Українська мова
Тема. Складносурядне речення. Повторення вивченого та узагальнення теми.
Туристична привабливість України
Мета: узагальнювати знання, вміння і навички дев’ятикласників про складносурядне речення: інтонацію, синонімію складносурядних речень з різними сполучниками, а також складносурядного і простих речень. Удосконалювати вміння розрізняти складносурядні речення в тексті, конструювати такі речення і вживати їх у мовленні. Працювати над культурою мовлення. Удосконалювати навички учнів створювати проєкт, вчити їх на основі переглянутої інфографіки робити аналіз, узагальнювати матеріал. Розвивати творчість, критичне мислення, вміння будувати есе за темою, виконувати онлайн-тести.
Виховувати любов до України, її привабливих туристичних куточків.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок; урок-мандрівка
Засоби навчання: підручник, таблиця, роздавальні картки, відеопрезентація, проектор, карта України.
Перебіг уроку
Не люди створюють подорожі, а подорожі створюють людей.
Джон Стейнбек
Україна – це супер. Україна – це ексклюзив.
Ліна Костенко
І.Організаційний етап
Вступне слово вчителя.
Що залишається в пам’яті людини найдовше? Звичайно, те, що людина побачила на власні очі. У народі кажуть, що краще один раз побачити, ніж сто разів почути. І це, справді, так. Нині нікого не здивуєш поїздками за кордон, адже квиток на авіарейс можна придбати навіть з власного будинку. Повітряні лайнери прорізують небесні простори в усі кінці світу. Маючи закордонний паспорт, кошти і бажання, ви можете відвідати будь-який куточок на землі.
Я побувала на Кавказі, де жив і писав свої твори Лермонтов, милувалася фонтанами Петергофа і захоплювалася Ермітажем у Петербурзі, Дрезденською картинною галереєю, музеєм художника Альфонса Мухи у Празі, відчувала затишок Юрмали, хвилювалася у Хатині і Бресті…Я відчувала величність архітектури і захоплювалася соборами Рима, Амалфі, Салерно, Неаполя, Ватикану, Праги, Кракова, Вроцлава, Дрездена, Москви…Мене зачарували єдині у світі кальцієві гори у Памуккале…
А моря – Балтійське, Середземне, Червоне, Тірренське…Річки – Ельба, Вісла, Влтава…Гори – Апенніни, Кавказ…
Усе це чудово!..
Але яка ж прекрасна Україна, яка поєднала у собі архітектуру, ландшафти…
І сьогодні ми мандруватимемо Україною, пізнаватимемо її все більше, плануватимемо її розвиток.
Словниковий самодиктант « Велика літера у власних назвах».
ІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Епіграф уроку.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.
1.Бліц-опитування.
- Яке речення називається складним?
- Які є види складних речень?
- Яке речення називається складносурядним?
- Які є групи сполучників сурядності?
- Які смислові зв’язки бувають у складносурядному реченні?
- Накреслити схему складносурядного речення з єднальними, протиставними і розділовими сполучниками.
- Які розділові знаки ставимо у складносурядному реченні?
- Переглянути і зачитати « Послідовність розбору складносурядного речення» ( сторінка 69, В.В. Заболотний « Українська мова», 9 клас)
2. Індивідуальна робота учнів з картками.
Картка 1.
Прочитати текст. Визначити стиль, тип мовлення, головну думку.
Виписати 2 складносурядних речення. Накреслити схеми. Пояснити розділові знаки в реченні з прямою мовою.
Чарівний світ
З-під вишні відкривався чарівний світ. В Україні скрізь є такі невимовно дивні місця, які полонять своєю красою. Так і хочеться гукнути самій природі: « Годі, зупинися, нічого красивішого більше не треба!»
Ми сіли на лавку під вишнею, а перед нами гомінким асфальтом, який пролягав трасою через село, у густих лозах і в глибоких берегах текла Вілія. Її хвилі з бурхливим клекотом вихоплювалися з-під шлюзу. За високою греблею розлилося озеро, затопивши широку долину. Ні гомону, ні шелесту – суцільне синє плесо. Біля берега росли очерети, а за озером відразу починався ліс…
Картка 2 .
Завдання з культури мовлення
Записати правильно сполуки слів. З двома із них записати складносурядні речення.
НЕПРАВИЛЬНО ПРАВИЛЬНО
Прийняти участь -
Який- лібо -
Такі міроприємства -
Перша прем’єра -
Розкрити очі -
Розкрити підручник -
Прейскурант цін -
Вірна відповідь -
Картка 3.
Розставити розділові знаки в реченнях. Зробити усний аналіз складносурядних речень.
1.Прийде гроза і одшумить весни пахуча злива і вітер в сад лише на мить заскочить боязливо. 2. Дихнув вітерець і ожив стародавній той город.3. Багато міг би розказати вітер але у вітру голос пересох. 4. Минулася буря і сонце засяяло.
Картка 4.
Побудувати речення за схемами (вправа 144, сторінка 71).
[ ], і [ ] .
[ ], але [ ].
Чи [ ], чи [ ].
Перевірка випереджувального завдання.
1.Проєкт « Подорожуй Україною». 2 учнів представляють підготовлений вдома проєкт про місця, якими вони подорожували.
За проєктом учні класу складають 2 складносурядні речення.
2.Розглянути інфографіку. Висловити свої міркування , чому саме з 2014 року різко погіршилися кількісні показники внутрішнього туризму.
Записати за інфографікою складносурядне речення із зіставними смисловими зв’язками.
3. Перегляд відеоролика « Мальовничі куточки України».
4. Завдання ( різнорівневі) після перегляду відеоролика:
(у творчих завданнях використати складносурядні речення)
ІV. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання
Мікрофон
V. Домашнє завдання.
Вправа 143, 145 ( один з варіантів - А чи Б).