РИТОРИКА – 25
Тема. Творення думок. Слова подяки .
Мета: Збагатити словник учнів словами, якими висловлюється подяка, формувати вміння знаходити їх у тексті під час риторичного аналізу, помічати у мовленні інших, використовувати їх, промовляти з відповідною інтонацією. Розвивати фонетичний слух, дикцію, артистизм мовлення. Підсилювати позитивну мотивацію до вивчення риторики, виховувати уміння володіти собою.
Обладнання: посібник, різні словники, карта міста Риторики, обладнання до гри «Шифрувальник».
Дата проведення_______________________
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Всі почнемо працювати,
Час риторику вивчати!
II. Повідомлення теми і мети заняття. Епіграф.
- Діти, ми продовжуємо подорожувати чарівним містом Риторики. Сьогодні на уроці ми побуваємо в гостях у казковому Саду Ввічливості. Чому він казковий дізнаєтеся пізніше. А зараз рушаємо!
III. Мовленнєва гімнастика. Ортологічна розминка.
по |
а |
Птаха |
пір’ю, |
пізнають |
мові |
людину- |
по |
23 |
37 |
13 |
36 |
17 |
70 |
45 |
50 |
IV. Актуалізація знань учнів.
1. Робота з навчальним посібником с.78-79
а) Аналіз діалогу Курсорика з Риторинкою.
б) Опрацювати запропоновані чарівні слова прохання, подяки, пробачення, узагальнити досвід дітей у використанні цих слів у мовленнєвій практиці, місць і обставин у яких ми їх використовуємо. Виконання вправи «Гронування».
- Давайте ми з вами пригадаємо які чарівні слова ми знаємо.
- Скажіть, будь ласка, де у повсякденному житті і при яких обставинах ми з вами використовуємо ці слова?
V. Формування уявлень про слова подяки.
1. Розширення уявлень про слова ввічливості та їх використання у повсякденному житті
- Ну ось, діти, ми з вами і завітали до Саду Ввічливості. Його жителі питають у вас, чи знаєте ви, що таке слова подяки, для чого вони потрібні, коли ми їх використовуємо? Послухайте, що вони хотять нам розповісти.
- Є слова дуже вагомі, важливі – Україна, мир, щастя. Є рідні та близькі – мама, тато, бабуся, дідусь, брат, сестра. А є слова ввічливості, які називаються «чарівними». Які ви знаєте слова ввічливості?
- «Доброго ранку!» - кажете ви мамі, таткові, вчителеві, коли він заходить до класу. «До побачення!» - кажете, прощаючись. «Дякую», «Спасибі», - щиро промовляєте за зроблену вам послугу. Й усім від цих слів стає приємно й хороше. Поміркуйте й скажіть, чому від цих слів усім стає приємно й хороше?
- Як ви розумієте прислів’я «Добре слово краще за цукор і мед»; «Гостре словечко коле сердечко». (Вправа «Мікрофон». Учень у якого знаходиться в руках мікрофон висловлює свою думку. Право говорити має той учень в руках якого знаходиться мікрофон).
- Чому на подяку ми відповідаємо «будь ласка»? (Тому що підкреслюємо готовність допомогти.) Чому слова ввічливості називають чарівними? (Ці слова можуть підняти настрій, заспокоїти, втішити.) Чи завжди ви користуєтеся словами подяки в їдальні, бібліотеці, на вулиці, у транспорті? Хто вам сьогодні сказав «дякую» і за що? (Відповіді учнів).
2. Риторичний аналіз твору – с. 79.
- А зараз жителі Саду Ввічливості – Соловей та Золота рибка пропонують вам послухати пригоду, яка з ними сталася. (Читання оповідання за В. Хмельницьким «Соловей і Золота рибка»)
VI. Виведення правила.
VII. Практичні вправи.
- Виберіть жести, якими ви будете супроводжувати свою відповідь на слова «Я дуже радий тебе бачити!»
2. Робота з «Риторичною веселинкою» – с. 80. розігрування мовленнєвої ситуації за змістом веселинки
VIII. Творчі вправи
Презентація «Привітне спілкування починається зі слів вітання, подяки, компліментів».
ІX. Підсумок уроку.
- Діти, ви побували в цікавому місті Риторики у Саду Ввічливості. Наша подорож по Саду Ввічливості буде продовжуватися на наступних уроках. Чи готові ви довести, що ви є ввічливими та вихованими дітьми?
Вправа «Обери позицію»
- Сьогодні на уроці ми з вами вивели правило. Давайте зараз ви оберете свою позицію з трьома пунктами: «За», «Не маю конкретної позиції», «Проти». Кожна група, яка обрала певну позицію, повинна презентувати нам, що їх думка є вірною і переконати у цьому своїх товаришів.