ДНЗ
«Херсонське вище професійне комерційне училище»
Засідання предметного гуртка
«Мово моя українська, батьківська, материнська!»
Підготувала
викладач української мови та літератури
вищої категорії
Ейсмонтович О.М.
Херсон
Тема: «Мово моя українська, батьківська, материнська!»
Мета:
знаннєва складова: розвивати предметні компетентності: розширити знання про красу і багатство української мови, поглибити знання із лексикології, фразеології, морфології, усної народної творчості, збагачувати словниковий запас учнів; поглиблювати предметні компетентності та готувати учнів до складання ЗНО;
діяльнісна складова: удосконалювати ключові компетентності: розвивати логічне і критичне мислення, мовленнєву діяльність, увагу, спостережливість;
ціннісна складова: усвідомлювати загальнокультурні компетентності: виховувати культуру мовлення, любов до рідної мови, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою, пробудити почуття національної гідності і свідомості, що спонукає людину чесно і самовіддано працювати задля держави, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб.
Тип заходу: засідання гуртка української мови
Форма організації навчальної діяльності учнів: засідання клубу «Знавці української мови»
Методи навчання, прийоми: «Мовознавчі цікавинки», «Слово до слова зложиться мова», «Народ скаже, як зав’яже», «Такі смарагдові слова», «Асоціації», «У рідному краї і серце співає»
Міжпредметні зв’язки: українська мова й література
Наочність: епіграф «В рідній хаті – рідна мова», мовознавчі цікавинки, рушник, фонограми та аудіозаписи пісень, слайдова презентація
Технічні засоби навчання: мультимедійна система
Сценарій мовознавчого турніру
«Мово моя українська, батьківська, материнська!»
Звучить пісня «Рідна мова»
Учень
До рідного слова торкаюсь душею,
Боюсь очорнити чи зрадить його.
З цих слів наша мова, пишаємось нею –
Це музика й пісня народу мого.
Учениця
Без неї не зміг би на світі прожити,
Не зміг би помітить земної краси,
Не чув би й не бачив, як шепчеться жито,
З якого стікають краплинки роси.
Учень
Вона – джерело й найчистіша криниця,
З якої черпаю натхнення й снагу.
Вона кришталево дзвенить і іскриться,
Я нею тамую духовну жагу.
Учениця
У шелесті трав, у цвітінні калини
Я чую цю мову у сні й наяву.
Вона в моїм серці, – це вся Україна,
Я дихаю нею, я нею живу!
Викладач
Шановні гості, учні, гостинно запрошуємо вас до нашої оселі на щире слово, цікаву розмову, на свято української мови.
Мова і Батьківщина - це основа життя кожної людини. Наше засідання клубу «Мово моя українська, батьківська, материнська!» приурочене Міжнародному дня рідної мови, яке було запроваджено у жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО як привід для роздумів та зосередження уваги на мовному питанні.
21 лютого 2002 року Президент України підписав відповідне розпорядження про відзначення Міжнародного дня рідної мови в Україні.
Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом та його історією. Вона є скарбницею духовних надбань, оберегом наших звичаїв, обрядів і традицій.
Саме мова є національною гордістю, сприяє формуванню патріотизму, викорінює з душ і умів ментальність раба і наймита, пробуджує найвищі людські риси.
Я хочу, щоб девізом нашого свята стали слова: «В рідній хаті – рідна мова». Щоб ми ще раз занурилися у безмежний світ мови, її краси і мелодійності.
У нас визначено дві команди, які будуть змагатися за звання кращого знавця української мови.
Наша гра складатиметься з кількох конкурсів. Відповіді мають бути чіткими, стислими та конкретними. Сьогодні ви доведете, що ви є справжніми знавцями і пошановувачами рідної української мови.
Умови гри: право на відповідь належить тій команді, яка першою підніме руку. Якщо відповідь невірна – це право переходить наступній команді і так далі. Мені допомагатиме лічильна комісія... Тож розпочнімо.
І конкурс «Мовознавчі цікавинки». Дати відповідь на запитання. (Правильна відповідь оцінюється 1 балом)
Підведення підсумків
«Рідна мова дорога людині як саме життя» – говорить народна мудрість. Адже без мови не може існувати народ та його культура.
ІІ конкурс «Слово до слова - зложиться мова». Дібрати фразеологізми до слова язик та пояснити їх значення. Час виконання 3 хв.
(Правильна відповідь оцінюється 1 балом)
Язик – язик до Києва доведе, прикусити язика, проковтнути язик, розпустити язика, молоти язиком, висолопити язика, язик як лопата, вигострити язика, тримати язик за зубами, ледве язиком повертає, чесати язика.
Гра з уболівальниками. Пояснити фразеологізми.
Троянський кінь — хитрі, підступні дії
Робити з мухи слона — перебільшувати
Альфа і омега — початок і кінець
Вовк в овечій шкурі — заздрісна, зла людина, що приховує свої хижі наміри під маскою порядності
Розрубати Гордіїв вузол — рішуче розв’язати складну, заплутану справу
Золоте руно — багатство, яким прагнуть оволодіти
На лобі написано — з виразу обличчя про все можна здогадатися
Спіймати жар-птицю — досягти чогось значного
Вавилонська вежа — справа, яка не буде завершена; безлад, галасу, метушня
Взяти бика за роги — діяти рішуче, починаючи з найважливішого
Тягнути кота за хвіст — дуже довго виконувати якусь справу
Народитися в сорочці — бути щасливим у житті
Підведення підсумків
Рідне слово. Воно бринить, хвилює душу. Бо мова українська – то невичерпне джерело, скарбниця народного духу. Вона мелодійна, ласкава, ніжна, багата. Порадник і вчитель тим, хто її любить, шанує, і суддя тим, хто зневажає.
ІІІ конкурс «Народ скаже, як зав’яже». Продовжити прислів’я.
(Правильна відповідь оцінюється 1 балом)
• Слово не горобець ... (вилетить — не спіймаєш).
Підведення підсумків
Мова – це не мертвий камінь, а ніби дивовижне дерево – воно росте, розцвітає, плодоносить. Рідне слово порівнюють з хлібом, мову називають солов’їною, дивом калиновим.
ІV конкурс «Такі смарагдові слова». За 3 хв. до слова мова дібрати якомога більше слів-епітетів на її позначення. Наприклад, мова калинова…
(Правильна відповідь оцінюється 1 балом)
Гра з уболівальниками «На перехресті наук»
(Правильна відповідь оцінюється 1 балом)
(Цей фразеологізм означає любовні пригоди. На Запорізькій Січі заборонялося мати відносини з жінками. Тому чоловіки, які мали дружин чи наречених зустрічалися таємно на полях, засіяних гречкою. Звідси і походить цей вираз).
Підведення підсумків
Мова – цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги. Століттями мова народу була тою повноводною річкою, яку ми називаємо поезією. Поетична грань живе у слові, і слово немислиме без неї, як немислима річка без води.
V конкурс «Асоціації». За опорними словами визначити назву твору, його автора та продекламувати декілька рядків цієї поезії.
(Правильна відповідь оцінюється 1 балом)
Підведення підсумків
Мова – одне із багатьох див, створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію. Та не завжди мова могла вільно звучати і розвиватися в Україні. 176 заборон за 400 років. Назвіть мені країну, в якій люди не володіють державною мовою, країну, в якій потрібно її захищати законами? Адже вона і так захищена Конституцією України. Парадокс. Чи не правда?
«Народ живе доти, поки живе його мова». А її красу і неповторність найкраще передає українська пісня. Дорогі учні, гості! Я запрошую вас взяти участь у музичному конкурсі «У рідному краї і серце співає». М. Гоголь писав: «Дзвенить піснями Україна». Тож хай вона сьогодні ще раз задзвенить. Заспіваймо такі знайомі і до болю рідні українські пісні, звеселімо свою душу, відкриймо її для інших.
(Правильна відповідь оцінюється від 3 до 5 балів)
Звучать фонограми народних пісень, які відгадують і співають учні.
1. «Червона рута»
Ти признайся мені, звідки в тебе ті чари, Я без тебе всі дні у полоні й печалі. І не треба нести мені квітку надії, Бо давно уже ти увійшла в мої мрії.
Червону руту не шукай вечорами, Ти у мене єдина тільки ти повір. Бо твоя врода - то є чистая вода То є чистая вода з синіх гір.
2. «Цвіте терен, цвіте терен»
Цвіте терен, терен цвіте листя опадає, Хто з любов’ю не знається , той горя не знає.
А я молода дівчина, Та й горя зазнала, Вечероньки не доїла, Нічки не доспала.
3. «Місяць на небі, зіроньки сяють»
Місяць на небі, зіроньки сяють, Тихо по морю човен пливе. В човні дівчина пісню співає, А козак чує – серденько мре.
Пісня та мила, пісня та люба, Все про кохання, все про любов, Як ми любились та й розійшлися, Тепер зійшлися навіки знов.
Ой очі, очі, очі дівочі, Темні, як нічка, ясні, як день. Ви ж мені, очі, вік вкоротили, Де ж ви навчились зводить людей.
4. «Ніч яка місячна…»
Ніч яка місячна, зоряна, ясная, Видно, хоч голки збирай. Вийди, коханая, працею зморена, Хоч на хвилиночку в гай.
Сядем укупі ми тут під калиною, І над панами я пан. Глянь, моя рибонько, - срібною хвилею Стелеться полем туман.
Гай чарівний, ніби променем всипаний, Чи загадався, чи спить? Ген на стрункій та високій осичині Листя пестливо тремтить.
Небо незміряно всипане зорями. Що то за Божа краса. Перлами ясними он під тополями Грає перлиста роса.
Ти не лякайся, що ніженьки білії Вмочиш в холодну росу. Я тебе, вірная, аж до хатиноньки Сам на руках однесу.
5. «Ой на горі два дубки»
Ой на горі два дубки, ой на горі два дубки,
Ой на горі два дубки, два дубки,
Та й схилились докупки.
Вітер дуба хитає, вітер дуба хитає,
Вітер дуба хитає, хитає,
Козак дівку питає.
- Ой дівчино, чия ти, ой дівчино, чия ти,
Ой дівчино, чия ти, чия ти,
Чи підеш ти гуляти.
Ой не питай чия я, чия я,
Підеш ти , та й піду я.
6. «Ой у вишневому садку»
Ой у вишневому садку там соловейко щебетав,
Додому я просилася, а він мене все не пускав. – 2 рази.
Ой милий мій, а я твоя, пусти мене зійшла зоря,
Проснеться матінка моя, буде питать, де була я.
А ти їй дай такий отвіт, яка чудова майська ніч,
Весна іде красу несе, а тій красі радіє все.
- Мамо моя, ти вже стара, а я дівчина молода,
Я жити хочу, я люблю, мамо, не лай доню свою.
7. «Розпрягайте, хлопці, коней»
Розпрягайте, хлопці, коней
Та й лягайте спочивать,
А я піду в сад зелений,
В сад криниченьку копать.
Маруся, раз, два, три калина
Чорнавая дівчина
В саду ягоди рвала.
Копав, копав криниченьку
У вишневому садку,
Чи не вийде дівчинонька
Рано вранці по воду?
Вийшла, вийшла дівчинонька
Рано Вранці воду брать
А за нею козаченько
Веде коня напувать…
8. «Мова єднання»
Синє небо над горою, найчарівніше з усіх
Ти під ним відчуєш волю і дитячий спогад слів.
Як побачиш синє море, степ безкрайній в далині,
Закохаєшся в дівочість української землі.
Приспів:
Краща мова єднання це українська
Нам Україну народила,
Краща мова кохання це українська
Сила небес їй дала крила.
Ми талантами своїми і красою вразим всіх
Бог нам дав єдине щастя, а у злі нам жити гріх.
Не цураймося ніколи усім серцем полюбить.
Бо життя безкрайнє поле, все життя безкрайня мить.
Підведення підсумків
Викладач
Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… На порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… Гори перетворюються на купи каміння… Все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
Людині визначено Богом місце народження, країна, небо; вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти саму себе. А якщо щось із того, призначеного їй, поміняє, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов – твоя Батьківщина, земля твоя, твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою.
Учениця
Мово моя, невичерпна скарбнице,
Вічне, нев’януче слово,
Дай із глибин мені вволю напитись
Чарів твоїх барвінкових.
Учениця
Мово моя, просторінь піднебесна,
Сонячна, ясна, красива!
Вірю всім серцем: назавжди воскресла,
Хай розцвіта твоя сила!
Учениця
Мово моя, і проста, й незбагненна,
Втілення думки людської.
Мово, ти - гордість і щастя для мене,
Як я пишаюсь тобою!
Викладач
Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!
(Звучить пісня «Рідна мова»)
Журі. Оголошення результатів гри, нагородження команд. Дякую всім за участь.