Словниково-логічні вправи. Визначення предмета за його ознаками

Про матеріал

Розвиток мовлення є провідним принципом навчання рідної мови в початкових класах, який пронизує і об'єднує всі сторони мовленнєвої діяльності учнів. Мовлення – основа будь-якої розумової діяльності, засіб комунікації. Уміння учнів порівнювати, класифікувати, узагальнювати, формуються в процесі оволодіння знаннями через мовлення та проявляються також у мовленнєвій діяльності. Логічно чітке, доказове, образне усне і письмове мовлення учня – показник його розумового розвитку. Успіхи учнів у зв'язному мовленні забезпечують і значною мірою визначають успіх у навчальній роботі усіх предметів, зокрема сприяють формуванню повноцінної навички читання та орфографічної грамотності.

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення

1 клас

 

Тема: Словниково-логічні вправи. Визначення предмета за його ознаками.

Мета: Розширювати уявлення учнів про навколишній світ, збагачувати активний словник лексики на позначення ознак предметів, виробляти уміння спостерігати, виділяти головне, виховувати естетичні смаки.

Обладнання. Предметний малюнок із зображенням котика, предметні картини: заєць, лисиця, морква, помідор, білочка.

Заняття проводжу на уроці письма, коли діти навчилися писати букву К, слова, склади з нею. Основним матеріалом в роботі є котик, в цьому слові є вивчена буква, це дає мені змогу не тільки розвивати зв’язне мовлення, а й закріпити вивчену букву, повторити її звукове значення, пов’язати його з матеріалом уроку.

Хід уроку

  1. Вступна бесіда
    • Яку букву ми навчилися сьогодні писати?
    • Який звук вона позначає?
    • Назвіть відомі вам слова із звуком к , які позначають живі та неживі предмети.
  2. Робота над змістом предметного малюнка “ котик ”

Пропоную дітям розглянути предметний малюнок на дошці

“ Котик на килимку ”.

http://go4.imgsmail.ru/imgpreview?key=http%3A//namonitore.ru/uploads/catalog/animals%5Fmix/persidskiy%5Fkot%5F600.jpg&mb=imgdb_preview_83

 

 

      -  Кого ви бачите на малюнку?

  • Яким звуком розпочинається слово котик? Яким закінчується?
  • Який звук[ к] за звучанням?
  • Якою буквою позначається?
  • Яким іншим словом можна назвати котика? (Кіт, киця, кицька, котусь).
  • Послухайте уривок із народної колискової пісеньки. Яким словом іще називають котика?

                                      Ой ти, коте, коточок,

                                      Не ходи у садочок,   

                                      Не полохай діточок.

Доповнюємо ряд слів словом коточок.

  • Які серед цих слів ласкаві, пестливі, ніжні?
  1. Гра зі словами.
    • А тепер пограймо у слова. Стежачи за рухами моєї указки, назвіть слово зі звуком [ к ] на початку, в середині чи в кінці слова. У процесі цієї гри з’являється ряд слів: голівка, вушка, носик, очки , ротик, вусики, спинка, лапки, животик, хвостик, шерстка, зубки, язичок.
  2. Робота над визначенням ознак предметів.
    • Чи є , діти, у вас удома котик?
    • Чи схожий він на нашого котика?
    • Назвімо його ознаки. Слова, які будемо добирати, мають відповідати на питання який? яка? яке? які?

Добір слів “ Хто більше?”

Голівка  - невеличка, кругла...

Вушка – короткі, чуткі...

Очки – круглі, зелені...

Носик – маленький...

Зубки – білі, гострі...

Язичок – червоний, шорсткий...

Вуса – довгі, тонкі...

Спинка – гнучка, висока...

Шерстка – сіренька, м’якенька, шовковиста...

Лапки – м’якенькі, з кігтиками і подушечками...

Хвостик – довгий, пухнастий, пишний...

  • Як поводиться котик?

Ступає легенько, щоб ніхто не чув, ловить мишей – тихенько крадеться, полює, умивається.

  1. Прослуховування загадок та робота над їх змістом.

Загадка

                                  Має вуса, пишний хвіст

                                  І негарну звичку:

                        Спершу добре він поїсть,

                        Потім миє личко.

                                       ( Котик)

      Загадка-добавлянка

                                          Хто з хвостиком

                                           І з вушками

                                           В кого лапки з подушками?

                                           Як ступа – ніхто не чує,

                                            Тихо крадучись, полює,

                                            І маленькі сірі мишки

                                           Утікають геть від ...

                                                                              ( кішки)

  • Які ознаки котика допомогли її відгадати?

 

( Вуса, пишний хвіст, тихенько крадеться, вушка, лапки з подушками, полює на мишок, умивається після їди)

  • А якого кольору шерсть у нашого котика? Які котики у вас?

Пропоную дітям колискову пісню про котика. Які слова називають колір шерсті котика?

                                       Ой ти, коте сірий

                                            Ти вимети сіни,

                            А ти, білуватий

                                       Та вимети хату.

 А ти, коте-рудьку

  Та вимети грубку,

    А ти , коте чорний,

        Такий вже моторний,

Не ходи по хаті,

Не буди дитяти.

Доповніть рядок кольорів своїми словами-ознаками.

Висновок. Слова-ознаки допомагають розпізнавати предмет.

  1. Робота над визначенням предмета за його ознаками.

- Діти, розгляньте малюнки на дошці. Предмети, які зображені на них, вам добре відомі. Зараз я назву вам їх ознаки, а ви за ними відгадаєте, хто це чи що це?

Руда, хитра, пухнаста, хвостата - ...

                                                                   ( Лисиця )

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTIAjbu0ArqtBI7uU-C30oUGtlO5IHLO-Wg0miCb1TjELimLCbr

 

Білокора, зелена, кучерява - ... 

( берізка)

 

http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=419801125-13-72&n=21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Продовгувата, солодка, оранжева - ...

                                                                (Морква)

 

                  http://go3.imgsmail.ru/imgpreview?key=http%3A//million-deals.ru/pages/create%5Fbig%5Ftovar%5Ffoto/cHJvZHVjdF9waG90by9lZjJmZmIzOWVjNGIwMzc5NWNlN2M4MjgwYmI0ZGYxZS5qcGc%3D&mb=imgdb_preview_77

   Круглий, червоний, солодкий - ...

                                                                                               (Помідор)

 

 

 http://im4-tub-ua.yandex.net/i?id=13293344-44-72&n=21http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=371260889-08-72&n=21
 
Загадки
                                     Влітку носить сіру шубку,

                                     Взимку – білого кожушка.

                            Має з тріщиною губи

                                     Косі очі й довгі вуха. – ( Зайчик)                                                                                                              

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR-SR-x5K_7Fy1RxU-zurrQEZuuNouKZkhBeqDXquvRZe-CKbXaUQhttp://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQqXQTQNwfkah9ADuUgqAkz2wqj0rht-JLhNT7m8Aq8nHH3SpNl

 

 

 

 

                                      Руденька, сприт ненька,

                                      З дерева на дерево стрибає,

                                      Горішки збирає.

                                      Червонясту шубку має,

                                       По деревах все стрибає.

                                       Хоч сама мала на зріст,

                                        Але довгий в неї хвіст.

                                                                                  (Білочка)

 

 

 

                   http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTPKD9OzCDjWwdgKEhUwZf2DJBylWjiPWvuuxQigUmrmNTWWO2qkg

 

 

  1. Підсумок уроку.

 

Творча вправа « Мікрофон»

  • Про що дізналися на уроці?
  • Які слова допомагають розпізнавати предмети?
  • Наведіть приклади слів-ознак.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2018
Переглядів
5224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку