Повторення та систематизація вивченого з теми «Складне речення»

Про матеріал
Робочий конспект уроку на допомогу учителям-початківцям. В конспекті використані сучасні прийоми вивчення нового матеріалу. Враховано вікові особливості учнів та особливості сприйняття ними матеріалу.
Перегляд файлу

Тема. Повторення та систематизація вивченого  з теми «Складне речення»
Мета: повторити та систематизувати вивчене про синтаксис складного речення у 9 класі, удосконалювати вміння відшуковувати відповідні синтаксичні конструкції у тексті, самостійно будувати висловлювання за схемами та темою, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати бачення і розуміння краси у мистецтві, природі.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь та навичок.
Внутрішньопредметні зв’язки: українська література, живопис, музика
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.
Обладнання:підручник, таблиці, роз даткові карти, картини К.Білокур

 

"Люби природу не як символ
Душі своєї.
Люби природу не для себе -
Люби для неї"

 Максим Рильський

                                                 Хід  уроку

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Тануть сніги, біжать струмочки, починає пробиватися перша травичка, розпукуються бруньки, з'являються тендітні квіти, чути спів пташок... Це настала Весна — найпрекрасніша пора року, оспівана поетами за свою первозданну красу.
Весна приносить із собою не тільки довгоочікуване тепло, вона приносить радість і надію, надію на краще.

Має рацію поет, щемливим серцем тонко сприймаючи це чарівне дійство природи:
Коли у веснянім розмаю
Цвіте бузок і міниться душа,
Стою перед весною і благаю:
- Не полишай мене... Не полишай!

Синтаксичне побажання
- А про що б хотіли попрохати весну ви?

 Тож розпочнімо урок із синтаксичного побажання.

Тема уроку – повторення та систематизація вивченого  з теми  « Складне речення»

Цілепокладання.
Прочитайте і за бажанням доповніть перелік цілей уроку.
Повторити і знати:
вивчені в шкільному курсі мовні поняття і правила.
Вміти:
визначати основні ознаки і структуру складних речень з різними видами зв’язку ( сурядним, підрядним, безсполучниковим);
будувати складні речення з різними видами зв’язку;
правильно ставити розділові знаки й обґрунтовувати їх.

ΙΙ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Мозковий штурм.

Які речення називаються складними?

Навести приклади.

Які типи складних речень ви знаєте?

Які типи складних речень ми вже розглянули на попередніх уроках?

(Складносурядні , складнопідрядні,безсполучникові)

                 Ознаки цих речень ми зараз повторимо.

  1. Індивідуальна робота.

До дошки йдуть два учні і виконують завдання, яке отримали.

Завдання: проаналізувати складносурядне і складнопідрядне, речення за опорною схемою.

Речення:

  1. Скоро прийде весна, і у поле знов покличуть мене журавлі.

                                                                                         А. Малишко

 

  1. Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі.

                                                                                         Ю. Яновський

В той час, коли два учні виконують індивідуальне завдання, останні учні класу виконують завдання  в групах

  1. Робота в групах


І група

Виписати з тексту  прості  речення, пояснити , які речення називаються  простими

Конвалія

Закінчувалися суворі морози, на всьому відчувався подих весни. У лісі вже розтанули останні острівці снігу. Під весняними променями сонця запарувала земля. Сонячні зайчики заграли на галявині, вони наче хочуть розповісти всьому живому в лісі, що час прокидатися.

Цінна окраса наших лісів і дібров — конвалія. Ії ніжні пахучі дзвіночки втілюють у собі радощі весни. Вона є однією з улюблених ранніх квітів. А скільки казок, легенд, повір'їв та міфів складено про цю чарівну квітку,яка росте в наших лісах

 

ІІ група

Виписати з тексту складнопідрядні речення, пояснити , які речення називаються складнопідрядними

 


Сон-трава
Жила собі у весняному лісі квітка, яка була схожа на синій тюльпан. Її стебло було незвичайним, не таким, як в інших рослин. Воно було волохатим, з дрібно порізаним листям. . Ця красуня, яка розквітає ранньою весною, неспроста називається сон- трава. Вона закриває свої голубі оченята у хмарну погоду.Склдала свої пелюсточки  квітка й тоді, коли заходило сонце.  Вона ніби засинала. Тому й назву має таку: сон-трава.

ІІІ група

Виписати з тексту  безсполучникові речення, пояснити , які речення називаються  безсполучниковими

Шафран

Окрасою весняного саду є шафрани (крокуси). Квіти  зовнішньо дуже схожі на тюльпани,вони бувають  жовті, лілові, фіолетові чи білі. Квітка традиційно має по  6 пелюсток. Масово її  ввозяться із Західної України, починаючи з лютого і закінчуючи квітнем. Великої шкоди завдають  шафранам  горе-естети, вони виривають їх разом з коричневими цибулинками.Таке відношення може знищити ці прекрасні квіти, що з’являються ранньої весни.

 Теоретичний матеріал

Складносурядним називається таке складне речення, у якому частини – сурядні речення - рівноправні і поєднуються інтонацією та сполучниками сурядності.

Сурядні сполучники

Єднальні: і,й,та

Протиставні: а,але, проте,зате,однак;

Розділові: або, то..то,не то…не то.

Смислові зв’язки між реченнями-одночасність, послідовність, протиставлення, явища чергуються

4.Робота з текстом

І.Виписати з тексту складносурядні речення, пояснити , які речення називаються складносурядними

 Підсніжники.

 Усі підсніжники (незалежно від будь-яких особливостей!) внесені до Червоної книги України. Всі види мають по три білі пелюстки,  а  оточують  вони білу з зеленою плямою оцвітину. (Торгівці розказують, що п’ятилисточкові підсніжники охороняються, а трилисточкові – ні. Роз’яснюємо: Це неправда, бо підсніжників із п`ятьма пелюстками не існує!!). Підсніжниками торгують з грудня по квітеньукети часто огорнуті великими зеленими листками плюща, проте краса їх від цього стає ще величнішою.

Лексичні різнобарви
Словник.
Фіолетовий -а, -е. Синій із червонуватим відтінком; темно-бузковий, фіалковий.
Естетика Визначення естетики (відгрец. аї&іпеії]їо& – «чуттєвий», «здатний відчувати» – науки про становлення чуттєвої культури людини випливає з органічної єдності двох її своєрідних складових:

Основні складові частини естетики не лише органічно взаємопов'язані, а й відносно самостійні.

Перша частина естетики розглядає природу, специфіку і творчий потенціал естетичного, а також категорії естетики – «прекрасне», «трагічне» і «комічне».

Друга частина естетики досліджує художню діяльність людини, її структуру та функціональну своєрідність, природу художнього таланту, видову, жанрову, стильову самобутність мистецтва тощо.

Екзотичний -а, -е. 1) Незвичайний, дивовижний, надто мальовничий для даної місцевості, даного середовища, не властивий їм. Екзотична країна .
Ліловий -а, -е. Кольору бузку або фіалки; світло-фіолетовий.

5.Мовленнєві дивовижі
Помилуймося дивовижною красою  весняної галявини
– складімо речення про цей кущ за схемами:
, (щоб).
, (аби тільки).
( Аби), .
, ( коли).
, ( які), ( тому що).

6.Розставити розділові знаки

Весною всі намагаються вибратися «на природу» /в ліс або поближче до річки /щоправда більшість «компаній» не дуже роззирається навкруги  /а захоплюється  /здебільшого/ їжею/ відпочивальники залишають  після себе бруд і спотворюють  галявину /на якій вони збиралися. Люди/ які не вміють та не хочуть бачити красу навколишнього світу/духовно бідні  яке ж це щастя вдихнути у лісі свіже, прозоре повітря, дослухатися до співу безлічі пташок, які ховаються у гіллі хотілося б, щоб усі бачили та відчували красу природи та оберігали її.

7.Хвилинка творчості
Розгляньте репродукції картин Катерини Білокур – народної художниці України, геніальної особистості, однієї з визначних постатей XX століття, яка в своїх чудових полотнах втілила невмирущу красу української природи, щедрі дарунки родючої землі і розмаїття квітів – символ радості, щастя і духовного життя народу.

„Може ви незадоволені моєю роботою, – писала вона в одному з листів, – оскільки я малюю лише одні квіти? Але як же їх не малювати, якщо вони такі красиві! Я і сама, коли починаю малювати чергову картину з кольорами, іноді думаю: ось коли цю закінчу, тоді вже малюватиму що-небудь з життя людей. Але поки закінчу, в голові вже виникає цілий ряд нових картин, і одна інший чудовіше і одна інший красивіше – і всі квіти. Ось вам і відповідь. А прийде весна, зазеленіють трави, а потім і квіти зацвітуть... І Боже! Як глянеш довкруги – ті хороші, а ті ще краще, а ті ще чудовіше... І я забуваю все на світі, і знову малюю квіти. Не гнівайтеся на мене, мої близькі і далекі друзі, що я малюю квіти, адже з кольорів картини красиві”.

Що символізують квіти?

 

8.Скласти  із простих складні речення.

На сімейній раді вирішили

 у школу Катрю не віддавати.

Читати дівчина й так уміє,

посадити її за прядку – давно пора.

 Вона почала малювати вугіллям на клаптях полотна,

їй було близько 14 років.

 

9. Уяви себе письменником.Скласти  твір- мініатюру, використавши складні речення

 

 (зразок)У ЧОМУ Я БАЧУ КРАСУ ПРИРОДИ?

Весна. Цвітуть дерева, співають пташки. Білі кульбабки так і чека-

ють, щоб їх здмухнути. Природа гомонить, живе.

Я люблю природу — рослини, птахів, тварин — і сама ще не зустрі-

чала таких людей, які б не любили природу, особливо навесні.

Сонце пускає на землю свої теплі промінчики, які зігрівають нас.

Сонячні зайчики стрибають з квітки на квітку, з дерева на дерево. На-

вколо запашних квітів кружляють бджоли й метелики. І знову могутній

Дніпро гойдає на своїх високих хвилях крикливих чайок. Річка пливе

кудись далеко-далеко...

Веселі ластівки сповіщають про весну, тепло, веселі ігри. З перши-

ми променями сонця, з першими піснями птахів прокидається вся при-

рода. Вона співає, грає, ніби на флейті, надихаючи людей на посмішки,

жарти, добрі вчинки.

У всьому цьому я бачу красу природи і вважаю, що природа — жит-

тя й окраса нашої планети.

ІІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія.

«Незакінчене речення».

  На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .

  Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .

– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .

– На уроці мені було… .

– Удома  я розповім батькам (сестрі, брату) про... .

Домашнє завдання (диференційоване):  доберіть 10 прислів’їв, що являють собою безсполучникові,сполучникові  складні речення

docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
3176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку