Спільне заняття дітей і батьків з використанням кінезіологічних вправ

Про матеріал
Розвиток міжпівкульної взаємодії є основою розвитку інтелекту. Його можна розвивати за допомогою кінезіологічних вправ - комплексу рухів, що дозволяють активізувати міжпівкульну взаємодію, розвивати комісури як міжпівкульні інтегратори, через які півкулі обмінюються інформацією, відбувається синхронізація їх роботи.
Перегляд файлу

Спільне заняття дітей і батьків з використанням кінезіологічних вправ

Єдність мозку складається з діяльності двох його півкуль. Всіх людей по співвідношенню активності півкуль можна умовно розділити на три типи: правопівкульні, лівопівкульні і рівнопівкульні. Активніше півкуля визначає стратегію мислення, емоційного реагування, сприйняття, пам'яті, інтелектуальної активності і т.д. При навчанні та вихованні дітей необхідно враховувати особливості функціональної асиметрії півкуль.

Розвиток міжпівкульної взаємодії є основою розвитку інтелекту. Його можна розвивати за допомогою кінезіологічних вправ - комплексу рухів, що дозволяють активізувати міжпівкульну взаємодію, розвивати комісури як міжпівкульні інтегратори, через які півкулі обмінюються інформацією, відбувається синхронізація їх роботи.

Мета:

• Розвивати вищі психічні функції.

• Функціонально активізувати підкіркові утворення мозку.

•Забезпечувати і регулювати загальний енергетичний фон, на якому розвиваються всі психічні функції.

• Стабілізувати міжпівкульна взаємодія.

• Забезпечувати прийоми і тонкий аналіз модально-специфічної інформації.

• Забезпечувати регуляцію, програмування і контроль за протіканням психічної діяльності, управління роботою нижчих рівнів.

У стресовій ситуації порушується провідність через мозолисте тіло, що веде півкуля бере на себе велике навантаження, а ведене блокується. Два півкулі починають працювати без інтеграції. Порушуються просторова орієнтація, адекватне емоційне реагування, координація роботи зорового сприйняття з роботою друкарській руки. Дитина в такому стані не може читати і писати, сприймаючи інформацію на слух або очима. Одне з основних умов його успішної адаптації до стресового навчання - розвиток мозолистого тіла, що зміцнює і об'єднує головний мозок.

Вправи розвивають мозолисте тіло, підвищують стійкість до стресів, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам'яті і уваги, полегшують процес читання і письма. В результаті підвищується рівень емоційного благополуччя, поліпшується зорово-моторна координація, формується просторова орієнтування.

З усього цього виросла система занять по підгрупах з 6-7 чоловік 2 рази в тиждень. На заняттях використовуються розтяжки, вправи: кінезіологічні, дихальні і окорухових для релаксації, розвитку комунікативної і когнітивної сфери.

Мені хотілося б поділитися одним із занять цієї системи, яке я проводила спільно з батьками. На спільному занятті батьків і дітей  показала, що ж таке кінезіологічні вправи, і розповіли про кінезіології і мету даних вправ. При розгляді кожного елемента заняття окремо, виділяючи його цілі, вказуючи, на що саме направлено ту чи іншу вправу, я допомагала батькам зрозуміти важливість і значимість цього комплексу вправ. Можливості компенсації когнітивних і поведінкових порушень істотно підвищуються при активній участі батьків у даній роботі.

Після бесіди з батьками роз'яснюю, як можна використовувати кінезіологічні вправи вдома, про користь цих вправ.

Розглянемо елементи занять.

Психологічна підготовка до заняття за допомогою сенсорних мішечків

(або масажного м'яча)

Мета: Налаштовувати на заняття. Підвищувати емоційність, комунікативність.

Всі стають в коло і передають один одному сенсорний мішечок зі словами: «Здрастуй,…ім’я!», Йому відповідають «Здрастуй, … ім’я!» І т.д., поки всі не привітаються.

Привітання свого тіла: вправа «Доброго ранку!» З метою створити у дітей позитивне психоемоційний настрій.

Комунікативна вправа «Привітання»

Мета: Розвивати уміння спілкуватися. Допомагати дітям, побачити свої позитивні сторони, відчути, що вони прийняті іншими дітьми.

Хід

Діти і батьки стають в коло і по команді вітаються один з одним різними частинами тіла: права рука з правою рукою, ніс з носом, п'ята з п'ятою, стегно з стегном, спина зі спиною, вухо з вухом.

Гра «Котик»

Мета: Активізувати тактильні відчуття. Розвивати переключення рухів.

Хід гри

Котик (одна дитина або батько) «спить» в центрі, миші (інші діти і батьки) тихо навшпиньках крадуться, потім підходять до кота, гладять його і співають:

Котик, котик, що ти спиш?

По двору крадеться миша.

Котик схоплюється, кого він зловить, той стає котиком.

Релаксація «Килим-літак»

Мета: Показати способи відпочинку після активної гри.

Хід

Вихідне положення - лежачи на спині, очі закрити, при цьому грає спокійна музика.

Логопед. Ми лягаємо на чарівний килим-літак. Він плавно і повільно піднімається, несе нас по небі, тихесенько похитує. Вітерець ніжно обдуває втомлені тіла, всі відпочивають. Далеко внизу пропливають будинки, поля, ліси, річки і озера ... Поступово килим-літак починає зниження і приземляється в нашій кімнаті (пауза) ... потягувати, робимо глибокий вдих і видих, відкриваємо очі, повільно і акуратно сідаємо.

        Вправа «Яйце»

Хід: Активізувати роботу стовбурових структур мозку (найбільший ефект досягається при виконанні цієї вправи з мамою).

Дитина сідає на підлогу, підтягує коліна до живота, охоплює їх руками, голову ховає в коліна. Нехай представить себе курчам, яке буде вилуплюватися з яйця. Мама сідає ззаду дитини, охоплює його руками і ногами, зображуючи шкаралупу, і пропонує курчаті вилуплюватися.

Вправа «Тунель»

Діти і батьки встають на карачки боком один до одного, зображуючи тунель. Кожна дитина проповзає по «тунелю», добудовуючи його в кінці, при цьому його злегка притискають, щоб він, повзучи, докладав зусиль.

 

Комунікативна гра «Я знаю, що ти любиш ...»

Діти сідають колом і, повертаючись один до одного, закінчують фразу «Я знаю, що ти любиш ...». Якщо дитина вгадав, що любить іншого, гра триває, якщо немає, дитина шукає інше продовження фрази.

Розтяжка «струночка»

Мета: Розвивати міжпівкульну взаємодію, управління своїм тілом, орієнтування в просторі.

Хід

Вправа виконується, лежачи на спині. Діти повинні відчути підлогу головою, шиєю, спиною, плечима, руками, сідницями і ногами, а потім описати свої відчуття. Підлога може бути твердою, жорсткою, м'якою, холодною або теплою, гладкою або шорсткою, рівною або горбистою.

Потім батько бере одну руку дитини і трохи розтягує (інша рука лежить спокійно), потім іншу руку. Аналогічно по черзі розтягуються ноги. Далі дитині пропонується уявити себе сильно натягнутою струною і розтягувати тіло, потягуючись спочатку двома руками і двома ногами, потім - правої (рука, пліч, нога) і лівою стороною тіла (лінійні розтяжки). Спина при цьому не повинна напружуватися і вигинатися.

Дихальні вправи

Мета: Активізувати роботу стовбурових відділів мозку.

Хід

В.П. - лежачи на спині. Дітям та батькам пропонується розслабити м'язи живота, почати вдих, надуваючи в животі уявну кульку, наприклад, червоного кольору (кольори необхідно міняти). Пауза - затримка дихання. Видих - втягнути живіт якомога сильніше. Пауза - вдих, при цьому губи витягуються трубочкою і з шумом «п'ють» повітря.

Окорухові вправи

Мета: Розвивати міжпівкульну взаємодію.  Формувати сканування простору.

Хід

В.П. - лежачи на спині. Голова фіксована. Очі дивляться прямо перед собою. Починається відпрацювання рухів очей за чотирма основними (вгору, вниз, праворуч, ліворуч) і чотирьом допоміжним напрямками (по діагоналях), зведення очей до центру. У батьків в руках маленька яскрава іграшка, діти стежать за переміщуються предметом. Очі спочатку дивляться на відстань витягнутої руки, потім на відстань ліктя і, нарешті, ближче до перенісся. Вправа відбувається в повільному темпі (від 3 до 7 с) з фіксацією в крайніх положеннях на час, що дорівнює попередньому руху очей.

Вправи для розвитку дрібної моторики рук

Мета:

• Розвивати дрібну моторику рук за допомогою вправ «кільце» і «кулак - ребро - долоня».

• Розвивати міжпівкульну взаємодію, довільність і самоконтроль, переключення рухів.

• Активізувати пальці рук.

• Розвивати переключення рухів, самоконтроль.

• Розвивати емоційне сприйняття.

Хід

В.П. - сидячи на підлозі.

«Кільце». По черзі і як можна швидше діти перебирають пальці рук, з'єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т.д. Вправа виконується в прямому (від вказівного пальця до мізинця) і в зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку. Спочатку методика виконується кожною рукою окремо, потім разом.

 

«Кулак - ребро - долоня». Дітям показують три положення руки, які послідовно змінюють один одного: долоню на площині; долоню, стисла в кулак; долоню ребром; розпрямленні долоню на площині. Діти виконують вказівки, потім по пам'яті 8-10 разів. Вправа виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім двома руками разом. Якщо ви не впевнені у виконанні пропонується дитині допомагати командами ( «кулак - ребро - долоня»), вимовляючи вголос або про себе.

Комунікативна вправа «Комплімент»

Діти і батьки сідають в коло. Кожен учасник говорить сусідові справа (або зліва) фразу, яка починається зі слів: «Мені подобається в тобі ...».

Релаксація «Вогонь і лід»

Вправа містить почасові зміни напруга і розслаблення всього тіла. Діти і батьки виконують вправу лежачи. За командою «Вогонь!» Діти починають інтенсивні рухи всім тілом. Плавність і ступінь інтенсивності рухів кожна дитина вибирає довільно. За командою «Лід!» Діти застигають в позі, в якій їх застала команда, напружуючи до межі все тіло. Кілька разів чергуються обидві команди, довільно змінюючи час виконання.

Когнітивне вправа «Чаша доброти» (емоційний розвиток)

Логопед. Сядьте зручно, закрийте очі. Уявіть перед собою улюблену чашку. Подумки наповніть її до країв своєю добротою. Уявіть поруч іншу, чужу чашку, вона порожня. Відлийте в неї зі своєї чашки доброти. Поруч ще порожні чашки. Відливати зі своєї чашки доброту в порожні. Не шкодуйте! А зараз подивіться в свою чашку. Вона порожня, повна? Додайте в неї свою доброту. Ви можете ділитися своєю добротою з іншими, але ваша чашка завжди залишатиметься повній. Відкрийте очі. Спокійно і впевнено скажіть: «Це я! У мене є така чашка доброти!»

Прощання

Разом згадуємо, що сьогодні робили, хвалимо, один одного, говоримо добрі слова та побажання на прощання.

docx
Додав(-ла)
Косенко Лариса
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
29 листопада 2019
Переглядів
217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку