Соціальна та громадянська компетентності - складова виховання компетентного учня на уроках Захисту України.
Громадянські та соціальні компетентності -
усвідомлення ідей демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, рівних прав і можливостей;
співпраця з іншими особами для досягнення спільної мети;
активність у житті класу та школи;
повага до прав інших осіб;
уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних із різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України;
дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя.
Розвиток свідомої та самодостатньої особистості – це один із пріоритетів шкільної освіти ХХІ століття. Уміння спілкуватися та взаємодіяти з іншими людьми, знання законів, почуття відповідальність за процеси, які відбуваються у суспільстві вирізняють свідомого учасника державного життя.
Зазначені чинники є прикладом добре сформованої соціальної та громадянської компетентностей. Враховуючи їх тісний взаємозв'язок, варто розуміти відмінності:
Як розвивати соціальну та громадянську компетентності?
Аби досягти цієї мети, важливо наполегливо розвивати чимало особистісних характеристик, зокрема:
Такі компетентності найефективніше можна розвивати під час вивчення предметів суспільно-гуманітарного циклу, в тому числі при вивченні предмету Захист України. Проте й інші шкільні дисципліни мають неабиякий потенціал для цього.
Державотворчі процеси, що відбуваються в Україні останнім часом, зумовлюють необхідність вирішення проблеми виховання національно свідомих громадян, справжніх патріотів, відданих Вітчизні.
Одним із основних завдань Концепції є військово-патріотичне виховання молоді, спрямоване на підготовку її до оволодіння військовими професіями, формування готовності до служби в армії. Військово-патріотичне виховання покликане забезпечити морально-політичну і практичну підготовку щодо виконання обов'язку - захисту незалежної Батьківщини.
У Законі України «Про загальну середню освіту» акцентується увага на вихованні громадянина - патріота своєї Батьківщини, готового до подальшої освіти і трудової діяльності, з вільними політичними і світоглядними переконаннями. Саме школа має стати для кожної дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єднанню українського народу та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві.
Набуті в школі військові знання та навички визначатимуть рівень спроможності виконання конституційного обов'язку громадянином України щодо захисту Вітчизни. Важливу роль в цьому плані відіграє предмет «Захист України» як складової частини військово-патріотичного виховання, спрямованої на підготовку юнаків у теоретичному, практичному, фізичному і психологічному плані до майбутньої військової діяльності. Саме на цих уроках учні набувають знань про нормативно-правову базу України з питань підготовки до служби у Збройних Силах України. Актуальною метою предмета «Захист України» та військово-патріотичного виховання є:
- визначення основних напрямів удосконалення допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді;
- забезпечення єдності навчання, виховання, розвитку і психологічної підготовки молоді до захисту України;
- вироблення єдиних поглядів на проблему виховання патріота і громадянина;
- формування в молоді високої патріотичної свідомості, національної гідності, готовності до виконання громадянського і конституційного обов'язку щодо захисту національних інтересів України.
Головними завданнями предмета є формування громадської та соціальної компетентностей, психологічних та морально-вольових якостей (стійкості, мужності, готовності до подвигу, самопожертви), особистісних поглядів на сучасні події, самовиховання і самопідготовка, спрямовані на оволодіння певними світоглядними знаннями і уявленнями, фізичний розвиток особистості.
Основною організаційною формою предмета «Захист України» є урок. Формування патріотичного виховання учнів здійснюється у ході вивчення розділів предмету: Збройні Сили України на захисті України, Міжнародне гуманітарне право про захист жертв війни, Статути Збройних Сил України, тактична підготовка, вогнева підготовка, стройова підготовка, прикладна фізична підготовка. Основний метод занять – розповідь у поєднанні з показом будови, роботи частин і механізмів на схемах, плакатах, макетах та навчальних зразках зброї, а також виконання практичних дій зі зброєю, навчально-тренувальні заняття. На заняттях учні знайомляться із специфікою військової праці, готуються до виконання обов'язків солдата, дізнаються про особливості служби в Збройних Силах України, виховують у собі якості, необхідні майбутньому воїнові. Програма предмету «Захист Вітчизни» дозволяє під час вивчення кожної теми використовувати матеріали із життя воїнів у мирний час і пропагувати на уроках приклади героїчного минулого українського народу, його Збройних Сил.
У зміцненні патріотичних почуттів велику роль відіграє героїко-патріотичне виховання в позакласній роботі, покликане формувати бойовий, морально-психологічний дух, спонукати до фізичного вдосконалення громадянина-патріота, виробляти глибоке розуміння громадського обов’язку, готовність у будь-який час стати на захист Батьківщини, оволодівати військовими і військово-технічними знаннями, а також вивчати бойові традиції та героїчні сторінки історії народу, його Збройних сил. Однією з продуктивних форм роботи зі школярами щодо формування патріотичних цінностей є участь у Всеукраїнській військово-патріотичній спортивній грі «Сокіл», яку можна присвятити вивченню героїчних сторінок історії українського народу, стройовій підготовці, наданню домедичної допомоги, фізичній підготовці.
З метою організації патріотичного виховання учнів організовуються зустрічі з ветеранами війни локальних війн, військової служби, учасниками АТО-ООС, організовуються виставки присвячені різним періодам розвитку нашої держави, участь у заходах присвячених Дню Перемоги, Дню міста, військово-спортивні естафети до Дня збройних Сил України, Дня захисника та захисниці України, походи до музеїв, відвідування місць історичних подій.
У напрямку патріотичного виховання та формування соціальної та громадської компетентності під час уроків, під час гурткової роботи проводяться різноманітні конкурси та змагання. Щорічно у жовтні, грудні та травні місяці проводяться командні змагання серед учнів та гуртківців. Святкові змагання « Тато, мама, я – спортивна сім'я» проводяться на канікулах; військово – спортивні змагання «А ну-мо, хлопці!» серед учнів 9 – 11 класів та «Козацькі забави» серед учнів 5-8 класів; для учнів молодшої школи проводяться військово-спортивні естафети..
Досвід проведення різноманітних заходів з військово-патріотичного виховання показує, що їх слід проводити систематично, цілеспрямовано і наполегливо. Вони сприяють зміцненню класного та шкільного колективу, формують якості, необхідні майбутньому воїну, захиснику Батьківщини.
Слід зауважити, що за статистикою країни-агресора – більш 80% випускників шкіл окупованих територій йдуть для подальшого отримання освіти до силових ВУЗів, в той час як випускники Українських шкіл шукають можливості реалізації творчих задатків в цивільних ВУЗах, при чому – на 2-3 курсі багато хлопців вступають на військову кафедру свого або найблищого ВУЗу, щоб отримати військову спеціальність та військове звання.
Бібліографія
1. Каюков В.І. Виховуємо патріотів України. – Кіровоград. 2000.
2. Закон України «Про загальну середню освіту».
3. Кузь В.Г., Руденко Ю.Д., Сергійчик З.О. Основи національного виховання – К: Центр, 1993.
4. Вишневський О. Сучасне українське виховання. – Львів, 1996.
5. Навчальна програма., Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України , Київ., 2012.
12. http://gromadjangayvoron.blogspot.com/2016/01/blog-post_16.html