Тема: СПОСОБИ ТВОРЕННЯ ПРИСЛІВНИКІВ
Мета: ознайомлення учнів з основними способами творення прислівників:формувати загальнопізнавальні вміння правильно утворювати прислівники за допомогою різних морфем, уживати утворені прислівники в тексті,визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати прислівники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного виховувати любов до рідного краю
Тип уроку:урок формування практичних умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ 1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 2.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Дайте відповіді на питання: 1. Яка частина мови називається прислівником? 2. Яку синтаксичну роль виконує прислівник у реченні? 3. Які ще самостійні частини мови ви знаєте? 4.Які способи творення ви знаєте? 3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ 4. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Лінгвістичне спостереження Визначити основну думку розповіді. Висловити своє ставлення до українських оберегів. На луках і узліссях нашого села раніше можна було побачити суцільні калинові гаї. На жаль .Я обійшов село і не знайшов жодного куща калини .І згадалися слова пісні: Чи я в лузі не калина була Чи я в лузі не червона була? Взяли ж мене поламали І в пучечки пов язали… Проблемне питання: прислівник жаль утворився шляхом переходу іменника чоловічого роду в прислівник,чи утворився від слова жалко без суфіксальним способом .Розсудіть.Яких знань нам не вистачає. 5. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ,МЕТИ,ЗАВДАННЯ УРОКУ У кінці уроку ми повинні знати: - способи творення прислівників; -уміти утворювати прислівники від різних частин мови ; -визначати спосіб творення . 6. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ(за підручником) Самостійна робота з підручником. Визначити спосіб творення прислівників : додому,голосно, взимку, легковажно, більш-менш, запанібрата. 7.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ 1.Дослідження - характеристика : дослідити , які морфеми використано для творення прислівників ; від яких частин мови утворилися прислівники *швидкий, тихий, легкий, теплий, старанний, глибокий, точний. 2.Гра «Хто швидше» Завдання 1група В ( день ,голос,низ) 2група Аби(як,-коли); Ні ( коли,де). 3.Самостійна робота в парах: записати в зошити , групуючи прислівники 1 пара 1 стовпчик префіксально- суфіксальний спосіб; 2 пара 2 стовпчик – префіксальний спосіб; 3 пара 3 стовпчик - суфіксальний спосіб. Вголос,по-українськи,поодинці, добре, донині., уперше, нікуди,тихо,далеко,зверху,навесні,вверх,щоденно,серйозно,взимку. 5.Переписати, на місці крапок уставляючи пропущені прислівники. Визначити спосіб творення кожного Хто двох човнів тримається пливтиме ………………………. Хто співати не вміє,того …………… чути. Хто дуже поспішає,той ……………. відпочиває. Хто …………….. шапку носить , той господарем не стане. Хто на чужім возі їде, назад ……….. йтиме Для довідок: посередині, добре, двічі,набакир,пішки. 6.Прочитайте поезію. Знайдіть у ній прислівники й визначити їх спосіб творення. До мене смуток знов прийшов, прийшов до мене близько-близько , зітхнув схилився низько-низько і слів для мене не знайшов. До мене мрія підійшла, поклала руку ніжно-ніжно, і враз заплакала невтішно, і біля ніг моїх лягла. І довго втрьох сиділи ми в вечірній сутіні, як сови… Були в нас скінчені розмови: ми ждали тиші і пітьми (О.Олесь.) 7.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Середній рівень Вправа 375 Достатній рівень Вправа 381 Високий рівень Складіть розповідь про рідне село, використовуючи прислівники,зробіть словотвірний аналіз 2 слів. 8. РЕФЛЕКСІЯ Що нового дізналися на уроці? Що для вас виявилося найскладнішим? Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати? Оцініть свою роботу та роботу свого товариша.