Позакласний захід "Подорож країною грамотності"

Про матеріал
Позакласний захід містить комплекс завдань для виявлення рівня грамотності 7-класників з української мови, а саме: правопис складних слів, пунктуаційний практикум, навчальне редагування, редагування тексту для очищення від суржикових елементів.
Перегляд файлу

Позакласний захід з української мови, 7 клас

Тема. Подорож країною грамотності.

Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Хід заходу

Вступне слово вчителя. Шановні учні. Ми з вами зібралися для того, щоб провести командне змагання з грамотності. Наш захід, як ви вже знаєте, приурочений до Дня писемності української мови. Чому саме подорож країною грамотності? Тому що грамотна орфографія – це ознака освіченості людини, її культури. Потрібно писати без помилок, щоб тебе вважали освіченою, культурною людиною. Правила орфографії придумали за багато років до нас, значить, це необхідно, значить, багато хто переконався на практиці, що без них не можна, як без законів у державі. Грамота необхідна скрізь і всюди, і та людина, яка вміє правильно писати, завжди зможе висловити свою думку.

Інструктаж проведення змагання з грамотності.

Клас поділяється на три команди і кожна команда отримує маршрутний лист. На маршрутному листі позначені зупинки, на яких учні повинні зупинитися для того, щоб виконати завдання. Та команда, яка найшвидше виконує завдання правильно – отримує бал. Після виконання кожного завдання вчитель підводить підсумки і підраховую кількість балів.

Маршрутний лист

І зупинка. Орфографічна.

1. Зняти риску.

Абстрактно/конкретний, абсолютно/чистий, багато/віковий, багряно/ синій, березово/сосновий, вершково/шоколадний, взаємно/корисний, вибухо/небезпечний, десяти/поверховий, економіко/правовий, естрадно/цирковий, загально/відомий, книго/друкарський, криво/ногий, курортно/санаторний, лісо/степний, широко/листий, художньо/поетичний, соціально/активний, світло/брунатний.

2. Утворити словосполучення «прикметник + іменник».

(Багряний цвіт) листок, (гострий бік) каміння, (срібна вода) Дніпро, (Давня Русь) література, (приємний, святковий) подія, (шість пелюсток) квітка, (брунатний, сизий) вода, (легка атлетика) крос, (яскраве, синє) небо, (рожевий, бузковий) дим.

3. У завданнях 1 – 5 виберіть слово чи словосполучен­ня, у написанні якого допущено помилку.

1.      А Держава Бахрейн; Б День учителя; В День Незалежності; Г Державна дума України; Ґ Семирічна війна.

2.      А Д'Артаньян; Б Ден Сяопін; В Дієго-Гарсія; Г Дін Лінь; Ґ Де Голль.

3.      А пів-Європи; Б Києво-Печерська Лавра; В Паризька комуна; Г південно-східний; Ґ Південне Полісся.

4.      А Шевченків край; Б Шевченкіана; В Шевченківська премія; Г шевченківський стиль; Ґ шевченкознавство.

5.      А Подяка Президента України; Б Поділля; В поділля; Г Пізанська Башта; Ґ Правобережне Полісся.

У завданнях 6 – 11 виберіть одну правильну відповідь.

6. Укажіть рядок, у якому деякі власні назви бе­руться в лапки:

А Ростов-на-Дону (місто), річка Міссурі, порт Ба­лаклава;

Б Декларація прав людини, Версальський мир, Ве­ликдень;

В Динамо (стадіон), річка Піденний Буг, туман­ність Андромеди;

Г Міжнародна організація Рада Безпеки, Козинські Горби (урочище);

Ґ Спасівка (свято), Конституція України, Арабська Республіка Єгипет.

7.       Укажіть рядок, у якому всі слова записано пра­вильно:

А Золоті ворота, Фабрика Киянка, західна Україна;

Б Кримський півострів, вулиця Ярославів вал, Со­фійський собор;

В Палац спорту, Епоха Відродження, Москва-ріка;

Г Харківський тракторний завод, цукерки «Вечір­ній Київ»;

Ґ Прем'єр-міністр України, Голосіївський ліс, кра­їни сходу.

8. Укажіть рядок, у якому в усіх словах пишеть­ся велика літера:

А (З, з)бройні (С, с)или (У, у)країни;

Б (П, п)олярна (3, з)ірка, (Ф, ф)ранкфурт-на- (М, м)айні;

В (Г, г)енеральний (П, п)рокурор (У, у)країни;

Г (Є, є)вропейський (С, с)оюз, (К, к)онституційний (С, с)уд (У, у)країни;

Ґ (Т, т)рипільська (К, к)ультура, (Н, н)аціональний (Б, б)анк (У, у)країни.

9.       Укажіть рядок, у якому з великої літери пи­шеться тільки перше слово:

А (В, в)ерховна (Р, р)ада України;

Б (М, м)іністерство (К, к)ультури України;

В (К, к)абінет (М, м)іністрів України;

Г (В, в)ерховний (С, с)уд України.

