Тема: Показникова функція
Мета уроку:
1. Освітня: Познайомити учнів із поняттям показникової функції, її властивостями та графіком. Розвивати навички розв’язання прикладів і задач з використанням показникової функції.
2. Розвивальна: Розвивати логічне мислення, вміння аналізувати функції, будувати графіки.
3. Виховна: Виховувати відповідальність, цікавість до математичних досліджень.
Обладнання:
1. Презентація з графіками функцій та схемами.
2. Графічний калькулятор або інтерактивна дошка.
3. Робочі зошити та таблиці властивостей функцій.
Хід уроку
І. Організаційний момент (2 хвилини)
• Привітання, перевірка присутніх, налаштування на роботу.
ІІ. Актуалізація знань (5 хвилин)
• Повторення властивостей степеневої функції та основних понять.
• Питання до класу:
o Що таке основа степеня?
o Які властивості мають степеневі вирази?
• Висновок: показникова функція є природним продовженням степеневої функції, коли показник змінний.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хвилини)
• Демонстрація застосування показникової функції у реальному житті (зростання популяції, фінансові розрахунки, радіоактивний розпад).
• Мета уроку: дізнатися, як виглядає і як поводиться показникова функція, а також навчитися використовувати її для розв’язання прикладних задач.
IV. Подання нового матеріалу (15 хвилин)
1. Означення показникової функції:
o Формула: o Пояснення, що а – це основа, яка є сталою, а х – змінна.
2. Властивості показникової функції:
o Область визначення:
o Область значень: o Монотонність:
▪ Якщо – функція зростаюча.
▪ Якщо – функція спадна.
o Нулі та перетини з осями:
▪ Функція не має нулів, o Асимптоти:
▪ Функція має горизонтальну асимптоту o Поняття експоненціальної функції з основою е.
3. Графік показникової функції:
o Побудова графіків функцій для порівняння.
o Обговорення відмінностей та властивостей залежно від значення основи a.
V. Закріплення нового матеріалу (10 хвилин)
1. Практична робота в зошитах:
o Побудуйте графіки функцій:
o Аналіз результатів: як змінюється графік при зміні значення a та при зсуві по осі y.
2. Групова робота:
o Дати учням завдання знайти в Інтернеті приклад застосування показникової функції (в економіці, фізиці тощо) і коротко описати.
VI. Формування навичок і вмінь (15 хвилин)
1. Розв'язання задач:
o Задача 1: Знайдіть значення функції
o Задача 2: Для популяції бактерій кількість бактерій подвоюється кожні 3 години. Запишіть формулу для опису цього процесу. o Задача 3: Якщо початкова сума на рахунку зростає на 5% щорічно, знайдіть формулу, яка описує стан рахунку через t років.
2. Творче завдання:
o Пояснити студентам, як змінюється функція при різних значеннях a і як це можна застосувати в реальних ситуаціях.
VII. Підсумок уроку (5 хвилин)
• Повторення основних властивостей та графіків показникової функції.
• Питання до класу:
o Які основні властивості показникової функції? o Де в житті можна побачити застосування показникової функції?
• Підведення підсумків, відповіді на питання учнів.
VIII. Домашнє завдання
• Виконати задачі на побудову графіків та вирішення рівнянь з показниковими функціями.
• Дослідити застосування показникової функції у своєму оточенні (економіка, наука) і написати короткий звіт на 5-6 речень.