Славні сини України вчені-математики

Про матеріал
В старших класах шкіл, крім індивідуальних річних проектів, добре зарекомендували себе групові проекти. Один із них представлений тут. Метою такої форми роботи із старшокласниками є показати на прикладі життя і діяльності українських вчених-математиків, а також вчених із Самбірщини, зокрема випускників Самбірської СШ № 1 ім. Тараса Шевченка, значення ролі особистості у розвитку науки і освіти і важливість вкладу наукових досягнень для економіки і культури України.
Перегляд файлу

Самбірська гімназія імені Тараса Шевченка

 

 

 

Славні сини України –

вчені-математики

/ ГРУПОВИЙ ПРОЄКТ  ДЛЯ 11 КЛАСУ/

 

 

 

Підготувала вчителька математики

Думич Любов Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

Самбір. 2024

 

 

ТЕМА ПРОЄКТУ. Славні сини України – вчені-математики

МЕТА.

 1.Показати на прикладі життя і діяльності українських вчених-математиків, а також вчених із Самбірщини, зокрема випускників Самбірської СШ № 1 ім.Тараса Шевченка значення ролі особистості у розвитку науки і освіти , важливий вклад наукових досягнень для економіки і культури України.

2.Формувати і розвивати глибокі пізнавальні інтереси до фізико-математичних наук і їх історії, логічне мислення.

3. Плекати в дитячих душах глибоке почуття любові до свого краю, до своєї держави, до рідної мови, виховувати почуття гідності, патріотизму, формувати високу відповідальність перед наступними поколіннями.

   ОБЛАДНАННЯ:

аудіовізувальні засоби, портрети і фотографії вчених-математиків і математиків із Самбірщини, матеріали краєзнавчого музею школи і музею «Бойківщина».

ПЛАН.

І.Вступне слово вчителя.

ІІ. Виступи учнів

1.Феофан Прокопович.

2.Михайло Остроградський.

3. Юрій Дрогобич.

4.Іван Пулюй.

4. Володимир Левицький.

5. Микола Чайковський

6.Математики Самбірщини:

*Ярослав Стеців

*Мирослав і Омелян Горбачуки

ІІІ. Заключне слово вчителя.

ІУ.МАТЕРІАЛ ДО ПРОЄКТУ.

  1. Феофан Прокопович. Вчений розумів значення розвитку математики для розвитку національної культури і науки. І тому з 1707 по 1708 рік він створює і читає свій курс математики.

Народився в 1661 році в Києві. Навчався в Києво-Могилянській академії, вважається одним із перших діячів освіти і культури на Україні. Навчався в європейських навчальних закладах. Закінчив у Римі Колегіум Св.Афанасія. Багато працював у Ватіканській і інших європейських бібліотеках. Особливо захоплювався природознавством і математикою.

З 1704 року викладав в Київській академії, а з 1711 по 1716 був її ректором. Одним з перших в  Україні проводив спостереження з мікроскопом і телескопом. У 1721 році організував в Петербурзі математичну школу .В курсі філософії, яку викладав студентам, включав лекції з математики. В цих лекціях систематично викладено відомості про цілі і дробові числа, вчення про пропорційність, правила розв’язування арифметичних задач, добування квадратного та кубічного коренів. А також теоретичні відомості про арифметичні, геометричні  і гармонічні  прогресії.

  1. Михайло Остроградський. Народився в 1801 році в селі Пашенній на Полтавщині в родині дрібного поміщика. Закінчив Полтавську гімназію і фізико-математичний факультет Харківського університету. В 1822 році їде для продовження освіти у Париж, де на той час працювали Лаплас, Фойє, Коші та ін. В 1828 році переїжджає в Петербург, де працює професором в Морському кадетському корпусі , а згодом в Інституті інженерів шляхів сполучення у Головному артилерійському училищі. Залишив велику наукову спадщину: диференціальне і інтегральне числення вищої алгебри, геометрії, теорії імовірностей , теорії чисел, аналітичної механіки та математичної фізики і балістики. Був видатним  педагогом і організатором. Заснував школу математиків, які працювали в галузі механіки і прикладної математики. Видав навчальні посібники: «Посібник початкової геометрії», «Курс небесної механіки», «Лекції з алгебраїчного і трансцендентного аналізу», «Програми і конспекти з геометрії для військових навчальних закладів». Де б не бував Остроградський, він завжди серцем і  помислами був з Україною. Помер в 1862 року в рідному селі. Похований в родинному склепі в с. Пашенна.
  2. Юрій Дрогобич /Котермак/.народився в 1450 році в бідній родині дрогобицького ремісника Михайла Котермака. Закінчив місцеву школу і від робітників з Європи, які працювали на солевих копальнях в Дрогобичі, оволодів кількома  європейськими мовами. Іноземці наймали талановитого хлопчину як перекладача. Після смерті батька італійський купець взяв його до Львова, де він продовжив навчання. Він послав його навчатись в Краків, а потім в Болонью. В Болоньї здобув звання магістра  і доктора філософії і медицини. Був обраний ректором Болонського університету. Як  визначний астроном  видав працю «Прогностична оцінка поточного 1490 року» про передбачувані  сонячні і місячні затемнення. На схилі років викладав у Краківському університеті. Від нього  зацікавився астрономією Міколай Коперник. Похований в Кракові 1494 році.
  3. Іван Пулюй. Народився у 1845 році в містечку Гримайлові на Тернопільщині. Закінчив Тернопільську гімназію,  де  засновує просвітницький учнівський гурток і поширює знання про українську історію і літературу. Закінчив теологічний факультет Віденського університету і паралельно відвідував лекції з фізики і астрономії. Заснував у Відні молодіжне товариство «СІЧ». Склав іспити на право викладання математики і фізики і зайнявся науковою діяльністю – вивченням електричних розрядів у газах.  Працюючи в Празькому університеті  виготовив т.зв. катодні лампи і відкрив Х-промені. Не опублікував відкриття, бо досліджував його природу. За той час Конрад Рентген використав його трубку і опублікував відкриття Х-променів, за що отримав Нобелівську премію. Разом з Нечуєм-Левицьким  зробив український переклад біблії. Часто приїздив на Україну, зокрема в рідне село Гримайлів. Помер у Празі в 1918 році.
  4. Микола Чайковський. Народився в 1887 році в Бережанах на Тернопільщині в родині видатного українського письменника, адвоката, комісара ЗУНР. В 1918-1919 проживав в Самборі. Закінчив  Самбірську гімназію і навчався в університетах  Праги, Відня і Львова. У Віденському університеті  здобув ступінь доктора філософії. Викладав в таємному університеті Львова. Працював в школах і вузах.  Відбув  сталінські ГУЛАГИ, з яких повернувся у 1956 році і до смерті викладав вищу математику у Львівському університеті. Наукові дослідження Миколи Чайковського стосуються теорії рівнянь, конічн перерізів та конгруенцій. Йому належить методичний посібник з тригонометрії та двотомний курс алгебри. Зробив значний внесок у  справу створення української математичної термінології та упорядкування. Похований у Львові.
  5. Володимир Левицький. Народився в Тернополі у 1872 році. Закінчив Львівський університет, працював вчителем Львівських гімназій і професором Львівського університету. В 1829 році його обирають почесним членом математичного товариства у Києві. Зібрав і упорядкував матеріали з української термінології, що була надрукована у 1903 році. Створив підручник з математики , написаний українською мовою / 1906-1924/.

 

  1. Математики Самбірщини:

*Стеців Ярослав Іванович. Народився в 1929 році у с.Берестяни в селянській родині. В 1944-47 роках навчався в СШ №1 м.Самбора, а потім на фізичному факультеті Львівського університету. З 1953 року асистент кафедри фізики Львівської політехніки. У 1986 році йому присвоєно звання професора.

*Горбачук Мирослав Львович. Народився в 1938 році в с.Риботичі Перемиського району, тепер ПНР, в родині селян. У 1945 році родина виселена в село П*яновичі Самбірського району. Закінчив середню школу в с. Бісковичі  і  Механіко-математичний факультет Львівського Університету. З 1961 року працює в Інституті  математики АН України. В 1982 році став професором.

*Горбачук Омелян Львович. Народився в 1945 році в с. Бісковичі. В 1967 році закінчив з відзнакою Московський університет імені Ломоносова. З 1971 року асистент кафедри математичного аналізу Львівського університету. В 1973-75 роках старший викладач кафедри теорії оптимальних процесів математичного факультету Львівського університету. З 1976 року доцент кафедри геометрії математичного факультету Львівського університету.

  1. Українські вчені-математики, які внесли гідний вклад у розвиток кібернетики, механіки і математики: Митропольський, Левицький, Михайлевич, Лінник, Остроградський, Лепангинський, Анкудович, Максимович, Арнольд, Марченко, Банах, Астряб, Павловський, Березанський, Тарасюк, Захарченко, Вороний ,Положій, Панецький, Гливенко, Прокопович, Глушко, Скороход, Гулак, Смогоржевський, Данилюк, Супруженко, Тимченко, Жмурко,Чайковський, Зарицький, Шатуновський, Кільчевський, Шафаревич, Козельський, Шиманський, Королюк, Гродський, Кравчук, Шпачинський, Штопало, Щербина, Підстригач та інші.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

АНОТАЦІЯ-ОПИС. В старших класах шкіл , крім індивідуальних річних проектів, добре зарекомендували себе групові проекти . Один із них представлений тут. Метою такої форми роботи із старшокласниками є показати на прикладі життя і діяльності українських вчених-математиків, а також вчених із Самбірщини, зокрема випускників Самбірської СШ № 1 ім.Тараса Шевченка, значення ролі особистості у розвитку науки і освіти і важливість вкладу наукових досягнень для економіки і культури України.

.