10.  Укажіть рядок, у якому з великої літери пи­шуться обидва слова:

А (Г, г)енерал (А, а)рмії;

Б (А, а)кадемія (Н, н)аук;

В (Д, демократична (П, п)артія;

Г (Є, є)вропейський (С, с)оюз.

11.  Укажіть рядок, у якому всі слова пишуться з малої літери:

А (Р, р)ада (Б, б)езпеки ООН;

Б (Н, н)ародний артист;

В (К, к)раїни (Б, б)алтики;

Г (Б, б)удинок (У, у)чителя.

ІІ зупинка. Пунктуаційна.

1. Поставте пропущені розділові знаки у реченнях із прямою мовою.

1. Будьте люде це постійний заклик і пересторога Шевченка                      (Є. Маланюк). 2. Та мені зав'язали руки люди Хай страждає кажуть треба так (І. Драч). 3. А слова плоть ясна і нетлінна Проблискує Народе встань            (Д. Павличко). 4. Мамко гукаю сміючись та ви ж в мене ще зовсім молоденькі (Ю. Збанацький). 5. Люди що створили цю живу красу мабуть у душі поети подумав я оглядаючи все навколо (І. Цюпа). 6. Ти ба дивується Данило, високо зводячи брови. Сиплються як горох.

2. Відредагуйте речення, розташовуючи слова в певній послідовності. Визначити узагальнювальні слова та однорідні члени речення. Записати, розставляючи розділові знаки.

1. Ось тривожний є удень надійний і вересень уночі такий                             (За М. Стельмахом). 2. Замолоду грандіозне нас уяву великі вабить і збуджує все великі дерева листочки маленькі а суцвіття потім ріки ми пишні й починаємо квіточки нашу травинки помічати (За Ю. Мушкетиком). 3. У людського й рівних є троянди щастя виноград крила красиве і два корисне (За М. Рильським). 4. Наближення листків в усьому чує і в шелесті і в серце вітрі і в стежках зими (За В. Сосюрою). 5. Жито й поспіло овес усе разом пшениця (За І. Нечуй-Левицьким). 6. Тут і комахи всю птахи усе ніч не замовкаючи скрегоче й на мить (За Л. Дмитерко).

ІІІ зупинка. Лексична.

1. Відредагувати речення, записавши цифри словами.

1. Ви гуляли з 14 друзями. 2. Він зустрічався з 2 дівчатами. 3. Паола прийшла з 7 друзями. 4. Вони працювали з 19 вченими. 5. Діти гралися з 3 папугами. 6. Лікар нагороджений 24 преміями. 7. Механік робив 2 руками. 8. Студентка пише 1 рукою. 9. Спортсмен грався 3 м’ячами. 10. Петро буде писати 5 ручками.

2. Очистити текст від суржикових елементів, пояснювати чому не можна так казати чи написати. 

Сміх – одна з самих важних составляющих нашого щоденного життя. Кожен юмористичний журнал щитає своїм долгом напомнити, що сміх – це лучче лікарство. Так, безусловно, сміх нас не робить здоровіше, не розвиває мишці і не укріпляє серце і легені. Проте він об’єднує людей, а тому побочні  положительні ефекти сміху – це лишень слєдствіє цієї його головної функції. Учоні стверджують, що під час сміху нормалізується кровяне давленіє й учащається пульс, благотворно влияє сміх і на імунну систему. Весельчаки, шутники й оптимісти завжди впевнені, що з ними нічого поганого не случиться, і, напевне, іменно тому вони живуть довше. А саме важливе свойство сміху — це зняття з його допомогою больових ощущеній. Під час хохоту біль, навіть сама гостра, відступає. А про те, що сміх допомагає ізбавиться від стресу, й говорити не приходиться − усі знають, що сміх до сліз, до колік здатен розігнати любі тучі на душевном горизонті (з газети).

Учитель. Діти, ви всі сьогодні попрацювали на славу! Ви всі сьогодні переможці. Але все ж таки є одна команда, яка отримала найвищу кількість балів. Її ми і привітаємо грамотами переможців. Усі інші команди отримують грамоти за участь у змаганні.

Але в нашому змаганні є ще одна номінація. Це номінація – ерудит класу. Для того, щоб визначити ерудита, ви виконаєте ще одне завдання.

Утворити якомога більше іменників від слова «індустріалізація». В утворених іменниках визначити рід та відміну.

Заключне слово вчителя. Мова – це великий дар природи, який людина розвиває і вдосконалює протягом тисячоліть. А мова, в свою чергу, розвиває і вдосконалює людину.

    У кожного народу є своя мова. І, як сказав Панас Мирний, «поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ» .

  Ми пишаємося тим, що є носіями такої красивої, мелодійної мови. Поети називають її золотою, солов’їною, порівнюють з дорогими діамантами. І саме від нас із вами залежить подальша доля рідної мови. Ми мусимо навчитися поважати мову, намагатися розвивати і вдосконалювати власне мовлення.

 

docx
Додав(-ла)
Kovalenko Marina
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
1054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку