ЕКСПРЕС-ЗОШИТ
_________________________________________ 9 класу
Чотирнадцяте березня
Класна робота
Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні (тренувальні вправи).
Люби природу не як символ
Душі своєї,
Люби природу не для себе,
Люби для неї.
Максим Рильський (Емоційне налаштування = формула успіху) Думаємо колективно!
Працюємо оперативно!
Сперечаємося доказово! Це для всіх обов’язково!
– Які проблеми порушено у сюжетах?
v Дослідження-конструювання
Розгляньте зображення й складіть по одному реченню зі сполучниковим та безсполучниковим зв’язком про те, як зарадити екологічному лиху. Накресліть схеми речень.
………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
v Асоціативний кущ
БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ РЕЧЕННЯ
v Дослідження-характеристика
Виразно прочитайте речення. Визначте, які смислові відношення виражають частини безсполучникових складних речень. Накресліть схеми. (Кожна група опрацьовує два речення)
Смислові відношення |
Речення |
Схема |
||
|
Світило сонце, парувала земля (Петро Панч). |
[ ], [ ]. одночасність |
||
|
|
Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко). |
[ ], [ ]. послідовність |
|
|
|
Пора до двору: сходять місяць і зоря (Нар. творч.). |
[ ]: [причина]. |
|
|
|
Щастя не кінь: прямої дороги не визнає (Нар. творч.). |
[ ]: [пояснення]. |
|
|
|
Згаєш хвилину – утратиш годину (Нар. творч.). |
[умова] – [ ]. |
|
|
|
Прийшов березень – минули й турботи (Нар. творч.). |
[час] – [ ]. |
|
|
|
Весною сій – восени збереш (Нар. творч.). |
[ ] – [наслідок]. |
|
|
|
Усе минеться – одна праця залишиться (Нар. творч.). |
[ ], [ ]. зіставлення |
|
v |
Вікіцитатник |
|
||
Прокоментуйте обрану цитату, поясніть вживання розділових знаків, укажіть вид складного речення.
? Той, хто рветься знати наперед свою долю, втрачає силу на неї вирішально впливати, про що, звісно, мало хто здогадується.
? Україна для мене — усе, це прекрасна країна, і я вбачаю завдання в тому, щоб відкрити світові, яка вона дивовижна і який талановитий народ — українці.
? Я свою Україну ношу, як слимак свою хатку, я в ній живу — інакше би я пішла в інші культури, як багато хто з-поміж дуже талановитих людей.
? Добро — різне, а зло завжди на один кшталт…
? Злих душ не існує, душа є або добро, або її взагалі нема.
? Лише раз впустиш собі в груди світло – вже не схочеш жити в темряві.
? Людина до самої смерті має право вибору, що здатне переінакшувати перебіг світових подій, хоча цим правом рідко хто користується…
v Математичний практикум (індивідуальний підхід)
У нас є пеньок, треба визначити його об’єм, щоб продати.
V=πR2 ·H v Комунікативний практикум
Ознайомтеся з поданою інформацією. Колективно обговоріть прочитане. Знайдіть БСР,
Незаконна вирубка лісу в Україні: тіньова схема махінацій
(1)Українські ліси продовжують нещадно різати, при чому незаконні оборудки прокручують самі лісгоспи.
(2)Тіньова схема вирубки та збуту деревини давно відпрацьована. (3)Затемна приїздять, ріжуть здорові дерева, тут же переробляють на дошки. (4)Чи не в кожному селі є пилорами. (5)Ні обліку, ні контролю, ні заборони. (6)Стан лісосіки перевіряють самі ж лісівники.
(7)Жодної незалежної структури в цьому ланцюгу досі не задіяли. (8)Сільради від безгрошів’я закривають очі на те, як хазяйнують на їхній території. (9)І поки одні роблять вигляд: проблеми не існує, інші безконтрольно крадуть цінну деревину.
(10)Торік лише Надвірнянський агролісгосп за незаконні вирубки оштрафували більше, як на 4 мільйони гривень. (11)Це результат планових перевірок держекоінспекції. (12)Що і скільки вирубують в лісі позапланово – ніхто не інспектує.
(З інтернетового видáння ICTV).
v Дослідження-трансформація
Прочитайте речення. Опустивши сполучники, перетворіть речення на безсполучникові й запишіть їх.
Розставте розділові знаки.
1. Якщо співрозмовник часто пальцем торкається кінчика носа, він хвилюється, нервує. 2. Напевно, усі знають, що запізнюватися — ознака невихованості. 3. Одні люди доводять свою думку, підвищуючи тон, а інші спокійно наводять переконливі аргументи. 4. Леся Українка — сильна особистість, бо фізичний біль не зміг її зламати. 5. Минають роки, і людина стає мудрішою, розважливішою. 6. Якщо учень сідає в кінці класу, то він, можливо, не впевнений у своїх знаннях.
7. Я вважаю, що з будь-якої ситуації можна знайти вихід. v Лексична хвилинка
Установіть відповідність, добираючи слово відповідно до його лексичного значення.
Речення
1 Замість паспорта можна подати … про народження.
2 Це було натхнення й поетичне … в коханні.
3 на вході чергові обов’язково перевіряють … особи.
4 лейтенант уважно занотував … очевидця події.
Пропущене слово
А свідоцтво
Б свідчення
В освідчення
Г засвідчення Д посвідчення
Написати особисті враження від перегляду світлин (спиляні дерева в лісосмугах, засмічені узбіччя)
v Тестові завдання (у кого немає ґаджета)
1. Прочитайте речення.
У деяких школах не ставлять погані оцінки й дають школярам стільки спроб, (1) скільки їм потрібно (2), щоб відповісти правильно; (3) однак у житті все інакше: (4) перемагає той, хто навчився правильно оцінювати свої вчинки, (5) не підкорюючись обставинам.
ПРАВИЛЬНО пояснено вживання розділового знака в кожному рядку (цифра позначає попередній розділовий знак), ОКРІМ
А 1 — кома між частинами складного речення
Б 2 — кома при однорідних членах речення
В 3 — крапка з комою між частинами складного речення
Г 4 — двокрапка між частинами складного речення
Д 5 — кома при відокремленій обставині
2. Погляньте на фрагмент білборда. В агітаційному тексті політика допущено помилку
А орфографічну Б пунктуаційну В граматичну Г лексичну Д стилістичну
3. Установіть відповідність між розділовим знаком між частинами безсполучникового речення і прикладом його вживання (розділові знаки пропущено).
Розділовий знак |
Речення |
1 кома 2 крапка з комою 3 тире 4 двокрапка |
А Для багатьох число «лайків» є відображенням ступеня визнання такі люди потребують моральної підтримки. Б Психологи стверджують фотографування майже кожного свого кроку свідчення про брак уваги до людини. В Сотні тисяч дітей страждають через надмірне нав'язування їм екрана в ранньому віці батьки даючи в руки дитині ґаджет самозаспокоюються думкою про розвиток дитини через новітні технології. Г Плаский екран це надто мало для повноцінного розвитку навчальні відеоігри не дають можливості дитині розвиватися сповна. Д Надмірне користування ґаджетами призводить до цифрового слабоумства хвороби гальмування пам'яті й мислення. |
v Онлайн-тести на платформі Classtime.
V. Оцінювання з коментарем
Я заслуговую на оцінку ______ (упишіть свій бал)
... а якщо по-чесному, то насправді ставлю собі такі бали:
– не маю блідого поняття,
– посередньо орієнтуюся,
☺– так, я це знаю/вмію.
Оцінка від учителя ___
VІ. Підсумок уроку
Хай ці світлини звеселять ваші втомлені душі. А я прочитаю притчу.
Ця притча – про вміння бачити і цінувати те, що дає нам життя.
Одне дерево дуже страждало через те, що воно було маленьким, кривим і потворним. Всі інші дерева по сусідству були набагато вищі й красивіші. Дереву дуже хотілося стати таким же, як вони, щоб його гілки красиво розвівалися на вітрі.
Але дерево росло на схилі скелі. Його коріння вчепилося в невеликий шматочок ґрунту, що скупчився в щілині між каменями. У його гілках шумів крижаний вітер. Сонце його освітлювало лише зранку, а після полудня ховалося за скелею, даруючи своє світло іншим деревам, котрі зростали нижче по схилу. Дереву просто неможливо було вирости більшим, і воно проклинало свою нещасну долю.
Але одного разу вранці, коли його освітили перші промені сонця, воно глянуло на долину знизу і зрозуміло, що життя не таке вже й погане. Перед ним відкривався чудовий краєвид. Жодне з дерев, що ростуть нижче, не могло побачити і десятої частки цієї дивовижної панорами.
Виступ скелі захищав його від снігу та льоду. Без свого кривого стовбура, вузлуватих і міцних сучків дерево просто не змогло б вижити в цьому місці. Воно мало свій неповторний стиль і займало своє місце. Воно було унікальним.
VІІ. Домашнє завдання з інструктажем (на вибір)
• Скласти есе-пораду для дорослих, як завадити глобальному потеплінню • Скласти есе від імені зрубаного дерева.
Усі разом на перерві йдемо висаджувати саджанець