"Привітність"Урок риторики 2 клас

Про матеріал
Під час уроку учитель допомагає дітям розкрити зміст поняття «привітність»; навчати використовувати емоційно забарвлену лексику; вибирати слова вітання, прощання, побажання відповідно до мовленнєвої ситуації. Формувати уміння входити в мовленнєву роль. Розвивати фонетичний слух, дикцію, артистизм мовлення. Вчити робити риторичний аналіз текстів. Підсилювати позитивну мотивацію до вивчення риторики, виховувати уміння володіти собою.
Перегляд файлу

РИТОРИКА – 26

Тема. Творення думок. Привітність — ознака вихованої людини.

Мета: Розкрити зміст поняття «привітність»; навчати використовувати емоційно забарвлену лексику; вибирати слова вітання, прощання, побажання відповідно до мовленнєвої ситуації. Формувати уміння входити в мовленнєву роль. Розвивати фонетичний слух, дикцію, артистизм мовлення. Вчити робити риторичний аналіз текстів. Підсилювати позитивну мотивацію до вивчення риторики,  виховувати уміння володіти собою.

Обладнання: посібник, різні словники, карта міста Риторики, обладнання для виконання вправи «Асоціативний кущ», малюнки Веселих Пухнастиків.

Дата проведення_______________________

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Учитель вивішує на дошці плакат, на якому записано уривок із вірша В. Крищенка:

Сонце землю освітило.

Вже до ліжка мама йде.

  • Добрий день, матусю мила!
  • Добрий день!

 - Про що йдеться у вірші? (Про те, як починається день, як щоранку ми вітаємося з матусею.) Який настрій викликав у вас цей вірш? (Радісний від того, що ранок сонячний, що матуся всміхається, ми бажаємо матусі доброго дня.) Отже, якщо ранок починається  з доброго настрою, той хочеться, щоб увесь день був світлим і добрим.

II. Повідомлення теми і мети заняття. Епіграф.

 - Діти, сьогодні ми продовжуємо подорожувати чарівним містом Риторики, на сьогоднішньому уроці ми продовжимо подорож по казковому Саду Ввічливості. Які завдання на сьогодні приготував нам Сад Ввічливості ви дізнаєтеся пізніше. А зараз рушаємо у путь!

III. Мовленнєва гімнастика. Ортологічна розминка.

  • Ну що ж, ми знову з вами завітали у гості до казкового Світлофору Дикції. Ви всі добре памятаєте правила, які встановив Світлофор. Так давайте ж будемо їх дотримуватися.
  • Увага, загорівся червоний, а на ньому мікрофон. Виконуємо вправу «Мікрофон» с. 81
  • Увага, зелений. Виконуємо вправу «Квіточка». Із запропонованих слів виберіть слова вітання для друга, мами, вчительки. Виконання риторичної задачі на с. 81
  • Так,ви молодці, вірно виконали поставлену перед вами задачу
  • Перед тим як продовжити подорож до Саду Ввічливості, прочитаємо епіграф уроку.

IV. Актуалізація знань учнів.

1. Риторичний аналіз вірша Г. Бойка «На добраніч»

  •                      Читання вірша підготовленим учнем;
  •                      Робота над розумінням прочитаного за завданнями посібника;
  •                      Риторичний аналіз твору:
  • Хто говорив слова ввічливості?
  • Як автор пояснив, чому сич використав саме таке слово?
  •                      Риторична задача:

- Як сич міг би сказати по-іншому?

2. Риторична задача.

- Діти, зараз ви повинні будете підібрати звертання, які ви використовуєте у спілкуванні з рідними. Виконання вправи «Асоціативний кущ».

 

- Діти, запамятайте, спілкуючись з рідними, використовуйте ці слова-звертання.

V. Формування уявлень про привітність людини.

Сьогодні ми продовжуємо подорож по Саду Ввічливості. А жителі цього саду, як завжди задають вам питання: чи знаєте ви, що таке привітність, яку людину можна назвати привітною, ввічливою? Послухайте, що вони хотять вам розповісти сьогодні.

- Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звернені до тебе слова. Тоді настрій стає веселим, піднесеним. Людям, які нас оточують, також приємно чути лагідні, привітні, добрі слова.

Добре слово — наче зернятко, що, зійшовши, дарує нам радість. Ось як українська поетеса Тамара Коломієць сказала про це.

Сію дитині

в серденько ласку.

Сійся-родися,

ніжне "будь ласка",

вдячне "спасибі",

"вибач" тремтливе —

слово у серці,

як зернятко в ниві.

"Доброго ранку!"

"Світлої днини!" —

щедро даруй ти

людям, дитино ...

Не привітатися або не відповісти на привітання в усі часи у всіх народів вважалося невихованістю та неповагою.

 Чи можна бажати людині доброго дня із злим виразом на обличчі?

Тлумачний словник слово пояснює так: привітний — той, що виявляє доброзичливість, привітність.

Бути привітним — значить, радіти іншому, доброзичливим — бажати добра. На вашу доброзичливість люди відповідатимуть доброзичливістю.

- Чи знаєте ви, як треба вітатись?

- Як ти вітаєшся із своїми друзями?  Вчителькою?

- Як вітаються люди у селі, християни?.

  1. Риторичний аналіз твору – с. 82.

- Сьогодні нам хотять розповісти про свою пригоду жителі Саду Ввічливості – корова Галушка і весела, хазяйновита Бабка.

  •                  Читання заздалегідь підготовленим учнем «Казки про корову, яка хотіла літати», за М. Парфьоновою.
  •                  Робота над розумінням прочитаного
  •                  Опис учнями характерних рис мовлення головних героїв казки
  •                  Розігрування учнями діалогу корови Галушки і Бабки
  •                  Риторичний аналіз твору
  • Які слова ввічливості ви зустріли під час прослуховування тексту?
  • Чому засмутилася корова Галушка?
  • Якими були герої оповідання по відношенню один до одного?

VI. Виведення правила.

- А зараз давайте виведемо правило про привітність.

VII. Практичні вправи.

  1. Риторичні задачі
  •       Зараз ми з вами будемо працювати з вправою «Риторична веселинка»-с. 83. Прочитайте, будь ласка веселі діалоги і скажіть, що у них не так?

Розігрування діалогів із збереженням мовлення співрозмовників.

VIII. Риторичні ігри.

Виконання вправи «Павутинка». Гра «Ввічливо-неввічливо»

Діти стають у коло. Учитель комусь із них кидає клубочок з нитками і при цьому запитує: «Поступитися в автобусі місцем?». Той, до кого летить клубочок, ловить його, якщо це ввічливо, відповідає «Ввічливо». Якщо не ввічливо, клубочок ловимо і відповідаємо «Неввічливо». Наприкінці виконання вправи, вчитель наголошує, що виконуючи цю вправу колективно, ми сплели маленьку павутинку добра, тепла і посмішок.

Зразки запитань:

  • Привітатися при зустрічі?
  • Штовхнути, не попросивши вибачення?
  • Допомогти підняти річ?
  • Узяти квитки в автобусі?
  • Не поступитися місцем у транспорті?

IX. Творчі вправи

Презентація «Гарне, багате мовлення — це вияв поваги до людей, з якими спілкуєшся...».

X. Підсумок уроку.

  • Діти, ви побували в цікавому місті Риторики у Саду Ввічливості.

Гра «Мікрофон»

  • Чи справдились ваші очікування?
  • Чого ви сьогодні навчилися?

1. Усі ви добре працювали, особливо...

  1. Сьогодні на урок до нас завітали ще одні жителі Саду Ввічливості – Веселі Пухнастики. І я хочу, щоби ви розфарбували Пухнастика, настрій якого відповідає вашому настрою.

doc
Додано
21 березня 2020
Переглядів
1509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку