Скоромовки на уроках англійської мови

Про матеріал
Підбірка скоромовок для молодших школярів для закріплення вимови англійських звуків та вивчення іншомовної лексики.
Перегляд файлу

ФОРМУВАННЯ ФОНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗА ДОПОМОГОЮ СКОРОМОВОК

(TONGUE TWISTERS)

 

    Для формування і вдосконалення фонетичної компетенції молодших школярів доцільно широко використовувати скоромовки.

    Скоромовки закріпилися  в англійській мові, як  і в інших мовах світу, та передають поколінням, сприяючи формуванню  у людини певних моральних якостей та надаючи мові яскравості та образності.

    Використання скоромовок вчителем на уроці іноземної мови  дає можливість учням не тільки вдосконалити фонетичні навички, збільшити лексичний запас, але й ознайомитись з життєвим та соціально-історичним  досвідом народу, мову якого вони вивчають.

     Вживання скоромовок молодшими школярами, їх опрацювання на уроці надає певної емоційності та жвавості висловлюванням учнів. Для навчання правильної вимови та заучування напам’ять, скоромовки слід опрацювати під керівництвом вчителя чи за допомогою аудіо запису. Щоб досягти швидкого темпу промовляння скоромовки та безпомилкового їх відтворення, слід проводити опрацювання з використанням хорової та індивідуальної форми роботи з учнями.

     На своїх уроках в початковій школі використовую такі скоромовки для затреновування певних звуків:

[b]  -  Betty Boughta bought some butter,

but she said, “This butter is bitter,

But  a bit of better butter

will make my batter better”

*****

The big bug bit the little beetle,

But the little beetle bit the big bug back.

 

*****

The blue bluebird blinks.

*****

If you want to buy, buy, if you don`t want to buy, bye bye.

*****

Betty and Bob brought back blue balloons from the big bazaar

 

[p] – Polly put plenty of plums into her plum pudding

*****

Give papa a cup of prpper coffee in a copper coffee cup.

 

 [r] – Robert Rolly rolled a round roll round.

If Robert Rolly rolled a round roll round,

Where is the round roll,

Robert Rolly rolled around

 

[n] – The net is neat. This is a neat net.

 

[ai] – Mike, try to write a white kite.

Mike likes to ride his bike.

 

[æ ] – Pat’s black cat is in Pat’s black hat.

*****

A rat sat in a sack. Damn that rat!

It is so fat! Pussy- cat, catch the rat!

 

[ ʃ ] - She sells sea shells on the seashore.

*****

Sherry shows Shelly a nice shelf.

*****

Sheep shouldn’t sleep in a shack,

Sheep should sleep in a shed

 

[s] - A sailor went to sea, sea, sea,

To see what he could see, see, see,

And all that he could see, see, see,

Was the bottom of the blue sea, sea, sea.

 

[ θ ] – Thirty- three thieves thought

that they thrilled the throne

throughout Thursday.

******

I can think of six thin things, but I can think of six thick things too.

 

[ i: ] – Denise sees the fleece,

Denise sees the fleas.

At least Denise could sneeze,

And feed and freeze the fleas.

*****

I scream, you scream, we all scream for ice cream.

 

[r] – Robert ran rings around the Roman ruins

 

[w]- Why do you cry Willy?

Why do you cry?

Why, willy, why, Willy,

Why, Willy, why?

******

Whether the weather is warm,

Whether the weather is hot,

We have to put up with the weather,

Whether we like it or not.

 

[ ou ] - Oh, no, don’t go home alone,

nobody knows

how lonely the road is.

 

[ au ]- the clown came down to our town

 

[ ɛə ] – I have a hare, I have a bear,

My toys are there!

*****

Mary shared the pears with Clare

 

[ ð] – These are three brothers,

these are their father and mother,

this is their other brother

 

{f] – Fresh fried fish, fish fresh fried, fried fish fresh, fish fried fresh.

*****

Friendly fleas and fireflies.

 

[g] – Greek grapes, Greek grapes, Greek grapes.

 

[k] – Kitty caught the kitten in the kitchen.

 

[l] – Eleven elves licked eleven little liquorice lollipops.

 

[i] – Quick kiss, quick kiss, quick kiss.

 

 

 

 

docx
Додано
23 червня 2021
Переглядів
1081
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку