Управління освіти і науки Черкаської облдержадміністрації
Відділ освіти, молоді та спорту Кам’янської райдержадміністрації
Кам’янський районний методичний кабінет
Райгородська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Кам’янської районної ради Черкаської області
Крупська Валентина Анатоліївна
Вивчаємо
словникові слова
2 клас
Схвалено до друку на засіданні методичної ради РМК
Протокол №2 від 21.03.2019
Кам’янка
2019 рік
Зміст
Передмова
Анотація………………………………………………………………………3
Алфавіт……………………………………………………………………. 4-5
Батьківщина……………………………………………………………….. 6-7
Будь ласка…………………………………………………………………. 8-9
Ведмідь………………………………………………………………….. 10-11
Вересень………………………………………………………………… 12-13
Вулиця…………………………………………………………………... 14-15
Герой……………………………………………………………………. 16-17
Диван……………………………………………………………………. 18-19
Дитина…………………………………………………………………... 20-21
До побачення…………………………………………………………… 22-23
Духмяний……………………………………………………………….. 24-25
Дятел……………………………………………………………………. 26-27
Завдання………………………………………………………………… 28-29
Заєць…………………………………………………………………….. 30-31
Календар………………………………………………………………… 32-33
Килим…………………………………………………………………… 34-35
Медаль…………………………………………………………………... 36-37
Метро…………………………………………………………………… 38-39
На добраніч……………………………………………………………... 40-41
Неділя…………………………………………………………………… 42-43
Ноутбук…………………………………………………………………. 44-45
Ознака…………………………………………………………………… 46-47
Помилка………………………………………………………………… 48-49
Понеділок……………………………………………………………….. 50-51
Предмет…………………………………………………………………. 52-53
П’ятниця………………………………………………………………… 54-55
Рюкзак…………………………………………………………………... 56-57
Середа…………………………………………………………………… 58-59
Співчуття……………………………………………………………….. 60-61
Театр…………………………………………………………………….. 62-63
Червоний………………………………………………………………... 64-65
Черговий………………………………………………………………... 66-67
Черевики………………………………………………………………... 68-69
Чернетка………………………………………………………………… 70-71
Четвер…………………………………………………………………… 72-73
Список використаних джерел…………………………………………….. 74
Передмова
Багатство словника – ознака високого розвитку як суспільства в цілому, так і кожної людини зокрема. Основним джерелом збагачення словникового запасу учнів є художні твори, тексти підручників, системи вправ для роботи над «словниковими» словами на уроках української мови. Через слово учні пізнають і розуміють закони мови, роль її краси, виразності, багатства і складності.
Словникова робота – це не епізод в роботі вчителя, а систематична, добре організована робота, зв’язана з усіма розділами курсу мови.
Анотація
Цей посібник покликаний допомогти педагогам та батькам організувати роботу над словами, правопис яких потрібно запам’ятати учням другого класу. Зміст завдань дібраний з метою формування в учнів предметних та ключових компетентностей. Щоб процес був більш цікавим та ефективним, в посібнику крім тлумачення дібрано яскраві малюнки, загадки, прислів’я, цікаві речення та тексти, логічні завдання, творчі завдання, ігри. Задля зручності використання кожне слово і завдання до нього розміщені на окремих аркушах.
Послідовність можливої роботи над «словниковими» словами:
1. Створення проблемної ситуації – загострення уваги учнів
як до лексичного значення слова так і до його написання.
2. Пояснення лексичного значення слова.
3. Наголошення на особливостях правопису.
4. Складання словосполучень та речень, та запис їх у зошит.
5. Творчі завдання, ігри, загадки, кросворди.
Веселе місто Алфавіт,
Йому сьогодні наш привіт!
До нього нам лягає путь –
У ньому літери живуть.
Алфаві́т •−−•=•− |
Розміщені в певній послідовності букви
будь-якої мови.
1. Особливості правопису: алфавіт [а л ф á в´ і́ т].
2. Словосполучення: український алфавіт, англійський алфавіт, німецький алфавіт, друкований алфавіт, писемний алфавіт.
3. Слова близькі за значенням: абетка, азбука.
4. Речення.
5. Тест. Визнач рядок у якому всі слова записані правильно.
А. Абетка, азбука, алфавіт.
Б. Абетка, асбука, алхвавіт.
В. Алфавіт, азбука, апетка.
6. Буквені приклади.
Овал – ов + фарба – рба + вітаміни – аміни = ?
7. Текст для диктанту.
Аж тридцять три зорі
Вам світять не вгорі –
На білім-білім полі збирали їх поволі.
Ці тридцять три зорі
У вашім Букварі. (Алфавіт)
Загадка
У світі одна, всім потрібна вона.
Батьківщи́на
−•==•−−−•−•
Це країна стосовно людей, які народилися в ній та є її громадянами.
1. Особливості правопису: Батьківщина
[Б а т´ к´ і в ш ч и́ н а]
2. Словосполучення: Батьківщина − рідна, далека, безкрая, омріяна, неосяжна.
3. Асоціативний кущ.
4. Речення.
5. Творче переписування (вставити пропущені букви).
Виростай, дитино, й пам’ятай:
(Б,б) ..атьківщина – то найкращий край!
6. Диктант.
Перелітні птахи відлітають на зимівлю в теплі краї. Під час перельотів вони легко знаходять дорогу, бо вміють орієнтуватися за сонцем і зірками. Навесні більшість птахів повертається на Батьківщину. Вони добре пам’ятають, де гніздилися раніше.
7. Прислів’я. Роз’єднай слова.
Немабезкоренярослини, анаслюдейбезБатьківщини.
Будь ласка
·
Чемне звертання при проханні або згоді на
що-небудь.
1. Особливості правопису: будь ласка.
2. Синоніми: коли ваша ласка, як ваша ласка, з вашої ласки, якщо буде ваша ласка.
3. Текст
Чемний хлопчик
Із школи додому Петрик їхав трамваєм. На зупинці до салону зайшов старенький дідусь. У руці він тримав ціпочок. Петрик швиденько зіскочив зі свого сидіння.
Дідусь подякував і сів. Очі Петрика засяяли радістю.
4. Тест. Визнач рядок, у якому всі словосполучення записані правильно.
А Допобачення, на добраніч, будьласка.
Б До побачення, на добраніч, будь ласка.
5. Віршований текст.
В лісі жив ведмідь – гультяй,
Знав єдине слова: «Дай!»
– Дайте меду і малини!
– Дайте рибки і калини!
Дорікали звірі вслід:
– Ну й неввічливий ведмідь!
Чи тобі завчити важко
Чарівні слова: будь ласка!
Влітку медом ласував, досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг, позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни, а проспав аж до весни.
Ведмі́дь
−•−=•=
Великий хижий ссавець
з незграбним масивним тілом,
укритий густою шерстю.
1. Особливості правопису: ведмідь [в е д м´ і д´ ь].
2. Словосполучення: ведмідь вайлуватий, косолапий, незграбний, клишоногий, сильний.
3. Гра «Розтлумачуємо». З’єднай стрілками вислови.
Ведмежа послуга бути злим.
Ведмідь на вухо наступив сповільнена хода.
Ведмежа хода невміла послуга.
Дивитися ведмедем відсутність слуху.
4. Речення.
5. Текст для диктанту.
Панда
Бамбукового ведмедика називають пандою. Живе цей звір у лісах із бамбуку. Панди їдять молоді паростки цієї рослини. Але не пропускають нагоди поласувати і пташками. Панди рідкісні тварини. У них цікаве забарвлення. Голова і кінцівки білі, а сама тварина чорна.
6. Буквені приклади.
Веселий – селий + дим – им + місяць – сяць + сядь – ся = ?
Хто за серпнем приходить,
Літо червоне проводить,
Бабине літо закликає,
В школу діток відправляє?
Ве́ресень
–•–•–•=
Це перший місяць осені.
Назва першого місяця осені пов’язана з вересом –рослиною, вельми поширеною на Поліссі. Цей вічнозелений кущ квітує з серпня і до кінця жовтня.
Але найпишніше рожево-бузкове суцвіття вкриває соснові бори, торф’яники та піщані пагорби саме у вересні.
1. Особливості правопису: вересень [в е́ р е с е н´].
2. Словосполучення: вересень гомінкий, довгожданий, галасливий, духмяний, роботящий, дощовий, погожий, теплий, пустотливий, дзвінкоголосий.
3. Створення асоціативного куща.
4. Речення. Вставити пропущені букви.
5. Віднови прислів’я.
• Хто цілий рік байдикує, що вже осінь.
• Серпень страву готує, весіллями багатий.
• Верещить вересень, багатий.
• Вересень а вересень до столу подає.
• У вересні і горобець той навіть у вересні голодує.
• Вересень збирає, а зима з’їдає.
Ву́лиця
−•−•=•
Це обмежений двома рядами будинків простір для їзди та ходіння. Залежно від функцій і значущості вулиці можуть поділятися на житлові, промислові, головні та другорядні.
1. Особливості правопису: вулиця [в у́ л и ц´ а].
2. Утвори словосполучення.
3. Речення.
«зелену вул..цю».
4. З’єднай стрілками вислови.
Реготати на всю вулицю не зустрічатися.
Обминати десятою вулицею голосно сміятися.
5. Текст.
1) Я по вулиці іду, я співаю на ходу,
і підспівують дерева за парканом у саду.
(Тамара Коломієць)
6. Буквені приклади.
Вулик – к + лисиця – лиси = ?
Ведмідь – дмідь + ребус – бус + серпень – рпе = ?
Геро́й
−•−•=
Герой – видатна своїми здібностями і діяльністю людина, що виявляє відвагу, самовідданість і хоробрість у бою і в труді.
Герой - людина, яка здійснила неперевершений вчинок.
1. Особливості правопису: герой [г е р о́ й].
2. Словосполучення: місто – герой, воїн – герой, казковий герой, позитивний герой, героїчний вчинок, героїчна оборона.
3. Речення.
4. Творче переписування (вставити пропущені букви)
Вічна слава г..роям!
Чесна праця г..роїв породжує.
5. Тест. Визнач рядок, у якому всі слова записані правильно.
А Вересень, Батьківщина, гирой, алфавіт, видмідь.
Б Батьківщина, вулиця, ведмідь, герой, вересень.
6. Текст.
На узліссі під горою в шумі верховіть
Невмирущому герою пам’ятник стоїть.
7. Буквені приклади.
Батько – ко + ківш – ш – ліщина – лі = ?
Весело – село + море - мо + село – ло + синь – си = ?
Геолог – олог + родина – дина + рій – рі = ?
Спинку і поручні має,
людина на ньому відпочиває.
Дива́н
−•−•−
Елемент інтер’єру, який має додаткову комфортабельність для можливості відпочинку людини в сидячому і напівлежачому положенні.
Входить в категорію м’яких меблів
1. Особливості правопису: диван [д и в а́ н]
2. Утвори словосполучення:
Зручний шкіряний
широкий
малий
новий великий дорогий
вузький Диван тонкий
старий
м’який твердий
3. Речення. Роз’єднай слова.
Вкабінетіутатазручнийшкірянийдиван.
Маркопоклавгостянадивані,
асобідогрубкипідсунувкушетку.
Марійкасиділанадиваніічиталаказку.
4. Творче переписування (складаємо віршики)
Кошенятко на д……. ,
примостилось біля Т…… .
5. Заміни слова за принципом: один – багато.
Вулиця - ___________________ .
Герой - _______________________ .
Диван - ________________________.
Ведмідь - ________________________ .
6. Буквені приклади.
Диво – во + Іван – І = ?
Дити́на
−•−•−•
Маленька дівчинка або маленький хлопчик.
Людина, яка не досягла дорослого віку.
1. Особливості правопису: дитина [д и т и́ н а].
2. Утвори словосполучення:
Дитина
3. Речення. Встав пропущені букви.
4. Добери слова близькі за значенням.
Батьківщина - ___________________.
Дитина - ________________________.
Алфавіт - ________________________.
5. Запиши прислів’я.
Зроби звуковий аналіз словникових слів.
Матерікожноїдитинижаль.
Силагерояневм’язах,авсерці.
6. Розв’яжи приклади.
|
а |
б |
в |
г |
1 |
ди |
на |
ве |
ван |
2 |
ти |
ре |
ди |
сень |
1а + 2а +1б = ? 1в + 2б + 2г = ? 2в + 1г = ?
До поба́чення
1. Особливості правопису: до побачення
[д о п о б а́ ч е н´:а]
2. Синоніми: прощавайте, до зустрічі, бувайте.
3. Речення.
(М. Коцюбинський)
4. Словниковий диктант.
Доброго дня, до побачення, здрастуйте, на добраніч, прощавайте, бувайте.
5. Інтерактивна вправа «Кластер».
До побачення |
Говоримо (де?) у школі у бібліотеці у гостях у магазині
|
Людина (яка?) ввічлива добра чуйна приязна |
Говорить (хто?) учень учениця учитель тато, мама дід,баба |
Висновок. Отже сполука до побачення охоплює велику кількість інших слів.
Який? Духмя́ний
−•−=•−•=
Духмяний, який має сильний приємний запах.
1. Особливості правопису: духмяний [д у х м´ а́ н и й].
2. Утвори словосполучення:
3. Синоніми: запашний, пахучий, ароматний.
4. Речення.
5. Встав пропущене слово.
Настав ранок. Бджілка Майя прокинулась і полетіла збирати мед. Через декілька годин вона повернулась із великим відерцем … меду.
6. Творче переписування. Вставити пропущені букви.
Вітер доносив з лугу духм..ні запахи солодкого сіна.
Звідкись вітерець приніс дух..яний аромат суниць.
7. Буквені приклади.
Дуб – б + хмара – ара + весняний – весн = ?
Диво – во + тигр – гр + настрій – стрій = ?
Одяг – о – г + телефон – ефон = ?
Відгадайте, друзі, хто
Має носик-долото?
Шкідників з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає.
Дя́тел
=•−•−
Лісовий птах, з довгим, гострим та міцним дзьобом, який добуває їжу з щілин кори дерев. Давнє слово означає
«той, що дзьобає».
1. Особливості правопису: дятел [д ´а́ т е л].
2. Створення асоціативного куща.
3. Спиши текст, вставляючи пропущені букви.
Дят..л – невеличка пташка, що живе у лісах, парках та скверах. Пір’я на спині і крилах у нього чорного кольору, а грудка біла, на голові ніби червона шапочка вдягнена. У д..тла міцний дзьоб. Ним він дістає комашок та личинок з-під кори дерев. Дуже велику користь приносить ця пташка.
4. Вірш. Прочитай.
По рецепту на базарі дятел вибрав окуляри,
Натягнув собі на ніс й полетів трудитись в ліс.
У осінню хмуру пору, хитрий жук заліз під кору.
Дятел глянув, сів на сук, носом тук – і згинув жук.
От які-то окуляри вибрав дятел на базарі.
Продовж ланцюжок слів.
Дятел (що зробив?) … … … … … … .
5. Словниковий диктант
Вересень, диван, алфавіт, духмяний, Батьківщина, вулиця, герой, дитина, до побачення, ведмідь, дятел.
Календа́р
−•−•−−•−
Довідкова таблиця або книжка з послідовним переліком усіх днів року за місяцями й поданням інших відомостей, пов’язаних із цими днями (історичні події, свята тощо).
Спосіб лічення днів у році.
1. Особливості правопису: календар [к а л е н д а́ р].
2. Словосполучення: календар новий, старий, відривний, настінний, перекидний, обрядовий, тематичний, український, григоріанський.
3. Речення.
4. Творче переписування.
Пізніше, з хрещенням Русі давньоруський кал..ндар був витіснений юліанським.
За народним кал..ндарем, весна цього року буде пізня.
Місяць березень має тридцять один кал..ндарних днів.
5. Тест. Визнач рядок у якому всі слова записані правильно.
А Вулеця, неділя, калиндар.
Б Календар, неділя, гирой.
В Вересень, ведмідь, диван.
6. Буквені приклади
Капуста – пуста + зелена – зе – а + дар = ?
Учитель дав мені завда́ння,
Я приступаю до виконання.
−•−−•=:• |
Завдання – наперед визначений, запланований до виконання обсяг роботи, справа. Мета до якої прагнуть, те, що хочуть здійснити.
1. Особливості правопису: завдання [з а в д а́ н´: а].
2. Словосполучення. Гра «Доберіть слово».
Завдання
те
3. Речення
Миколка легко впорався з домашнім завданням.
Важливе завдання отримав Сергійко від мами.
На літо ми отримали домашнє завдання з читання.
4. Розгадування кросворда. Робота в парах.
|
з |
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
в |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
д |
|
|
|
|
|
|||
|
|
а |
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
я |
|||||
1. Риса, властивість, особливість, чого-небудь. (Ознака)
2. Сукупність літер розміщених у певному порядку. (Алфавіт)
3. Чуйне ставлення до чиїх-небудь переживань. (Співчуття)
4. Великий, хижий звір з густою бурою, білою шерстю. (Ведмідь)
5. Установа, організація що здійснює сценічні вистави. (Театр)
6. Колір крові. (Червоний)
7. Перший місяць осені. (Вересень)
8. Простір між двома рядами будинків для їзди та ходіння. (Вулиця)
Зимою в білому, як сніг.
А літом в сірому гуляє.
Вловить його ніхто не міг,
Тому, що ноги довгі має.
Великі вуха, косий зір.
Як називається цей звір?
За́єць
−•=•=
Невеликий полохливий звірок родини гризунів, з куцим хвостом, з довгими задніми ногами і довгими вухами.
1. Особливості правопису: заєць [з а́ й е ц´].
2. Словосполучення: заєць-біляк, заєць-русак, полохливий, куцохвостий, молодий заєць.
3. Загадки.
1). Я свою стареньку свитку одягаю тільки влітку.
А зима прийде – знімаю: кожушок біленький маю.
2) Швиденько бігає, кружляє,
Під кущиком дрімає
Полохливий дуже.
Впізнав його друже?
3). Не ходжу я, а скакаю, бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз, всіх на світі я боюсь.
4. Речення.
(Панас Мирний)
5. Творче переписування.
Полохливий за(ї,є)ць і пенька боїться.
На дорогу вибіг охлялий за зиму за(є,ї)ць.
6. Робота над текстом. Гра «Редактор».
Зайчик
У лісі ми побачили зайчика. Зайчик сидів під кущиком. У зайчика куций хвіст і довгі вуха. Зайчик побачив нас і побіг. Тільки ми зайчика й бачили.
Заміни слово, яке повторюється часто такими словами: він, у нього, звірятко, його. Прочитай відредагований текст.
Ки́лим
−•−•−
Тканий, найчастіше ворсистий, з візерунками виріб для вкривання підлоги, оздоблювання стін, тощо.
1. Особливості правопису: килим [к и́ л и м]
2. Словосполучення: килим тканий, ворсистий, оксамитовий, набивний, дорогий, квітчастий, картатий.
3. Речення.
(Леся Українка)
4. Творче переписування. Вставити пропущені букви.
Благословен той день і час,
Коли прослалась кил..мами
Земля, яку сходив (Т, т) ..арас
Малими босими ногами. (Максим Рильський)
5. Спиши слова, вставляючи потрібну букву.
Вер..с..нь
В..дмідь
Г..рой
Дят..л
Кал..ндар
Д..ван
6. Буквені приклади.
Київ – їв + лис – с + м = ?
Козак – ко – к + яєць = ?
Меда́ль
−•−•=
Медаль – знак у вигляді круглої металевої пластинки з рельєфним написом і зображенням, що встановлює держава як нагороду за особливі заслуги, трудові та бойові подвиги.
Медаль – нагорода із золота чи срібла.
1. Особливості правопису: медаль [м е д а́ л´].
2. Словосполучення: медаль золота, кругла, срібна, бронзова, заслужена; заслужити, вибороти, отримати медаль.
3. Речення. Вставити пропущені букви.
4. Словникова робота. Склади слова.
ця |
дя |
ал |
ву |
ти |
ли |
ре |
дар |
на |
вед |
Бать |
ван |
ди |
на |
лен |
щи |
фа |
даль |
сень |
віт |
ди |
ве |
не |
ка |
ме |
ді |
мідь |
ля |
ків |
тел |
5. Буквені приклади.
Батько – ко + ківш – ш + ліщина – лі = ?
Весело – село + море – мо + село – ло + синь – си = ?
Мед + книга – книг + сіль – сі = ?
6. Загадки.
а). Спортсмени лише кращі на п’єдесталі.
Урочисто вручають усім їм … (Медалі)
б). Цей знак не продають, а урочисто вручають.
За спортивні успіхи кращих відзначають. (Медаль)
в). Не легко її добути, треба хоробрим у сутичці бути.
Тільки тим вона дається, до останнього хто б’ється. (Медаль)
Під землею мчать вагони,
Світло сяє на пероні,
Сходи вниз людей везуть,
Ще й на гору заберуть.
Метро́
−•−−•
Метро – підземний вид транспорту.
Лінії метро, на відміну від трамвая, завжди прокладають окремо від вуличного транспорту і зазвичай − в тунелях, або рідше − на естакадах.
1. Особливості правопису: метро [м е т р о́]. 2. Синоніми: метрополітен, підземка. 3. Текст. а) Як найшвидше дістатись з району в район? Найзручніше надатись до послуг метро! − Хлопці, − каже Андрійко, У метро аж на стільки економиться час! б) Сміється сонечко вгорі В метро вбігають школярі. В метро спускаємося вмить По сходах - самоходах, − В підземних залах все блищить, Аж захопило подих! (Наталя Забіла) 4. Загадка Чудо-сходи є в метро, І на них ми стоїмо, Опускають, піднімають, Що за сходи, хто це знає? 5. Речення. Роз’єднай слова. УмістіКиєвієм..тро. Ялюблюрозглядатистанціїм..тро. 6. Творче переписування. Гра «Додай слівце – вгадай що це?» 1) Перший день тижня ______________. 2) Україна – моя ______________. 3) На підлозі лежить м’який ______________. 4) Підземний вид транспорту ______________ На добра́ніч
Побажання приємного сну, доброго відпочинку. На добраніч, дитино моя! Ти певно вже дуже втомилась? Леся Українка
1. Особливості правопису: на добраніч 2. Синоніми: добраніч, спокійної ночі. 3. Текст. Колискова для лисички Спить у ліжечку лисичка. Вмила на ніч гарне личко. Бубликом скрутилася, Хвостиком укрилася. Сняться їй руденькі сни. Спи, лисичко, міцно спи. На добраніч! Н. Замрія
Чарівні слова До всіх сердець, як до дверей, Є ключики малі. Їх кожен легко добере, якщо йому не лінь. Ти, друже мусиш знати їх, Запам’ятай, не важко. Маленькі ключики твої – На добраніч, добрий день, Спасибі і будь ласка. І. Січовик 4. Словниковий диктант. Будь ласка, вересень, герой, дитина, духмяний, завдання, календар, медаль, на добраніч, метро, килим, заєць, дятел, до побачення, диван, вулиця, ведмідь, Батьківщина, алфавіт. Запиши слова в алфавітному порядку. День вихідний для забави й дозвілля Останній у тижні. Як зветься?... Неді́ля −•=•=•
Назва сьомого дня тижня, загального відпочинку. Неділя – день вимушеного безділля. 1. Особливості правопису: неділя [н е д´í л´ а].
2. Словосполучення: Зелена неділя, Вербна неділя, Страсна неділя; з неділі, в неділю, проти неділі, до неділі, з неділею будьте здорові.
3. Інтерактивна вправа «Кластер».
4. Речення.
(Нечуй-Левицький) 5. Гра «Яке слово заховалося?»
Неділя – Неля, Ян, ніде, для, дія, де, не.
Хто хоче щось запам’ятати – В блокнот свій може записати. Комп’ютер теж немов блокнот – Не має з пам’яттю турбот. А як називають комп’ютер-блокнот? Ноутбу́к −••−−•−
Переносний комп’ютер, виконаний у вигляді книжки, що розкривається. 1. Особливості правопису: ноутбук [н о у т б у́ к]. 2. Словосполучення: ноутбук – новий, сучасний, переносний, працюючий, досконалий; братів, шкільний. 3. Склади речення. Гра «Склади речення». 1)
Тато купив дітям новий ноутбук. Даринка вміє створювати малюнки в ноутбуці.
4. Роз’єднай слова. Оленказакачалавноутбукновугру. Василькокористуєтьсяноутбуком.
5. Загадки. Ця техніка не проста, багатьом допомога. Може швидко рахувати та малюнки малювати. Про цікаве розказати, складний текст перекладати, Різні фільми показати, гарну пісню заспівати.
Кілобайти, гігабайти, Папки, файли, сайти… Знань чимало різних має, Цілий світ про нього знає. (Комп’ютер, ноутбук) 6. Буквені приклади. П’ять – ь + низ – з + ця = ? Ноти – ти + кут – к + бук = ?
Прапор – державний символ, Він є в кожної держави, Це для всіх ознака сили, Це для всіх ознака слави. Озна́ка •−−•−•
Ознака – риса, властивість, особливість когось, чогось.
1. Особливості правопису: ознака [о з н а́ к а]. 2. Словосполучення: суттєва, головна, істотна, другорядна, добра, народна, славна, відмінна, погана. 3. Інтерактивна вправа «Кластер». Підберіть ключові слова до слова ознака.
Роботу продовжувати доти, доки не закінчиться відведений час або не вичерпаються ідеї. 4. Народні прикмети. Ранній виліт бджіл – ознака настання ранньої та теплої весни. Рясний цвіт акації – ознака доброго врожаю картоплі. 5. Речення.
6. Буквені приклади Оса – са + знак + бджола – бджол = ? Весело – село + море – мо + село – ло + осінь – осі = ? По́ми́лка −•−•−−•
Хибність зумовлена недоліком знань та умінь з певного навчального предмета. Неправильність у підрахунках, написання слова та інше.
1. Особливості правопису: помилка, помилки [п о́ м и л к а ], [п о м и́ л к а], [п о м и л к и́]. 2. Словосполучення: помилка груба, не груба, технічна, механічна. 3. Назвіть різновиди помилок. а) Розшифруйте прикметники.
(Груба, не груба, технічна, невиправна) б) Що робить помилка? Розшифруйте слова – назв дій.
(Вкрадається, зникає, робиться, виправляється) 4. Речення
5. Творче переписування. Встав пропущені букви. Д..ван, к..лим, н..діля, пом..лка. в..дмідь, м..даль, в..ресень, (Б,б) атьківщина, вул…ця, дят..л, м..тро. 6. Впиши у дужки запитання на які відповідають слова. (_________?) медаль (_________?) ведмідь (_________?) ноутбук (_________?) герой (_________?) календар (_________?) дитина (_________?) ознака (_________?) заєць У понеділок роботу не починай І в дорогу не вирушай.
Понеді́лок −•−•=•−•− Назва першого дня тижня (після неділі).
1. Особливості правопису: понеділок [п о н е д´ і́ л о к]. 2. Словосполучення: важкий понеділок, перший понеділок, жилавий понеділок. 3. Речення.
Та дочки його й сини помагають залюбки.
Тижня нового початок.
привітали понеділок. 4. Додай слівце – вгадай хто (що) це? Маленький довговухий __________________________. Великий клишоногий __________________________. Переносний комп’ютер __________________________. Відгадайте, друзі, хто Має носик-долото? __________________________. Під час виконання завдання я допустив _____________ . 5. Знайди пару.
Перший середа Другий неділя Третій четвер Четвертий понеділок П’ятий вівторок Шостий п’ятниця Сьомий субота Предме́т −−•−−•−
Поняття, що позначає певну цілісність, виділену із світу об’єктів у процесі практичної та духовної діяльності. У менш строгому значенні ототожнюється з поняттям об’єкта або речі. Будь-яке конкретне матеріальне явище, що сприймається органами чуття. 1. Особливості правопису: предмет [п р е д м е́ т]. 2. Словосполучення:
3. Речення:
4. Тест. Визнач рядок, у якому всі слова записані правильно. А Придмет, вулиця, заїць, медаль. Б Предмет, вулиця, заєць, медаль.
5. Буквені приклади Понеділок – онеділок + редиска – иска + мед – д + т = ?
Який день є останнім у навчальному тижні? Дізнаєтесь, якщо розшифруєте слово.
20 ’ 33 23 18 11 27 33 П´ятниця −=•−−•=• П´ятниця – назва п´ятого дня тижня (після четверга).
1. Особливості правопису: п’ятниця [п й а́ т н и ц´ а].
2. Словосполучення: п’ятниця довгождана, наступна, очікувана.
3. Прислів’я та приказки.
4. Вибірковий диктант. Записати дні тижня. Вранці ми із добрим ділом привітали _________(понеділок). Ніченька минула скоро, трудовий іде _________(вівторок). Спритна, вміла, молода вже настала __________(середа). Йде четвертий день тепер, називається ________(четвер). Діло добре ладиться, як настане _____________(п’ятниця). Вдома скрізь кипить робота, як почався день ___(субота). А субота з хлібом, сіллю привела сестру _______(неділю). Ось і тижневі кінець, хто трудився молодець!
5. Буквені приклади. Оса – са + знак + бджола – бджол = ? П’ять – ь + низ – з + ця = ?
На спині я сиджу Шкільні речі стережу.
Рюкза́к =•−−•− Заплічний мішок для шкільних та інших речей, що переноситься на спині та має дві лямки для закріплення на плечах. 1. Особливості правопису: рюкзак [р´ у к з а́ к].
2. Словосполучення: рюкзак новий, старий, туристичний, шкільний, великий, малий, заплічний.
3. Речення.
І нести хоч і важку, А проте приємну ношу За плечима в рюкзаку.
4. Творче переписування. Вставити пропущені букви.
Е м…тро И И вер…сень Е Е н…діля И Е пом…лка И Є за…ць Ї У р…кзак Ю
5. Буквені приклади
Бурю – бу + коза – о + к = ? Кінофільм – кі – фільм + утрачений – рачений + бук = ? Середа́ −•−•−•
Середа – назва третього дня тижня, день між вівторком та четвергом. У випадку, якщо неділю прийнято за перший день тижня, то середа стоїть посередині тижня, звідси українська, російська та німецька назви. 1. Особливості правопису: середа [с е р е д а́].
2. Прислів’я та приказки.
3. Встав пропущене слово.
Має назву ____________________________________.
4. Тест. Визнач слово, яке записано правильно. А Серида Б Сирида В Середа Г Сиреда
5. Гра «На місця». З групи слів утворюємо слова міняючи склади місцями. Реседа ________ Дальме __________ Верчет ________ Локпонеді ________ Лядіне ________ Наозка __________ Цянип’ят ________ Даркален ________
6. Буквені приклади. Секрет – к – т + да = ? Співчуття
Чуйне ставлення до чийого-небудь горя, до чиїхось переживань.
1. Особливості правопису: співчуття [с п´ і в ч у т´:á]. 2. Синоніми: співпереживання, жаль. 3. Речення.
4. Відгадай загадки та впиши у клітинки кросворду слова відгадки.
Дерева ним довбає. 2) Волохатий дід усю зиму спить. 3) Він із казки, він із пісні, В нього зубки, як залізні, Капустину він гризе Зветься звір на букву «з». 4) Що за пташка в небі в’ється і співає, і сміється. 5) Що за тварини такі, усі в колючках? 6) Розкішні роги має, у лісі проживає. 7) Відлітають за моря у краї далекі На будинках гнізда в’ють, звуть птахів… . 5. Прислів’я та приказки. Де є добрі люди, там біди не буде. Хочеш собі добра, не роби нікому зла. 6. Буквені приклади. Спів + чуб – б + взуття – взу = ? Актори, ляльки, маски, п’єси, Пісні і танці тут живуть. Як, скажіть цей дім зовуть?
Теа́тр −••−− Це установа, організація, що здійснює сценічні вистави певним колективом артистів, а також приміщення, де відбуваються вистави. 1. Особливості правопису: театр [т е а́ т р]. 2. Утвори словосполучення:
академічний знаменитий пересувний уславлений ляльковий професійний тіньовий аматорський старий зелений музичний шкільний
3. Речення.
Т.Г. Шевченка.
4. Розгадування кросворда.
1. щиківнаБать (Батьківщина) 2. ройГе (Герой) 3 даМель (Медаль) 4. метПред (Предмет) 5. роМет (Метро) Черво́ний
−•−−•−•= Колір, що сприймається людським оком. Червоний колір – колір крові. Червоний, як сигнальний колір – ознака небезпеки, заборони дії руху (світлофор) і ін. Червоним кольором відзначають балони з горючими газами – пропаном, метаном. Символ «гаряче», наприклад для кранів гарячої води, колір пожежників, пожежного устаткування. Червоний хрест – символ медицини.
1. Особливості правопису: червоний [ч е р в о́ н и й]. 2. Склади словосполучення із словами:
3. Речення.
4. Творче переписування. Народні прикмети. Якщо місяць ч..рвоний, буде вітер. Небо ч..рвоніє перед вітряною погодою. Сонце перед заходом ч..рвоне – на вітер. 5. Збери слова. Т е ю з а з н к р о а к а т р к а −•−−•−•=
Черговий – який слідує за попереднім у певній послідовності, є наступним щодо черговості. Який виконує в порядку черговості які-небудь обов’язки. 1. Особливості правопису: черговий [ч е р г о́ в и й´].
2. Словосполучення: черговий учень, лікар, міліціонер, автобус, магазин.
3. Речення.
4. Словниковий диктант. Алфавіт, вересень, герой, заєць, духмяний, заєць, завдання, килим, медаль, неділя, понеділок, співчуття, театр.
5. Тест. Визнач рядок у якому всі слова записані правильно. А Червоний, духмяний, чирговий, рюкзак. Б Червоний, черговий, духмяний, рюкзак.
6. Поясни значення слів. П’ятниця –_______________________________. Ноутбук – ______________________________. Метро – ______________________________. Духмяний – ______________________________. Медаль – ______________________________. Черговий – _______________________________. Театр – _______________________________. Жовті, чорні і біляві, Вони ходять завжди в парі.
Череви́ки −•−•−•−• Черевики – різновид взуття, що закриває ногу до кісточки. Чоловіки частіше носять черевики, ніж жінки. Класичні черевики виготовлені зі шкіри та зав’язуються шнурками. 1. Особливості правопису: черевики [ч е р е в и́ к и]. 2. Словосполучення. а) Утвори словосполучення: нові шкіряні черевики зручні чорні татові старі б) Склади речення з утвореними словосполученнями.
3. Речення.
(Тарас Шевченко)
4. Гра «Розсипанка». Букви у порядок став словникові слова читай. цьєЗа _______________ вітфаАл______________ летяД ______________ медтПре _____________ іляНед ______________ лимКи _____________ дарленКа ____________ виЧекире ____________ (Заєць, дятел, неділя, календар, алфавіт, предмет, килим, черевики) Черне́тка −•−−•−−• . Чернетка – чорновий текст, рукопис.
1. Особливості правопису: чернетка [ч е р н е́ т к а].
2. Словосполучення: моя, твоя, стара, ділова, своя.
3. Речення.
4. Гра «Загубились голосні». Голосні вставляй, правопис слів пам’ятай. Б_тьк_вщ_н_, в_дм_дь, в_р_с_нь, в_л_ц_, д_в_н, з__ць, ч_рн_тк_, м_тр_, к_л_нд_р, д_т_л, н_д_л_, н__тб_к. 5.Слово в словах прочитай, правопис слів запам’ятай.
5. Гра «Слово із слів». 1) Ведмідь, неділя, помилка, медаль ______________. 2) Предмет, театр, завдання, ознака _______________. 3) Дятел, килим, театр, Батьківщина ______________. 4) Ведмідь, четвер, неділя, диван, ________________.
6. За допомогою стрілок збери прислів’я.
Вересень з’їдає.
а зима збирає, Я у батька третій син, А дітей у нього сім Маю четверо сестер Звуть усі мене … Четве́р −•−−•−
Четвертий день тижня між середою та п’ятницею. Присвячений планеті Юпітер. 1. Особливості правопису: четвер [ч е т в е́ р].
2. Словосполучення: чистий четвер, кожного четверга.
3. Прислів’я. Коли так говорять?
4. Розташуй слова за алфавітом. Медаль, вулиця, четвер, герой, ведмідь, духмяний, ноутбук, черевики, середа, диван, дитина, рюкзак, календар. Склади речення із словом четвер.
5. Посміхнись. Множина від дитина
6. Запиши слова, що починаються на: Ди – диван, дитина _____________________. По – _________________________________. Че – __________________________________. Ве – __________________________________. Се – __________________________________. Ме – __________________________________. Список використаних джерел
1. Вивчаємо словникові слова легко! Уклад. Н.М. Кравцова .– Х. Вид. група «Основа» 2012.
2. Журнал «Початкове навчання та виховання» № 25 – 26 вересень 2017.
3. Журнал «Розкажіть онуку» №9 2008. Дидактичні ігри на уроках української мови та літератури.
4. «Мій конспект» Н. М Кравцова, О.Д. Придаток (за підручником М. С. Вашуленка, С. Г Дубовик) Видавнича група «Основа» 2017.
5. Навчальні програми.2 клас: методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2016- 2017 навчальному році з коментарем провідних фахівців. – Х. : Вид-во «Ранок»,2016.
6. Прищепа К. С., Лук’яненко В. Г. Тематичний словник школяра. – К. : «Гала»,1997.
7. Сапун Г.М. Збірник диктантів з української мови для початкових класів. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1996.
8. Українська мова : підручник для 2 кл. загальноосвітніх. закладів з навчанням укр. мовою / М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик – К. : Видавничий дім «Освіта», 2012.
9. Усі прислів’я скоромовки та приказки / Укл. Курганова Н. В.
10. Інтернет ресурси:
|
1