Розробка заняття "Подвоєння та подовження приголосних"

Про матеріал
Конспект заняття з української мови для 10 класу на тему "Подвоєння та подовжен-ня приголосних"
Перегляд файлу

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ ГРУПИ

► Так буде українською (відео)

►Орфографічний марафон

Подвір’я, кінь, кишеня, величина, свято, вирішальний, черв’як, директор, берег, спілці,дзьоб, духмяний, вишеньці.

Робота з картками (2ст.)

Картка 1

► Запишіть фонетичною транскрипцією слова.

Узбіччя, прикидається, потужність.

 

Картка 2

► Поставте наголоси в словах

Одинадцять, запитання, експерт, дробові, порядковий, новий, разом, одноразовий.

Бесіда

► Які приголосні є м’якими в українській мові? (Де ти з’їси ці лини)

► Назвіть шиплячі звуки. (Ж, Ч, Ш)

► Вони можуть бути м’якими? (Ні, тільки пом’якшеними)

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Тема заняття: Складні випадки правопису слів з подвоєнням та подовженням приголосних .

Завдання: навчитися застосовувати вивчені правила на письмі, вміти знаходити та виправляти помилки на цю орфограму, запамятати винятки.

Відео  ІРИНА ФАРІОН

 

 

 

 

ІІІ. ВІДТВОРЕННЯ І КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Робота з опорним конспектом

ПОДВОЄННЯ ТА ПОДОВЖЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ

     Подвоєння приголосних, що передається на письмі двома однаковими літерами, найчастіше виникає при збігу кінцевих і початкових літер різних  морфем (значущих частин слова):

1) префікса і кореня: оббігти, роззброєння, беззахисний;

2) префікса і префікса: возз`єднання;

3) кореня або основи, що закінчується на Н, і суфікса, що починається на Н: осінній, письменник;

4) основи дієслова минулого часу, що закінчується на С і частки -СЯ : розрісся, трясся;

5) подвоєння є також у наголошених прикметникових суфіксах -ЕНН- і -АНН-: здоровенний, нездоланний (але шалений, священик).

     Запам`ятайте! Н не подвоюється в дієприкметниках.

Попередження

     Щоб не помилятися в написанні прикметників та дієприкметників, слід запам`ятати, що -НН- пишемо в суфіксах -ЕНН- та -АНН-, якщо на суфікс падає наголос. Порівняйте: несказaнний  нескaзаний, нескінчeнний  нескінчений, нездійснeнний  нездійснений;

6) кінця першої й початку другої частини складноскорочених слів: міськком, військкомат.

Подвоюється Ч в іменниках, утворених від прикметників на -ЦЬК-: козаччина (козацький), але Галичина (хоча галицький).

     Подвоюються приголосні у словах Ганна, лляний, овва, ссати, бовваніти та у похідних від них.

     Подовження  явище, притаманне українській мові (на відміну від російської). Уподібнення звуків – асиміляція.

     Подовжуються приголосні Д, Т, З, С, Ц, Л, Н, Ж, Ч, Ш, якщо вони стоять між двома голосними і вони м’які або пом’якшені:

1) в іменниках середнього роду: знаряддя, колосся, знання; але в назвах малих істот подовження немає: гуся, каченя, теля;

2) в орудному відмінку однини іменників III відміни: сіль - сіллю, тінь - тінню, ніч - ніччю;

3) у прислівниках перед Я, Ю: зрання, навмання, спросоння, попідвіконню, попідтинню;

4) у словах Ілля, суддя, стаття, рілля;

5) у дієсловах ллю, ллєш, ллємо, виллю, наллю тощо.

     Запам`ятайте! Подовження не відбувається, якщо приголосний стоїть не між

 двома голосними:

життя - щастя

знання - знань

багаття - багать

Полісся - Поволжя

ніччю - жовчю

Попередження

Вінниччинаале   одинадцять

 

Коментоване письмо

► Запишіть слова під диктовку. Поясніть за допомогою правил умови подвоєння приголосних.

Наддніпрянщина, піддашшя, безсистемністю, ніччю, напруженість, юннати, юністю, орлиний, нехворощю, спросоння, виллємо.

► З’ясуйте за тлумачним словником значення незрозумілого слова (нехворощ).

нехворо́щ = нехворо́ща — один із різновидів полину, який ще нази­вають Чорнобилем; полин звичай­ний у сільському побуті; 

***  І. Виберіть слова у два стовпчики:

а) з подвоєнням внаслідок збігу двох однакових приголосних;

б) з подовженням приголосних внаслідок асиміляції. Які приголосні можуть подовжуватися?

Максим РИЛЬСЬКИЙ
МОВА

Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
 

Прислухайтесь, як океан співає -
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово - це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, 
а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
Квітень 1956 p., Київ

**НЕНАСТА́ННИЙ  - який ніколи не припиняється, існує, діє постійно, безперервно.

Ми знаходили слова, в яких є подовження та подвоєння приголосних. Я думаю, нам варто спробувати і самим моделювати  такі слова.

Моделювання слів

► Утворіть від запропонованих слів нові, у яких буде відбуватися подвоєння приголосних.

День, зброя, закон, стіна, змістовний, дякувати, звук, дати, туман, машина, ділити, ціна, шаблон, будень.

Це вийшло непогано. Продовжуємо творити. Вибрати три нових слова та скласти з кожним речення.

Читають свої речення.

►Робота з підручником           (усно)

 Впр.132 ст. 104 за підручником О. Олійник

ІV.  ПОВТОРЕННЯ Й АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ФАКТІВ

Дослідження-аналіз

►Робота в парах

Ігрове дослідження-відновлення

    Записані на картках  слова розберіть у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу — без подвоєння.

Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.

Миттю, огненний, височенний, антенний, денний, узбіччя, Хмельниччина, однозмінний, віконний, нескінченний, електронний, беззахисний, аграрно-сировинний, гілля, антропогенний, туманний.

Скажений, тьмяний, вроджений, орлиний, нежданий, адресований, роз’єднаний, олов’яний,дерев’яний, умотивованість.

Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву — прочитаєте вислів В. Сухомлинського.

Відповідь. 1. Мова — духовне багатство народу.

► Самостійна робота в зошитах

Вірніст..ю, повін..ю, осін..ю, величніст..ю, якіст..ю, від..аллю, мит..ю, радіст..ю, з безліч..ю, доповід..ю, вартіст..ю, з точніт..ю, сіл..ю, заздріст..ю, у сміливост..і, плот..ю, за галуз..ю, смерт..ю, з розкіш..ю, віс..ю, велич..ю, шерст..ю, з розповід..ю, північ..ю, блакит..ю, зі зліст..ю, ненавист..ю, чверт..ю.

Повінню, осінню, віддаллю, миттю, з безліччю, доповіддю, сіллю, плоттю, за галуззю, з розкішшю, віссю, величчю, з розповіддю, північчю, блакиттю.             

Вірністю, величністю, якістю, радістю, вартістю, з точністю, заздрістю, у сміливості, смертю, шерстю, зі злістю, ненавистю, чвертю.

Ключ. Підкресліть у кожному слові третю букву — прочитаєте народну мудрість.

Відповідь. 2. Від теплого слова і лід розмерзне.

Перевіряємо на закритій дошці

(ОЦІНКИ)

Ключі до цієї вправи це – прислівя.

Що таке прислівя?(Прислів'я - мала форма народної творчості, короткий ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок)

А що таке афоризми?

(АФОРИ́ЗМ -   яка-небудь узагальнена думка, висловлена стисло в дуже виразній формі.) 

Зараз попрацюємо з афоризмами відомих людей про мову.

  Переписати речення й вставити в словах пропущені букви. Пояснити правопис виділених слів.

1. Людина, яка втратила свою мову, - неповноці..на, вона другорядна в порівня..ні з носієм рідної мови.
(Павло Мовчан, український поет)

2. Мова - це великий дар природи, розвинутий, вдосконалений за тисячолі..тя з того часу, як людина стала людиною.
(Кіндрат Крапива, білоруський письменник, поет)

3. Мова – втіле..ня думки. Що багатша думка, то багатша мова. (Максим Рильський, український поет) 

4. Мова - це не просто спосіб спілкува..ня, а щось більш значуще. (Олесь Гончар, український письменник)
5. Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все жи..тя.

(Франсуа Вольтер)

Зараз пропоную відпочити

 (ЗВУКИ МОРЯ)

А ми слухаємо ізгадуємо слова винятки  у правилах про подовження приголосних. І створюємо інтелектуальну хвилю. (Студенти піднімаються по черзі і називають слова винятки).

Хочу зазначити і звернути вашу увагу на те, що ці правила стосуються тільки суто українських слів. А як же зі словами іншомовного походження? Там існують інші правила. І все залежить від того, що це слово означає -  власну  чи загальну назву. Якщо це власна назва, то подвоєння відбувається. Наприклад: Таллінн, Руссо, Діккенс.  Якщо загальні назви – не подвоюються. Наприклад: інтермецо, бароко, каса. Але і тут є слова винятки.      Детальніше ми розглянемо їх на окремому занятті. Але випереджуючи, хочу показати відео репетитора.

ВІДЕО (Виключення з правил правопис іншомовних слів)

Виправте помилки у словах. (НА ЗАКРИТІЙ ДОШЦІ)

       Льєш, зраня,  пана, статтей, радістю, Ілья, життєпис, сторічь, гілячка, письменик, Віниця, осіній, подорожю, віла, барокко.

    Лінгвістичний аналіз тексту

► Прочитайте виразно текст. Що передає його назва: тему чи основну думку?

З’ясуйте, чи потрібно вставляти букви замість крапок. Випишіть ці слова в три колонки: а) відбувається подвоєння; б) відбувається подовження; в) не треба вставляти букви.

МОВО РІДНА, СЛОВО РІДНЕ...

УКРАЇНСЬКА мова має свою особливу музикальність. Ця незбагненна душа нашої мови, як золотоносна ріка, виблискує хвилями народної пісні, переливається в душу нації, творить почуттєву нерозривність українського серця й української землі. Геніальні композитори Моцарт і Бетховен, Глінка й Чайковський, користувалися українськими мелодіями у своїй творчості, а це значить, що вони чули вібрацію найвищих небес нашої мови.
 Нашій мові потрібен вогонь любові, потрібна духовна міць! І той, хто дихає суржиком, не може мати духовного здоров’я.
 Українська мова за своїми виражальними можливостями, лексичними  та історичними надбаннями в пісенній і літературній галузі належить до найрозвиненіших мов світу.
 (За Д. ПАВЛИЧКОМ).

►Що ви запамятали з прочитаного?

Незбагненна;

почуттєву,  надбаннями, в пісенні;

творчості.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ПОНЯТЬ, ЗАСВОЄННЯ СИСТЕМИ ЗНАНЬ І ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ДЛЯ ПОЯСНЕННЯ НОВИХ ФАКТІВ І ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ

ПІСНЯ

  Запишіть слова у два стовпчики: а) з подовженими м’якими приголосними; б) без подовжених м’яких приголосних.

Безмеж..я, емал..ю, радіст..ю, зіл..я, ідейніст..ю, колос..я, діяльніст..ю, ріл..я, акварел..ю, наполегливіст..ю, олен..я, юн..ю, горобен..я, обмеженіст..ю.

Якщо ви правильно виконали завдання, з перших букв слів складеться         початок вислову В. Лучука: «... душа щемить, троянди в’януть, мовкнуть солов’ї».

Відповідь: «Без краю рідногодуша щемить, троянди в’януть, мовкнуть солов’ї».

VІ. ЗАСВОЄННЯ ПРОВІДНИХ ІДЕЙ ТА ОСНОВНИХ ТЕОРІЙ НА ОСНОВІ СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЗНАНЬ

  Групова робота(по рядах)

Відновити вірш

 

Якщо ти віриш у майбутнє

 

Якщо ти _______у майбутнє,

В його прийдешність, у_________,

___________у дзвони, ______людям,

Бо _________не буде вороття.

 

Віддай забуту _______травам,

Відмий від ________всі хмарки,

Відреставруй нам _______небо

І дощ крізь _______проціди.

 

Бережімо, люди, ________,

Кожну _____й деревце,

Нищити _________не треба,

Пам'ятайте ___ про це.

 

Якщо ти віриш у майбутнє,

В його прийдешність, у життя,

 Дзвони у дзвони, кричи людям,

Бо більш не буде вороття.

 

Віддай забуту свіжість травам,

Відмий від бруду всі хмарки,

Відреставруй нам синє небо

І дощ крізь сито проціди.

 

Бережімо, люди, землю,

Кожну квітку й деревце,

Нищити красу не треба,

Пам'ятайте всі про це.

 

 

***► Естафета хвилинних випробувань

Два студенти біля дошки

Записати за одну хвилину якомога більше слів на подвоєння та подовження приголосних

VІІ.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ТА ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Дати відповіді на запитання

1.    У чому різниця між подовженням і подвоєнням приголосних?

2.    У яких випадках відбувається подовження?

3.    У яких випадках наявне подвоєння?

    Навести п'ять прикладів народної мудрості зі словами, в яких відбувається подовження чи подвоєння приголосних, або впр. 90 ст.51 по підручнику

Г. Козачук

 

 

 

 

 

 

 

Мит..ю, огнен..ий,

 

скажен..ий, височен..ий,

 

антен..ий, тьмян..ий,

 

вроджен..ий, ден..ий,

 

орлин..ий, узбіч..я,

 

Хмельнич..ина, неждан..ий,

 

адресован..ий, однозмін..ий,

 

вікон..ий,              роз'єднан..ий,

 

олов'ян..ий, нескінчен..ий,

 

електрон..ий, дерев'ян..ий,

 

умотивован..ість, без..ахисний,

 

аграрно-сировин..ий, гіл..я,

 

антропоген..ий, туман..ий.

 

 

 

 

Картка 1

► Запишіть фонетичною транскрипцією слова.

Узбіччя, прикидається, потужність.

 

Картка 2

► Поставте наголоси в словах

Одинадцять, запитання, експерт, дробові, порядковий, новий, разом, одноразовий.

 

 

Вірніст..ю, повін..ю, осін..ю, величніст..ю, якіст..ю, від..аллю, мит..ю, радіст..ю, з безліч..ю, доповід..ю, вартіст..ю, з точніт..ю, сіл..ю, заздріст..ю, у сміливост..і, плот..ю, за галуз..ю, смерт..ю, з розкіш..ю, віс..ю, велич..ю, шерст..ю, з розповід..ю, північ..ю, блакит..ю, зі зліст..ю, ненавист..ю, чверт..ю.

 

 

 

 

 

 

МОВО РІДНА, СЛОВО РІДНЕ...

Українська мова має свою особливу музикальність. Ця незбагне..на душа нашої мови, як золотоносна ріка, виблискує хвилями народної пісні, перели-вається в душу нації, творить почу..тєву нерозривність українського серця й української землі. Геніальні композитори Моцарт і Бетховен, Глінка й Чайковський, користувалися українськими мелодіями у своїй творчос..ті, а це значить, що вони чули вібрацію найвищих небес нашої мови.
 Нашій мові потрібен вогонь любові, потрібна духовна міць! І той, хто дихає суржиком, не може мати духовного здоров’я.
 Українська мова за своїми виражальними можливостями, лексичними  та історичними надба..нями в пісе..ній і літературній галузі належить до найрозвиненіших мов світу.
 (За Д. ПАВЛИЧКОМ)

 

Якщо ти _______у майбутнє,

В його прийдешність, у_________,

___________у дзвони, ______людям,

Бо _________не буде вороття.

 

Віддай забуту _______травам,

Відмий від ________всі хмарки,

Відреставруй нам _______небо

І дощ крізь _______проціди.

 

Бережімо, люди, ________,

Кожну _____й деревце,

Нищити _________не треба,

Пам'ятайте ___ про це.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У всіх народів мова — це засіб спілкування, у нас це — фактор відчуження. Не інтелектуальне надбання століть, не код порозуміння, не першоелемент літератури, а з важкої руки Імперії ще й досі для багатьох — це ознака націоналізму, сепаратизму, причина конфліктів і моральних травм. Людина розмовляє рідною мовою, а на неї озираються (…)

Джерело: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-movu-lini-kostenko/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

    Записати подані слова, вставити пропущені в них букви. Пояснити написання подвоєних приголосних.

Без..астережний, закон..ий, годин..ик, від..іл, воз..єднан..я,від..ати, об..ійти, гуман..ий, вин..ий, страшен..ий, старан..о, священ..ий, незнищен..ий, нескінчен..ий, в..ічливий, Ган..а, бов..аніти, міськ..ом, причин..ий, в..есь, возніс..я, письмен..ий, незлічен..ий, військ..мат.

373. Спишіть речення, вставляючи, де треба, потрібні букви. Подвоєння приголосних підкресліть однією лінією, а подовження — двома.

1. А що сходить без насін..я, а що росте без корін..я? (Нар. творчість).

2. Беззахисне кошен..я жалібно дивилось на хлопця (О. Буцень).

 3. Петро прокинувся від телефонного дзвінка (О. Гончар).

4. Я славлю спільн..ість мов і славлю їх одмін..сть (І. Муратов).

 

 

 

 

► ***   Переписати подані слова, розкрити дужки. Пояснити правопис слів.

Бе(з)астережний, ві(д)аний, ві(д)окремити, бе(з)успішний, молодіс(т)ю, ро(з)броїти, світа(н)я, зна(н)ь, щас(т)я, столі(т)ь, Полі(с)я, ста(т)я, (л)яний, бо(в)аніти, Ві(н)и(ч)на, солдат(ч)ина, на(д)ністрянський, ві(д)зеркалилася, зако(н)ий, прикордо(н)ик, карти(н)а, (в)есь, (в)ічливий, розрі(с)я, пере(д)ень, неви(н)ий, самовпевне(н)о, стара(н)о, свяще(н)ий, сказа(н)ий, напруже(н)ість, самові(д)ано, захопле(н)ий, воста(н)є, незвіда(н)ий, вихова(н)ість, ю(н)ат, натхне(н)ий, вогня(н)ий, олов'я(н)ий, ці(н)ість.

►***    Переписати речення, розкрити дужки, написати, де потрібно, дві букви згідно з правилами українського правопису.

1. З пісні в світі виросло безсмер(т)я (Є. Летюк). 2. Хай же вічно красується доблес(т)ю наша земля! (О. Довженко) 3. Світлою радіс(т)ю повниться серце моє (П. Дорошко). 4. Двадцятий вік — зверше(н)ь і задуми, вік роздорі(ж) (Р. Братунь). 5. Рябіло в очах від безлічі людських обли(ч) (П. Загребельний). 6. Йдемо крізь бурю, спеку, лід, розвідники столі(т)ь (П. Дорошко).

Дослідження-трансформація

    Утворити від дієслів іменники, пояснити їх правопис.

Усвідомлювати, запровадити, втілити, переконати, читати, видати, зобов'язати, нарікати, застерігати, порівняти, судити, жити, сприяти, відчувати, атестувати, фінансувати, асигнувати, кредитувати, оприбутковувати.

   Поставити наголос в утворених словах. З трьома словами (на вибір) скласти речення й записати їх.

    Поставити наведені іменники в орудному відмінку однини, пояснити їх написання.

Молодь, галузь, розповідь, зустріч, молодість, повість, чесність, ніч, річ, відомість, мазь, міль, мить, подорож, паралель, вісь, можливість, Русь, кількість, власність, якість, акварель, любов, активність, продуктивність, тінь, січ, Хатинь.

 

 

 

 

Відновлення слів

 Перепишіть слова, замість крапок, де треба, вставте букви. Поясніть подвоєння букв.

Перевіряємо сусідові по парті (Робота в парах)

Трансформація слів

► Запишіть іменники у формі О. в. однини. Відповідь обґрунтуйте.

Паморозь, віддаль, гучність, радість, Керч, блакить, повість, свіжість, любов, вірність, постать, міць, честь.

 

    Переписати слова, замість крапок поставити пропущені букви. Пояснити їх правопис. Вказати, на межі яких частин слова відбувається подвоєння.

Бе..смертний, ро..кричатися, ро..бити, бе..збройний, бе..платний, ро..стелити, ро..казати, бе..захисний, ро..пустити, ро…питати, воз..'єднан..я, щоден..ик, жит..я, страшен..ий, від..іл, завдан..я, годин..ик, незрівнян..ий, волос..я, розріж..я, роз..броїти, узліс..я, Запоріж..я, туман..ий, облич..я, від..аль, здоровен..ий, розріс..я.

 

 

 

 

Орфографічний практикум

► Знайти та виправити помилки

Підати, беззбройний, відділ, ззаду, інтермецо, розброїти, військомат, юннат, кінний, численний, причинний, безвинність, безвинно, винісся, тряся, здоровений, непримиренний, старанний, благословений, огненний, брутто, вивершений, зроблений, сказаний, здійсненний — здій­снений, Ганна, ссати, знарядя, у сторіччі, піддашшя, гілястий, життєпис, знань, сторіч, відкриттів, суддя, статей, Іля, молоддю, маззю, сілю, молодістю, кров'ю, зрання, спросоня, попідтинню, виллю (дієсл.).

 

Піддати, беззбройний, відділ, ззаду, інтермецо, роззброїти, військкомат, юннат, кінний, численний, причинний, безвинність, безвинно, винісся, трясся, здоровенний, непримиренний, старанний, благословенний, огненний, брутто, вивершений, зроблений, сказаний, здійсненний — здій­снений, Ганна, ссати, знаряддя, у сторіччі, піддашшя, гіллястий, життєпис, знань, сторіч, відкриттів, суддя, статей, Ілля, молоддю, маззю, сіллю, молодістю, кров'ю, зрання, спросоння, попідтинню, виллю (дієсл.).

 

 

 

►Спишіть прислів’я і приказки, вставляючи, де треба, потрібні букви. Поясніть їх значення.

  1. Добрим словом мур проб’єш, а лихим і в двері не ввійдеш.
  2. Красна мова слуханням.
  3. Гострий язик - дарування,

А довгий - покарання.

  1. Мовою вбивають, як ножем,

Тільки кров не ллється.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОДВОЄННЯ ТА ПОДОВЖЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ

     Подвоєння приголосних, що передається на письмі двома однаковими літерами, найчастіше виникає при збігу кінцевих і початкових літер різних частин слова:

1) префікса і кореня: оббігти, роззброєння, беззахисний;

2) префікса і префікса: возз`єднання;

3) кореня або основи, що закінчується на Н, і суфікса, що починається на Н: осінній, письменник;

4) основи дієслова минулого часу, що закінчується на С і частки -СЯ : розрісся, трясся;

5) подвоєння є також у наголошених прикметникових суфіксах -ЕНН- і -АНН-: здоровенний, нездоланний (але шалений, священик).

     Запам`ятайте! Н не подвоюється в дієприкметниках.

Попередження

     Щоб не помилятися в написанні прикметників та дієприкметників, слід запам`ятати, що -НН- пишемо в суфіксах -ЕНН- та -АНН-, якщо на суфікс падає наголос. Порівняйте: несказaнний  нескaзаний, нескінчeнний  нескінчений, нездійснeнний  нездійснений;

6) кінця першої й початку другої частини складноскорочених слів: міськком, військкомат.

Подвоюється Ч в іменниках, утворених від прикметників на -ЦЬК-: козаччина (козацький), але Галичина (хоча галицький).

     Подвоюються приголосні у словах Ганна, лляний, овва, ссати, бовваніти та у похідних від них.

     Подовження  явище, притаманне українській мові (на відміну від російської).

     Подовжуються приголосні Д, Т, З, С, Ц, Л, Н, Ж, Ч, Ш, якщо вони стоять між двома голосними:

1) в іменниках середнього роду: знаряддя, колосся, знання; але в назвах малих істот подовження немає: гуся, каченя, теля;

2) в орудному відмінку однини іменників III відміни: сіль - сіллю, тінь - тінню, ніч - ніччю;

3) у прислівниках перед Я, Ю: зрання, навмання, спросоння, попідвіконню, попідтинню;

4) у словах Ілля, суддя, стаття, рілля;

5) у дієсловах ллю, ллєш, ллємо, виллю, наллю тощо.

     Запам`ятайте! Подовження не відбувається, якщо приголосний стоїть не між

 двома голосними:

життя - щастя

знання - знань

багаття - багать

Полісся - Поволжя

ніччю - жовчю

Попередження

Вінниччинаале   одинадцять

docx
Додано
17 березня 2020
Переглядів
12588
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку