Словосполучення . Головне й залежне слово в словосполученням. Синтаксичний розбір словосполучення.

Про матеріал
Пропоную вашій увазі конспекту уроку української мови для 5 класу з теми «Словосполучення . Головне й залежне слово в словосполученням. Синтаксичний розбір словосполучення.». Для роботи дібрані цікаві вправи та ігрові форми роботи, різнорівневі завдання.
Перегляд файлу

Відомості з синтаксису й пунктуації  .                                                  Урок №2

Словосполучення . Головне й залежне слово в словосполученням. Синтаксичний розбір словосполучення.

 

Мета: поглибити знання учнів про словосполучення;

             формувати вміння утворювати словосполучення та виділяти їх з речень; провести роботу, спрямовану на запобігання типових помилок у будові словосполучень;

            розвивати вміння працювати з підручником і таблицями, навички аналізу мовних явищ, логічне мислення, увагу, пам'ять, мовлення;

            виховувати любов до природи.

 

Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

                     Добрий день діти!

Епіграфом нашого сьогоднішнього уроку будуть слова:

Прекрасну нашу мелодійну мову

Ніколи не набридне пізнавати

І в кожнім її невмирущім слові

Життєву істину і сенс життя черпати.

(Т. Старцева).

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Опитування .Метод «Інтерв’ю»(діти по черзі задають один одному питання, які підготували вдома).

Виписати з епіграфу уроку три словосполучення, визначити в них головне слово.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

IV. Актуалізація опорних знань.

Записати речення. Виписати з них словосполучення:

а) «Прикметник + іменник»;

б) «Дієслово + іменник»;

в) «Дієслово + іменник з прикметником»

Листя без дерева не може жити. Зірвавшись з гілля, воно пливе в повітрі перший і останній раз.

Не оминайте, люди, осінньої журливої краси падолисту. Йдіть до лісу, в парк, станьте під кронами дерев, подивіться на тихе згасання пожовклого листя.

(За І. Цюпою)

 

  • Скажіть, чим відрізняється словосполучення осіння журлива краса від інших словосполучень у другому реченні.

 

  • Виписати з тексту поширені словосполучення, що відповідають таким схемам:

 

 

 

 

(осіння журлива краса)        (йдіть до лісу, в парк )

 

Повторення теоретичного матеріалу.

Словосполучення можуть бути непоширені й поширені. Непоширені словосполучення утворюються з двох повнозначних слів (гарна пісня), а поширені – в основному з трьох (гарна мелодійна пісня).

Робота з підручником. Виконання вправи 406 на с.177

 

V. Виконання практичних завдань творчого характеру.

Зробити синонімічну заміну словосполучень «Ім. + ім.» на словосполучення «прикм. + ім.». Охарактеризувати засоби граматичного зв’язку в них.

Тінь ночі, зорі в небі, звуки лісу, співи птахів, степи Таврії, потоки гір, промені сонця, трави в лузі, ключ журавлів, річка в лісі, спогади про дитинство.

«Четвертий зайвий».  Запишіть сполучення слів, які не утворюють словосполучення.

  1. Щира посмішка, дівчата і хлопці, подякував сестрі, на прохання глядачів.
  2. Над вербою, вдячний учителеві, відповідати на запитання, розповідати цікаво.
  3. Сонячного ранку, хлопець читає, дзвінко співати, ніжна пісня.
  4. Схожа на бабусю, приїхати з Києва, вивчати мову, біля калини.

Молодці, давайте ще раз пригадаємо, які сполучення слів не належать до словосполучень.

Творчий диктант. Із поданих слів утворіть словосполучення, за зразком, поданим на с. 178, виконайте їх синтаксичний розбір.

(Золотий) осені, (перший)ластівка, на високій (береза), знати (історія), любити (Вітчизна), розкинутись в (долина), знайомство з (учень), кінець (день), пізнання (світ).

Вибірковий диктант. Робота в групах. З поданого тексту виписати по два словосполучення, які складаються 

І група – з прикметника та іменника.

ІІ група – з двох іменників.

ІІІ група – з дієслова та іменника.

Про калину наш народ створив безліч легенд, переказів, пісень. У калині він втілив насамперед образ вродливої, ніжної, щедрої душею і вірної серцем дівчини-українки.

Червона калина асоціюється також з отчим краєм, Батьківщиною. Коли козак вирушав на чужину, мати напувала його калиновим чаєм, давала на дорогу хліб з калиною. Дівчина-наречена прикріплювала до коня гілочку, що символізувала для козака домівку, матір і кохану. 

 

Прочитати словосполучення. Указати ,які з них містять граматичну помилку. Правильні словосполучення записати.

 - Опанувати мову; опанувати мовою.

 - Оволодіти техніку; оволодіти технікою.

 - Докоряти (дорікати) товариша; докоряти (дорікати) товаришеві.

 - Подякувати вчительці; подякувати вчительку.

 

VI. Підбиття підсумків уроку.

І на закінчення уроку мені б хотілося почути ваше враження від сьогоднішнього заняття.

Метод « Рефлексія », діти по черзі відповідають.

       На сьогоднішньому уроці я:

           -   дізнався…

-    зрозумів…

-    я не знав, а тепер знаю…

-    мені найбільше сподобалось…

-    я змінився (і т.д.))

 

VII. Домашнє  завдання.

Перепишіть речення, уставте пропущені літери. Випишіть із них два-три словосполучення, самостійно зробіть їхній синтак­сичний розбір (письмово).

1. Сіла осінь на порозі батьківської хати, стала золотом ч..рвоним килим гаптувати. (В. Лісовський). 2. Виш..ває осінь по канві з..леній золоті квітки. Квіти ож..вають, із д..рев спадають жовті нагідки. (Олександр Олесь). 3. Красива осінь виш..ває клени ч..рвоним, жовтим, срібним, золотим.

 (Л. Костенко).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Щелкун Світлана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
8420
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку