Контрольна робота №2 з теми: «Безсполучникове складне речення» (матеріал до теми на основі текстів УНТ)

Про матеріал
Мета: навчальна: Перевірити знання учнів про безсполучникове складне речення, будову і зв’язки у БПР; оцінити рівень навчальних досягнень учнів з теми, з’ясувати недоліки; оцінити рівень пунктуаційної грамотності учнів; розвивальна: розвивати вміння школярів виконувати тестові завдання; працювати самостійно; розвивати навички роботи з тестами, уміння робити синтаксичний аналіз , навички роботи з інформацією, збагачувати словниковий запас; розвивати логічне мислення; мовленнєві навички; виховна: виховувати на дидактичному матеріалі любов до українських традицій, народної культури і мови, дбайливе та уважне ставлення до рідної мови;
Перегляд файлу

Дата__________ Клас_____________

Урок_______

 

Тема:    Контрольна робота №2  з теми: «Безсполучникове складне речення» (матеріал  до теми на основі текстів УНТ)

Мета:

 навчальна: Перевірити  знання учнів про безсполучникове складне  речення, будову і зв’язки у БПР;  оцінити  рівень  навчальних  досягнень  учнів з теми, з’ясувати недоліки; оцінити рівень пунктуаційної грамотності учнів; 

розвивальна: розвивати вміння школярів виконувати тестові завдання; працювати самостійно; розвивати навички роботи з тестами, уміння робити синтаксичний аналіз , навички роботи з інформацією, збагачувати словниковий запас;  розвивати логічне мислення; мовленнєві навички;

виховна: виховувати на дидактичному матеріалі любов до українських  традицій, народної культури і мови,  дбайливе та уважне ставлення до рідної мови;

Внутрішньопредметні зв'язки: синтаксис, пункту­ація;

Міжпредметні зв'язки: народознавство, література;

Тип уроку:  урок  оцінювання навчальних досягнень учнів.

Епіграф:

Звертаючись до народних прогнозів, треба памятати мудрі слова: «Прикметі вір, але й перевір»

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організація класу.

II. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

ІІІ. Повідомлення теми, мети , завдань уроку

     Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових і практичних завдань. Проведення інструктажу щодо їх виконання.

IV. Виконання  тестових і практичних  завдань

Варіант І

І  рівень(3б)

1.У безсполучниковому складному реченні Побачив шпака знай весна біля порога (Нар. календар).) між його частинами вживається.
А Кома.

Б Крапка з комою.

В Двокрапка.

Г Тире.

2. У безсполучниковому складному реченні  «Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає» (Л. Таран-Пономаренко) між його частинами вживається.
А Кома.

Б Крапка з комою.

В Двокрапка.

Г Тире.

3. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

1 А Сталось диво тоді камінець засіяв і промінням ясним всіх людей здивував.

В. Самійленко

Б Мову зневажили корінь всиха. Л. Гнатюк

В Буде сонце в зеніті квітнуть Буде небо, як цвіт, голубіть. Г. Шепітько

Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні… В. Тарноградський

Д І мріється з маленького дитяти З літами виросте палкий співець. С. Черкасенко

Е Не полишай хоч ти мене ніколи Без тебе, рідне слово, пропаду. О. Завгородній Є Був гарячий червневий день сонце палило нестерпно замовкли птахи дерева стомлено спустили листя (Збанацький.). 

Ж Вночі несподівано задув північний вітер небо скоро затягло хмарами. (О.Гончар)

 1 [умова] — [ ].

2 [ ]: [причина].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ], [ ].одночасність

5 [ ]; [ ].одночасність

 

ІІ   рівень ( 6б)

1. Творче конструювання.

     За поданими схемами-моделями побудувати безсполучникові складні речення.

1. [ ]: [причина].

2. [ ]: [пояснення].

3. [ ]: [доповнення].

2. Творче моделювання.

Із поданих пар речень (2 простих) утворити БСР, поставити  усі  розділові  знаки, дотримуючись правил пунктуації відповідно до смислового зв’язку в реченнях. (Розділові знаки в реченнях пропущено)

За народними віруваннями повне відро сниться це означає успіх. Порожнє невдача обман втрата. (нар. календар)

Коли сниться полотно   буде якась далека дорога   коли рушники    близька.(нар. календар)

3. Коментоване письмо.

Списати речення, використавши правила пунктуації відповідно до смислових відношень властивих безсполучниковим складним реченням. Пояснити їх вживання.

- Посій у пору будеш - мати зерна гору. (Нар. тв.)

- Голки будяка наїжачились - чекай спеки. (Нар. тв.)

- Листопад дерев не обтрусить - зима довгою бути  мусить. (Нар. тв.)

- Часто гримить грім, зливаючись у суцільний гул, - буде град. (Нар. тв.)

ІІІ рівень (3б)

1. Які з речень  виражають смислові відношення: зіставлення чи протиставлення у безсполучникових складних реченнях? Вкажіть їх вид.

1.Літо дбає -  зима поїдає. (Нар. тв.)

2.Усе минеться – одна правда залишеться. (Нар. тв.)

3.Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». (Нар. тв.)   

2.  Укажіть у дужках типи складних безсполучникових речень за характером смислових зв’язків. Поставте, де потрібно, розділові знаки.

А.  За дурної голови -  ногам горе (Нар.тв)

Б.  Дай серцю  волю  - заведе в неволю. (Нар. тв.)

В. Обмова – полова: вітер її рознесе, але й очі засипле.( Нар.тв.)

Г. Застеліть  скатертиною стіл під гарячий   округ  короваю,  я пахучого хліба накраю.(Є. Гончаренко)

 

3. Прочитайте текст. Випишіть із нього БСР.

«На Різдво  в Україні особливо старанно готувалися до Святої  Вечері. Це була спільна вечеря  родини. Вірили:  у цей вечір збираються душі померлих родичів. Бажаючи умилостивити їх, ставили кутю, узвар на вікнах, батьки молилися за  упокій рідних та близьких. У Великій Україні  діти носили вечерю. Онуки – до баби і діда, племінники – до тітки й   дядька,  хрещеники – до хресних  батьків. Діти, найчастіше хлопчик  із дівчинкою, йдуть до баби й діда з вузликом, постукають  у двері,  переступлять поріг, хлопчина скине шапку  і говорить: «Добрий вечір, з святим вечором будьте здорові!...»    Баба  візьме  з дитячих рук вузлик, роздягне своїх онуків. Потім посадить їх за стіл, частуючи солодкою кутею, медяниками  і узваром… Потім баба загорне їм у вузлик свій калач, кілька пиріжків чи вареників – обміняє  вечерю. Цей звичай був пов’язаний зі спомином про померлих родичів.» (За О. Воропаєм)

 

Варіант ІІ

І рівень

1. Правильну схему речення «Ми цінуємо барвінок за його «лікарську допомогу» з нього виготовляють ліки від дуже важких хвороб» (розділові знаки вилучено) зазначено.
А [ ], [ ]. одночасність
Б [ ]: [висновок].
В [умова] — [ ].
Г [ ]: [причина].

2. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.
А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка (М. Коцюбинський).
Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).
В Упаде мороз на яблуневий цвіт тоді залишимося без врожаю (Нар. творчість).
Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).

3. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь. Є. Сааві

Б Хороша погода утримається  небо має чистий яскраво-блакитний колір.(нар.тв.)

В Літає радість щастя світе Дзвенять пташки в садах рясних Сміються знову трави, квіти… Олександр Олесь

Г Минули навіки дні чорних негод  Живе Україна! Олександр Олесь

Д Грати словом   долею грати. Г. Світлична.

Е Цвітуть сади біліють хати А на горі стоять палати Неначе диво (Шевч,)

Є Був гарячий червневий день сонце палило нестерпно замовкли птахи дерева стомлено спустили листя (Збанацький.). 

Ж Вночі несподівано задув північний вітер   небо скоро затягло хмарами. (О.Гончар)

1 [ ], [ ], [ ].одночасність

2 [ ] — [наслідок].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ] — [ ] зіставлення

5 [ ]: [причина].

6 [ ], [ ], а [ ]. одночасність

ІІ   рівень ( 6б)

1. Творче конструювання.

 За поданими схемами-моделями побудувати безсполучникові складні речення.

1. [ ] — [наслідок].

2. [час] — [ ].

3. [причина] — [ ].

2. Творче моделювання.

Із поданих пар речень (2 простих) утворити БСР, поставити  усі  розділові  знаки, дотримуючись правил пунктуації відповідно до смислового зв’язку в реченнях. (Розділові знаки в реченнях пропущено)

1.Стихла пісня. Тихо стало над степом (С. Скляренко).

2. За вихором продріботіла над самою землею одірвана од гурту хмара. З неї пішов лапатий, рідкий дощ (Г. Колісник).

3. Коментоване письмо.

Списати речення, використавши правила пунктуації відповідно до смислових відношень властивих безсполучниковим складним реченням. Пояснити їх вживання.

- Галки здіймають несамовитй галас - буде відлига. (Нар. тв.)

- Кіт згорнувся в клубочок - похолодає. (Нар. тв.)

- Калина рано зачервоніла  - рання і люта зима буде. (Нар. тв.)

- Учись:  на старість буде, як знахідка (Нар. тв.)

ІІІ  рівень (3б)

1. Які з речень виражають смислові відношення: наслідку чи умови у безсполучникових складних реченнях? Вкажіть їх вид.

1.Достигне яблучко -  само відпаде. (Нар. тв.)

2.Весною сій – восени збереш. (Нар. тв.)

3.Кинь правду в калюжу  – вона чиста буде. (Нар. тв.)

2.  Укажіть у дужках типи складних безсполучникових речень за характером смислових зв’язків. Поставте, де потрібно, розділові знаки.

А. Вологе літо - на теплу осінь (Нар.тв)

Б.  Ворожка  має два роти:  одним їсть,  другим - бреше. (Нар. тв.)

В. Літо без води – з’їдять худобу оводи.(Нар. тв.)

Г. Кинь ячмінь у болото -  вбере тебе в золото. (Нар. тв.)

3. Прочитайте текст. Випишіть із нього БСР.

14 Жовтня – свято Покрови Пресвятої Богородиці. Воно служило як своєрідний сільськогосподарський орієнтир. Вважали: «Прийшла Покрова – будь до зими готовий!». З настанням Покрови припиняли виганяти череду, корови ставали давати менше молока, відтак казали: «До Покрови доїться корова, по  Покрові – молоко пішло в роги корові». Якщо вишня скинула листя  до цього дня – зима буде теплою, а ні, то говорили: «Якщо вишня листя не обтрусить – довгою зима бути  мусить». Українці завбачали зиму за погодою цього дня, відтепер набував чинності і весільний звичай: свататися на Покрову чи до неї, справляти весілля. Приповідали: «Покрова накриває траву листком, землю – сніжком, воду – льодком, а  дівку – вінчальним  вінком».  Здавна відомо: Покрова  Пресвятої Богородиці вважається покровителькою   жіночої долі.  ( З народного календаря,2014 р.)

 

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

 Які завдання були складними? Чому? З якими завданнями впо­ралися легко?

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Індивідуальне завдання з повторення вивченого матеріалу про складне речення. Підготуватись до уроку розвитку мовлення.

 


Література.

1. Рідна мова: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.П.Глазова, Ю.Б.Кузнецов., наук.ред. І.Вихованець. – К.: Зодіак – ЕКО. 2009. – 224с..

2.  З народного календаря «Про ворожіння і народні прикмети»/ упор. Я. Остапченко, М.Буромський.-К.:В-во «Преса України», 2014 р..

3.Навчальне видання. Збірник диктантів та переказів з української мови для 5-9 класів: Посібник для вчителя/ О.І. Потапенко, Г.І. Потапенко, Л.В. Борисова, Н.В. Мальченко, Н.В.Овсієнко.- К.:Зодіак-ЕКО, 1995.-368с..

4.Скуратівський В.Т. Місяцелік: Український народний календар. – К.: Мистецтво. 1992. – 208с.

 

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
20 березня 2019
Переглядів
7498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку