РИТОРИКА – 27
Тема. Творення думок. Ввічлива відмова.
Мета. Розкрити зміст поняття «ввічлива відмова»; ознайомити із правилами ввічливої відмови; ознайомити із побудовою текстів, які включають відмову. Навчати їх аналізувати, давати оцінку. Розвивати фонетичний слух, дикцію, артистизм мовлення. Підсилювати позитивну мотивацію до вивчення риторики, виховувати уміння володіти собою.
Обладнання: посібник, різні словники, карта міста Риторики, малюнки Курсорика та Риторинки.
Дата проведення_______________________
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- Чемна людина поводиться ввічливо навіть тоді, коли хоче відмовитися робити те, що їй не подобається. Саме сьогодні ми навчатимемося чемності.
II. Повідомлення теми і мети заняття. Епіграф.
- Діти, сьогодні ми продовжуємо подорожувати чарівним містом Риторики. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо подорож по казковому Саду Ввічливості. Давайте опрацюємо епіграф нашого сьогоднішнього уроку. Прочитайте, будь ласка прислів’я. Як ви його розумієте? Про що в ньому йдеться? Добре, а які завдання на сьогодні приготував нам Сад Ввічливості ви дізнаєтеся пізніше. А зараз рушаємо у путь!
III. Мовленнєва гімнастика. Ортологічна розминка.
IV. Актуалізація знань учнів.
- Сьогодні у Саду Ввічливості ми з вами завітаємо до галявини «Ввічливих відмов» і спробуємо прослухати розмову Кролика та Вінні-Пуха. Послухайте, що з ними трапилося.
2. Робота з навчальним посібником с. 85
а) Аналіз діалогу Курсорика з Риторинкою.
б) Опрацювати запропоновані форми відмови, уточнити, які є невизначені відмови. Вправа «Мозковий штурм»
- Діти, назвіть, будь ласка, всі відомі вам форми ввічливої відмови, які потрібно використовувати, щоб не образити людину, з якою спілкуєшся.
V. Формування уявлень про ввічливу відмову.
- Ввічлива людина під час розмови, дискусії не скривдить, а тим більше не образить іншого. Щоб висловити свою точку зору і при цьому не скривдити співрозмовника, уживають спеціальні слова і мовні звороти. Людина, якій адресується певне повідомлення, є «слухачем». Її слід переконати. Для цього потрібно:
Однак адресат не завжди погоджується з думкою адресанта. Які ж слова та словосполучення він буде використовувати? («Я тобі дуже дякую», «Я не можу скористатися твоєю порадою», «Я щиро дякую за запрошення, але…», «Я вимушений тобі відмовити»).
Слухач може погодитися із думкою співрозмовника, а може відмовитися. Слово «відмова» - антонім слова «згода»: слово «відмова» - негативна відповідь, а «згода» – позитивна відповідь. Відмова завжди дається людині важче, а тому дуже важливо вибирати відповідну форму відмови таку, яка б не образила партнера.
VI. Виведення правила.
- Так яке ж правило ми з вами можемо вивести з нашого сьогоднішнього уроку? (Опрацювання правила на с. 86. посібника «Риторика»)
VII. Практичні вправи.
- Відшукайте у запропонованих діалогах ввічливу відмову.
Робота з діалогами на с. 86.
VIII. Риторичні ігри – с. 86. Групова робота.
- Діти зараз ви поділитесь на групи і кожна група буде працювати над інсценізацією діалогів. Оберіть в своїх групах спікерів, хронометристів, доповідачів. Давайте ми з вами зараз розіграємо діалоги, але пам’ятаючи про те, що мама повинна підібрати слова ввічливої відмови замість слів «не можна».
IX. Творчі вправи
Презентація «Бережи хліб на обід, а слово на відповідь».
X. Підсумок уроку.
Виконання вправи «Крісло автора»
- Діти сьогодні ви гарно попрацювали на уроці. І зрозуміли, що людині можливо відмовити дуже ввічливо. Але Вінні-Пух хоче перевірити, як ви це зрозуміли. Він пропонує написати вам твір-мініатюру за три хвилини на тему «Якщо мені запропонують щось шкідливе…»