РИТОРИКА – 26
Тема. Творення думок. Привітність — ознака вихованої людини.
Мета: Розкрити зміст поняття «привітність»; навчати використовувати емоційно забарвлену лексику; вибирати слова вітання, прощання, побажання відповідно до мовленнєвої ситуації. Формувати уміння входити в мовленнєву роль. Розвивати фонетичний слух, дикцію, артистизм мовлення. Вчити робити риторичний аналіз текстів. Підсилювати позитивну мотивацію до вивчення риторики, виховувати уміння володіти собою.
Обладнання: посібник, різні словники, карта міста Риторики, обладнання для виконання вправи «Асоціативний кущ», малюнки Веселих Пухнастиків.
Дата проведення_______________________
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Учитель вивішує на дошці плакат, на якому записано уривок із вірша В. Крищенка:
Сонце землю освітило.
Вже до ліжка мама йде.
- Про що йдеться у вірші? (Про те, як починається день, як щоранку ми вітаємося з матусею.) Який настрій викликав у вас цей вірш? (Радісний від того, що ранок сонячний, що матуся всміхається, ми бажаємо матусі доброго дня.) Отже, якщо ранок починається з доброго настрою, той хочеться, щоб увесь день був світлим і добрим.
II. Повідомлення теми і мети заняття. Епіграф.
- Діти, сьогодні ми продовжуємо подорожувати чарівним містом Риторики, на сьогоднішньому уроці ми продовжимо подорож по казковому Саду Ввічливості. Які завдання на сьогодні приготував нам Сад Ввічливості ви дізнаєтеся пізніше. А зараз рушаємо у путь!
III. Мовленнєва гімнастика. Ортологічна розминка.
IV. Актуалізація знань учнів.
1. Риторичний аналіз вірша Г. Бойка «На добраніч»
- Як сич міг би сказати по-іншому?
2. Риторична задача.
- Діти, зараз ви повинні будете підібрати звертання, які ви використовуєте у спілкуванні з рідними. Виконання вправи «Асоціативний кущ».
- Діти, запам’ятайте, спілкуючись з рідними, використовуйте ці слова-звертання.
V. Формування уявлень про привітність людини.
— Сьогодні ми продовжуємо подорож по Саду Ввічливості. А жителі цього саду, як завжди задають вам питання: чи знаєте ви, що таке привітність, яку людину можна назвати привітною, ввічливою? Послухайте, що вони хотять вам розповісти сьогодні.
- Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звернені до тебе слова. Тоді настрій стає веселим, піднесеним. Людям, які нас оточують, також приємно чути лагідні, привітні, добрі слова.
Добре слово — наче зернятко, що, зійшовши, дарує нам радість. Ось як українська поетеса Тамара Коломієць сказала про це.
Сію дитині
в серденько ласку.
Сійся-родися,
ніжне "будь ласка",
вдячне "спасибі",
"вибач" тремтливе —
слово у серці,
як зернятко в ниві.
"Доброго ранку!"
"Світлої днини!" —
щедро даруй ти
людям, дитино ...
Не привітатися або не відповісти на привітання в усі часи у всіх народів вважалося невихованістю та неповагою.
— Чи можна бажати людині доброго дня із злим виразом на обличчі?
Тлумачний словник слово пояснює так: привітний — той, що виявляє доброзичливість, привітність.
Бути привітним — значить, радіти іншому, доброзичливим — бажати добра. На вашу доброзичливість люди відповідатимуть доброзичливістю.
- Чи знаєте ви, як треба вітатись?
- Як ти вітаєшся із своїми друзями? Вчителькою?
- Як вітаються люди у селі, християни?.
- Сьогодні нам хотять розповісти про свою пригоду жителі Саду Ввічливості – корова Галушка і весела, хазяйновита Бабка.
VI. Виведення правила.
- А зараз давайте виведемо правило про привітність.
VII. Практичні вправи.
Розігрування діалогів із збереженням мовлення співрозмовників.
VIII. Риторичні ігри.
Виконання вправи «Павутинка». Гра «Ввічливо-неввічливо»
Діти стають у коло. Учитель комусь із них кидає клубочок з нитками і при цьому запитує: «Поступитися в автобусі місцем?». Той, до кого летить клубочок, ловить його, якщо це ввічливо, відповідає «Ввічливо». Якщо не ввічливо, клубочок ловимо і відповідаємо «Неввічливо». Наприкінці виконання вправи, вчитель наголошує, що виконуючи цю вправу колективно, ми сплели маленьку павутинку добра, тепла і посмішок.
Зразки запитань:
IX. Творчі вправи
Презентація «Гарне, багате мовлення — це вияв поваги до людей, з якими спілкуєшся...».
X. Підсумок уроку.
Гра «Мікрофон»
1. Усі ви добре працювали, особливо...