УРОК 10
(Історія України 9 клас)
Тема: Соціально – економічне становище українців у першій половині ХІХ століття під владою Російської та Австрійської імперій
Мета: охарактеризувати політику російського та австрійського урядів щодо українських земель в першій половині ХІХ ст.; розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, визначати причини історичних подій, працювати з документами, схемами, таблицями; на прикладах виступів українського населення виховувати в учнів патріотичні почуття.
Обладнання: підручник «Історія України» О.К. Струкевич, 2009 рік, видавництво «Грамота»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 9 клас»
Тип уроку: комбінований.
Поняття: місячина
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Які українські землі входили до складу Росії в першій половині ХІХ ст.? Покажіть їх на карті.
2. Яку національну і соціальну політику проводив російський уряд щодо українських земель?
3. Поясніть такі принципи російської політики, як уніфікація, денаціоналізація, інтеграція, бюрократизація.
4. Що ви можете сказати про становище українського населення під владою Росії на початку ХІХ ст., порівняно з часами Гетьманщини?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. З якими суспільними верствами, відомими вам зі світової історії, можна порівняти становище кріпака?
2. Чим пояснити, що кріпацтво в Російській імперії та підкореній нею Україні зберігалося найдовше?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Повсякденне життя українців у селі
Учні опрацьовують текст підручника та складають план «Життя селянина»
2. Робота в групах
І група - Соціально-економічне становище українських селян під владою Російської імперії
ІІ – група - Соціально-економічне становище українського населення
під владою Австрійської імперії
3. Працюємо з джерелами
Прочитайте уривок, поясніть, проявом яких процесів у економіці Російської імперії стало примушування селян до роботи в релігійні свята.
«Мировий посередник із Полтавської губернії Г. Ге підкреслював, що до реформи «селянин був позбавлений можливості розпоряджатися з упевненістю одним днем на тиждень. Навіть у неділю він повинен був іти на панщину, якщо цього вимагав поміщик, з тією, проте, різницею проти інших днів, що в цей день можна було робити «готову» роботу, наприклад, згрібати і складати сіно, віяти, але не орати, косити, жати і молотити».
V. Закріплення знань учнів.
1. Якими сезонними й постійними турботами було сповнене повсякденне життя українських селян?
2. Яку роботу виконували діти в селянських господарствах?
3. Якими головними обставинами визначалося становище українських селян під владою Російської імперії?
4. Якими способами поміщики посилювали експлуатацію селян?
5. На які групи поділялося закріпачене селянство? Порівняйте їхнє становище.
6. Яким було становище військових поселенців? Чому імперський уряд сформував таку соціальну верству?
7. Чим пояснити, що в Україні 99 % селян-кріпаків відробляли панщину і лише 1 % їх перебував на оброці?
8. Назвіть найхарактерніші ознаки соціально-економічного становища західноукраїнського селянства.
9. Як позначилося кріпацтво на моралі й гідності кріпаків?
10. Яким було становище державних селян?
11. Чим було зумовлене погіршення становища селян Західної України після правління Йосифа II?
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал § 12