Словотвір. Орфографія. Зміни приголосних при творенні слів.

Про матеріал

Допоміжний матеріал до уроку, в якому вміщено завдання з тем "Чергування приголосних при творенні слів", "Способи створення слів"

Перегляд файлу

1

Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Словотвір. Орфографія»

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів зі словотвору; удосконалити вміння здійснювати словотвірний аналіз, пояснювати вивчені орфограми; розвивати вміння думати логічно, самостійно виконувати завдання; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.

Тип уроку: урок-узагальнення.

Хід уроку

  • I. Організаційний момент.
  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.  Оголошення теми й мети уроку
  • IІI. Актуалізація опорних знань учнів
  1.       Перевірка домашнього завдання.
  2.        Бесіда.
  1.                     Що вивчає словотвір?
  2.                     Що вивчає орфографія?
  3.                     Що таке похідне слово?
  4.                     Яке слово вважають непохідним?
  5.                     Що таке твірне слово?
  6.                     Що таке твірна основа?
  7.                     Які способи словотворення вам відомі?
  8.                     Що таке словотвірний ланцюжок? Наведіть приклади.
  9.                     Які зміни відбуваються при творенні від прикметників на -ськ(ий), -зьк(ий) іменників за допомогою суфікса –ин(а)?
  10.                 Які слова ми називаємо складними?
  11.                 Які зміни відбуваються при творенні слів за допомогою суфіксів -ськ- , -ств-?
  12.                 Як пишемо слова з першою іншомовною частиною?
  • IV. Систематизація й узагальнення вивченого

Завдання 1. Розподільний диктант (похідні й непохідні)

Матуся, калинонька, рука, море, урок, зеленка, підхід, перепливи, сонечко, країна, свято, архіважливий, Суми, Полтавщина, глечик, лісочок, дощовик, папірус, стародавній, правнуки, родзинки.

Завдання 2.  Словотвірний розбір слів

Картопляний, простінок, призначення, пуск.

 

Завдання 3. Морфемний розбір слів

Прегарний; гуртовий;  червоногарячий; нарукавний; морський; Сумщина.

Завдання 4. Робота в парах

Утворіть і запишіть від поданих пар слів нові слова способом складання основ:

Хліб, завод; чорна, слива; сухий, фрукти; будівництво, матеріали; крок, міра; край, знати; мороз, стійкий; трусити, земля; босими, ногами; верба, лози.

Завдання 5. «Коло думок»

Придумайте речення, щоб подані слова були іменниками, прикметниками. Визначте їх синтаксичну роль.

Перехожий, знайомий, кошовий.

Перегляд відео про написання слів із пів (https://www.youtube.com/watch?v=dspghm8pkPo)

Перегляд файлу про написання складних слів

Завдання 8. Коментоване письмо

Педучилище, довго-довго, архіважливий, кінець кінцем, батько-мати, кінотеатр, пів Сум, пів яблука, півкуля, півострів, синьо-жовтий, червоногарячий, жовтогарячий.

Завдання 9. Творча майстерня

Утворіть прикметники за допомогою суфікса -ськ.

Рига – ризький, Німеччина – німецький, кріпак – кріпацький, викладач – викладацький, товариш – товариський, Ірпінь – ірпіньський, завод – заводський.

 

9. Узагальнення і систематизація знань (бесіда).

10. Підсумки уроку.

11. Домашня робота. Підготуватися до контрольної роботи.

doc
Додано
11 січня 2022
Переглядів
656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку