Смислові зв'язки між частинами складносурядного речення

Про матеріал
Смислові зв'язки між частинами складносурядного речення Формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній: ознайомити зі смисловими зв’язками, наявними між частинами складносурядних речень; розвивати логічне мислення, удосконалювати навички виконання таких мисленнєвих дій, як аналіз, порівняння, конкретизація, розвивати усне й писемне мовлення, увагу, пам’ять; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; формувати вміння визначати смислові зв’язки між частинами складносурядних речень; культуру усного і писемного мовлення.
Перегляд файлу

Автор: Жиленко Вікторія Валеріївна

Навчальний заклад:місто Київ, ліцей – інтернат №23 «Кадетський корпус». 

Тема. Смислові зв'язки між частинами складносурядного речення

Мета: формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній: ознайомити зі смисловими зв’язками, наявними між частинами складносурядних речень; розвивати логічне мислення, удосконалювати навички виконання таких мисленнєвих дій, як аналіз, порівняння, конкретизація, розвивати усне й писемне мовлення, увагу, пам’ять; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; формувати вміння визначати смислові зв’язки між частинами складносурядних речень; культуру усного і писемного мовлення; виховувати любов до краси рідної природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання. 

Міні тест

1. Продовжте визначення: «Простим є речення…».

А Шипшина вбралась у коралове намисто, і літо бабине вплелось між намистин .

Б Потягли ген осіннього воза вересневі натруджені дні, їх, бува, обпікає морозом,  вони йдуть по колючій стерні (Г. Дудка).

В Не загримів ні грім у хмарах, ні зловісні блискавки не розкраяли неба врочистим  

спалахом, ні бурі не повивертали з корінням могутніх столітніх дубів (О. Довженко).

Г Стояло літо з високим сонцем, з високим небом, з високими надіями .

2.  Продовжте визначення: «Складним є речення…».

А Не тільки день, а й кожна мить – то крок до честі, слави чи неслави (М. Луків).  

Б Сашко скинув на сніг кожушину, хукнув у долоні, ще раз оглянувся, поліз на берест  

В Є в житті кожного народу часи, коли нікому ніщо не прощається (О. Довженко).

Г Якісь красуні, всупереч вікам, до нього йшли по місячній доріжці (Л. Костенко).

3.  Визначте речення з єднальним сполучником.

А Лиш небо гуде неокрає, та сім’я журавлина на крилах весну підіймає, та ясними ночами зорі світять на Дону, на Дніпрі, на Дунаї (А.Малишко).

Б Сонце незабаром зайшло зовсім, однак небо ще жевріло згасаючим багрянцем .

В Чи до мети я певної дійду, чи без пори скінчу свій шлях тернистий .

Г Ясно ще осіннє сонце сяє, та холодом осіннім вже в повітрі потягає (І.Франко).

4.  Визначте речення з протиставним сполучником

А Огнем тремтячим блиснула луска, але ще раз правиця відпуска у темну воду красеня золотого (М.Рильський).

Б На самій полонині вгніздилось сонце, і в його промінцях золотяться смереки. 

В Щасливо співати і жити у ріднім краю, і зорям щасливо світити на землю мою  

Г То замрячить дощем, то сипоне мокрим снігом (І.Цюпа).

5.  Визначте речення з повторюваним сполучником.

А У долині персики цвітуть, а в горах знову сніг (М.Рильський). Б Скінчився денний труд, і з брами заводської ідуть робітники (В.Сосюра).

В Чи до мети я певної дійду, чи без пори скінчу свій шлях тернистий .

Г Чорніє млин, рум’яна спить вода, і солов’їна пісня молода пливе струмком із росяного саду (М.Рильський).

6.  Установіть відповідність між складносурядними реченнями та видами сполучників, які поєднують між собою прості частини.

Види сполучників Речення

1              єднальні А Через годину зала була повна, але вже нікому було виступати (М. Хвильовий).  

2             протиставні Б То заблищить самотня зірка, то сріблястим сяйвом вкриваються контури сизуватої хмари (А. Шиян).

3             розділові В І місяць зорями сіяв, і соловейко на калині то затихав, то щебетав .

Г Не щебечи, соловейку, під вікном близенько; не щебечи, малюсінький, на зорі раненько (Н . Забіла).

Відповідь: 1-Г, 2-В, 3-А, 4-А, 5-В, 6. 1- В, 2-А, 3-Б.

ІІ. Мотивація навчання

Прочитайте речення. З'ясуйте, у якому з них: а) події, про які йдеться в різних частинах, відбуваються одночасно; б) зміст першої частини протиставляється змістові другої частини; в) ідеться про дії, які повторюються, взаємно чергуючись.  

1. То вітерець дихне по ниві, то коник в житі засюрчить, то бджілка радісно з добутком, злетівши з квітки, задзижчить (Л. Глібов). 2. Коріння навчання гірке, зате плід його солодкий (Нар. творчість). 3. І гомоніла травами долина, і річка бистра поміж трав текла (Г.

Чубач ).

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку IV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Переписати, на місці крапок уставляючи пропущені літери. Визначити смислові зв’язки між простими реченнями у складносурядних

1. Під хатою дідусь с..венький с..дить, а сонечко н..зенько уже спустилось над Дніпром (Т. Шевченко). 2. Поїдемо поговорити з лісом, а вже тоді я можу і з людьми (Л. Костенко). 3. Поговорю з д..ревами, і стане душа л..генька, мов кульбаби цвіт (Н. Поклад). 4. Чи вітер крізь курай свище, чи тоскно хтось наспівує поблизу (О. Гончар). 5. Так тихо сіється ранкова мла, і в сквері горобина ро..цвіла, і парки будять голоси д..тячі (М. Самійленко). 6. Часом на цій вересневій сині вил..тими дзвіночками кол..халися грона жолудів або виділявся обрис пташини .

2.Прочитайте речення. Знайдіть у них фразеологізми й поясніть їхнє значення. З’ясуйте, з яких частин складаються речення і які смислові зв’язки є між цими частинами.  

1. Стіни в школі ходили ходором, а парти в сусідній хаті у дикому сполоху знімались з місця (М. Коцюбинський). 2. Школа була ще зачинена, і дзвоник не дзвонив, а дітвора, проте, купчилася коло нього, роєм роїлася (Дніпрова Чайка). 3. Він здебільшого мовчав, але від його швидкого, уважного ока не ховалося ніщо (Ю. Смолич). 4. У тебе щоразу сміх та глум на умі, а в нього праця — і за те я його люблю (М. Кропивницький). 5. Старі козаки стояли нерухомо, і сльози закипали їм на старечих очах (О. Довженко).

 

3. Спишіть, розставте розділові знаки між частинами складних речень. Поділіть кожне речення на дві логічні частини за змістом, показавши межі такого поділу двома вертикальними рисками. Накресліть схеми речень.  

Зразок. Веселий день давно вже одгорів, і даль доносить пісню журавлину, // а я іду у морі ліхтарів, закоханий в безсмертну

Україну (В. Сосюра). [ ], і [ ], а [ ].

1. Повіяв свіжий лагідний вітерець але червневе опівденне сонце досить-таки припікало й учні охоче розташувались у затінку коло каменя (Б. Антоненко-Давидович). 2.І гадючаться землею тріщини-розколинки і жовкне трава а полин стає каламутно-сірий (3. Тулуб). 3. Минуло трохи часу і мого човна знову винесло на відкрите місце та я не чув більше нізвідки ніяких криків (Марк Твен). 4. Туман почав розходитись і крізь його тонкий просинюватий серпанок виступили по горі бузкові вали, і яблуні старі, похилені ще замолоду буйними вітрами з Дніпра, і вишневі чагарі з молодого пагіння а над кручею з червоної глини цвіли терни .

 

4. Об’єднайте прості речення у складні, використовуючи сполучники сурядності, і запишіть відновлені речення. Зробіть усний аналіз речень у такій послідовності: 1) із скількох частин складається; 2) головні члени речення; 3) сполучники; 4) смислові зв’язки в складносурядному реченні.

1. А ранки цвітуть перламутром. Падають вранішні зорі в туман дальнього бору (За М .Хвильовим). 2. Мені війнула в очі сивина. Я нічого не везу додому (За Д. Павличком). 3. Я принесу тобі свою надію. Подарую смуток і біду (За В. Симоненком).4. Пошлю Енея до Плутона. Сам в ад копирсну (За І. Котляревським). 5. Верхів’я дерев тісно спліталися. Сонячні промені не досягали землі. Внизу стояли прохолодні зеленкуваті сутінки (За В. Маликом). 6. Життя було таке широке й безмежне. Вік мій такий коротенький, як носик горобчика (За М . Хвильовим). 7. Хвиля материнського тепла піднімалась у її грудях. У цю мить начебто десь далеко відступали всі кривди, образи. Душа сповнювалася світлом доброти (За Є. Гуцалом).

 

5. Вправа з підручника

6. Перепишіть прислів’я. Замість крапок уставте пропущені сполучники сурядності  

1. Життя не має ціни, … воля дорожча за життя. 2. … розумне казать, … зовсім мовчать. 3. Один засіває поле, … інший збирає плоди. 4. Коріння навчання гірке, … плід його солодкий. 5. Язик має й коняка, … вона не балака. 6. … печи пиріжки, … не прийдуть дружки. 7. Ви мовчіть, … ми будемо підтакувати.

V. Підсумок уроку Рефлексія. «Інтерв’ю»

·Які речення називаються складносурядними? Навести приклад. ·Які смислові зв’язки бувають між частинами складносурядних речень?  

·Які сполучники вживаються в складносурядних реченнях з відношеннями одночасності, послідовності або причиновонаслідковими смисловими відношеннями між частинами?  ·За допомогою яких сполучників передаються протиставні відношення між частинами?  

·Які смислові відношення між частинами складносурядного речення виражаються за  допомогою розділових сполучників або, чи, а, чи, то...то?

Оцінювання відповідей учнів.

VI. Домашнє завдання.

Б. Написати міні-твір, використовуючи складносурядні речення «Мудрість народу -  у слові».

 

 

 

pdf
До підручника
Українська мова для ЗНЗ з поглибленим вивченням філології 9 клас (Караман С. О., Горошкіна О. М., Караман О. В., Попова Л. О.)
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
4002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку