Тема. Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за походженням Мета: ознайомити учнів з особливостями сполучника як службової частини мови, видами за будовою, походженням, роллю в реченні; формувати вміння знаходити сполучники в реченнях; розвивати пам'ять, увагу ,логічне мислення; виховувати повагу та толерантне ставлення до один одного
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Аналіз контрольного диктанту
Розповідь учителя з використанням узагальнюючих схем.
Сполучник — службова частина мови, яка вживається для зв’язку однорідних членів та частин складного речення і виражає смислові зв’язки між ними.
Сполучники |
||||||||
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
за роллю в мові |
|
за будовою |
||||||
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
Сурядні: і, а, чи, або, але |
|
Підрядні: бо, що, як, ніби |
|
Прості: і, а, та, що |
|
Складні (можна розкласти на частини): щоб, якби, зате |
|
Складені (два і більше слова): тому що, для того щоб |
Сполучники |
||||||||
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
за походженням |
|
за способом уживання в реченні |
||||||
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
|
¯ |
Непохідні (не співвідносяться з іншими частинами мови): чи, а, бо, та, і |
|
Похідні (походять від інших частин мови): якщо, зате |
|
Одиничні (неповторювані): а, бо, то, і, й |
|
Повторювані: або…або, чи…чи, ні…ні |
|
Парні: не тільки…, а й хоч…, але,як…, так |
Робота з підручником
Вправа 288
1. Прочитайте текст. Випишіть сполучники.
Деякі люди порушують права інших людей на життя і свободу, вільний розвиток чи безпеку. Вони роблять це, вважаючи, що ті — «інші» — гірші, ніж вони, за якимись ознаками: або не того кольору шкіри, або не тієї віри, або не тієї національності. А трапляється, що нехтують права й за ознакою статі чи віку. Цього, звичайно, не можна допускати. Тому слід бути толерантною людиною, тобто поважати погляди і вподобання інших незалежно від того, чи збігаються вони з твоїми. І ще треба знаходити компроміс, тому що це зближує людей, які мають різні погляди (За матеріалами сайту http://psyslujba.ucoz.ua/load/0-0-0-202-20).
2. Визначте розряд виписаних сполучників за походженням.
Хвилинка-цікавинка
► Відгадати загадки. Указати види сполучників за будовою, походженням, роллю в реченні.
1. Через воду стежечка, а води не перейдеш. 2. Гуляє по полю, та не кінь, гуляє волі, та не птиця. 3. Я вода і на воді плаваю. Їхав чумак та й став, бо волів потеряв. 4. Розсипався горох на чотириста дорог, ніхто його не позбирає — ні цар, ні цариця, ні красна дівиця. 5. Вертиться, крутиться, ніколи не стане, на нім живуть люди, і гори, і ями.
Робота на картках
Спишіть прислів’я, вставляючи на місці крапок пропущені сполучники. З’ясуйте функцію кожного з них. Поясніть уживання розділових знаків.
Наука в ліс не веде, … з лісу виводить. … добре жити, треба працю любити. … такий до роботи, … до розмови. В очі любить, … за очі гудить. М’яко стелить, … твердо спати. Не той урожай, … в полі, а той … в коморі. (Нар. творч.)
Для довідок: що, а, як, щоб, проте, що, якби, та.
Самостійна робота
Запишіть речення, підкресліть у кожному граматичні основи. Визначте сполучники, з'ясуйте їхню роль.
Розподільний диктант
Запишіть сполучники в колонки, розділивши їх за будовою на прості, складні і складені.
Та, унаслідок того що, щоб, проте, коли, хоч, а, у міру того як, чи, ніби, немовби, аніж, завдяки тому що, як тільки, і, й, або, тимчасом як, якщо, тому що, для того щоб.
Творче реконструювання
► Наведені пари речень поєднати в одне за допомогою сполучників, запропонованих у довідці. Записати, визначити вид речень за будовою. Виділити головні члени речення.
1. Скинеться зрідка у воді рибина. Нічний птах залопоче у темряві крилами. 2. Люди перестають мислити. Перестають читати. 3. На річці бухикнуло весло. Злякано пискнув кулик. 4. Привчив мене батько трудитись до поту. Мати — любити пісні.
Довідка: або, коли, та, а
Лінгвістична гра «зайве слово»
► Знайти в кожному рядку зайве слово. Пояснити свій вибір.
1. Та, чи, бо, на.
2. У, що, та, проте.
3. Про, або, але, щоб.
4. Однак, біля, але, і.
Кодований диктант
Виписати номери тверджень, які стосуються лише сполучника
Сполучник - ...
Бесіда
♦ Яка частина мови називається сполучником?
♦ Що спільного й відмінного у сполучника і прийменника?
♦ На які види поділяються сполучники? Навести приклади.
Вивчити матеріал у підручнику, виписати 5 речень із творчості Любові Пономаренко, підкреслити в них сполучники, над писати над кожним вид за будовою та походження.