Складносурядне речення.

Про матеріал
узагальнити вивчений матеріал про складносурядне речення; виявити прогалини в знаннях і зробити відповідну корекцію знань, умінь та навичок учнів; поглибити інтерес до вивчення мовного матеріалу; формувати культуру мовлення учнів; повторити правопис складних слів; розвивати творчі здібності й логічне мислення школярів; використовувати можливості дидактичного матеріалу для виховання любові до природи, бережливого ставлення до неї.
Перегляд файлу

9 клас

УРОК-ПОДОРОЖ

Тема: Складносурядне речення.

Мета: узагальнити вивчений матеріал про складносурядне речення; виявити прогалини в знаннях і зробити відповідну корекцію знань, умінь та навичок учнів; поглибити інтерес до вивчення мовного матеріалу; формувати культуру мовлення учнів; повторити правопис складних слів; розвивати творчі здібності й логічне мислення школярів; використовувати можливості дидактичного матеріалу для виховання любові до природи, бережливого ставлення до неї.

Обладнання: таблиця, картки із завданнями, збірники переказів.

 

 

ХІД УРОКУ

Учитель. Ми зупинилися перед брамою, що веде нас у країну Складне Речення. Щоб охоронці відчинили її, треба примирити їх між собою, вишикувавши у два ряди. Охоронцями є складні слова, правопис яких ви повторили.

Розподільний диктант

У ліву колонку ми записуємо слова, які пишуться разом, у праву – які пишуться через дефіс. Стовпчики повинні бути однаковими – сім слів. Підкресливши перші літери, дістанемо назву нашої країни.

Сільсько/господарський, рано/вранці, корабле/будівельний, лісо/степ, авіа/квиток, екс/чемпіон, червоно/чорний, далеко/східний, ново/будова, електронно/ядерний, нежданий/негаданий, електро/мережа, ніжно/білий, яскраво/зелений. (Відповідь: складне речення).

Ось ми потрапили в район Складносурядне Речення. Дайте йому характеристику, щоб мати право пройти через випробування.

(Усна відповідь учня + усна рецензія відповіді).

Запишіть схему складного речення, опорну таблицю «Складносурядне речення».

Творче завдання 1

Визначте тип складного речення:

      а) складносурядне;

      б) складнопідрядне;

      в) безсполучникове;

      г) просте;

       д) складне речення з безсполучниковим і сполучниковим сурядним і підрядним зв’язками;

      е) складне речення з підрядним і сурядним зв’язками.

  1. А навкруги вся ніч переповнена розміреним шумом хлібів.
  2. Людей, які прийшли з доброю місією, з чистим серцем, чи з доброю новиною, на нашій землі зустрічали з хлібиною на вишитому рушнику.
  3. Пахощі зрілого хліба особливо відчутні вечорами, коли настояне на колоссях повітря розтікалося селом.
  4. Золотими хлібами дзвенить українська земля, молодими садами квітує широке роздолля.
  5. Настане день, настане час – і розіллється знов медами земля, що освятив Тарас своїми муками – ділами.
  6. Синява неьа була така густа, що стіна соснового бору вдалині здавалася геть темноволошковою і хати ледь біліли крізь той голубий морок.
  7. Гаснуть враніші зорі, і пливуть хвилі вітру в достиглому житі.

Творче завдання 2

Знайдіть схему свого речення.

  1. Високі верби шуміли над ровом, і небо між ними синіло, наче емаль.
  2. До тебе, люба річенько, ще вернеться весна, а молодість не вернеться.
  3. Ся розмова лишила в мені якийсь гіркий несмак, але миритися, брати назад свої слова у мене не було бажання.
  4. До землі вже прихилився зоряний вечір, а з городів запахло чорнобривцями, соняшниками.

Творче завдання 3

Прості речення з однорідними присудками перетворіть на складносурядні.

1. Зійшло веселе сонце і розсіяло гнітючу темряву. 

2. Прокинулися невтомні пташки і своїм радісним щебетом наповнили поля.

3. Повіяв легенький вітерець і сколихнув листя на деревах.

Творче завдання 4

Перед вами опис із твору Панаса Мирного. Замініть прості речення складносурядними, визначте смислові зв’язки між складовими частинами, запишіть схеми речень.

Ясне сонце почало підніматися десь далеко за лісом. Його червоний світ слався в лісі по снігу. На опушених інеєм високих гілках стрибало його ясне проміння, висвічуючи то жовто-зеленими, то червоно-синіми іскорками.

Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки, зробити синтаксичний розбір останнього речення.

Достигла нива колосиста і зріють яблука в саду. Дунув вітер понад ставом, і сліду не стало. Ще тільки благословлялося на світ, а чутка прудконогим зайченям котилась від хати до хати. В озерах купаються хмари, а ріки пливуть у берегах, мов потоки музики. Гаї спинились над водою і тихо входять у клекіт рік. І хмелем бродить під корою в березах чистий свіжий сік.

Вправа на розвиток мовлення

Доповніть речення за поданими частинами.

1. Іду, іду просторами землі, і…

2. І літо минуло, і осінь прийшла, і…

3. Замережено шибки морозом, і…

Пунктуаційний розбір речення

Дороги веселі пливуть повз оселі, і осінь багата заходить у села. Орач торкнеться до керма руками – і нива дзвонить темним сріблом скиб.

Картка з кодуванням

Пригадайте, якими сполучниками поєднані частини складного речення. Дайте відповіді у вигляді коду: Є – єднальні, П – протиставні, Р – розділові.

  1. Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві.
  2. Цілісінький день залицялося сонце до хвилі морської, та не подається красуня лукава.
  3. У тихім щебеті, в росі ясніє гай, і день встає у своїй красі, налитий сяйва вкрай.
  4. Чи вітер крізь країну свище, чи тоскно хтось наспівує поблизу.
  5. Місяць підіймається вище, і краплі, зриваючись із дерев, мерехтять самоцвітами.
  6. Сонечко встає, і в росі трава.
  7. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю поливає.

Складання речень за схемами

Скласти й записати три складні речення, використовуючи в ролі підметів подані слова:

Осінь – каштани, сад – гілля, вітер – сонце.

Домашнє завдання

Напишіть творчий переказ з елементами опису, доповніть його розповіддю про лелеку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2019
Переглядів
2036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку