Допоміжний матеріал до уроку, в якому вміщено завдання з тем "Чергування приголосних при творенні слів", "Способи створення слів"
1
Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Словотвір. Орфографія»
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів зі словотвору; удосконалити вміння здійснювати словотвірний аналіз, пояснювати вивчені орфограми; розвивати вміння думати логічно, самостійно виконувати завдання; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
Тип уроку: урок-узагальнення.
Хід уроку
Завдання 1. Розподільний диктант (похідні й непохідні)
Матуся, калинонька, рука, море, урок, зеленка, підхід, перепливи, сонечко, країна, свято, архіважливий, Суми, Полтавщина, глечик, лісочок, дощовик, папірус, стародавній, правнуки, родзинки.
Завдання 2. Словотвірний розбір слів
Картопляний, простінок, призначення, пуск.
Завдання 3. Морфемний розбір слів
Прегарний; гуртовий; червоногарячий; нарукавний; морський; Сумщина.
Завдання 4. Робота в парах
Утворіть і запишіть від поданих пар слів нові слова способом складання основ:
Хліб, завод; чорна, слива; сухий, фрукти; будівництво, матеріали; крок, міра; край, знати; мороз, стійкий; трусити, земля; босими, ногами; верба, лози.
Завдання 5. «Коло думок»
Придумайте речення, щоб подані слова були іменниками, прикметниками. Визначте їх синтаксичну роль.
Перехожий, знайомий, кошовий.
Перегляд відео про написання слів із пів (https://www.youtube.com/watch?v=dspghm8pkPo)
Перегляд файлу про написання складних слів
Завдання 8. Коментоване письмо
Педучилище, довго-довго, архіважливий, кінець кінцем, батько-мати, кінотеатр, пів Сум, пів яблука, півкуля, півострів, синьо-жовтий, червоногарячий, жовтогарячий.
Завдання 9. Творча майстерня
Утворіть прикметники за допомогою суфікса -ськ.
Рига – ризький, Німеччина – німецький, кріпак – кріпацький, викладач – викладацький, товариш – товариський, Ірпінь – ірпіньський, завод – заводський.
9. Узагальнення і систематизація знань (бесіда).
10. Підсумки уроку.
11. Домашня робота. Підготуватися до контрольної роботи.