Розвиток свідомої та самодостатньої особистості – це один із пріоритетів шкільної освіти ХХІ століття. Уміння спілкуватися та взаємодіяти з іншими людьми, знання законів, почуття відповідальність за процеси, які відбуваються у суспільстві вирізняють свідомого учасника державного життя.
Зазначені чинники є прикладом добре сформованої соціальної та громадянської компетентностей. Враховуючи їх тісний взаємозв'язок, варто розуміти відмінності:
- громадянська компетентність стосується здатності розуміти, поважати та захищати права, інтереси й обов'язки людини;
- соціальна – спрямована на виховання усвідомленого відчуття себе частиною суспільства та формування навичок ефективної комунікації.
Як розвивати соціальну та громадянську компетентності?
Аби досягти цієї мети, важливо наполегливо розвивати чимало особистісних характеристик, зокрема:
- Бути патріотом, добре знати історію та усвідомлювати важливість незалежності.
- Уміти відповідати за свої слова та дії.
- Знати власні права та виконувати обов’язки, власним прикладом мотивуючи інших робити так само.
- Розуміти і щиро сповідувати демократичні цінності.
- Ефективно взаємодіяти з членами свого колективу.
- Цікавитися суспільно-політичним життям і бути готовими брати участь у ньому.
Такі компетентності найефективніше можна розвивати під час вивчення предметів суспільно-гуманітарного циклу. Проте й інші шкільні дисципліни мають неабиякий потенціал для цього.
А коли починати розвивати громадянську компетентність учнів? На яких уроках? Хто зі вчителів-предметників може зробити це якнайкраще? Насправді відповідь проста: починати варто змалечку, робити це можна на будь-яких уроках, впораються всі вчителі. А про те, як саме працювати, які методи використати, які підходи є найдієвішими, ми поговоримо вже 7 жовтня під час Всеукраїнської інтернет-конференції «Формування громадянської компетентності на різних уроках».
Ви дізнаєтеся, як допоможуть у формуванні громадянської компетентності проєктне навчання та сучасне мистецтво. Зрозумієте, на що звернути увагу під час позакласної роботи та навчитеся використовувати неформальні підходи. І дізнаєтеся багато цікавого про проєкти Українського інституту національної пам'яті для освітян. Чекаємо на вас 7 жовтня о 13:30. Буде корисно!
Ідеї для розвитку соціальної та громадянської компетентностей
Названі компетентності можна успішно формувати під час поточних уроків, у процесі виконання індивідуальних чи групових проектів, під час тематичних заходів. Пропонуємо вам кілька цікавих завдань.
Створюємо політичну партію свого класу
Політична та громадянська проблематика активно вивчаються в межах шкільних предметів суспільно-гуманітарного циклу. Тож запропонуйте дітям (насамперед старшокласникам) сформувати політичну партію, виконавши такі завдання:
- розробити статут і програму;
- визначитися з ідеологією;
- сформувати управлінську структуру;
- вигадати логотип і слоган;
- розрахувати бюджет тощо.
Якщо є час, запропонуйте додатково розробити рекламну популяризації партії.
Для того, щоб виконати завдання, дітям доведеться звернутися до навчального матеріалу, а також вивчити інші джерела інформації. Працюючи над проектом, учні зможуть краще зрозуміти принципи існування багатопартійної політичної системи, усвідомлять значення понять «свобода вибору», «демократія» та «державна влада».
Моделюємо систему самоврядування у школі
За останні кілька років поняття «місцеве самоврядування» та «децентралізація» стали звичними більшості українців. Але ж у школі діти можуть не лише говорити про них, а й спробувати взяти участь у роботі шкільного самоврядування. Якщо у вашому навчальному закладі вже існують такі органи, можна спробувати залучити до них більше учасників (створити окремі департаменти та відділи, які б виконували більше завдань чи працювали з окремими класами). Якщо ж такої традиції ще немає, спробуйте створити нову систему шкільного самоврядування (з перспективою впровадження такої моделі на постійній основі).
Під час виконання завдання, школярі зможуть отримати навички розподілу соціальних та управлінських ролей, навчаться делегувати повноваження та виконувати різні обов’язки. Крім того, досягнення високих результатів неможливе без налагодження ефективної комунікації між дітьми.
Створюємо туристичний маршрут визначними місцями рідного краю
Бути громадянином – це не лише добре знати закони та брати активну участь у громадському житті. Треба знати історію, культуру та звичаї рідного краю, адже саме вони формують наш світогляд. Тож запропонуйте школярам об’єднатися у групи та створити кілька туристичних маршрутів «рідними місцями», а також розробити тексти для звукового супроводу екскурсій. Після завершення роботи попросіть дітей провести подорожі для своїх однокласників чи для інших осіб (батьків, учителів, гостей школи, туристів тощо).
Виконуючи завдання, діти зможуть поглибити знання про рідний край та його цікавинки, навчаться планувати роботу та розділяти обов’язки. Крім того, учні зможуть отримати корисні навички взаємодії як зі своїми однокласниками, так і з відвідувачами екскурсій.
Проводимо соціологічне опитування
Наше суспільство дуже велике та різноманітне. І кожна людина має свою власну думку щодо тих чи інших питань. Школярі мають не лише розуміти це, а й вміти знаходити спільну мову з кожною людиною. Тож запропонуйте дітям взяти участь у підготовці та проведенні соціологічного опитування. Вони можуть самостійно обрати суспільно-важливу проблему чи тему. На етапі формування списку запитань варто організувати мозковий штурм (так можна розглянути проблему з різних ракурсів, залучити кожного учня до роботи).
Школярі зможуть сформувати навички взаємодії та комунікації з незнайомими людьми, краще зрозуміють громадсько-політичну та соціальну проблематику в Україні. Крім того, діти навчаться правильно ставити запитання та аналізувати отримані відповіді.
А як ви формуєте соціальну та громадянську компетентності своїх учнів? Неодмінно поділіться власним досвідом та ідеями з колегами зі всієї України
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.