Літературна вікторина "МОВА – ДЕРЖАВНА ПЕРЛИНА"

Про матеріал
Мовознавчі завдання-цікавинки для учнів 7 - 9 класів до Дня рідної мови. Український гравікон для двох команд, а також вболівальників. Ось деякі із завдань: 1. Розминка. 2. Продовжіть прислів’я. 3. Бліц. 4. «Творчий». 5. «Поєдинок капітанів». 6. «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає». 7. «Хто швидше?». 8. Проставте наголос у словах.
Перегляд файлу

 

Новинський заклад

загальної середньої освіти І-ІІ ступенів

імені Тараса Пазина

Яворівської міської ради

Львівської області

 

 

 

 

 

Літературна вікторина

МОВА – ДЕРЖАВНА ПЕРЛИНА

 

 

 

 

                                                           Розробка позакласного заходу,

                                                       присвяченого Міжнародному

                                  дню рідної мови.

                                       Підготувала вчитель

                                                        української мови та літератури

Верговець Катерина Василівна

 

 

Мета: розширити знання учнів про  багатство мов, формувати розуміння того, що  мова – скарб кожного народу; розвивати комунікативну компетентність учнів; навички виразного читання, пам'ять, логічне  мислення

виховувати у підростаючих громадян України любов до рідної мови як неоціненного спадку свого народу, почуття патріотизму громадян української держави.

Обладнання: картки із завданнями, комп’ютер, слайд-шоу, записи пісень, стіннівки.

 

ХІД ЗАХОДУ

 І. Вступна частина.

(Звучить запис пісні «Рідна мова»).

     Добрий день, дорогі друзі.

   Я рада вітати вас на вікторині, що присвячена Дню рідної мови.

   Однією із найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова,

   мова України, українського народу, наша рідна мова!

О слово рідне!

Пращура молитво,

Громи Перуна, Велеса поля,

Софія Київська — творіння Ярослава —

Слов'яномовна, праведна земля!

O слово рідне!

Подарунок мами,

I пісня ніжна, і розрада нам.

Я всім на світі з вами поділюся,

Та слова рідного нікому не віддам.

         Отже, пропонуємо сформувати дві команди.

         Є пропозиція обрати журі.

        ІІ. Основна частина.

       Команди готові? Почнемо перший конкурс — «Розминка».

 

1. Розминка

       З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.

І команда:  ЛИСТОНОША

ІІ команда:  КАЛЕНДАР

 

     Ведуча: До неоціненних  коштовностей українського фольклору належать прислів’я

і приказки – короткі влучні вислови, що в художній формі типізують різні явища

життя. Вони є узагальненою пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду,

який дає право формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику. У

своїй сумі прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина

має керуватися у повсякденному житті.

Пропонуємо нашим учасникам продовжити відомі приказки та прислів’я.:

 

2. Продовжіть прислів’я

           Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.

           Більше слухай, а менше говори.

          Умій сказати, умій і змовчати.

          Шабля ранить тіло, а слово — душу.

         Хто людей питає, ….

         Учення - світло, а …

         Хто рано встає, …

         Слово до слова - …

         Гостре словечко …

         Що посієш - ….

         Козацькому роду ….

         Не кажи гоп, …                   

3. Бліц

         1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

         2. Скільки голосних в українській мові? (6)

         3. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

         4. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

         5. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)

         6. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)

         7. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

         8. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

        9. Рід іменника «сирота».(Спільний)

       10. Слово, що вживається лише в певній місцевості. (Діалектизм)

       11. Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)

       13. Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)

       19. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

       14. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих

             Відмінків. (Додаток)

       15. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)

       16. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

       17.  Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

       18. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

       19. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і

             голосного.  (Апостроф)   

        20. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)

        21. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)

        22. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)

        23. Поставте іменник «мати» у З.в. (Матір)

        24. Назвіть слова з префіксом прі -. (Прізвисько, прірва, прізвище)

        25. Всі види невіршованої мови художніх творів. (Проза)

        26. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

        27. Частина слова без закінчення. (Основа слова)  

Ведуча: Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це в

глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніші

надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня,

інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.

Надаємо слово журі – оголосити результати попередніх  конкурсів. Продовжуючи розмову про значущість української мови, оголошуємо наступний конкурс.

4«Творчий».

Учасникам команд треба скласти з вигуком «ОЙ»  5 речень:

1.Дорікання

2.Страх

3.Переляк

4.Горе

5.Здивування

5. «Поєдинок капітанів»

Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.

І команда:  Лине, серця, до, а, не, слово, стріла (Не стріла, а до серця лине)                  

ІІ команда:  Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь (Хліб бережи на

 обід, а слово – на відповідь)

 

6. «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає»

Вимовити скоромовку.

І команда:                Карл украв у Клари корали,

                                 а Клара украла у Карла кларнет.

ІІ команда:                 Наш полковник полковникував,

                                    поки не виполковникувався.

 

7. «Хто  швидше?»

Із поданих літер скласти слово.

І команда:    Н, А, Р, У, А, К, Ї, К (Українка)

ІІ команда:  О, С, Л, В, О, А, Н, Ї (Солов’їна)

 

8. Проставте наголос у словах:

Дрова, вимова, завдання, ім’я, дочка, кілометр.

 

                       9. Де потрібно, вставте пропущені літери або знаки

Прої_зний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, жовто_гарячий,

кіс_лявий, кін_чик, маркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний,

збіж_я, знан_я, сміє_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, моли_я, сіл_ський.

 

10. Конкурс «Показуха»

Учасник має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів.

Команда відгадує фразеологізми і пояснює

Водити за носа

Гладити по голівці

Зуб на зуб не попадає

Надувати губи

Ламати голову

Води в рот набрати

Дивитись крізь пальці

Втерти носа

На лобі написано

Гребти гроші лопатою

Лазити рачки

Розкидатися грошима

11. Загадки

для першої команди

 1. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).

 2. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом поведе, замітку кладе. (Олівець).

 3. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри).

 4. Два пани наділи одні штани. (Ножиці).

 5. Малий коник із чорного озерця воду бере та біле поле поливає. (Перо і чорнило).

 6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).

для другої команди

  1. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).

2. Розумний сівач по білому полю бігає (Олівець).

3. Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю (Окуляри).

4. Лежу — одна нога, іду — вже дві, а на ногах стою, то дві голови (Ножиці).

 

5. Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і чорнило).

6. Біжить, біжить, не оглядається (Час).


          12. Загадки-запитання, загадки-жарти для болільників.

        1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).

        2. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б").

        3. Коли дурень розумний? (Коли мовчить).

        4. Що в хаті щодня цілують? (Чашку).

        5. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).

        6. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).

       7. У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому).

       8. Що в людині найбистріше? (Думка).

       9. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)

     10. На що борошно в млині падає? (На купку).

     11. Що посеред землі стоїть? (Літера „М").

     12. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів?

         (Три).

ІІІ. Заключна частина.

Ведуча: Мабуть, прийшов час висловити свої думки журі і підвести підсумок

 українського        гравіккону — назвати прізвище переможця.

 (Журі визначає і нагороджує переможців вікторини).

Дякуємо. Сподіваємося, що наша зустріч допомогла вам оцінити скарби

рідної мови.

 Ведуча:

Любіть і вивчайте й надалі українську мову. Успіхів вам у її вивченні! А нашим

гостям бажаємо щастя рясного, здоров’я міцного, неба безхмарного й настрою гарного.


 

 

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
30 січня 2022
Переглядів
915
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку