Словникова робота в початкових класах
Словникова робота проводиться на уроці протягом всього року, починаючи з першого класу. Починаю урок з словникової роботи, яка дає змогу запам’ятовувати словникові слова, виховує любов до рідної мови. Розвиває допитливість, кмітливість, формує орфографічну грамотність учнів, працьовитість.
В де-якомусь царстві, в де-якійсь державі жив був цар під назвою Словник.
Багато у нього було чарівних палаців. В кожному палаці великі багатства, золоті розсипи. Покликав цар своїх слуг: Знайка і Незнайка. Розіслав їх по всіх школах з наказом: « Я, цар Словник, запрошую всіх відвідати мої чарівні палаци під ім’ям А»
Діти беруть свій словник, читають слова: абрикос, агроном, адреса, автомобіль, апетит, асфальт… Декілька учнів читають хором, потім записують слова, які запам’ятали.
Походження слова.
Бібліотека – слово запозичене з латинської мови, грецького походження. Утворене з основ слів «книжка» та « сховище»
Спільнокореневі слова: бібліотечка, бібліотекар, бібліотечний.
Сполучення слів: дитяча, нова, сучасна, єдина…. бібліотека.
Агроном – фахівець з агрономії - науки про землеробство і сільське господарство.
Походження слова: Агрос – з грецької - «поле», номос - « закон».
Спільнокореневі слова: агрономія, агрономічний.
Сполучення слів: чудовий, молодий, новий, досвідчений, знаючий, головний… агроном.
Такий аналіз слів проводиться під час знайомства з кожним словниковим словом.
а) Вчитель пропонує картки з малюнками або картки зі словами, в яких пропущена буква, написання якої потрібно запам’ятати. Діти вибирають слова, що означають назву предметів, або слова, що є назвами тварин, назвами неістот тощо;
б) вчитель диктує речення, а учням пропонується виписати тільки «словникові слова».
Наприклад. На землі рясніє барвистий килим, сьомий день тижня – неділя. У ляльковому театрі сьогодні прем’єра вистави.
4. «Загадковий диктант». Вчитель читає загадку, школярі відгадують її, пояснюють, за якими ознаками вони знайшли відгадку.
Записується в зошит тільки слово-відгадка, виділяється орфограма.
5. Диктант по пам’яті.
а) записати десять слів по пам’яті, значення вимову і написання яких учні повинні запам’ятати;
б) записати по пам’яті слова, що означають назви істот, назви людей, тварин тощо.
6. Творчий диктант.
Той, хто водить автомобіль, називається…
Той, хто вчить дітей, називається…
Перший місяць осені називається…
Тварина, що змінює колір своєї шубки із сірої на білу, називається…
7. Ребусовий диктант.
Вчитель демонструє картку-ребус, діти відгадують його, пояснюють, як «прочитати» ребус, називають слово і записують слово-відгадку у зошит.
8. Диктант спільнокореневих слів.
Вчитель називає «словникове» слово, а школярі добирають і записують декілька спільнокореневих слів, виділяють орфограми.
9. Диктант «Слова-синоніми».
Вчитель називає слова-синоніми до «важких» слів. Учні добирають синоніми і записують слова парами.
Вчитель - …
Косоокий - …
Запашний - …
10. Контрольний диктант.
Вчитель добирає текст, який включає декілька слів зі словника.
Алгоритм роботи над словниковим словом
1. Розгляд малюнка.
2. Розгадування загадки.
3. Вимова цього слова. Наголос. Склади.
4. Звуковий аналіз слова.
5. Написання слова.
6. Порівняння вимови і написання. Визначення орфограм.
7. Запис слова у зошит, виділення орфограм.
8. Тлумачення слова.
9. Підбір спільнокореневих, синонімів, антонімів та ін.
10. Введення слова в словосполучення.
Словниково-логічні вправи
1. Назвати предмети одним узагальнюючим словом:
смородина, бузок, ліщина … – це …
перець, помідор, капуста, … – це …
сосна, верба, тополя… – це …
качка, гуска, індик, … – це …
2. Дібрати видові назви до родових:
Дитячі журнали – це…
Чоловічі імена – це…
Герої казок – це…
Взуття – це…
Квіти – це…
3. Встав букви і вилучи зайвий предмет:
М..р..з, г..з..та, д..в..ий, с..нц..
С..н..й , кн..г.. , в..л..к..й
Л..д, ж..рн..л, к..р..тк..й
К..в..н, к..ша , в..др..
4. Узагальнити через протиставлення:
дуб – дерево, а смородина – …
плаття – одяг, а черевики – …
5. Розподілити ряд видових назв між двома родовими:
Ластівки, соловейки, шпаки, горобці, синиці, лелеки, ворони, дятли.
(визначити перелітних птахів і тих, що залишаються зимувати)
6. Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):
легка, м’яка, біла – …
струнка, висока, білокора – …
пухнаста, руда, працьовита – …
7. Визначити предмет за його діями:
літає, падає, покриває, блищить, скрипить – …
світить, гріє, усміхається, зігріває – …
8. Дати визначення предмета:
Мак – …
Вовк – …
Лебідь – …
9. Відгадування загадок на підставі опису окремих ознак. Пропонуються додаткові завдання.
Завдання 1. До відгадки підібрати прикметники з запропонованих слів ( рідна, сонячна, єдина, чудова, багата, могутня, незалежна…..)
Красивий,щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби,шануй, оберігай
Усе, що зветься ….. (Україна)
Завдання 2. До відгадки підібрати якнайбільше прикметників.
Ніг не має, а по дорозі ганяє. ( Автомобіль)
Завдання 3. До слова-відгадки підібрати слова-синоніми (антоніми).
Як лебідонька кружляє.
По доріжці стелиться,
Слід собою замітає
Снігова….. ( Метелиця)
10. Дописати речення.
На уроці діти писали ….. (диктант)
Галинка почистила …. ( черевики)
В небі в’ються ….. (жайворонки)
Михайлику, читай …. (виразно)
11. Перший склад загубився.
(ди) ван, (ди) ктант, (ди) тина, (че) ревики, (че) ремха, (че) решня,
(чер) воний, ( чер) говий, ( чет) вер, ( те) лефон, (те) леграма….
12. Буква загубилася.
Встав е, и
М..даль, с..гнал, адр..са, ок..ан, в..лос..пед, к..ш..ня, хв..л..на, уч..т..ль.
Мовні ігри сприяють не тільки всебічному розвитку, а й підносять інтерес до знань, виховують зацікавленість до оточуючого і в тому числі до вивчення рідної мови.