Львів – 2021 Презентація вчителя української мови та літератури КЗ ЛОР «Львівська загальноосвітня санаторна школа №1 ім. Б.-І. Антонича»Грень Галини Григорівни. СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВІВ АГРЕСІЇ ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ
Номер слайду 2
Об’єктом дослідження є учні старшого підліткового віку. Предмет дослідження – соціально-психологічні особливості проявів агресивної поведінки у підлітковому віці. Мета дослідження: виявлення, вивчення та дослідження соціально-психологічних особливостей прояву агресії у підлітковому віці.
Номер слайду 3
Завдання дослідження:1) теоретично обґрунтувати агресію підлітків як соціально-психологічну проблему;2) надати характеристику особливості підліткового віку та причинам виникнення агресивності в підлітковому віці;3) обрати діагностичний інструментарій для виявлення особливостей прояву агресії;4) провести емпіричне дослідження щодо соціально-психологічних проявів агресивної поведінки в учнів підліткового віку та проаналізувати отримані дані. Методи дослідження: теоретичні: метод теоретичного аналізу психологічної та наукової літератури; метод узагальнення наукової інформації. практичні: проведення отпитування: Методика Басса-Дарки для виявлення рівня агресії;Методика Ассінгера для аналізу прояву агресивності у взаємостосунках;Методика Спілбергера-Ханіна для дослідження тривожності підлітка
Номер слайду 4
Агресивна поведінка підлітків –одна з найболючиших проблем сучасної школи. Така поведінка спрямована на завдання шкоди оточуючим. Агресивна реакція може бути фізичною, коли підліток застосовує фізичну силу (напад) -пряма агресія;Непряма, прихована агресія, коли здійснюється психологічний тиск на ту чи іншу особу, яка є об’єктом агресії (образливі жарти, плітки тощо).
Номер слайду 5
Причини підліткової агресії: Прагнення привернути увагу до себе однолітків, батьків, педагогів;Намагання за будь-яку ціну досягти бажаної мети;Бажання почувати себе головним, важливим в очах однолітків;Прагнення помститись кривдникам або захисна реакція;Прагнення принизити гідність іншої людини, щоб продемонструвати свої переваги.
Номер слайду 6
Агресія підлітків - природне та закономірне, хоч і досить неприємне явище. Підлітковий вік - це час, коли дитина робить перші кроки у доросле життя, стикаючись з багатьма проблемами. Звідси відчуття внутрішнього занепокоєння, дискомфорту, невміння контролювати свої емоції. Підліток прагне швидше стати дорослим, але емоційно залишається дитиною. Тому дорослим у цей період важливо ставитись до дитини, як до дорослої, але не забувати виявляти до неї турботу та почуття.
Номер слайду 7
Умовно агресивних підлітків можна розділити на дві категорії. Перша група - діти з низьким рівнем інтелектуального розвитку, етичних уявлень, часто з «неблагополучних» родин. Для таких підлітків типовою є озлобленість, емоційна грубість, спрямована не тільки на однолітків, а й на дорослих людей ( у першу чергу –вчителів). Підвищена тривожність, вкрай завищена або занижена самооцінка, егоцентризм, невміння налагоджувати соціальні контакти, переважання механізмів захисту над іншими механізмами, що регулюють поведінку людини у суспільстві, нездатність адаптуватись у колективі тощо.
Номер слайду 8
Друга група агресивних підлітків - діти досить високим рівнем інтелектуального та соціального розвитку. У багатьох випадках такі діти мають добре забезпечених батьків з високим соціальним статусом. У таких підлітків агресивність – це засіб підняття престижу, демонстрація своєї дорослості, незалежності. Вони позіціонують себе як лідери, часто знаходячись в опозиції до офіційного керівництва у школі. Довкола таких «лідерів» збираються не надто розбірливі у цілях та засобах компанії підлітків, які залюбки виконують «брудну роботу»: знущаються над слабшими, беззахисними однолітками або навіть учителями.
Номер слайду 9
Діагностика проводилося у Львівській санаторній школі-інтернаті №1 для дітей із серцево-судинними захворюваннями. В опитуванні прийняли участь 30 учнів 7-8 класів. Для здійснення аналізу проявів агресії по статі було опитано 15 хлопців та 15 дівчат.
Номер слайду 10
ЗАГАЛЬНІ ПОКАЗНИКИ АГРЕСИВНОСТІ
Номер слайду 11
ПОКАЗНИКИ ПРОЯВУ АГРЕСІЇ ЗА СТАТЕВОЮ ОЗНАКОЮ
Номер слайду 12
ЗАГАЛЬНІ ПОКАЗНИКИ ПРОЯВІВ АГРЕСІЇ
Номер слайду 13
ФОРМИ ПРОЯВУ АГРЕСІЇ У ХЛОПЦІВ
Номер слайду 14
ЗАГАЛЬНІ ПОКАЗНИКИ АГРЕСИВНОСТІ У ВЗАЄМОСТОСУНКАХ
Номер слайду 15
АНАЛІЗ АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ У ВЗАЄМОСТОСУНКАХ (ПО СТАТІ)
Номер слайду 16
ПОРІВНЯННЯ ВИДІВ АГРЕСІЇ
Номер слайду 17
АНАЛІЗ ВИСОКОГО РІВНЯ ТРИВОЖНОСТІ У ДІВЧАТ
Номер слайду 18
АНАЛІЗ ВИСОКОГО РІВНЯ ТРИВОЖНОСТІ У ХЛОПЦІВ
Номер слайду 19
Як боротися з підлітковою агресією?Не припустимим є авторитарний стиль(не враховують почуття та думки дитини); ліберальний стиль(вихованню дитини не приділено достатньо уваги, підліток відчуває себе непотрібним, зайвим); непослідовний(батьки дають дитині обіцянки, а потім не дотримують слова, накладають заборони, потім їх самі й порушують). Перше й найголовніше правило, яке необхідно пам’ятати дорослим, у першу чергу, батькам та педагогам: не можна виявляти агресію самому, навіть у випадку, коли підлітки провокують вас своїми агресивними, образливими діями.
Номер слайду 20
Демократичний стиль виховання - найбільш оптимальний для подолання виявів підліткової агресії. Остаточні рішення приймають дорослі, але при цьому враховують думки, бажання дитини, з повагою ставляться до інтересів, захоплень, мрій підлітків. Дитині необхідно надавати можливість проявляти ініціативу, приймати рішення, поважати їх. З підлітками необхідно багато у ролі друга, наставника, а не судді чи прокурора ,не забувати хвалити їх. Енергію підлітків бажано спрямовувати у «правильне русло». Підліткову енергію можна використовувати у заняттях спортом, творчістю, волонтерською діяльністю тощо. Самовираження дитини через перемоги і досягнення можуть допомогти підліткові позбутися внутрішнього дискомфорту, відчувати себе важливим, необхідним членом суспільства. Таким чином усувається першопричина підліткової агресії.
Номер слайду 21
Спілкуючись з дітьми, особливо підлітками, дорослим слід пам’ятати слова французького письменника А. де Сент- Екзюпері: «Усі ми родом з дитинства». Тільки доброзичливість, тактовність, вміння дослухатись до думок, переживань дитини, бажання достукатись до її серця, дасть дитині можливість відчути себе захищеною, важливою, потрібною. Створення комфортного середовища для розвитку підлітків - необхідна умова для подолання підліткової агресії, для соціальної адаптації молодих людей до дорослого життя.