Співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника

Про матеріал
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту правил знаходження невідомих сторін прямокутного трикутника, що випливають з означень тригонометричних функцій гострого кута; формувати вміння відтворювати зміст цих правил, а також застосовувати правила для знаходження невідомих сторін прямокутного трикутника. Закріплювати знання числових значень тригонометричних функцій кутів 30°, 45°, 60°, а також означення та властивостей тригонометричних функцій, вивчених на попередніх уроках.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника

Мета: домогтися засвоєння учнями змісту правил знаходження не­відомих сторін прямокутного трикутника, що випливають з означень тригонометричних функцій гострого кута; формувати вміння відтворю­вати зміст цих правил, а також застосовувати правила для знаходжен­ня невідомих сторін прямокутного трикутника. Закріплювати знання числових значень тригонометричних функцій кутів 30°, 45°, 60°, а та­кож означення та властивостей тригонометричних функцій, вивчених на попередніх уроках.

Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.

Наочність та обладнання: конспект 23.

Хід уроку

I. Організаційний етап

 

II. Перевірка домашнього завдання

Самостійна робота

Варіант 1

  1. Обчисліть: .
  2. Спростіть вираз .

Варіант 2

  1. Обчисліть: .
  2. Спростіть вираз cos2 х tg2 х + cos2 х.

Варіант 2

  1. Обчисліть: 2 · (sin 60° – tg 30°).
  2. Спростіть вираз .

Варіант 4

  1. Обчисліть: 2 · (tg 30° cos 30°).
  2. Спростіть вираз .

 

III. Формулювання мети і завдань уроку

Перш ніж сформулювати мету уроку, вчитель наводить відомі учням приклади співвідношень між величинами, записаних у вигляді формул, та нагадує про можливість математичного перетворення формул (тобто вираження з формул одних величин через інші). Найбільш тривіальний приклад — закон рівномірного прямолінійного руху: s = vt, з якого можна виразити кожну з величин, за допомогою яких цей закон записано. Проводячи аналогію з матеріалом, що вивчається на уроках геометрії, нескладно дійти висновку, що і для геометричних співвідношень можливо виразити одну величину через інші.

Отже, мета уроку — вивчення таких співвідношень між елементами прямокутного трикутника, які є наслідками перетворень відомих співвідношень у прямокутному трикутнику.

 

IV. Актуалізація опорних знань

Виконання усних вправ

  1. Дайте означення синуса, косинуса і тангенса гострого кута прямо­кутного трикутника.
  2. Доведіть основну тригонометричну тотожність.
  3. Доведіть формули доповнення.
  4. Назвіть значення тригонометричних функцій кутів 30°, 45°, 60°.
  5. Опишіть розв'язування прямокутного трикутника:

а) за гіпотенузою і гострим кутом;

б) за катетом і гострим кутом;

в) за гіпотенузою і катетом;

г) за двома катетами.

  1. Із рівності виразіть а, b. Прочитайте вихідну та здобуті рів­ності, використовуючи поняття «добуток», «відношення».
  2. a, b — катети, с — гіпотенуза прямокутного трикутника. Порівняй­те записи: a = c sin α, b = c cos α. Що в них спільного? Що відмінно­го? На який із цих записів більше схожий запис b = c sin α ? Чому?

 

V. Засвоєння знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Правило знаходження катета, протилежного гострому куту прямо­кутного трикутника.
  2. Правило знаходження катета, прилеглого до гострого кута прямо­кутного трикутника.
  3. Правило знаходження гіпотенузи.
  4. Приклади застосування.

Зміст матеріалу п. 21.1 нового підручника суттєво відрізняється від відповідного матеріалу попереднього підручника тим, що в ньо­му подано обґрунтування різних способів знаходження невідомих сторін прямокутного трикутника, а також описано загальну схему дій для знаходження сторони прямокутного трикутника із вико­ристанням означення тригонометричних функцій.

Роботу з вивчення  нового матеріалу можна провести або за підручником, або запропонувавши учням виконати таке завдання:

  1. Для трикутника рис. 1 запишіть у вигляді формул означення всіх тригонометричних функцій.
  2. Із кожної записаної рівності виразіть усі можливі сторони прямокутного три­кутника.
  3. Прочитайте здобуті рівності, викорис­товуючи поняття «добуток», «відношен­ня», та назви сторін прямокутного три­кутника.
  4. Порівняйте здобуті рівності, розбийте їх на групи за схожими елементами.
  5. Узагальніть результати (для кожної з утворених груп скласти загаль­не правильно).
  6. Порівняйте виведені правила з поданими в підручнику. Складіть конспект.

 

Конспект 23

Знаходження невідомих сторін прямокутного трикутника.

Розв'язування прямокутних трикутників

Знаходження невідомих сторін прямокутного трикутника

Шукана сторона

Правило знаходження

Формула

Проти­лежний катет

Катет, протилежний до кута а, дорівнює:

добутку гіпотенузи на sin α;

добутку прилеглого катета на tg α

 а = c sin α

 a = b tg α

Прилег­лий ка­тет

Катет, прилеглий до кута a, дорівнює:

добутку гіпотенузи на cos α;

відношенню протилежного кадета до tg α

 b = c cos α

 

Гіпоте­нуза

Гіпотенуза дорівнює:

відношенню протилежного катета до
sin α;

відношенню прилеглого катета до cos α

 

 

Розв’язування прямокутних трикутників

α = 90° – β

α = 90° – β

а = c sin α

b = c cosα

β = 90° – α

b = c cos α

β = 90° – α

 

VI. Формування первинних умінь

Виконання усних вправ

  1. Як знайти гіпотенузу прямокутного трикутника, коли відомі катет і гострий кут?
  2. Як знайти гострий кут прямокутного трикут­ника, коли відомі протилежний цьому куту катет і гіпотенуза?
  3. Як знайти гострий кут прямокутного трикут­ника, коли відомі прилеглий до цього кута ка­тет і гіпотенуза?
  4. У прямокутному трикутнику KMN (рис. 2) відомі катет MN і кут К. Виразіть через них другий катет і гіпотенузу трикутника.

Виконання письмових вправ

  1. У прямокутному трикутнику катет завдовжки 7 см є прилеглим до кута 60°. Знайдіть гіпотенузу трикутника.
  2. У прямокутному трикутнику гіпотенуза дорівнює 20 см, а синус од­ного з кутів — 0,6. Знайдіть катети трикутника.
  3. Визначте невідомі сторони прямокутного трикутника ABC (C = 90°), якщо:

1) АВ = с, A = α; 2) AC = b, B = β; 3) ВС = а, B = β.

  1. За рис. 3 визначте довжини відрізків AD і CD.

  1. У прямокутному трикутнику ABC (рис. 4) АВ = с, BAC = α, KAC = β. Знайдіть довжину відрізка ВК.
  2. Знайдіть бічну сторону рівнобедреного трикутника, якщо його ос­нова дорівнює 24 см, а медіана, проведена до бічної сторони, дорів­нює 30 см.
  3. У рівнобічній трапеції діагональ дорівнює 17 см, а висота трапеції — 8 см. Знайдіть середню лінію трапеції.
  4. Основа AD рівнобічної трапеції ABCD ділиться висотою BE на відрізки довжиною 5 см і 16 см, а довжина бічної сторони трапеції дорівнює 13 см. Знайдіть діагоналі трапеції.
  5. Сторони трикутника дорівнюють 13 см, 14 см і 15 см. Знайдіть ви­соту трикутника, проведену до його середньої сторони.

Залежно від рівня інтелектуальної активності учнів, розв'язування запропонованих задач ведеться з використанням або правил зна­ходження невідомих сторін прямокутних трикутників (конспект 23), або з використанням схеми дій, описаної в підручнику. Проте за будь-якого способу розв'язання, пошук невідомої сторони три­кутника слід починати з аналізу умови (що відоме, що — невідо­ме) і тільки після цього відтворювати відповідне твердження, щоб використати його для виконання обчислень.

 

 

VII. Підсумки уроку

Користуючись рисунком 5, визначте, які з даних тверджень правильні:

а) ; б) MK = KN sin α;

в) KN = MN tg α; г) .

 

VIII. Домашнє завдання

Вивчити зміст співвідношень між сторонами й кутами прямокутного трикутника.

Розв'язати задачу.

У прямокутному трикутнику гіпотенуза дорівнює 8 см, а один із катетів — 4 см. Знайдіть гострі кути трикутника.

Повторити властивості паралелограмів та трапецій.

 

doc
Додано
15 березня 2020
Переглядів
5084
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку