Слово як частина мови. Роль слів різних частин мови. НУШ 5 клас

Про матеріал
Запропонований матеріал, що міститься в презентації, допоможе повторити з учнями відомості про слова як частини мови, їхню роль у реченні ; формувати вміння конструювати речення певного змісту; збагатити словниковий запас дітей; розвивати логічне мислення, пам′ять, увагу, спостережливість; виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї, вміння бачити й чути красу осінньої природи, милуватися нею.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Чотирнадцяте вересня. Класна робота. Слово як частина мови. Роль слів різних частин мовиhttps://www.youtube.com/watch?v=o. Mw4m. M3 UYgc

Номер слайду 2

Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди. Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною: Я – учень. Я – творча особистість. Я – думаю, аналізую. Я – не боюсь висловлювати свої думки. Помилившись, міркую далі. На помилках учаться. Шукаю істину. Я хочу багато знати та вміти. Аутотренінг

Номер слайду 3

Слово1.  Слово — мовна одиниця, що являє собою звукове вираження поняття про предмет або явище об'єктивного світу.2. Слово — важлива одиниця мовної комунікації. Воно є засобом як найточнішого логічного викладу думки, так і її естетичного оформлення.

Номер слайду 4

Сьогодні ми погоримо про слова як частини мови та пригадаємо все, що ви вчили у попередніх класах. Які частини мови ви пам’ятаєте?Скільки всього частини мови ви пригадали?

Номер слайду 5

САМОСТІЙНІ-6?лекс.знач.член реч. СЛУЖБОВІ-3Іменник. Хто? Що?Предмет. Займенник. Хто?Що? Який? Чий ? Скільки?Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називаєйого. Дієслово. Що робити?Дію предмета. Числівник. Скільки? Котрий? Який?Число, к-сть. Прикметник. Який? Чий ?Ознака предмета. Вигук. Виражає почуття, звуконасліду-вання, привітання. Прийменник- Поєднує іменні част. мови з іншими словами;- вказує на місце, час. Частка вираж. додаткові смисл. віднош.; утворює грамат. норми. Сполучник. Поєднує ОЧ,част. скл.речення. Прислів-ник. Як? Коли? Де?Ознака дії, предмета

Номер слайду 6

Іменник – це самостійна частина мови, яка називає предмети (дає ім’я предметам) й відповідає на питання хто ? що?Іменники (слова предмети)Іменник

Номер слайду 7

Морфологічні ознаки іменниківІменникам властиві такі граматичні категорії: Родучоловічий жіночий середній Числаоднинамножина. Відмінканазивний родовийдавальний знахіднийорудниймісцевий кличний. НазвиістотанеістотазагальнівласніІменник у називному відмінку в реченні переважно є підметом, а в інших відмінках є другорядними членами речення.

Номер слайду 8

Пригадайте вивчене про прикметник за схемою. Прикметникзмінюється за числами і …називає…відповідає на питання …наприклад…найчастіше пов’язаний з…

Номер слайду 9

Прикметник. Прикметник - частина мови, яка називає ознаки або властивості предметів і відповідає на питання який? (яка? яке? які?), чий? (чия? чиє? чиї?)материнська ласка, батькова порада. Морфологічні ознакичисловідмінокрідузгоджуються з родом, числом і відмінком іменника. Початкова форма прикметника - чоловічий рід називного відмінка однини.

Номер слайду 10

числівником - Пригадайте, яка частина мови називається. Числівник. Усі речі можна представити за допомогою чисел. Числа керують світом і є його сутністю. Піфагор (580-497 рр. до Р. Х.)

Номер слайду 11

Числівник — це частина мови, яка означає кількість предметів або їхній порядок при лічбі й відповідає на питання Числівникскільки? котрий? який?

Номер слайду 12

Числівники на позначення часу. Запитати про час можна за допомогою словосполучень:— котра година? — о котрій годині?Іменники година і хвилина часто випускаються:— десята (година) — п'ятнадцять (хвилин).о 12.00 — о дванадцятій годині;о 17.00 — о сімнадцятій годині;об 11.00 — об одинадцятій годині.  

Номер слайду 13

хвилини. ПОНАДОЗАгодинискільки?котра?РІВНОПІВ НАкотра?скільки?чвертьчверть— п'ятнадцять хвилин на одинадцяту                — п'ятнадцять хвилин по десятій.15 хвилин — чверть години, тому можливими є варіанти: чверть по десятій; чверть на одинадцяту.30 хвилин — пів години, тому можливим є варіант:— десята година тридцять хвилин;— пів на одинадцяту.10:45              — за п'ятнадцять хвилин одинадцята;— за чверть одинадцята;— чверть до одинадцятої.

Номер слайду 14

Під час скорочення слова пишуться із крапками на місці скорочення. Виняток становлять скорочення міри довжини, маси, ваги й місткості. Проте останнім часом сталися зміни. Секунда (а значить, і хвилина, і година) входить до так званої системи СІ, всі одиниці якої в скороченій формі пишуться  без крапки. Отже, на кінці скороченьгодина — годхвилина — хвкрапку не ставимо. Зверни увагу!НЕ МОЖНА ВЖИВАТИ:в десять годин;п'ять хвилин першої;пів шостого;п'ять тридцять;без десяти десять.

Номер слайду 15

1. Граматично правильна відповідь на запитання «Котра година?» А рівно дванадцять. Б десять хвилин шостоїВ без двадцяти десять. Г три години п'ять хвилин. Д десять хвилин по шостій Відповідь: Д2. Граматично правильна відповідь на запитання «Котра година?» А чотири години п'ятнадцять хвилин. Б п'ятнадцять хвилин п'ятоїВ шістнадцять п'ятнадцять. Г четверта година п'ятнадцять хвилин. Д п'ятнадцять хвилин після чотирьох Відповідь: ГПОМІРКУЙ!

Номер слайду 16

Чому займенник має таку назву?Яка його роль у мовленні? Давайте з’ясуємо … Чи ти задумувавсь, відкіль оті У нашій мові злитки золоті? Як намистини, диво калинове — Частини мови! Який співець, поет, який письменник Уперше слово вигадав — іменник? Іменник! Він узяв собі на плечі Велике діло - визначати речі... А поспитай звичайного займенника. За кого він у мові? За іменника! (Хоч може цей наш скромний посередник Замінювать числівник і прикметник).

Номер слайду 17

Числівник. ПрикметникІменник. Займенник. Диво калинове

Номер слайду 18

ЗАЙМЕННИКОМ - Сформулюйте правило: яка частина мови називається. Займенник. Займенник — це частина мови, яка вказує на предмети, їхні ознаки чи кількість, але не називає їх. Займенники відповідають на ті самі питання, що й частини мови, замість яких їх ужито: хто? що? (він, вона, воно), який? чий? (такий, така, таке), котрий? скільки? (стільки, ністільки).

Номер слайду 19

Казка про займенники. У казковому лісі на просторій зеленій галявині жили собі займенники. Їх було багато, і всі такі різні. Тому часто сперечалися, а інколи навіть до бійки доходило.

Номер слайду 20

Казка про займенники. Одного разу проходив тим лісом чарівник. Дивиться - якісь дивні створіння схожі на зайчиків посеред галявини, і не в настрої. Одні сваряться, інші б'ються, а деякі сидять і сумують. Хто ви? - запитав чарівник. - І що трапилось?- Щось!- Казна-що! - Нічого!

Номер слайду 21

Казка про займенники- Кожний!- Ніхто! Стривайте! Хто мені пояснить, що тут діється?- Хтось!- Сам!

Номер слайду 22

Казка про займенники- Той!- Абихто! - Абищо!- Цей!

Номер слайду 23

Казка про займенники- Я!- Кожний! - Всі- Він!Хай говорить хтось один. Хто тут головний?

Номер слайду 24

Казка про займенники- Я!- Кожний! - Всі- Він!- Зрозуміло. Ви не можете помиритися, бо не можете поділитися. Думаю, цій біді можна зарадити.

Номер слайду 25

Чарівник махнув своєю паличкою, і перед здивованими займенниками виріс чудовий дев'ятиповерховий будинок.

Номер слайду 26

Удруге махнув - і кожен займенник зайняв свій поверх.

Номер слайду 27

Тепер вони мали власні кімнати, перестали сваритися й охоче ходили один до одного в гості.

Номер слайду 28

Хто вже здогадався, чому саме на дев'ять поверхів поділив його чарівник? - Так , … за розрядами займенників – їхнім значенням. Про те, які це поверхи і як вони називаються, ми дізнаємося у 6 класі.

Номер слайду 29

особовінеозначенівідноснізворотнийприсвійніпитальніозначальнівказівнізаперечні

Номер слайду 30

займенники. Особові:1 я, ми, 2 ти, ви, 3 він, вона, воно, вони. Вони вказують на особу або осіб і відповідають на ті самі питання, що й іменники. У реченні особові займенники можуть бути підметом або другорядними членами речення.

Номер слайду 31

Фізкультхвилинка. Осінні чарівникиhttps://www.youtube.com/watch?v=g. Muapnm. JZHU

Номер слайду 32

САМОСТІЙНІ-6?лекс.знач.член реч. СЛУЖБОВІ-3Іменник. Хто? Що?Предмет. Займенник. Хто?Що? Який? Чий ? Скільки?Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називаєйого. Діє-слово. Числівник. Скільки? Котрий? Який?Число, к-сть. Прикметник. Який? Чий ?Ознака предмета. Вигук. Виражає почуття, звуконасліду-вання, привітання. Прийменник- Поєднує іменні част. мови з іншими словами;- вказує на місце, час. Частка вираж. додаткові смисл. віднош.; утворює грамат. норми. Сполучник. Поєднує ОЧ,част. скл.речення. Прислів-ник. Як? Коли? Де?Ознака дії, предмета

Номер слайду 33

Пригадаємо уривок із вірша Д. Білоуса «Злитки золоті» …Ну а візьмімо назву – дієслово, само підказує, що діє слово!Отже, це слово, що називає дію. З’ясуємо насамперед, що означає назва – дієслово. Дієслово

Номер слайду 34

Пригадайте вивчене про дієслово за схемою.змінюється за …називає…відповідає на питання …наприклад…Дієсловочасамичисламиоднинамножинатеперішнійминулиймайбутнійродами

Номер слайду 35

Дієсловочастина мови, яка називає дію предмета і відповідає на питання що робити? що зробити? що робив? що зробив? що робить? що зробить? що буде робити? що робитиме? У реченні дієслово найчастіше є присудком: Правда кривду переважить. Дієслово -Дієслова, що відповідають на питання що робити? що зробити? стоять у неозначеній формі. Неозначена форма - це початкова форма дієслова. Дієслова в неозначеній формі мають суфікс –ти (рідше –ть): читати (читать). Іноді після суфікса стоять –ся, -сь: вітатися, вітатись. Неозначена форма дієслова є незмінюваною.

Номер слайду 36

САМОСТІЙНІ-6?лекс.знач.член реч. СЛУЖБОВІ-3Іменник. Хто? Що?Предмет. Займенник. Хто?Що? Який? Чий ? Скільки?Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називаєйого. Дієслово. Що робити?Дію предмета. Числівник. Скільки? Котрий? Який?Число, к-сть. Прикметник. Який? Чий ?Ознака предмета. Вигук. Виражає почуття, звуконасліду-вання, привітання. Прийменник- Поєднує іменні част. мови з іншими словами;- вказує на місце, час. Частка вираж. додаткові смисл. віднош.; утворює грамат. норми. Сполучник. Поєднує ОЧ,част. скл.речення. Прислів-ник. Як? Коли? Де?Ознака дії, предмета

Номер слайду 37

Прислівник. Прислівник- це незмінна частина мови, яка називає ознаку дії або пояснює, де чи коли відбувається дія, куди вона спрямована. На відміну від інших самостійних частин мови прислівник не змінюється ані за числами, ані за відмінками, не має він також і ознак роду. Прислівники відповідають на питання як? (чудово, весело), коли? (вчора, завтра), куди? (угору, праворуч), звідки? (здалеку,звідти), де? (угорі, вдома)Прислівники мають властиві тільки їм словотворчі суфікси -о, -е: тепло, добре, важче, -и, -ому, -єму: по-братськи, по-моєму.

Номер слайду 38

Перевірсвої знання!

Номер слайду 39

Назвіть у кожній групі слів прикметники Десять, ми, червоний, мама, мамин, солодкий, такий, сто, вгору, два, далеко, високий, високо, смачнючий, він, щасливий. Перший, сонечко, пташиний, балакучий, тридцять, наввипередки, надшвидкісний, сім, лимонний, журавлик, працювати, український, дерева, ароматний.

Номер слайду 40

Жила-була на світі одна чарівна панні – Осінь. Було у неї троє привабливих синів. Жили вони окремо від своєї матусі. Вирішила ненька відвідати першого наймолодшого сина – Вересня. Заглянула на обійстя – усе зелено, де-не-де видніються жовті, червоні барви, скрізь затишно й тихо. Повільним кроком попростувала до другого сина – Жовтня. Господа вигравала то там, то тут червогогарячими та жовтогарячими барвати, скрізь було тихо, ледь доносилися жалібне ячання лебедів та сумна журавлина пісня. Другий син досить щедро та багато віддячив матері за вкладену працю в його виховання запашними яблуками та грушами, сливами та горіхами. Третій син – Листопад – зустрів матусю прохолодою, дрібним дощиком. Сумно на душі матері… Та вирішив розвеселити стареньку спочатку грою вітру на скрипці, а потім чарівним танком листопаду. Радісно стало неньці, відійшли сум та тривоги. Задоволена матуся своїми трьома дітьми, не соромно їй перед батьком – Роком за своїх дітей.

Номер слайду 41

Прочитайте текст, випишіть по 5 слів:– іменники, – прикметники, – займенники, – числівники, – дієслова, – прислівники. Робота в міні-групах

Номер слайду 42

Іменники:день, ліс, мамою, трави, миром. Наприклад: Прикметники:жовтий, холодного…

Номер слайду 43

Отже, до слів, які відносяться до самостійних частин мовиможна поставити запитання та визначити за ним частину мови.

Номер слайду 44

Чи до всіх слів можна поставити питання? До яких ми не ставимо запитань? Ці слова належать до службових частин мови.

Номер слайду 45

Творчий конструктор. Доповніть речення словами із довідки. 1. Птахи відлетіли. 2. Листочок зірвався. 3. Клен одягнув. Довідка:Із, сум, перелітній, до, теплий, край. Жовтогарячий, з, зажурений, дерево, сумний. Сорочка, із, золотий, листя, вишитий.

Номер слайду 46

Творчий конструкторІз сумом перелітні птахи відлетіли до теплих країв. Жовтогарячий листочок зірвався з сумного, зажуреного дерева. Клен одягнув вишиту сорочку із золотого листя.

Номер слайду 47

Чи граматично поєдналися слова у ваших реченнях? Як узгодилися прикметники з іменниками? (у роді, числі, відмінку) Чи використовували ви службові частини мови? Яка їх роль? (зв′язок між словами)

Номер слайду 48

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki-URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/-URL: http://abetka.ukrlife.org/sukhom124.html-URL: https://naurok.com.ua/urok-slovo-slovo-yak-komponent-rechennya-leksichne-znachennya-slova-slovo-yak-chastina-movi-dobir-sliv-dlya-dopovnennya-rechennya-195291.html-URL: https://www.miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/5-klas/mova-iak-vid-diialnosti-39997/slovo-iak-komponent-rechennia-leksichne-znachennia-slova-441282/re-8ef69cef-23ed-451e-a6f7-340debf4d872-URL: https://www.youtube.com/watch?v=g. Muapnm. JZHU -URL: https://www.youtube.com/watch?v=o. Mw4m. M3 UYgc

Номер слайду 49

Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Стебло Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мацюця Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шинкарьова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
16 вересня 2023
Переглядів
4234
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку