Соціальна та громадянська компетентності - складова виховання компетентного учня на уроках Захисту України.

Про матеріал
Як розвивати соціальну та громадянську компетентності? Аби досягти цієї мети, важливо наполегливо розвивати чимало особистісних характеристик, зокрема: ...
Перегляд файлу

 

 

Соціальна та громадянська компетентності - складова виховання компетентного учня на уроках Захисту України.

 

Громадянські та соціальні компетентності -

усвідомлення ідей демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, рівних прав і можливостей;

  співпраця з іншими особами для досягнення спільної мети;

  активність у житті класу та школи;

  повага до прав інших осіб;

уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних із різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України;

дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя.

 

Розвиток свідомої та самодостатньої особистості – це один із пріоритетів шкільної освіти ХХІ століття. Уміння спілкуватися та взаємодіяти з іншими людьми, знання законів, почуття відповідальність за процеси, які відбуваються у суспільстві вирізняють свідомого учасника державного життя.

Зазначені чинники є прикладом добре сформованої соціальної та громадянської компетентностей. Враховуючи їх тісний взаємозв'язок, варто розуміти відмінності:

  • громадянська компетентність стосується здатності розуміти, поважати та захищати права, інтереси й обов'язки людини;
  • соціальна – спрямована на виховання усвідомленого відчуття себе частиною суспільства та формування навичок ефективної комунікації.

Як розвивати соціальну та громадянську компетентності?

           Аби досягти цієї мети, важливо наполегливо розвивати чимало особистісних характеристик, зокрема:

  • Бути патріотом, добре знати історію та усвідомлювати важливість незалежності. 
  • Уміти відповідати за свої слова та дії.
  • Знати власні права та виконувати обов’язки, власним прикладом мотивуючи інших робити так само.
  • Розуміти і щиро сповідувати демократичні цінності. 
  • Ефективно взаємодіяти з членами свого колективу. 
  • Цікавитися суспільно-політичним життям і бути готовими брати участь у ньому.

            Такі компетентності найефективніше можна розвивати під час вивчення предметів суспільно-гуманітарного циклу, в тому числі при вивченні предмету Захист України. Проте й інші шкільні дисципліни мають неабиякий потенціал для цього.

Державотворчі процеси, що відбуваються в Україні останнім часом, зумовлюють необхідність вирішення проблеми виховання національно свідомих громадян, справжніх патріотів, відданих Вітчизні.

 

 

 

Одним із основних завдань Концепції є військово-патріотичне виховання молоді, спрямоване на підготовку її до оволодіння військовими професіями, формування готовності до служби в армії. Військово-патріотичне виховання покликане забезпечити морально-політичну і практичну підготовку щодо виконання обов'язку - захисту незалежної Батьківщини.

У Законі України «Про загальну середню освіту» акцентується увага на вихованні громадянина - патріота своєї Батьківщини, готового до подальшої освіти і трудової діяльності, з вільними політичними і світоглядними переконаннями. Саме школа має стати для кожної дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єднанню українського народу та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві.

Набуті в школі військові знання та навички визначатимуть рівень спроможності виконання конституційного обов'язку громадянином України щодо захисту Вітчизни. Важливу роль в цьому плані відіграє предмет «Захист України» як складової частини військово-патріотичного виховання, спрямованої на підготовку юнаків у теоретичному, практичному, фізичному і психологічному плані до майбутньої військової діяльності. Саме на цих уроках учні набувають знань про нормативно-правову базу України з питань підготовки до служби у Збройних Силах України. Актуальною метою предмета «Захист України» та військово-патріотичного виховання є:

- визначення основних напрямів удосконалення допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді;

- забезпечення єдності навчання, виховання, розвитку і психологічної підготовки молоді до захисту України;

- вироблення єдиних поглядів на проблему виховання патріота і громадянина;

- формування в молоді високої патріотичної свідомості, національної гідності, готовності до виконання громадянського і конституційного обов'язку щодо захисту національних інтересів України.

Головними завданнями предмета є формування громадської та соціальної компетентностей, психологічних та морально-вольових якостей (стійкості, мужності, готовності до подвигу, самопожертви), особистісних поглядів на сучасні події, самовиховання і самопідготовка, спрямовані на оволодіння певними світоглядними знаннями і уявленнями, фізичний розвиток особистості.

Основною організаційною формою предмета «Захист України» є урок. Формування патріотичного виховання  учнів здійснюється у ході вивчення розділів предмету: Збройні Сили України на захисті України, Міжнародне гуманітарне право про захист жертв війни, Статути Збройних Сил України, тактична підготовка, вогнева підготовка, стройова підготовка, прикладна фізична підготовка. Основний метод занять – розповідь у поєднанні з показом будови, роботи частин і механізмів на схемах, плакатах, макетах та навчальних зразках зброї, а також виконання практичних дій зі зброєю, навчально-тренувальні заняття. На заняттях учні знайомляться із специфікою військової праці, готуються до виконання обов'язків солдата, дізнаються про особливості служби в Збройних Силах України, виховують у собі якості, необхідні майбутньому воїнові. Програма предмету «Захист Вітчизни» дозволяє під час вивчення кожної теми використовувати матеріали із життя воїнів у мирний час і пропагувати на уроках приклади героїчного минулого українського народу, його Збройних Сил.

 

 

 

 

 

У зміцненні патріотичних почуттів велику роль відіграє героїко-патріотичне виховання в позакласній роботі, покликане формувати бойовий, морально-психологічний дух, спонукати до фізичного вдосконалення громадянина-патріота, виробляти глибоке розуміння громадського обов’язку, готовність у будь-який час стати на захист Батьківщини, оволодівати військовими і військово-технічними знаннями, а також вивчати бойові традиції та героїчні сторінки історії народу, його Збройних сил. Однією з продуктивних форм роботи зі школярами щодо формування патріотичних цінностей є участь у Всеукраїнській військово-патріотичній спортивній грі «Сокіл», яку можна присвятити вивченню героїчних сторінок історії українського народу, стройовій підготовці, наданню домедичної допомоги, фізичній підготовці.

З метою організації патріотичного виховання учнів організовуються зустрічі з ветеранами війни локальних війн, військової служби, учасниками АТО-ООС, організовуються виставки присвячені різним періодам розвитку нашої держави, участь у заходах присвячених Дню Перемоги, Дню міста, військово-спортивні естафети до Дня збройних Сил України, Дня захисника та захисниці України, походи до музеїв, відвідування місць історичних подій. 

 У напрямку патріотичного виховання та формування соціальної та громадської компетентності під час уроків, під час гурткової роботи проводяться різноманітні конкурси та змагання. Щорічно у жовтні, грудні та травні місяці проводяться командні змагання серед учнів та гуртківців. Святкові змагання « Тато, мама, я – спортивна сім'я» проводяться на канікулах; військово – спортивні змагання «А ну-мо, хлопці!» серед учнів 9 – 11 класів та «Козацькі забави» серед учнів 5-8 класів; для учнів молодшої школи проводяться військово-спортивні естафети..

Досвід проведення різноманітних заходів з військово-патріотичного виховання показує, що їх слід проводити систематично, цілеспрямовано і наполегливо. Вони сприяють зміцненню класного та шкільного колективу, формують якості, необхідні майбутньому воїну, захиснику Батьківщини.

Слід зауважити, що за статистикою країни-агресора – більш 80% випускників шкіл окупованих територій йдуть для подальшого отримання освіти до силових ВУЗів, в той час як випускники Українських шкіл шукають можливості реалізації творчих задатків в цивільних ВУЗах, при чому – на 2-3 курсі багато хлопців вступають на військову кафедру свого або найблищого ВУЗу, щоб отримати військову спеціальність та військове звання.

 

Бібліографія

 

1.             Каюков В.І. Виховуємо патріотів України. – Кіровоград. 2000.

2.             Закон України «Про загальну середню освіту».

3.             Кузь В.Г., Руденко Ю.Д., Сергійчик З.О. Основи національного виховання – К: Центр, 1993.

4.             Вишневський О. Сучасне українське виховання. – Львів, 1996.

5.             Навчальна програма., Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України , Київ., 2012.

             10.               https://naurok.com.ua/post/socialna-ta-gromadyanska-kompetentnosti-vchimosya-buti-chastinoyu-suspilstva.

             11.               http://znz4.varashosvita.rv.ua/wp-content/uploads/2018/02/Kluchovi_kompetentnosti_uchniv_pochatkovoji_shkoly_2018_Pedrada.pdf.

            12.                http://gromadjangayvoron.blogspot.com/2016/01/blog-post_16.html

docx
Додано
14 жовтня 2021
Переглядів
2541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку