«Складнопідрядне речення з підрядними обставинними місця та часу». Урок з ароматом кави

Про матеріал
Розробка містить матеріал для нетрадиційного уроку з української мови у 9 класі на тему «Складнопідрядне речення з підрядними обставинними місця та часу».Урок з ароматом кави.
Перегляд файлу

Урок української мови у 9 класі на тему: «Складнопідрядне речення з підрядними обставинними місця та часу».

Урок з ароматом кави

Мета уроку: ознайомити учнів зі складнопідрядними реченнями з підрядними обставинними та їх різновидами; формувати вміння впізнавати речення з підрядними часу та місця, ставити питання від головного до підрядного; розвивати вміння відтворювати й аналізувати причинно-наслідкові зв’язки; удосконалювати пунктуаційну грамотність, збагачувати словниковий запас школяра; розвивати пізнавальний інтерес учнів; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

Обладнання: підручник, індивідуальні картки, презентація.

Хід уроку

  1. Організаційна частина

Учитель. Проведемо невелику  гру «Створюємо настрій»

Давайте відчуємо себе часточками колективу, краю, держави, Всесвіту і скажімо собі:

 Я прийшов на урок для чого? …(Учитися).

 Треба бути яким? …(Спокійним).

 Зі мною хто? …(Мої друзі).

 Вони мене що? …(Поважають).

 Мені це як? …(Приємно).

 Я готовий до чого? …(До успішної роботи).

  1.  Мотивація навчальної діяльності. Емоційне налаштування на урок.

Учитель читає притчу.

 Одного разу до батька прийшла дочка й скаржиться: «Батьку, я втомилася долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу проти течії. Я виснажена, у мене більше нема сил. Що мені робити?» Батько ж замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою. В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце й налив чашку кави.

  • Що змінилося? – запитав він свою дочку.
  • Яйце й морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона.
  •  Ні, доню моя, це лише на перший погляд так… Подивися - тверда морква в окропі стала м’якою та вразливою, рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов. Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі  й ніжні лише тверднуть і міцніють.
  • А кава?
  • Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінили його – перетворили  окріп на чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини, - вони змінюють обставини й перетворюють їх на щось нове та прекрасне, отримуючи користь і знання в цій ситуації.

Бажаю вам, шановні учні, ніколи не підлаштовуватися під обставини, а перетворювати їх на щось нове та прекрасне.

ІІІ.      Повідомлення теми, мети, завдань на уроці.Урок з ароматом кави

 

Слово вчителя:епіграфом  уроку будуть слова:

 

«Коли  скуштуєш філіжанку запашної чорної кави, тоді  все спалахує, думки тісняться, як батальйони великої армії на полі битви...»

Оноре де Бальзак

  1. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя. Як ви розумієте слово кава?

1)Словникова робота.

Прочитайте словникову статтю.

Кава, и, ж.

1. Тропічне дерево, з насіння якої виготовляють ароматний напій;  кавове дерево.

2. Насіння цього дерева або порошок із цього насіння.

3. Поживний напій (із цукру, часто також із молоком чи вершками) з цього порошку. Приклад: Замовити чашечку кави.

Учитель.  Щоранку 60% населення планети починають з чашечки кави. Тому кава — другий за кількістю вживання напій, після води.

2) Історія винайдення кави.

Слово вчителя. Існує декілька легенд винайдення кави. З якою знайомилися ви?

 Повідомлення учня про винайдення кави.

Слово вчителя. Батьківщиною кави є Каффа, Ефіопія. Слово кава походить від назви провінції Каффа (Ефіопія). Кава – стародавній напій,  який має багату історію. Існує понад 500 сортів кави. Однак за рівнем якості вирізняють три основних види: арабіка, робуста, ліберика.

Спеціалісти відрізняють один сорт кави від іншого за ароматом. 

Знайомлячись із видами кави, будемо вивчати новий вид  СПР? 

Давайте пригадаємо, що ми уже знаємо про СПР ?

3)Фронтальне опитування «Лінгвістична естафета»

-Яке речення називається складнопідрядним?

-Які види складнопідрядних речень ви знаєте?

- Як визначити вид складнопідрядного речення?

- За допомогою чого поєднуються  частини у спр?

4)Гра « Розпізнай речення». Визначити вид поданих речень.

  1.     Кава – стародавній напій, який має багату історію.
  2.     Пити напій з кавових зерен першими з європейців призвичаїлися моряки кораблів, що перевозили вантажі з одних до інших мусульманських країн. 
  3.     Знайома кава була й козакам, чимало з яких відвідували османські володіння, або перебували в кримському чи османському полоні.
  4.     Цікаво, що кава була серед дарів, привезених гетьману Богдану Хмельницькому патріархом Антіохійським Макарієм III у 1654 році..
  5.     Кількість зерен була не такою вже й великою — патріарх привіз їх навіть не в мішку, а у посудині. 
  6.     У місто Львів кава потрапляла не тільки зі Сходу, але і з Відня, де галичанин Юрій Кульчицький 1683 року відкрив кав'ярню "Під синьою фляжкою".

Слово вчителя: зверніть увагу на останнє речення.

V. Опрацювання навчального матеріалу.

1)Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 76   слайд

VI. Виконання вправ на закріплення

1)Робота біля дошки. Впр.1 (стор 77 речення 2, 4 )

2) Робота  в парах. Вправа «Склади пазли».    

Складіть із запропонованих слів і запишіть утворене речення.

3)Коментар  вчителя про  сполучні слова  при означальних реченнях:

4)Опрацювання теорет. матеріалу на стор. 77.

5)Орфографічна хвилинка: запишіть подані слова разом, окремо  або через дефіс

Рано/вранці, до/речі, без/сумніву, що/днини, до/побачення, скоріше/за/все, під/час, кава по/турецьки.

 

6)Розповідь  учителя про способи приготування кави

Кавові напої виготовляються на основі води та кавових зерен крапельним заварюванням.Приготування кави може відбуватись повільно через кавовий фільтр, перколятор або швидко за допомогою еспресо-машини, за такого способу напій називають еспресо, а повільно заварений напій — просто кавою.

РІЗНОВИДИ КАВИ.

1)Зварені кави

Кава по-східному, кава по-турецьки – чорна кава з рясною піною. Готується в посудині конічної форми (турці або джезві) на піску, на відкритому вогні, або на електричній плиті. Під час приготування часто використовують спеції – кардамон, корицю тощо.

І п’ють по-особливому: зробивши ковточок кави, випивають ковточок води.

І так кожного разу: після ковтка кави – ковток води. Смакуючи і насолоджуючись.

Так навіщо ж до кави подають воду? Є кілька аргументів на користь останньої. Перший – це те, що вода дозволяє кожного разу відчувати по-новому смак божественного напою, так як ковток води після ковтка кави знімає гіркоту.

Другий – начебто як вода, змиваючи кави з зубів, зберігає їх білизну, не дає утворюватися коричневому нальоту.

Третій аргумент: у спеку на серці велике навантаження, а вода її, начебто, знижує.

Також спосіб вживання кави з водою допомагає зберігати водний баланс в організмі – на противагу кофеїну, який цей організм зневоднює.

Самі ж жителі Туреччини і фахівці з заварюванню кави кажуть, що холодна вода подається для того, щоб декілька крапель її допомогли швидше осісти гущі в турці, адже кава подається з пилу-з жару, а при наливанні також піднімається гуща.

ЮНЕСКО визнало каву по-турецьки нематеріальною культурною спадщиною в Туреччині

  1. Вакуумна кава

Вакуумна кавоварка готує каву за допомогою двох камер, де каву виробляють паровий тиск і вакуум.

Еспресо заварюється за допомогою еспресо-машини, де невелика кількість (25–60 мл) майже киплячої води (близько 86 to 95 °C) під тиском проходить через мелену каву.

 У 1980-х напій потрапив до США, де його також пили переважно з молоком.

Еспресо, як правило, густіше, ніж кава, заварена за допомогою інших методів.

Еспресо є основою для інших кавових напоїв, таких як лате, капучино, мак'ято, мокачино та американо.

Американо, americano – кава еспресо, розбавлена гарячою водою.

Капучино кава зі збитим у гарячу піну молоком і пишною шовковистою молочно-кавовою піною («капюшоном»). Свою назву напій отримав завдяки монахам ордену капуцинів, які, за легендою, першими придумали додавати в каву збите молоко. Зазвичай капучино посипають корицею або какао.

Латте – кавовий коктейль, що складається з однієї частини еспресо і двох частин прогрітого молока з піною. «Латте» (наголос на першому складі) – в перекладі з італійської означає молоко. Подають каву-лате в айриш-келиху або у високому бокалі з трубочкою. Для аромату під час приготування гарячого і холодного латте додають різноманітні сиропи (крім цитрусових, через які молоко може скиснути). Часто пінку на поверхні напою прикрашають малюнками. Це ціле мистецтво, зване латте-арт.

Мокко – кава з додаванням шоколаду або, іноді, це кава по-східному.

7)Словникова робота (профорієнтаційна робота із 9-класниками)

Хто такі бариста?

Бариста – це…

8)Хвилинка відпочинку: Як пити каву правильно (відео)

9) Хвилина орфоепії: напій чи напій?

10) «Поміркуй!»  Визнач у запропонованих реченнях головну й підрядну частини, постав питання до підрядної частини.

Перші згадки про каву в Україні датуються 1672 роком, коли   в цей період у м. Кам'янець-Подільському турки відкрили першу кав'ярню.

Відколи мусульманський пілігрим на ім`я Баба Будан зумів таємно вивезти сім кавових зерен, відтоді бере початок розвиток кавових плантацій Індії.

11)Опрацювання теоретичного матеріалу про складнопідрядні речення із підрядними часу - ст. 76

12)Зробіть повний синтаксичний розбір речень ( за рядами)

  • Коли російський імператор Петро І перебував у Голландії  він вперше спробував «напій життя».
  • Цар розпорядився пригощати кавою бояр навіть там  де знаходилася кунсткамера.

13)Словникова робота:

кунсткамера; ж. (нім.) зібрання і місце зберігання історичних, художніх, природничо-наукових та інших колекцій рідкісних речей та місця зберігання їх.)

14)Вправа «Логіка й фантазія»

Перебудуйте прості речення в складнопідрядні, замінивши виділені другорядні члени близькими за змістом підрядними реченнями часу чи місця. Запишіть утворені речення.

1. Пройшло чимало часу з дня відкриття зерен кави.

2. Каву п'ють зазвичай вранці.

3. Юрій-Франц Кульчицький ознайомився з технологією приготування напою в Туреччині.

4. У Відні український шляхтич відкрив у власному будинку кав'ярню.

VІІ.     Підсумок уроку.

Подумайте і дайте відповіді

  1. Яке речення називається складнопідрядним із підрядною частиною місця? часу? Наведіть приклади.
  2. Назвіть засоби приєднання підрядної частини часу, місця до головної.
  3. У якій позиції відносно головної частини складнопідрядного речення можуть стояти підрядні частини місця і часу?

VIIІ.     Рефлексія

IX..   Оцінювання навчальних досягнень учнів

Учитель виставляє та обґрунтовує оцінки за роботу на уроці.

  • Рекламна пропаганда.

Складіть складнопідрядне  рекламне  речення про каву  із підрядним місця або часу.

X.     Домашнє завдання

Вивч. правила параграф.. 21.

Складіть  і запишіть складнопідрядне  рекламне  речення про каву  із підрядним місця або часу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

ПАЗЛИ

 

У 21 столітті

 

у світі

 

успішно

 

працює

 

незліченна кількість

 

ресторанчиків

 

кав’ярень

 

кафетеріїв

 

бістро

 

де можна

 

обрати

 

для себе

 

найкращу

 

каву.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Хлапук Наталія
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
17 березня 2019
Переглядів
2642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку