закріпити вміння учнів знаходити серед поданих слів спільнокореневі; розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати почуття дружби.
Тема: Спільнокореневі (споріднені ) слова.
Мета: закріпити вміння учнів знаходити серед поданих слів спільнокореневі; розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати почуття дружби.
Обладнання: презентація з завданнями,предметні малюнки за змістом уроку, відео - фізкультхвилинка.
Тип уроку: закріплення ЗУН.
Хід уроку:
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
2.1. Каліграфічна хвилинка
Ук аї укр їн ськ ий К їв
2.2. Словниковий диктант
Україна, український, Київ.
2.3. Вправи на повторення
2.3.1. Прочитайте. Визначте «зайве» слово у кожній групі.
Світло, світлофор, світити, всесвіт, світлий.
Дитина, дитинка, малюк, дитячий, дитинча, дитинство.
Бережливий, бережок, обережний, бережливість.
— У спільнокореневих словах позначте корінь.
2.3.2. До поданих слів доберіть спільнокореневі, що відповідають на питання який? Позначте корінь.
Хата —
Сад –
Ліс —
2.3.3.Прочитайте. Випишіть споріднені слова групами. Позначте у них корінь.
Соснячок, стежка, лікар, стежина, стежечка, сосна, лікувати, лікарня, сосновий.
— Скільки груп споріднених слів вийшло?
3. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми закріпимо ваші знання про спільнокореневі слова.
4. ЗАКРІПЛЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ.
РОБОТА ЗА ПІДРУЧНИКОМ (с. 126-127)
Вправа 1
— «Зберіть» слова.
Спишіть за зразком. Позначте в словах корінь.
Вправа 2
Прочитайте народну мирилку. Назвіть слова, які є звертаннями.
Випишіть із тексту спільнокореневі слова до слів:
Груша -грушечка
Яблуко- яблучко, яблучний
зерня- зернятко, зернина, зерно
Позначте в словах корінь.
Вивчіть мирилку напам'ять.
Вправа З
Розгляньте малюнок. Прочитайте діалог героїв. Між ким відбувається розмова?
Спишіть другий абзац, змінюючи слова в дужках.
Зробіть звукову схему підкресленого слова. Вимовте звуки, назвіть букви.
Виділені слова поділіть для переносу.
Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки — раз!
На носках стоїть весь клас,
Два присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! — і вгору,
Два! — і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз — присіли, два — піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
5. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
5.1. Гра«Поясни»
— Поясніть слово булька.( водяна кулька, мильний пухир, водяна бульбашка)
5.2. Коли так говорять?
— Роз'єднайте слова. Прочитайте вислів та його тлумачення.
Лопнути, якмильнабулька — зазнатиневдачі.
5.3. Гра «Споріднені чи близькі?»
— Прочитайте слова. У якому рядку наведені спільнокореневі слова, а в якому — слова, близькі за значенням?
Сміливий, безстрашний, хоробрий.
Зелений, зеленіє, зелененький, зелень.
— Складіть і запишіть речення з одним із цих слів.
5.4. Робота над віршем
— У вірші підкресліть спільнокореневі слова. Позначте корінь.
Прилетіли шпаки,
Дорогі співаки,
Прилетіли весну зустрічати.
У шпаківнях нових
Скоро будуть у них
Жовтороті малі шпаченята.
Г. Бойко
6. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чого навчалися на уроці?
— Чим відрізняються спільнокореневі слова та слова близькі за значенням?
7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 127, завдання після вправи 3.