Тема. Повторення та систематизація вивченого з теми «Складне речення»
Мета: повторити та систематизувати вивчене про синтаксис складного речення у 9 класі, удосконалювати вміння відшуковувати відповідні синтаксичні конструкції у тексті, самостійно будувати висловлювання за схемами та темою, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати бачення і розуміння краси у мистецтві, природі.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь та навичок.
Внутрішньопредметні зв’язки: українська література, живопис, музика
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.
Обладнання:підручник, таблиці, роз даткові карти, картини К.Білокур
"Люби природу не як символ
Душі своєї.
Люби природу не для себе -
Люби для неї"
Максим Рильський
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Тануть сніги, біжать струмочки, починає пробиватися перша травичка, розпукуються бруньки, з'являються тендітні квіти, чути спів пташок... Це настала Весна — найпрекрасніша пора року, оспівана поетами за свою первозданну красу.
Весна приносить із собою не тільки довгоочікуване тепло, вона приносить радість і надію, надію на краще.
Має рацію поет, щемливим серцем тонко сприймаючи це чарівне дійство природи:
Коли у веснянім розмаю
Цвіте бузок і міниться душа,
Стою перед весною і благаю:
- Не полишай мене... Не полишай!
Синтаксичне побажання
- А про що б хотіли попрохати весну ви?
Тож розпочнімо урок із синтаксичного побажання.
Тема уроку – повторення та систематизація вивченого з теми « Складне речення»
Цілепокладання.
Прочитайте і за бажанням доповніть перелік цілей уроку.
Повторити і знати:
вивчені в шкільному курсі мовні поняття і правила.
Вміти:
визначати основні ознаки і структуру складних речень з різними видами зв’язку ( сурядним, підрядним, безсполучниковим);
будувати складні речення з різними видами зв’язку;
правильно ставити розділові знаки й обґрунтовувати їх.
ΙΙ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Які речення називаються складними?
Навести приклади.
Які типи складних речень ви знаєте?
Які типи складних речень ми вже розглянули на попередніх уроках?
(Складносурядні , складнопідрядні,безсполучникові)
– Ознаки цих речень ми зараз повторимо.
До дошки йдуть два учні і виконують завдання, яке отримали.
Завдання: проаналізувати складносурядне і складнопідрядне, речення за опорною схемою.
Речення:
А. Малишко
Ю. Яновський
В той час, коли два учні виконують індивідуальне завдання, останні учні класу виконують завдання в групах
І група
Виписати з тексту прості речення, пояснити , які речення називаються простими
Конвалія
Закінчувалися суворі морози, на всьому відчувався подих весни. У лісі вже розтанули останні острівці снігу. Під весняними променями сонця запарувала земля. Сонячні зайчики заграли на галявині, вони наче хочуть розповісти всьому живому в лісі, що час прокидатися.
Цінна окраса наших лісів і дібров — конвалія. Ії ніжні пахучі дзвіночки втілюють у собі радощі весни. Вона є однією з улюблених ранніх квітів. А скільки казок, легенд, повір'їв та міфів складено про цю чарівну квітку,яка росте в наших лісах
ІІ група
Виписати з тексту складнопідрядні речення, пояснити , які речення називаються складнопідрядними
Сон-трава
Жила собі у весняному лісі квітка, яка була схожа на синій тюльпан. Її стебло було незвичайним, не таким, як в інших рослин. Воно було волохатим, з дрібно порізаним листям. . Ця красуня, яка розквітає ранньою весною, неспроста називається сон- трава. Вона закриває свої голубі оченята у хмарну погоду.Склдала свої пелюсточки квітка й тоді, коли заходило сонце. Вона ніби засинала. Тому й назву має таку: сон-трава.
ІІІ група
Виписати з тексту безсполучникові речення, пояснити , які речення називаються безсполучниковими
Шафран
Окрасою весняного саду є шафрани (крокуси). Квіти зовнішньо дуже схожі на тюльпани,вони бувають жовті, лілові, фіолетові чи білі. Квітка традиційно має по 6 пелюсток. Масово її ввозяться із Західної України, починаючи з лютого і закінчуючи квітнем. Великої шкоди завдають шафранам горе-естети, вони виривають їх разом з коричневими цибулинками.Таке відношення може знищити ці прекрасні квіти, що з’являються ранньої весни.
Теоретичний матеріал
Складносурядним називається таке складне речення, у якому частини – сурядні речення - рівноправні і поєднуються інтонацією та сполучниками сурядності.
Сурядні сполучники
Єднальні: і,й,та
Протиставні: а,але, проте,зате,однак;
Розділові: або, то..то,не то…не то.
Смислові зв’язки між реченнями-одночасність, послідовність, протиставлення, явища чергуються
4.Робота з текстом
І.Виписати з тексту складносурядні речення, пояснити , які речення називаються складносурядними
Підсніжники.
Усі підсніжники (незалежно від будь-яких особливостей!) внесені до Червоної книги України. Всі види мають по три білі пелюстки, а оточують вони білу з зеленою плямою оцвітину. (Торгівці розказують, що п’ятилисточкові підсніжники охороняються, а трилисточкові – ні. Роз’яснюємо: Це неправда, бо підсніжників із п`ятьма пелюстками не існує!!). Підсніжниками торгують з грудня по квітень.Букети часто огорнуті великими зеленими листками плюща, проте краса їх від цього стає ще величнішою.
Лексичні різнобарви
Словник.
Фіолетовий -а, -е. Синій із червонуватим відтінком; темно-бузковий, фіалковий.
Естетика Визначення естетики (відгрец. аї&іпеії]їо& – «чуттєвий», «здатний відчувати» – науки про становлення чуттєвої культури людини випливає з органічної єдності двох її своєрідних складових:
Основні складові частини естетики не лише органічно взаємопов'язані, а й відносно самостійні.
Перша частина естетики розглядає природу, специфіку і творчий потенціал естетичного, а також категорії естетики – «прекрасне», «трагічне» і «комічне».
Друга частина естетики досліджує художню діяльність людини, її структуру та функціональну своєрідність, природу художнього таланту, видову, жанрову, стильову самобутність мистецтва тощо.
Екзотичний -а, -е. 1) Незвичайний, дивовижний, надто мальовничий для даної місцевості, даного середовища, не властивий їм. Екзотична країна .
Ліловий -а, -е. Кольору бузку або фіалки; світло-фіолетовий.
5.Мовленнєві дивовижі
Помилуймося дивовижною красою весняної галявини
– складімо речення про цей кущ за схемами:
, (щоб).
, (аби тільки).
( Аби), .
, ( коли).
, ( які), ( тому що).
6.Розставити розділові знаки
Весною всі намагаються вибратися «на природу» /в ліс або поближче до річки /щоправда більшість «компаній» не дуже роззирається навкруги /а захоплюється /здебільшого/ їжею/ відпочивальники залишають після себе бруд і спотворюють галявину /на якій вони збиралися. Люди/ які не вміють та не хочуть бачити красу навколишнього світу/духовно бідні яке ж це щастя вдихнути у лісі свіже, прозоре повітря, дослухатися до співу безлічі пташок, які ховаються у гіллі хотілося б, щоб усі бачили та відчували красу природи та оберігали її.
7.Хвилинка творчості
Розгляньте репродукції картин Катерини Білокур – народної художниці України, геніальної особистості, однієї з визначних постатей XX століття, яка в своїх чудових полотнах втілила невмирущу красу української природи, щедрі дарунки родючої землі і розмаїття квітів – символ радості, щастя і духовного життя народу.
„Може ви незадоволені моєю роботою, – писала вона в одному з листів, – оскільки я малюю лише одні квіти? Але як же їх не малювати, якщо вони такі красиві! Я і сама, коли починаю малювати чергову картину з кольорами, іноді думаю: ось коли цю закінчу, тоді вже малюватиму що-небудь з життя людей. Але поки закінчу, в голові вже виникає цілий ряд нових картин, і одна інший чудовіше і одна інший красивіше – і всі квіти. Ось вам і відповідь. А прийде весна, зазеленіють трави, а потім і квіти зацвітуть... І Боже! Як глянеш довкруги – ті хороші, а ті ще краще, а ті ще чудовіше... І я забуваю все на світі, і знову малюю квіти. Не гнівайтеся на мене, мої близькі і далекі друзі, що я малюю квіти, адже з кольорів картини красиві”.
Що символізують квіти?
8.Скласти із простих складні речення.
На сімейній раді вирішили
у школу Катрю не віддавати.
Читати дівчина й так уміє,
посадити її за прядку – давно пора.
Вона почала малювати вугіллям на клаптях полотна,
їй було близько 14 років.
9. Уяви себе письменником.Скласти твір- мініатюру, використавши складні речення
(зразок)У ЧОМУ Я БАЧУ КРАСУ ПРИРОДИ?
Весна. Цвітуть дерева, співають пташки. Білі кульбабки так і чека-
ють, щоб їх здмухнути. Природа гомонить, живе.
Я люблю природу — рослини, птахів, тварин — і сама ще не зустрі-
чала таких людей, які б не любили природу, особливо навесні.
Сонце пускає на землю свої теплі промінчики, які зігрівають нас.
Сонячні зайчики стрибають з квітки на квітку, з дерева на дерево. На-
вколо запашних квітів кружляють бджоли й метелики. І знову могутній
Дніпро гойдає на своїх високих хвилях крикливих чайок. Річка пливе
кудись далеко-далеко...
Веселі ластівки сповіщають про весну, тепло, веселі ігри. З перши-
ми променями сонця, з першими піснями птахів прокидається вся при-
рода. Вона співає, грає, ніби на флейті, надихаючи людей на посмішки,
жарти, добрі вчинки.
У всьому цьому я бачу красу природи і вважаю, що природа — жит-
тя й окраса нашої планети.
ІІІ. Підсумок уроку.
Рефлексія.
«Незакінчене речення».
– На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .
– Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .
– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .
– На уроці мені було… .
– Удома я розповім батькам (сестрі, брату) про... .
Домашнє завдання (диференційоване): доберіть 10 прислів’їв, що являють собою безсполучникові,сполучникові складні речення