила ти воду з Дніпра, чи купалася в його ласкавих водах, чи злетіла в небо? Мово! Течеш ти вічно й вільно. Безжальний час не владний над тобою».

П. Загребельний

 «Грамотність – це ступінь знання законів і правил рідної мови,

це вміння користуватися цими знаннями для висловлювання своєї думки».

Олександра Сербенська  

 

Я пропоную вам міні-дискусію: чи правильними є ці твердження?

 

  • Чи владний час над мовою?  (У спілкуванні людина живе, мова та правопис  змінюються, з’являються нові слова, деякі слова виходять з ужитку, стають застарілими…)

 

  • Що робить людину освіченою? (Рівень грамотності сприяє професійному росту, відкриваються нові перспективи)

 

  • Які предметні компетентності ми сьогодні розвивали і вдосконалили?

 

(Написання складних географічних назв, етимологія слова, написання м’якого знака, вживання апострофа, написання через дефіс, вживання великої літери у власних назвах, подовження приголосних, написання префіксів пре-, при-, прі-, вживання розділових знаків, складання тексту, зміна приголосних, фразеологізми та лексикологія, співвідношення букв і звуків, будова слова та способи словотворення)

 

Обміняйтеся ментальними картами пам’яті та здійсніть взаємоперевірку. Оцініть свою роботу на уроці.

 

Оцінювання учнів.

 

Задля свого майбутнього і майбутнього нашої держави вивчайте рідну мову, збагачуйте свій словниковий запас, любіть нашу багатостраждальну неньку Україну.

 

Поетична хвилинка

 

Моя Україно! Мій край синьоокий,

З любистку і м’яти, роси і води.

Блакитнеє небо, і поле широке

Лікують криваві у серці сліди.

 

Моя Україно! Волинь і Поділля,

Донбас, Придніпров’я, Карпати і Крим.

Тебе не здолало фашистське свавілля,

Не з’їли поляки, не вбив третій Рим.

 

Хай весни твої гомонять калиново,

Летить крізь туман до майбутнього шлях.

Хай з вітром летить від Луганська до Львова.

Від Ялти до Луцька блакитний твій стяг.

 

Єднаймося, браття! Хай чиста іскрина

Запалить любов’ю гарячі серця,

Й піснями наповниться вся Україна,

Від щастя якому не буде кінця.

 

VІІІ. Інформація-інструктаж домашнього завдання.

Скласти власне висловлення на тему «Мій край – моя історія жива», використовуючи складні для написання географічні назви та цікаві факти.

 

Ментальна «Карта пам'яті»

Правопис складних і складених географічних назв

 

Правила

Приклади

Окремо пишуться географічні назви:

 

1) з прикметника та іменника:

Запорізька Січ, Дике Поле,

Велика і Мала Хортиця,

Нижнє Придніпров’я, Дніпровські пороги, Річ Посполита, Соляне озеро

Олешківські піски, Олешківська Січ,

Камінна Січ, Херсонес Таврійський 

Біловезька Пуща, Західне Полісся

2) власні назви й номенклатурні родові назви:

Південна Америка, Північна Америка,

Велика Британія

Сполучені Штати Америки,

Автономна Республіка Крим

Кримський півострів

Червоний Маяк, Чорне море

Гола Пристань, Кри­вий Ріг

3) сполучення іменника з порядковим числівником:

Залісся  Перше

Разом пишуться географічні назви:

 

4) які складаються з прикметника та іменника, з’єднаних сполучним звуком:

Великобританія, Новоукраїнка

5) з числівника та іменника, а також похідні від них прикметники:

П’ятиха́тки

6) з першою дієслівною частиною у формі наказового способу та похідні від них прикметники:

Гуляйполе

7) з другою частиною -град, -город, -піль, -поль; -абад, -акан, -бург, -ленд, -пілс, -таун, -шир, -штадт і похідні від них прикметники:

Севастополь, Тернопіль

 

 

 

З дефісом пишуться географічні назви:

 

8) з двох іменників (без сполучного звука) або з іменника й дальшого прикметника, а також прикметники, що походять від них:

Польсько-Литовська держава

«Асканія-Нова»

Пуща-Водиця

9) поєднання двох імен або імені та прізвища за допомогою сполучного звука:

Михайло-Коцюбинське

10) з іншомовних елементів — повнозначних слів, а також похідні від них прикметники:

Нью-Йорк

Тель-Авів

Сан-Франциско

11) з іменників, які поєднуються українськими або іншомовними прийменниками, сполучниками чи мають при собі частку, артикль, а також утворені від них прикметники:

Ріо-де-Жанейро

Франкфурт-на-Майні

 

ПІБ              ____________________________________________________________________                                 

Тема уроку ____________________________________________________________________

 

Ментальна карта пам'яті

Правила

Приклади

Окремо пишуться географічні назви:

1) з прикметника та іменника:

 

2) власні назви й номенклатурні родові назви:

 

 

 

 

 

 

 

3) сполучення іменника з порядковим числівником:

 

Разом пишуться географічні назви:

4) які складаються з прикметника та іменника, з’єднаних сполучним звуком:

 

 

5) з числівника та іменника, а також похідні від них прикметники:

 

6) з першою дієслівною частиною у формі наказового способу та похідні від них прикметники:

 

7) з другою частиною -град, -город, -піль,              -поль; -абад, -акан, -бург, -ленд, -пілс, -таун,             -шир, -штадт і похідні від них прикметники:

 

 

 

З дефісом пишуться географічні назви:

8) з двох іменників (без сполучного звука) або з іменника й дальшого прикметника, а також прикметники, що походять від них:

 

 

 

 

9) поєднання двох імен або імені та прізвища за допомогою сполучного звука:

 

 

10) з іншомовних елементів — повнозначних слів, а також похідні від них прикметники:

 

 

 

11) з іменників, які поєднуються українськими або іншомовними прийменниками, сполучниками чи мають при собі частку, артикль, а також утворені від них прикметники:

 

Скласти речення

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________                                                                                                                                                     

 

 

Предметні компетентності (орфограми):

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
22 травня 2021
Переглядів
2421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку