Самбірська гімназія імені Тараса Шевченка
Славні сини України –
вчені-математики
/ ГРУПОВИЙ ПРОЄКТ ДЛЯ 11 КЛАСУ/
Підготувала вчителька математики
Думич Любов Іванівна
Самбір. 2024
ТЕМА ПРОЄКТУ. Славні сини України – вчені-математики
МЕТА.
1.Показати на прикладі життя і діяльності українських вчених-математиків, а також вчених із Самбірщини, зокрема випускників Самбірської СШ № 1 ім.Тараса Шевченка значення ролі особистості у розвитку науки і освіти , важливий вклад наукових досягнень для економіки і культури України.
2.Формувати і розвивати глибокі пізнавальні інтереси до фізико-математичних наук і їх історії, логічне мислення.
3. Плекати в дитячих душах глибоке почуття любові до свого краю, до своєї держави, до рідної мови, виховувати почуття гідності, патріотизму, формувати високу відповідальність перед наступними поколіннями.
ОБЛАДНАННЯ:
аудіовізувальні засоби, портрети і фотографії вчених-математиків і математиків із Самбірщини, матеріали краєзнавчого музею школи і музею «Бойківщина».
ПЛАН.
І.Вступне слово вчителя.
ІІ. Виступи учнів
1.Феофан Прокопович.
2.Михайло Остроградський.
3. Юрій Дрогобич.
4.Іван Пулюй.
4. Володимир Левицький.
5. Микола Чайковський
6.Математики Самбірщини:
*Ярослав Стеців
*Мирослав і Омелян Горбачуки
ІІІ. Заключне слово вчителя.
ІУ.МАТЕРІАЛ ДО ПРОЄКТУ.
-
Феофан Прокопович. Вчений розумів значення розвитку математики для розвитку національної культури і науки. І тому з 1707 по 1708 рік він створює і читає свій курс математики.
Народився в 1661 році в Києві. Навчався в Києво-Могилянській академії, вважається одним із перших діячів освіти і культури на Україні. Навчався в європейських навчальних закладах. Закінчив у Римі Колегіум Св.Афанасія. Багато працював у Ватіканській і інших європейських бібліотеках. Особливо захоплювався природознавством і математикою.
З 1704 року викладав в Київській академії, а з 1711 по 1716 був її ректором. Одним з перших в Україні проводив спостереження з мікроскопом і телескопом. У 1721 році організував в Петербурзі математичну школу .В курсі філософії, яку викладав студентам, включав лекції з математики. В цих лекціях систематично викладено відомості про цілі і дробові числа, вчення про пропорційність, правила розв’язування арифметичних задач, добування квадратного та кубічного коренів. А також теоретичні відомості про арифметичні, геометричні і гармонічні прогресії.
-
Михайло Остроградський. Народився в 1801 році в селі Пашенній на Полтавщині в родині дрібного поміщика. Закінчив Полтавську гімназію і фізико-математичний факультет Харківського університету. В 1822 році їде для продовження освіти у Париж, де на той час працювали Лаплас, Фойє, Коші та ін. В 1828 році переїжджає в Петербург, де працює професором в Морському кадетському корпусі , а згодом в Інституті інженерів шляхів сполучення у Головному артилерійському училищі. Залишив велику наукову спадщину: диференціальне і інтегральне числення вищої алгебри, геометрії, теорії імовірностей , теорії чисел, аналітичної механіки та математичної фізики і балістики. Був видатним педагогом і організатором. Заснував школу математиків, які працювали в галузі механіки і прикладної математики. Видав навчальні посібники: «Посібник початкової геометрії», «Курс небесної механіки», «Лекції з алгебраїчного і трансцендентного аналізу», «Програми і конспекти з геометрії для військових навчальних закладів». Де б не бував Остроградський, він завжди серцем і помислами був з Україною. Помер в 1862 року в рідному селі. Похований в родинному склепі в с. Пашенна.
-
Юрій Дрогобич /Котермак/.народився в 1450 році в бідній родині дрогобицького ремісника Михайла Котермака. Закінчив місцеву школу і від робітників з Європи, які працювали на солевих копальнях в Дрогобичі, оволодів кількома європейськими мовами. Іноземці наймали талановитого хлопчину як перекладача. Після смерті батька італійський купець взяв його до Львова, де він продовжив навчання. Він послав його навчатись в Краків, а потім в Болонью. В Болоньї здобув звання магістра і доктора філософії і медицини. Був обраний ректором Болонського університету. Як визначний астроном видав працю «Прогностична оцінка поточного 1490 року» про передбачувані сонячні і місячні затемнення. На схилі років викладав у Краківському університеті. Від нього зацікавився астрономією Міколай Коперник. Похований в Кракові 1494 році.
-
Іван Пулюй. Народився у 1845 році в містечку Гримайлові на Тернопільщині. Закінчив Тернопільську гімназію, де засновує просвітницький учнівський гурток і поширює знання про українську історію і літературу. Закінчив теологічний факультет Віденського університету і паралельно відвідував лекції з фізики і астрономії. Заснував у Відні молодіжне товариство «СІЧ». Склав іспити на право викладання математики і фізики і зайнявся науковою діяльністю – вивченням електричних розрядів у газах. Працюючи в Празькому університеті виготовив т.зв. катодні лампи і відкрив Х-промені. Не опублікував відкриття, бо досліджував його природу. За той час Конрад Рентген використав його трубку і опублікував відкриття Х-променів, за що отримав Нобелівську премію. Разом з Нечуєм-Левицьким зробив український переклад біблії. Часто приїздив на Україну, зокрема в рідне село Гримайлів. Помер у Празі в 1918 році.
-
Микола Чайковський. Народився в 1887 році в Бережанах на Тернопільщині в родині видатного українського письменника, адвоката, комісара ЗУНР. В 1918-1919 проживав в Самборі. Закінчив Самбірську гімназію і навчався в університетах Праги, Відня і Львова. У Віденському університеті здобув ступінь доктора філософії. Викладав в таємному університеті Львова. Працював в школах і вузах. Відбув сталінські ГУЛАГИ, з яких повернувся у 1956 році і до смерті викладав вищу математику у Львівському університеті. Наукові дослідження Миколи Чайковського стосуються теорії рівнянь, конічн перерізів та конгруенцій. Йому належить методичний посібник з тригонометрії та двотомний курс алгебри. Зробив значний внесок у справу створення української математичної термінології та упорядкування. Похований у Львові.
-
Володимир Левицький. Народився в Тернополі у 1872 році. Закінчив Львівський університет, працював вчителем Львівських гімназій і професором Львівського університету. В 1829 році його обирають почесним членом математичного товариства у Києві. Зібрав і упорядкував матеріали з української термінології, що була надрукована у 1903 році. Створив підручник з математики , написаний українською мовою / 1906-1924/.
-
Математики Самбірщини:
*Стеців Ярослав Іванович. Народився в 1929 році у с.Берестяни в селянській родині. В 1944-47 роках навчався в СШ №1 м.Самбора, а потім на фізичному факультеті Львівського університету. З 1953 року асистент кафедри фізики Львівської політехніки. У 1986 році йому присвоєно звання професора.
*Горбачук Мирослав Львович. Народився в 1938 році в с.Риботичі Перемиського району, тепер ПНР, в родині селян. У 1945 році родина виселена в село П*яновичі Самбірського району. Закінчив середню школу в с. Бісковичі і Механіко-математичний факультет Львівського Університету. З 1961 року працює в Інституті математики АН України. В 1982 році став професором.
*Горбачук Омелян Львович. Народився в 1945 році в с. Бісковичі. В 1967 році закінчив з відзнакою Московський університет імені Ломоносова. З 1971 року асистент кафедри математичного аналізу Львівського університету. В 1973-75 роках старший викладач кафедри теорії оптимальних процесів математичного факультету Львівського університету. З 1976 року доцент кафедри геометрії математичного факультету Львівського університету.
-
Українські вчені-математики, які внесли гідний вклад у розвиток кібернетики, механіки і математики: Митропольський, Левицький, Михайлевич, Лінник, Остроградський, Лепангинський, Анкудович, Максимович, Арнольд, Марченко, Банах, Астряб, Павловський, Березанський, Тарасюк, Захарченко, Вороний ,Положій, Панецький, Гливенко, Прокопович, Глушко, Скороход, Гулак, Смогоржевський, Данилюк, Супруженко, Тимченко, Жмурко,Чайковський, Зарицький, Шатуновський, Кільчевський, Шафаревич, Козельський, Шиманський, Королюк, Гродський, Кравчук, Шпачинський, Штопало, Щербина, Підстригач та інші.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
АНОТАЦІЯ-ОПИС. В старших класах шкіл , крім індивідуальних річних проектів, добре зарекомендували себе групові проекти . Один із них представлений тут. Метою такої форми роботи із старшокласниками є показати на прикладі життя і діяльності українських вчених-математиків, а також вчених із Самбірщини, зокрема випускників Самбірської СШ № 1 ім.Тараса Шевченка, значення ролі особистості у розвитку науки і освіти і важливість вкладу наукових досягнень для економіки і культури України.
.