Урок 4
Тема.Слово Боже до людини.
Мета. Дати уявлення учням про правила та закони,за якими люди живуть у соціумі; сформувати уявлення про Божі Заповіді, якими керуються мільйони людей в усьому світі.Розвивати в учнів уміння правильно поступати в різних життєвих ситуаціях. Виховувати бажання виконувати заповіді, дані Богом у його Святому Письмі.
Обладнання. Плакат із зображеними скрижалями, заповіді на смужках, матеріали до гри «З’єднай», біблійні оповідання, ілюстрація, де Мойсей одержує Божі заповіді, ілюстрація фрески «Десять заповідей» Лукас Кранах-старший,1516.
Ключовий вірш:"Щасливі ті, які чують слово Боже і виконують його"(Луки 11:28)
Хід уроку
І.Вступна частина.
1.Вітання.
2.Налагодження контакту з класом.
Гра « Не помились»
Вчитель називає дії і просить, щобучні виконали їх у тому випадку, коли біля назви дії є вираз «будь ласка». При порушенні правила дитина вибуває з гри.
ІІ.Основна частина.
1.Актуалізіція опорних знань учнів. Мотивація теми.
Кожна гра має свої правила.
-А що стається, коли ми порушуємо їх? (Вихід з гри)
В школі, на вулиці, вдома ми зустрічаємося з іншими правилами.
-Які це правила? (Дорожнього руху, протипожежної безпеки, правила пасажирів, правила для учнів і ін..)
Гра «Мікрофон».
- Для чого існують правила?
(Люди стали б поводитися, як кому заманеться, без усяких правил. Водії почали заїжджати своїми машинами на тротуари, пішоходи – бігати серед машин по мостовій, ризикуючи потрапити під колеса. Учні не могли б зустрітися зі своїми вчителями, бо всі приходили б до школи в різний час. Літаки стикалися б у повітрі, поїзди – на коліях, пароплави - на воді і т.д.)
Отже,життя змусило людей встановити багато різних правил і законів. Ми зустрічаємося з ними на кожному кроці.
- Як ви вважаєте, правила, закони є обмеженням волі людини? (Ні, це піклування про безпеку, життя людини.)
Так само і Отець наш Небесний, турбуючись про наше здоров’я, життя та про безсмертні наші душі, дав людям заповіді, які пояснюють, що таке зло і добро, вчать робити добро, а не зло.
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми вивчимо Божі Заповіді, якими керуються люди в усьому світі, відповідно до яких сформульовані основні державні закони.
3. Читання і обговорення біблійної історії.
Одного разу єврейський народ на чолі з Мойсеєм перебували в пустелі, і Господь звернувся до Мойсея. Бог повелів піднятися йому на гору Синай. У той час небо освітлювали блискавки, було чути гуркіт грому і гучні звуки сурми. Уся гора Синай була ніби вкрита димом. Люди сильно налякалися, і лише Мойсей зійшов на гору, щоб там розмовляти з Богом.
Господь із хмари розмовляв з вождем народу і дав йому дві кам’яні таблиці, які називалися «скрижалі». На них були написані правила для щасливого життя. Ці правила називаються Заповіді. Їх було 10.
4. Перевірка розуміння прочитаного. Тест.
Вибери правильні відповіді і впиши літери в квадратики
а- Давида. б- Мойсея. в- Соломона.
2. Бог дав заповідей.
а- 11. б- 12. в- 10.
3. Гора, на якій Мойсей отримав Божі заповіді називалась .
а- Оливна. б- Синай. в- Арарат.
5.Робота з тлумачним словником
Заповідь – повчання морального характеру, дане людині Богом
Декалог – це Десять Божих Заповідей.
Скрижалі – це кам'яні плити, на яких було написано Декалог.
6.Ознайомлення з Божими Заповідями.
Учні зачитують Божі Заповіді. А вчитель вставляє їх у прорізи на завчасно прикріпленому до дошки плакаті із зображеними скрижалями і пояснює зміст.
7.Фізхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
8.Вивчення напам’ять Божих Заповідей.
(Під керівництвом вчителя у вигляді гри , виконуючи різні жести десятьма пальцями по черзі. Жести повинні передавати зміст Заповіді. Наприклад: перша заповідь – великий палець правої руки показує вгору, а всі інші в цей час зігнуті в кулак.)
9.Робота в парах.
Гра «З’єднай» (з’єднати заповідь з її поясненням).Подана картка розрізана на частини.
Десять Божих заповідей.
1. Я – Господь, Бог твій. Хай не буде тобі інших богів переді мною. |
Є тільки один істинний живий Бог. |
2. Не роби собі різьби і всякої подоби бога. |
Ніякі зображення не повинні замінювати людям Бога. |
3. Не призивай імені Господа, Бога твого, надаремно. |
Не можна вимовляти ім’я Бога ради особистого бажання. |
4. Пам’ятай день суботній, щоб святити його. |
Люди повинні відвести один день в неділю для того, щоби присвятити його Богу, а також для відпочинку і поповнення сил. |
5. Шануй свого батька та матір свою. |
Ми повинні поважати і любити своїх батьків. |
6. Не вбивай! |
Життя людини найцінніший скарб, ця заповідь оберігає людське життя. |
7. Не чини перелюбу. |
У чоловіка повинна бути тільки одна дружина, а у дружини тільки один чоловік. |
8. Не кради! |
Ніхто не має права брати те, що належить другому. |
9. Не свідчи неправдиво на свого ближнього. |
Люди повинні завжди говорити тільки правду. |
10. Не жадай... |
Не можна заздрити ні тому, що є у другого, ні його положенню. |
10.Мозковий штурм
- Як ви думаєте, чи легко виконувати ці правила? (Звичайно, нелегко. Якби так, то людина була б щасливою. Однак існують сварки, бійки, образи, спокуси. Все залежить від людини, від її вибору: виконати гріховну думку, чи відкинути її. )
Однак порушення будь-якої Заповіді доводить людину не лише до морального упадку (гріха), але й до інших бід: хвороби, депресії, смерті тощо.
11. Розучування "Золотого вірша" з рухами.
"Щасливі ті, які чують слово Боже і виконують його" (Луки 11:28)
12.Закріплення знань.
Завдання.
Прочитайте уривки творів і біля кожного вкажіть номер порушеної заповіді головними героями.
__Мишко привів свого велосипеда, мов коня на вуздечці. Хлопці оточили Мишка. Обмацували колеса, педалі, руль. Велосипед всім подобався. Діти заздрили Мишкові.(В.Сухомлинський)
______-Дві порції морозива дайте, -задихавшись від бігу, попросив Петрик.
-Як дві! – спантеличилась Оленка. – У тебе грошей було тільки на одну.
-Т-с-с-с! – Петрик приклав пальця до вуст і озирнувся, перевіряючи, чи ніхто не чув. – Я, коли збирали монети, на одну наступив. Все одно дід недобачає. А нам зате обом по морозиву буде.(М.Конончук).
_____ Мамо, то не я розбив кришталеву вазу. Не я скалки відніс на город і закопав маленькою лопаткою.
-Хто ж розбив вазу? – запитала мама.
-Метелик, - тихо відповів Петрик.
-Що метелик розбив вазу- це зрозуміло… - сказала вона. – але як він ті скалки відніс на город і як закопав їх – дивно.( В.Сухомлинський)
_______ «Боже мій, я забула ключі!», «Ой, Господи Ісусе, на вулиці знову дощ».
____ Ось набрали жінки повні відра і пішли….Йдуть жінки, зупиняються. Болять руки. Хлюпає вода. Ломить спину.
Раптом назустріч три хлопчики. Один через голову перекидається, колесом ходить. Другий соловейком співає…..А третій до матері підбіг, узяв у неї важкі відра й поніс.(В.Осєєва)
ІІІ.Заключна частина.
1.Підсумок уроку.
-Як називаються правила,які допоможуть нам жити в мирі з Богом?
Гра «Правда чи вигадка»
1.Якщо будеш шанувати свого батька та матір, то довгі будуть твої дні.(Правда)
2.Бог дав заповіді через Аарона.(Вигадка)
3.Якщо будеш красти, то буде щастити тобі.(Вигадка)
4.Перша заповідь говорить про існування єдиного істинного Бога.(Правда)
5.Синай – гора, де було дано Заповіді. (Правда)
6. Свідкуй неправдиво і будеш мати багато друзів.(Вигадка)
7.10 заповідей – це Божий Закон.(Правда)
8.Десята заповідь - «Не пожадай»(Правда)
9. Заповіді були написані на трьох скрижалях.(Вигадка)
2.Метод сенкан
Учні визначають значення слова «Закон»
Приклади:
Закон
Активний, діяльний
Викриває, виховує,направляє
Допомагає людині виявити гріховність
Дороговказ
Закон
Божий, справедливий
Судить, карає,наставляє
Необхідна складова християнського життя
Закон
Святий,непорушний
Захищає, застерігає, благословляє
Життєдайне джерело мудрості
Виховник
Додаток
Лукас Кранах-старший. Фреска «Десять заповідей», 1516.
Мойсей на горі Сінай.