Розвиток мовлення є провідним принципом навчання рідної мови в початкових класах, який пронизує і об'єднує всі сторони мовленнєвої діяльності учнів. Мовлення – основа будь-якої розумової діяльності, засіб комунікації. Уміння учнів порівнювати, класифікувати, узагальнювати, формуються в процесі оволодіння знаннями через мовлення та проявляються також у мовленнєвій діяльності. Логічно чітке, доказове, образне усне і письмове мовлення учня – показник його розумового розвитку. Успіхи учнів у зв'язному мовленні забезпечують і значною мірою визначають успіх у навчальній роботі усіх предметів, зокрема сприяють формуванню повноцінної навички читання та орфографічної грамотності.
Урок розвитку зв’язного мовлення
1 клас
Тема: Словниково-логічні вправи. Визначення предмета за його ознаками.
Мета: Розширювати уявлення учнів про навколишній світ, збагачувати активний словник лексики на позначення ознак предметів, виробляти уміння спостерігати, виділяти головне, виховувати естетичні смаки.
Обладнання. Предметний малюнок із зображенням котика, предметні картини: заєць, лисиця, морква, помідор, білочка.
Заняття проводжу на уроці письма, коли діти навчилися писати букву К, слова, склади з нею. Основним матеріалом в роботі є котик, в цьому слові є вивчена буква, це дає мені змогу не тільки розвивати зв’язне мовлення, а й закріпити вивчену букву, повторити її звукове значення, пов’язати його з матеріалом уроку.
“ Котик на килимку ”.
- Кого ви бачите на малюнку?
Ой ти, коте, коточок,
Не ходи у садочок,
Не полохай діточок.
Доповнюємо ряд слів словом коточок.
Добір слів “ Хто більше?”
Голівка - невеличка, кругла...
Вушка – короткі, чуткі...
Очки – круглі, зелені...
Носик – маленький...
Зубки – білі, гострі...
Язичок – червоний, шорсткий...
Вуса – довгі, тонкі...
Спинка – гнучка, висока...
Шерстка – сіренька, м’якенька, шовковиста...
Лапки – м’якенькі, з кігтиками і подушечками...
Хвостик – довгий, пухнастий, пишний...
Ступає легенько, щоб ніхто не чув, ловить мишей – тихенько крадеться, полює, умивається.
Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Потім миє личко.
( Котик)
Загадка-добавлянка
Хто з хвостиком
І з вушками
В кого лапки з подушками?
Як ступа – ніхто не чує,
Тихо крадучись, полює,
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від ...
( кішки)
( Вуса, пишний хвіст, тихенько крадеться, вушка, лапки з подушками, полює на мишок, умивається після їди)
Пропоную дітям колискову пісню про котика. Які слова називають колір шерсті котика?
Ой ти, коте сірий
Ти вимети сіни,
А ти, білуватий
Та вимети хату.
Та вимети грубку,
А ти , коте чорний,
Такий вже моторний,
Не ходи по хаті,
Не буди дитяти.
Доповніть рядок кольорів своїми словами-ознаками.
Висновок. Слова-ознаки допомагають розпізнавати предмет.
- Діти, розгляньте малюнки на дошці. Предмети, які зображені на них, вам добре відомі. Зараз я назву вам їх ознаки, а ви за ними відгадаєте, хто це чи що це?
Руда, хитра, пухнаста, хвостата - ...
( Лисиця )
Білокора, зелена, кучерява - ...
( берізка)
Продовгувата, солодка, оранжева - ...
(Морква)
Круглий, червоний, солодкий - ...
(Помідор)
Взимку – білого кожушка.
Має з тріщиною губи
Косі очі й довгі вуха. – ( Зайчик)
Руденька, сприт ненька,
З дерева на дерево стрибає,
Горішки збирає.
Червонясту шубку має,
По деревах все стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Але довгий в неї хвіст.
(Білочка)
Творча вправа « Мікрофон»