Урок на тему "РМ Усний твір у публіцистичному стилі мовлення на морально-етичну тему (за складним планом)"

Про матеріал
В конспекті уроку використано інтерактивні методи і прийоми: асоціативний кущ, сенкан, мозаїка,міні-диспут, робота в парах, групах. Міжпредметні зв'язки: українська література, основи християнської етики, історія.
Перегляд файлу

Тема: РМ Усний твір у публіцистичному стилі мовлення на морально-етичну тему (за складним планом)

Мета: удосконалювати  вміння  учнів  підпорядковувати висловлювання темі та меті спілкування; подати відомості про  мораль  та  етику;  повторити основні ознаки публіцистичного стилю, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву,  логічне й образне мислення, бажання прощати; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення, урок пошуку істини

Обладнання: відео "Отче наш", презентація, вислови про прощення на картках

Методи і прийоми: асоціативний кущ, сенкан, мозаїка,міні-диспут, робота в парах, групах

Міжпредметні  зв'язки: українська література, основи християнської етики, історія

 

Перебіг уроку

  І. Організаційний момент

відео "Отче наш"

 

1. Проблемне завдання

Озвучити ті слова з молитви, які вказують на прощення

 

2.Епіграф уроку:

Найголовніше - навчитися прощати ...

Лише та людина є сильною,

 яка здатна прощати слабкість інших

 

- Чи згодні ви з таким висловлюванням? (Думки учнів)

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

 

ІІІ. Актуалізація мовленнєвознавчих понять

          1. Бесіда

 - Згадаємо, які ви знаєте стилі мовлення, і в якій галузі людської діяльності використовується кожен з них?  (Розмовний у побуті; науковий у науці і техніці; художній –    у художній літературі; публіцистичний – у суспільному  житті; офіційно-діловий – в офіційних службових стосунках)

 -  Отже, у якому стилі найкраще писати твір на морально-етичну тему? ( у публіцистичному)

 -  Назвіть ознаки цього стилю  (поєднання логічності доказів, точності, використання  художніх засобів-епітетів, порівнянь, метафор)

 - Назвіть відомі вам типи мовлення  (роздум, опис, розповідь)

- Оскільки сьогодні ми пишемо твір на морально-етичну тему , то який  можете тип  мовлення  ви застосували? (роздум)

 -  Згадаємо, з яких елементів складається він? ( Теза ( думка, яка доводиться)    -   аргумент (докази)   -   висновок)

 

    2. Словникова робота

   Моральсистема поглядів, уявлень і оцінок, що регулюють поведінку людей.

   Етика 1) наука, що вивчає мораль;

                 2) форма поведінки, сукупність моральних правил певної групи людей. 

 

 

  ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

1. Вступне слово вчителя.

А що ж таке прощення?..

Кого з нас не кривдили? Хто не ображав сам? Таких людей просто немає. Відрізняє нас один від одного інше — вміння чи невміння прощати.

«На скривдженого воду возять» — у цій приказці показано негативне ставлення до людини, яка не здатна забувати образи. Та й самому скривдженому важко носити в собі свою образу. Тому варто навчитися прощати людей.

Отже, прощення - поблажливість до кого-небудь, скасування кари; помилування (Академічний тлумачний словник)

Прощення означає, що ми у своєму серці не тримаємо зла або образи на того, хто завдав нам болю або незручності. Простити – означає не дозволити образі і жодній формі злості визначати наше відношення до того, хто завдав нам болю. 

 У Біблії сказано: «Не поспішай ображатись, бо образа є ознакою безглуздого» (Ек.7:9)

 

2.Творче спостереження публіцистичного тексту з елементами аналізу

Прочитати текст. Довести належність до публіцистичного стилю.

 

Як правило, не буває диму без вогню. Люди, навіть бажаючи добра, можуть дуже сильно образити. Це часто призводить до конфліктів. Але конфлікти можуть бути  із різних ситуацій: через нездужання, втоми і так далі. Ось тому потрібно навчитися прощати. 

Пробачити людину не так то просто, тому якщо ви дуже довго збирали на людину зло, планували, щоб помститися, дуже важко  відмовитися від цього. Навчитися прощати -  велика мудрість. Адже коли ви навчитеся прощати, то й на душі стане легше. 

Тому потрібно вирішити, що ж потрібно для початку. По-перше, потрібно усвідомити причину конфлікту. Для цього потрібно все обдумати зі спокійним серцем. Адже під час сварки все сприймається більш серйозно, а якщо розібратися, то насправді причина не так вже й критична і навіть іноді може викликати сміх. 

Вмійте пропускати свій негатив через себе. Найголовніше не ображатися на інших людей, часом і не замішаних в цьому. Краще спрямувати свою енергію на перегляд улюбленої передачі, подумати про щось приємне, сходити на прогулянку, подихати свіжим повітрям і так далі. 

Так само потрібно розібратися в собі і в своїх почуттях. Постаратися втихомирити свій запал у себе в душі, не тримати образу. Звичайно потрібно думати не тільки про себе, але й про свого кривдника. Постарайтеся зрозуміти, чому все це він затіяв, може бути, що  у нього не було іншого виходу. 

Не треба боятися першим просити прощення. Адже часто той, на кого ви тримаєте зло, близька для вас людина. Якби він був абсолютно чужим, то ви б давно забули про все, що сталося. І пам'ятайте:  краще пробачити, ніж помститися.

 

Виділіть ключові слова. Запишіть їх

 

Вчитель. Тільки-но ми зустрілися із такими словами : прощення - помста .

Давайте згадаємо, як називаються ці слова? (антоніми)

 

3.Антонімічна хвилинка

Доберіть до поданих слів антоніми:

  •   Добро - ... зло
  •   Конфлікт - ... компроміс
  •   Любов - ... ненависть, байдужість.
  •   Негатив - ... позитив
  •   Кривдник - ... доброзичливець
  •   Образа - примирення

Знадобляться вам у роботі і синоніми. Згадайте і дайте визначення синонімам.

 

4.Синонімічна хвилинка

   Доберіть до поданих слів синоніми.

  Прощення - розрада, задоволення, розуміння, смиренність, радість, задоволення (від очікуваного), захоплення, подяка ,щастя.

    Образа - кривда,зневага.

 

5. Мозаїка

Завдання для груп: із записаних на окремих папірцях слів скласти вислів, пояснити його. Потім можна застосувати у творі

«Хто мстить іноді шкодує про скоєне; той, хто прощає, ніколи не шкодує про це. » Дюма А.

«Люди, які не відчувають до себе любові, як правило не вміють прощати.»

«Хочеш порадіти мить — помстися, хочеш радіти все життя — прости.» Шубер

«Мстивість — це невміння пробачити самому собі чужі помилки.» Омур С.

«Прощення, що йде від серця, перетворює нещасливе минуле в щасливе майбутнє.» Лууле В.

Образити і ображатися може кожен, але просити прощення і прощати не кожному дано.

Зрозуміє не той, хто багато бачив, а той, хто багато втратив. Простить не той, хто не образив, А той, хто багато прощав!

У наш час люди можуть придумати цілу промову, що б виправдати себе. Зате не можуть сказати просту фразу: "Пробач, я був (а) не прав (а).

Помиляється - кожен, визнає помилку - гідний, просить прощення - мужній, відновлює відносини-сильний.

Прощення - найкращі ліки від болю. ...

6.Добрі поради

Що допоможе прощати?

  1.                     Пам’ятайте, що означає прощати. Прощення не означає дивитись крізь пальці на провину чи робити вигляд, ніби нічого не сталося. Простити означає просто «відпустити» образу.
  2.                     Усвідомте, який пожиток приносить прощення. Якщо ви позбудетесь гніву та образи, це позитивно вплине на ваше здоров’я, допоможе вам зберігати спокій і відчувати більше радості. А щонайважливіше, коли ви прощаєте інших, Бог прощатиме і вам
  3.                     Будьте співчутливі. Ми всі недосконалі . Кожен з нас цінує, коли хтось пробачає наші помилки. Тому ми теж повинні вибачати провини інших
  4.                     Будьте розсудливі. Якщо підстава для образи є незначною, варто послухатись біблійної поради: «Продовжуйте терпіти... одне одного»
  5.                     Дійте швидко. Не дозволяйте гніву розпалитися і постарайтесь якомога швидше позбутися образи

 

7. Сенкан до слова "прощення 

ЗМІСТ СЕНКАНУ:


1. Іменник (тема).

2. Два прикметники (яке воно?)

3. Три дієслова (що воно робить?)

4. Фраза-висновок з чотирьох слів.

5. Іменник-синонім до теми.

 

Прощення

Важливе, обов'язкове

Заспокоює, врівноважує, оздоровлює

Хочу завжди всіх прощати

Любов


 

8. Створення асоціативного куща до слова "прощення"

 

 

9. Робота з домашнім робочим матеріалом.

 

Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви повинні: 1) група - пригадати твори з української літератури, де б висвітлювалася тема "ПРОЩЕННЯ"; 2) група - з Біблії; 3) з історії  або життя

  1.                   Пригадаймо Петра з «Наталки Полтавки» Котляревського. Він пробачив Наталці, що не дочекалася його . Більше того – віддав всі свої заощадження, щоб возний не дорікав коханій бідністю

2.Притча про блудного сина (Батько щиро прощає свого сина, який , покинувши його, розтрачає весь маєток.

Так само і Бог простить кожного, хто навернеться і покається у гріхах)

 

 Історія про Йосипа (Йосип прощає своїм братам, які продали його в рабство через заздрість (бо батько любив наймолодшого Йосипа найбільше). Коли ж став правителем Єгипту, радо допоміг усім братам)

 

3. Історичний приклад.

Прикладом може слугувати Авраам Лінкольн, видатний президент Америки. Своє спілкування з людьми він будував таким чином, що не тільки  не уникав спілкування з неприємними людьми, але й відповідав на неприязнь до себе людяним ставленням. Так у розпалі передвиборчої боротьби за президентство А.Лінкольн зіштовхнувся з дуже підступним, рішучим та впливовим опонентом - Чарльзом Совордом . Ця людина використовувала будь – яку можливість, аби висловити своє негативне ставлення до майбутнього президента Америки. Проте Лінкольн, перемігши, запросив Соворда очолити один вз важливих постів у своїй адміністрації. Останній був уражений ставлення до себе, служив в адміністрації Лінкольна вірою та правдою.

 

10. Проблемна ситуація

 Ситуація1.

Ваш друг чи подруга вже кілька днів не розмовляє з однокласником (однокласницею) через особисту образу. Переконайте, що треба прощати.

Ситуація 2.

Вам батьки не дозволили йти на дискотеку, оскільки триває час Великого посту. Ви відреагували сердито. Батьки засмучені. Ваші дії.

Ситуація 3.

Згадайте образ Оксани з поеми "Гайдамаки". Конфедерати вбили її батька. Як поспівчуваєте дівчині і що порадите?

Ситуація 4.

Багато військових, які повернулися додому із зони АТО, не можуть пристосуватися до звичайного життя . Підтримайте їх словами

 

11.Міні - диспут

- А скільки разів потрібно прощати? (Висловлення думок )

Висновок: завжди (Апостол Петро підійшов якось до Ісуса Христа і запитав Його: «Господи, скільки разів брат мій може згрішити проти мене, а я маю прощати йому? Чи до семи раз?» Ісус відповів: «Не кажу тобі до семи раз, але аж до сімдесяти раз по семи!»)

 

V. Усне складання твору в публіцистичному стилі на морально-етичну тему

1. Бесіда

  •                  3 яким поняттям ми сьогодні знайомилися?
  •                  Що таке прощення?
  •                  За що людина може ображатися?
  •                  Чи легко просити пробачення?
  •                  Чому ми повинні прощати?
  •                  Що допоможе прощати?

 

2.  Самостійне складання твору учнями

Спираючись  на результати роботи на уроці, скласти усний твір на тему " Прощення - найкращі ліки від болю " за складним планом. Скористуватися пам'яткою.

 

ПАМ'ЯТКА

«Як складати твори на морально-етичну тему в публіцистичному стилі»

1 Визначити основну думку твору.

2.  Продумати послідовність твору, дотримуючись його композиційних особливостей (вступ, основна частина, висновок).

3.  Самостійно скласти план висловлювання.

4.  Підібрати епіграф, який висловлює основну думку . 

 5. Під час складання твору необхідно дбати про розкриття його теми.

5.  Бути уважними до вживання мовних засобів у творі.

6.  Викладення матеріалу потрібно ілюструвати прикладами.

7.  Робити власні висновки, узагальнення. 

 

4. Розповідь творів учнями, окремих його фрагментів. Обговорення  прослуханих  творів.

VІ. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи.

1. Визначення найкращого твору.

2.Слово вчителя.

Пригадайте     собі     людину.     яка     найбільше     вас образила.  Уявіть, що перед вами гора Голгофа. Ви і ваш кривдник ідете на цю гору. Підніматись стає все важче і важче, Але так само важко і вашому кривднику. На горі ви бачите страждаючого Ісуса Христа, якого катують римські вояки. Його тіло корчиться від болю і страждань, Ісуса прибивають до хреста, хрест піднімають. Подивіться в страждаючі очі Спасителя. Він з великою любов'ю згадує святого апостола Петра, який тричі відрікся від нього,  свого учня Юду, який Його зрадив, споглядає на своїх катів. Він дивиться на вас, на твоговашого кривдника і голосно молиться: «Прости їм, Господи, бо не знають, що роблять».

Ви разом із своїм кривдником повертаєтеся додому. Чи не пробачите ви йому? Чи не зміниться ваше життя після цієї подорожі?..

 

Щиро бажаю всім навчитися прощати

 

3. Домашнє завдання. Доопрацювати, відредагувати , підготувати твір для контрольного написання

 


 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Нетіменко Тетяна
    Ірино Павлівно, дякую за вашу працю. Тема твору дуже важлива в наш час. І не тільки для молоді.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мурашко Людмила Анатоліївна
    Дуже сподобався урок, дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Саєнко Інна
    Ірино Павлівно, дякую за Вашу працю!!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 березня 2019
Переглядів
7864
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку