Тема: Складнопідрядні речення з кількома підрядними, їх інтонування. Розділові знаки в таких реченнях
Мета: дати поняття про однорідну, неоднорідну та послідовну підрядність, ознайомити з основними правилами вживання коми між підрядними частинами складнопідрядного речення; розвивати загальнопізнавальні вміння робити висновки на основі спостережень за мовним матеріалом, аналізувати, порівнювати й узагальнювати; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо вживання коми на межі двох підрядних сполучників, між однорідними підрядними, з’єднаними сурядним сполучником або інтонацією; формувати творчі вміння конструювати складнопідрядні речення за зразком і за схемами-моделями; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості дев’ятикласників.
Обладнання: підручник (О.П.Глазова, 2017р.), презентація, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перегляд відео про красу природи України https://youtu.be/hgkRguImrT4
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Робота над епіграфом.
«Для того, щоб створити щось красиве, треба нести красу в душі» (Ю.Мушкетик).
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Усне опитування.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
Сьогодні на уроці ми : дізнаємося про послідовну,однорідну й неоднорідну підрядність; навчимося розрізняти в тексті ці речення, ставити розділові знаки, складати їх структурні схеми, правильно інтонувати такі речення; удосконалимо навички синтаксичного розбору складнопідрядних речень.
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
Записати речення, накреслити схеми.
Порівняння схем.
Опрацювання теоретичного матеріалу, с.154.
Виконання вправи 274. Схеми біля дошки.
5. Робота з текстом «Таємниця «Джоконди»».
Прочитайте текст. Які почуття охоплюють вас, коли ви споглядаєте картину «Джоконда»? Випишіть із тексту 3 складнопідрядні речення з однорідною підрядністю.
Таємниця «Джоконди»
«Джоконда» - найзагадковіший твір Леонардо да Вінчі. І досі не з’ясовано, кого насправді зображено на картині, чому ця жінка в жалобі й водночас усміхається, що хотів сказати людству цією роботою майстер.
Про «Джоконду» напевне відомо лише те, що її написано на початку ХVI століття. Спочатку вважали, що на картині зображено портрет Мони Лізи, дружини багатого флорентійського купця. Згодом з’явилися інші версії про те, що на картині не жінка, а чоловік, що Леонардо створив автопортрет. Версії й досі продовжують виникати час від часу...
Завдяки характерній особливості творчості художника, «Джоконда» сприймається як образ людини взагалі. Кожний бачить у ній те, що йому близьке, що хвилює, болить. Тобто вона в одному образі уособила все людство з його минулим і майбутнім, жіночим і чоловічим началами, миттєвим і вічним, тривалою боротьбою між добром і злом.
«Джоконда» - це не портрет коханої жінки. Це сповідь художника у фарбах, його розуміння людини, світу, самого себе (За Є.Богатом).
6.Робота в групах «Дослідники». Дослідження речень та розділових знаків у них, формулювання правил.
Порівняйте
Тепер я бігаю в поле й годинами слухаю, як в небі співають хори, як грають оркестри (М.Коцюбинський).
Тепер я бігаю в поле й годинами слухаю, як в небі співають хори і як грають оркестри.
Тепер я бігаю в поле й годинами слухаю, як в небі співають хори і грають оркестри.
Порівняйте
Теж на болоті росли кумедні кактуси і ніжні мімози, що, коли до них приторкнутися, звертали своє листячко (Олег Ольжич).
Отут, серед цвіту, здається, що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б ворогом самій собі і природі (Є.Гуцало).
7.Пояснення вчителя. Картки з правилами.
1) Між двома однорідними підрядними частинами, з’єднаними одиничним сурядним сполучником чи, або, та (=і), і, й, кому не ставимо.
2) Між двома сполучниками на зразок що якщо, що якби, що коли і под. перед другим сполучником кому не ставимо, якщо частину, введену другим сполучником, не можна опустити ( у наступній частині речення є співвідносне слово то).
8.Робота на картках.
Розставити потрібні розділові знаки в реченнях.
1) Люблю весну коли плюскочуть ріки коли рида од щастя соловей і заглядає сонце під повіки у тишині задуманих алей (В.Сосюра). 2) Як гарно коли йде надворі дощ а в хаті теплий дух снує духмяний (Г.Дудка). 3) Надію в хаті поважайте її на видному тримайте бо де у хаті вона є туди і щастя забреде (С.Горлач). 4) Як неприємно коли баба кляне або довго йде дощ і не вщухає. Приємно коли весною заливає хату і всі бродять по воді. Приємно коли позіхає дід і коли дзвонять до вечерні літом (О.Довженко).
9.Творче моделювання.
[ Люблю ], (коли...) і (коли...).
[ Краса завжди захована в дрібницях ], (які...) і (які...).
V. Підсумок уроку. Оцінювання
1.Рефлексія «Незакінчене речення»
На уроці я навчився…
На уроці я зрозумів…
На уроці я усвідомив…
Мені сподобалося…
Мені було важко…
Мені було цікаво…
2.Оцінювання.
Учитель оцінює досягнення учнів з теми за результатами активності навчальної діяльності на уроці.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал підручника §24. До кожного правила дібрати власний приклад складнопідрядного речення з кількома підрядними частинами або виконати вправу 276.