Поглиблення знань учнів про складне речення; з'ясування понять про складносурядне речення, його будову та залежність зв'язків між частинами від сполучників.
Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому
Номер слайду 2
Пригадайте, яке речення називають складним?
Номер слайду 3
Складним називають речення , яке складається з двох або декількох простих. А літо йде полями і гаями , і вітер віє, і цвіте блакить.
Номер слайду 4
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Види складного речення:cполучникове: складносурядне та складнопідряднебезсполучниковез різними видами зв’язку
Номер слайду 5
Складносурядне Настане час - і піде все в блакить. Складнопідрядне Нехай ще раз послухаю, як те море граєСполучникове речення
Номер слайду 6
Безсполучникове. Защебетав соловей – пішла луна гаєм.
Номер слайду 7
Там повен двір любистку, цвітуть такі жоржини , і вишні чорноокі стоять до холодів. З різними видами зв’язку
Номер слайду 8
Ні повітря не поворухнеться, ні пташка не защебече. Складносурядним називають складне речення, частини якого рівноправні за змістом і пов’язані сурядним зв’язком за допомогою сурядних сполучників
Номер слайду 9
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Сурядні сполучники Прикладиєднальні : і, й, та (= і) , ні…ні, ані…ані, не тільки … ,а й …, і…і…Небо вночі чисте, і видно зірки.( Є. Гуцало)протиставні : а, але, зате, проте, однак, та (= але)Навкруги рясні стоять сади , але шелест верб у пам’яті не тане. ( М. Рильський)розділові : або, чи, то…то, або … або, чи… чи, не то… не то …Не то осінні води шуміли , не то вітер бився в заломах провалля.( М. Коцюбинський)
Номер слайду 10
1. Тремтить цвіт калини від весняного леготу. У жарі літа красується вона червоними коралами. 2. Горять,палають маки. Вітер гойдає їх пелюстки. 3. Макові квіти приманюють шумливу зграйку метеликів . Макові квіти безмежні. 4. Очі хвилину спочинуть. На устах з’явиться загадковий усміх. Майстерня дослідника (З кожної пари простих речень утворити складносурядні конструкції, використавши різні сполучники, найдоречніші в цьому контексті. Визначити головні та другорядні члени речення. Накреслити схеми речень.)