Складні випадки правопису ненаголошених голосних.

Про матеріал

Мета : повторити складні випадки правопису ненаголошених голосних, розвивати вміння грамотно писати; виховувати любов до народної творчості, повагу до професіоналів.

Перегляд файлу

Урок № 1

Методична мета: використання міжпредметних зв’язків на уроках  української мови 

Предмет:«Українська мова»

Професія: 8331 «Тракторист-машиніст с\г виробництва (кат. «А1», «А2»), електрозварник ручного зварювання, водій автотранспортних засобів (кат. «С»)».

Тема програми:  «Поглиблення  і систематизація  найважливіших відомостей  з орфографії»

Тема уроку. Складні випадки правопису  ненаголошених голосних.

Мета уроку: повторити складні випадки правопису ненаголошених голосних, розвивати вміння  грамотно  писати; виховувати любов до народної творчості, повагу  до  професіоналів.

Тип уроку:  комбінований .

Методи проведення:  бесіда, пояснення, розповідь, створення проблемних ситуацій, дослідницький метод, показ презентації, самостійна робота учнів.

Комплексно-методичне забезпечення:  конспект уроку,   таблиця «Складні випадки правопису  ненаголошених голосних »,  картки «Взаємодиктант»,  куб  із  запитаннями , підручник О.В.Заболотний, В.В.Заболотний  «Українська мова», О.Олійник «Українська мова», запис класичної музики, мультимедійний проектор, екран, комп’ютер,  відеоролик «Правопис ненаголошених голосних»

 Міжпредметні зв’язки:

 1.Українська література  

 2. Музика 

3.Правила дорожнього руху 

4.Будова автомобіля

6. Народознавство

7.Біологія

Хід уроку

 І. Організація класу.

Перевірка наявності учнів та готовності їх до роботи на уроці.                 

Ароматерапія.

     Ви вже, мабуть, відчули, що повітря класної кімнати насичене ароматом  апельсина. Японські психологи рекомендують насичувати повітря у робочих приміщеннях ароматами квітів і плодів. Установлено, що пахощі апельсина  підвищують працездатність, зменшують сонливість, а також кількість помилок під час роботи. Бажаємо вам успіхів на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних  знань .

Інтелектуальна розминка « Мовний  двобій».                                                                     1. Скільки голосних звуків в українській мові? Вимов їх. Якими буквами вони позначаються?
2.  Який склад називається наголошеним, а який — ненаголошеним?
3.  Як дізнатися, яку букву (Е чи И) треба писати в ненаголошеному складі? Наведи приклади.
Підсумок.

ІІІ. Мотивація   навчальної діяльності .

       Вибір професії – це один з найважливіших кроків у житті

кожної людини. Життя буде повноцінним лише тоді, коли обрана

професія не перетвориться на каторжну повинність, а буде приносити

моральне задоволення. В училищі  ви  навчаєтеся  не тільки виконувати різні механізовані та сільськогосподарські роботи, а також грамотно оформляти усне та писемне мовлення .

    Викладачі та майстри виробничого навчання навчають вас серйозно і відповідально ставитися до майбутньої професії, щоб вона не принесла вам у житті розчарування через незнання, невміння або відсутність потрібних навичок.                                                                                                                                         Для того, щоб  правильно і грамотно писати та говорити, ми  будемо працювати над темою сьогоднішнього уроку, адже це стане гарантом вашого професійного успіху.

  ІV.Оголошення теми і мети уроку .

Перегляд презентації«Складні випадки правопису ненаголошених голосних »                                                                                                                                                       Завдання уроку:

1) розглянути складні випадки правопису ненаголошених голосних ;

2) працювати над формуванням  правописних  вмінь;

3) удосконалювати вміння знаходити й виправляти орфографічні         помилки у писемному мовленні.

V. Вивчення нового матеріалу .

1. Повторення ключових питань.

     Повідомлення  мовознавця  про складні випадки правопису ненаголошених голосних  ( з використанням презентації)                                                                                                                                                                                             В українській мові лише три голосні в ненаголошеній позиції вимовляються невиразно. Це о, е, и.                                                                                                                                                          1. Слід пам’ятати, що в складах з ненаголошеним о пишеться та сама літера, що й під наголосом, напр.: голубка, бо голуб, розумний, бо розум, робити, бо робить.
      У деяких словах сумнівний о наголосом не перевіряється, напр.: союз, лопух, сокира. Правопис цих слів треба запам’ятати.                                                                  2. В окремих словах перед постійно наголошеним а(я) у вимові і на письмі маємо а, напр.: багатий, багато, багач, багатство, гарячий, гарячка, гаразд, кажан, калач, качан, хазяїн, багатир (багач), гаряче (але: солдат, лопата, гончар, корявий, поганий, ропа, товар, богатир (велетень), монастир.                                           1. Ненаголошені е та и в ненаголошеній позиції у вимові наближаються один до одного.
       Слід пам’ятати, що в ненаголошених складах пишеться та сама літера, що й під наголосом, напр.: великий, бо велич, земля, бо землі, клекотати, бо клекіт, держи, бо одержати, неси, бо несений, шепотіти, бо шепіт, щеміти, бо щем; криве, бо криво, широкий, бо широко. 
        Слова левада, леміш, кишеня, минулий, які мають постійний наголос, перевіряються за словниками.                                                                                                                                           2. Е також пишеться:
а) У групах -ере-, -еле-: дерево, берег, серед; селезень, шелест, пелена, зелень.
б) У суфіксах -ен-, -еня-, -енк-, -еньк-, -есеньк-, -ечк-, -тель, -ер: доручений,   гусеня, Петренко, ніженька, гарнесенький, сонечко, учитель, восьмеро.
в) Якщо е при зміні слова випадає: вітер, бо вітру, березень, бо березня, хлопець, бо хлопця, травень, бо травня.                                                                                                                 3. И завжди пишеться:
а) У групах -ри-, -ли- між приголосними у відкритих складах: тривога, дрижати, кривавий, стримати, глитати.
б) Зрідка ненаголошений и в групах -ри-, -ли- перевіряється наголосом: тримати (стримувати), кришити (крихта), блищати (блиск).
У ряді слів не під наголосом відповідно до вимови пишеться 
-рі-,  -лі-: дрімати, дрімливий, дрімота, тріщати, перебріхувати, злітати.

2.Опрацювання таблиці  «Правопис ненаголошених голосних»

VІ.  Закріплення  вивченого матеріалу

1. Диктант з обґрунтуванням (за творами письменників рідного краю)

Пояснити правопис ненаголошених е, и , дібрати перевірні слова.

 Достигло батькове зерно

Достигло батькове зерно,

Вже  мати й хліб спекла пахучий,

І лине пісня про добро,

Про український рід живучий.

К. Вишинська

 Ех, машина

То мотор гарчить, немов собака,

То чомусь відразу замовка.

А доїдеш з трепетом і ляком –

Тягнеться хреститися рука!

В. Даник                                                                                                                                              2. Ігрове дослідження-відновлення                                                                              Записати слова у дві колонки: 1) з ненаголошеним е; 2) з ненаголошеним и.                                    1. Ет..кетка, д..сятий, еф..ктивний, нож..ці, кат..горія, ап...льсин, т..жневий, доб..реться.                                                                                                                     Ключ. Підкресливши першу букву у кожному слові, прочитаєте назву одного з віршів І. Франка.

3.Взаємодиктант (робота в парах)                                                                                                       Учні отримують картки з реченнями.                                                                    Записати речення під диктовку. Пояснити правопис слів із ненаголошеним                е, и.                                                                                                                                        Картка 1

Хліб на столі – то найбільше багатство. І до нього треба зі святістю ставитися.   А й справді, думаю собі. Одне тільки – напекти паляниць, то скільки треба викласти того вміння й труда, а обробити ниву, висіяти та виходити зерно, уберегти його від негоди – усе це тяжка людська праця                                                                                                                   Картка 2

        Хто  не  шукає  легких  доріг, хто  покликаний  любити  поезію  щедрих  ланів, хто  всім  серцем  закоханий  у  рідну  землю, не  вагайтесь, обирайте  професію  тракториста- машиніста. Наші  трактористи-машиністи  уміють  не  лише  орати, але  й  веселий  настрій  підіймати.                                                                       Зробити взаємоперевірку.

 

4.Вільний диктант

     Відтворити текст. Знайти і пояснити орфограми.

     Кількатисячолітня традиція догляду за нивами виробила силу-силенну звичаїв, обрядів, забобонів, пов’язаних із майбутнім урожаєм. Так, перед початком оранки не можна нікому нічого давати чи позичати, щоб не позбутися щастя, яке необхідне в цій відповідальній роботі.

Для оранки вибирався день, коли був повний місяць, найкраще вівторок, четвер або субота. Однак це не має бути день, в який цього року випало Благовіщення.

Починати оранку або сівбу годилося обов’язково на світанку, щоб не зустріти нікого перед роботою. Якщо зустрічали когось, то не розмовляли, навіть не віталися, хіба що кивали головою. Слід було не тільки дотримуватися мовчанки, але й особливої чистоти, щоб хліб був чистим. Тому напередодні якнайкраще милися, а вранці вдягалися у святкову сорочку, іноді весільну.

Перед початком оранки не можна забивати в землю кілки, бо вона в цей час свята, також не можна свистіти, щоб не викликати злих духів.

(Лозко Г.С «Українське народознавство»).

5.Диктант інформаційної дії

Пояснити  правопис ненаголошених голосних.

 Савченків слід

Уперше  із механізатором Іваном Савченком  я познайомилася  напередодні  новоріччя  1979 року . Його  якраз  нагородили  орденом, назва якого ніби й не  співзвучна  теперішній добі. Але є у ній  одне надто  симпатичне слово,  яке й  відбиває  сутність Савченкового  трудового життя .

А трудове життя  почалося ще з дитинства .Він з  бабою  на городі , що починається одразу  ж за хатою  й  збігає  аж до річки. Може, саме з нього  відкрився Іванові  оцей   дивовижний світ  з  багатьма принадами, найсильніша з яких  - земля. Мати  день при дні на  колгоспному полі. І, певно, з дитячого жалю  й несміливої  мрії   попорати всю  роботу   народилось у юнацькі  роки   свідоме  прагнення  перекласти  на свої плечі  частку   турботи про поле .

У  дев’яносто дев’ятому   були вже  тридцять другі  Савченкові   жнива. Бо на комбайні   він з  шістдесят  дев’ятого  постійно. І, як ото  зарікався  в  дитинстві, переробив  у колективних  полях  багато  всілякої роботи. Й  натури  своєї  не  змінив -  правду у очі  ріже.  Бо вона  у нього  одна – як тоді,  так  і  тепер – селянська, пряма,  відверта  і чесна. Бо й земля  вимагає  простого  - праці, турботи, любові.

6.Метод «Сенкан» Скласти сенкан професійного спрямування .   Пояснити  написання ненаголошених е, и  у словах

Тракторист

_____________

_____________

_____________

 

   Звучить  класична музика

7. Дослідження-моделювання

Запишіть  слова , підберіть  слова для перевірки  їх написання

с[еи]ла,  оз[еи]ро,ст[еи]пи,д[ие]мок,ж[ие]ття,л[ие]сток

8. Робота із загадками (прокоментувати  орфограми у відгадках)

1. Ноги на полі, середина надворі, голова на столі. (Корінь, стебло, зерно)

2.Чашечка медку , закопана в льоду до нового годку .(Озимина)

3.Одгадай загадку: кину її в грядочку, нехай моя загадочка лежить до весни (Озимина)

9.Робота з підручником .Списати , пояснити правопис ненаголошених голосних .

        Вправа 90 (О.Олійник «Українська мова»)

 

VІІ . Підсумок уроку.

1.Метод «Кубування».(Ключові  запитання записані на гранях куба)                                  1. Які букви пишуться на місці ненаголошених голосних?                                                        2. Як перевірити ненаголошені голосні?                                                                                                   3. Назвати приклади слів, що не перевіряються за допомогою наголосу.                      4.Як вимовляють звук [е] в ненаголошеному складі?                                                                         5. Як вимовляють звук [и] в ненаголошеному складі?                                                                       6. Як дізнатися, яку букву (е чи и) потрібно написати в ненаголошеному складі кореня слова?                                                                                                                                   2.Перегляд відеоролика «Правопис ненаголошених голосних»

          VІІІ . Домашнє завдання.

1. Опрацювати теоретичний матеріал.                                                                    

2. Виконати вправу 78, ст. 52.                                                                  

3.Виписати з орфографічного словника 50 слів з ненаголошеними голосними, що не перевіряються за допомогою наголосу, і запам’ятати їх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
2668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку