Об’єктом дослідження є учні старшого підліткового віку. Предмет дослідження – соціально-психологічні особливості проявів агресивної поведінки у підлітковому віці. Мета дослідження: виявлення, вивчення та дослідження соціально-психологічних особливостей прояву агресії у підлітковому віці.
Завдання дослідження:1) теоретично обґрунтувати агресію підлітків як соціально-психологічну проблему;2) надати характеристику особливості підліткового віку та причинам виникнення агресивності в підлітковому віці;3) обрати діагностичний інструментарій для виявлення особливостей прояву агресії;4) провести емпіричне дослідження щодо соціально-психологічних проявів агресивної поведінки в учнів підліткового віку та проаналізувати отримані дані. Методи дослідження: теоретичні: метод теоретичного аналізу психологічної та наукової літератури; метод узагальнення наукової інформації. практичні: проведення отпитування: Методика Басса-Дарки для виявлення рівня агресії;Методика Ассінгера для аналізу прояву агресивності у взаємостосунках;Методика Спілбергера-Ханіна для дослідження тривожності підлітка
Агресивна поведінка підлітків –одна з найболючиших проблем сучасної школи. Така поведінка спрямована на завдання шкоди оточуючим. Агресивна реакція може бути фізичною, коли підліток застосовує фізичну силу (напад) -пряма агресія;Непряма, прихована агресія, коли здійснюється психологічний тиск на ту чи іншу особу, яка є об’єктом агресії (образливі жарти, плітки тощо).
Причини підліткової агресії: Прагнення привернути увагу до себе однолітків, батьків, педагогів;Намагання за будь-яку ціну досягти бажаної мети;Бажання почувати себе головним, важливим в очах однолітків;Прагнення помститись кривдникам або захисна реакція;Прагнення принизити гідність іншої людини, щоб продемонструвати свої переваги.
Агресія підлітків - природне та закономірне, хоч і досить неприємне явище. Підлітковий вік - це час, коли дитина робить перші кроки у доросле життя, стикаючись з багатьма проблемами. Звідси відчуття внутрішнього занепокоєння, дискомфорту, невміння контролювати свої емоції. Підліток прагне швидше стати дорослим, але емоційно залишається дитиною. Тому дорослим у цей період важливо ставитись до дитини, як до дорослої, але не забувати виявляти до неї турботу та почуття.
Умовно агресивних підлітків можна розділити на дві категорії. Перша група - діти з низьким рівнем інтелектуального розвитку, етичних уявлень, часто з «неблагополучних» родин. Для таких підлітків типовою є озлобленість, емоційна грубість, спрямована не тільки на однолітків, а й на дорослих людей ( у першу чергу –вчителів). Підвищена тривожність, вкрай завищена або занижена самооцінка, егоцентризм, невміння налагоджувати соціальні контакти, переважання механізмів захисту над іншими механізмами, що регулюють поведінку людини у суспільстві, нездатність адаптуватись у колективі тощо.
Друга група агресивних підлітків - діти досить високим рівнем інтелектуального та соціального розвитку. У багатьох випадках такі діти мають добре забезпечених батьків з високим соціальним статусом. У таких підлітків агресивність – це засіб підняття престижу, демонстрація своєї дорослості, незалежності. Вони позіціонують себе як лідери, часто знаходячись в опозиції до офіційного керівництва у школі. Довкола таких «лідерів» збираються не надто розбірливі у цілях та засобах компанії підлітків, які залюбки виконують «брудну роботу»: знущаються над слабшими, беззахисними однолітками або навіть учителями.
Як боротися з підлітковою агресією?Не припустимим є авторитарний стиль(не враховують почуття та думки дитини); ліберальний стиль(вихованню дитини не приділено достатньо уваги, підліток відчуває себе непотрібним, зайвим); непослідовний(батьки дають дитині обіцянки, а потім не дотримують слова, накладають заборони, потім їх самі й порушують). Перше й найголовніше правило, яке необхідно пам’ятати дорослим, у першу чергу, батькам та педагогам: не можна виявляти агресію самому, навіть у випадку, коли підлітки провокують вас своїми агресивними, образливими діями.
Демократичний стиль виховання - найбільш оптимальний для подолання виявів підліткової агресії. Остаточні рішення приймають дорослі, але при цьому враховують думки, бажання дитини, з повагою ставляться до інтересів, захоплень, мрій підлітків. Дитині необхідно надавати можливість проявляти ініціативу, приймати рішення, поважати їх. З підлітками необхідно багато у ролі друга, наставника, а не судді чи прокурора ,не забувати хвалити їх. Енергію підлітків бажано спрямовувати у «правильне русло». Підліткову енергію можна використовувати у заняттях спортом, творчістю, волонтерською діяльністю тощо. Самовираження дитини через перемоги і досягнення можуть допомогти підліткові позбутися внутрішнього дискомфорту, відчувати себе важливим, необхідним членом суспільства. Таким чином усувається першопричина підліткової агресії.
Спілкуючись з дітьми, особливо підлітками, дорослим слід пам’ятати слова французького письменника А. де Сент- Екзюпері: «Усі ми родом з дитинства». Тільки доброзичливість, тактовність, вміння дослухатись до думок, переживань дитини, бажання достукатись до її серця, дасть дитині можливість відчути себе захищеною, важливою, потрібною. Створення комфортного середовища для розвитку підлітків - необхідна умова для подолання підліткової агресії, для соціальної адаптації молодих людей до дорослого життя.