Тема. Творення і правопис дієслів наказового способу
Мета: поглибити знання семикласників про способи творення й правопис дієслів;з’ясувати і чітко окреслити особливості творення та правопису дієслів наказового способу; формувати вміння правильно визначати спосіб дієслова, розрізняти й доречно використовувати в мовленні дієслова наказового способу; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; розвивати навички сприймати і розуміти прекрасне у мистецтві, природі, взаєминах людей, здатності до художньої творчості; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги, гордості за досягнення наших співвітчизників.
Тип уроку :урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення уроку:урок-подорож
Форми роботи на уроці :робота з підручником , узагальнююча бесіда,робота з опорними картками,інтерактивні вправи ( фізкультхвилинка , «Гарячий стілець»,»Знайди слово»)
Обладнання: малюнок «Фортеця Дієсловія», картки, презентація, аудіозаписи ,підручник,бланки для оцінювання.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНО-КОРЕКЦІЙНА ХВИЛИНКА
- Протягом двох тижнів ми з вами засвоювали інформацію про дієслово як частину мови. Ми переконалися, що дієслова – найбільш жива і рухома частина мови. Адже саме з допомогою цих дивовижних слів ми спонукаємо до дії інших, отримуємо інформацію про давно минулі події – і картини минулого оживають перед нами. Не обійтись нам без дієслова і тоді, коли ми мріємо про майбутнє.
Сьогодні урок незвичайний. Ми будемо мандрувати. (У кожного з вас на парті є путівничок до уроку,який допоможе засвоїти матеріал. Кожне вірно виконане завдання наблизить вас до гарної оцінки )
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Сьогодні ми відвідаємо фортецю Дієсловію. Але подивіться за вікно, яка гарна осінь завітала на наше шкільне подвір’я, а у фортеці Дієсловії – її немає. Дуже шкода, що мешканці цієї фортеці не можуть милуватися такою красою. Треба це якось виправити. Подивіться уважно на свої робочі місця. На деякі парти впали листочки.Дайте відповіді на запитання та отримайте бонусні бали!
(На листках запитання. Діти дають відповіді, чіпляють листки на фортецю).
1.Що таке дієслово?
2.Які граматичні категорії має дієслово?
3.Що таке інфінітив?
4.Назвіть форми дієслова.
5.Назвіть часи дієслова.
6.Який вид дієслова не має теперішнього часу?
7.Які способи дієслова ви знаєте?
Подивіться, яка гарна осінь завітала у фортецю Дієсловію. За те, що ви так гарно прикрасили її, я вам розповім, хто ж мешкає у цій фортеці.
Казка про фортецю Дієсловію (слайд)
В одній великій фортеці Дієсловії жило багато дієслів. Кожний з них жив за своїм способом, чим дуже гордився. У дієслова умовного способу в розмові завжди зустрічалися багатообіцяючі частки би, б, через які він отримав славу балакуна і обіцяльника. Обіцянки цих дієслів серйозно не сприймали, й інші дієслова над ними жартували: «Якби і коли б, то у роті виріс гриб».
Дієслова наказового способу завжди ходили з гордо піднятою головою й наказували іншим дієсловам: «Принеси! Зроби!» А дієслова дійсного способу користувалися заслуженим авторитетом і повагою.
Але одного разу трапилася біда. На фортецю Дієсловію напали вороги. На захист своєї батьківщини повинні були стати всі дієслова. Однак дієслова наказового способу почали тільки наказувати іншим, заставляти інших і нічого самі не робили. Дієслова умовного способу – тільки обіцяти, а дієслова дійсного способу мужньо боролися і перемогли. За це уряд Дієсловії присвоїв їм найвищу нагороду – Час. Завдяки цьому про них знали в минулому, знають в теперішньому і будуть знати в майбутньому.
Отож, з допомогою цієї казки ми вже знаємо, хто живе у фортеці Дієсловії.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Так, це дієслова умовного, дійсного і наказового способу дієслова.
Дієслова умовного способу ми вже з вами вивчили, дійсного – це всі нам відомі і нами вживані щодня. А сьогодні тема нашого уроку:
Творення і правопис дієслів наказового способу.
Слайд. Тема, мета уроку.
(Записую на дошці.)
Наша мета: сьогодні ми з’ясуємо особливості творення й правопису дієслів наказового способу; будемо вчитися правильно визначати спосіб дієслова, розрізняти й доречно використовувати в мовленні дієслова наказового способу. Чи справедливо дієслова наказового способу займають таке невигідне положення у фортеці?
ІУ. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
4.1 Теорія
Отож, відкрийте книжки на с. 113 і ознайомимося з правилом, що нам пропонує підручник.
Форми дієслів наказового способу творяться від основ теперішнього і майбутнього простого (доконаний вид) часу. Дієслова наказового способу в однині мають форму другої особи, а в множині — першої та другої осіб. Форми наказового способу можуть уживатися з суфіксом -ся.
Закінчення -и, -імо [-їм], -іть (-іте) вживаються в дієсловах із наголошеним закінченням (роби, робімо, робіть) або в дієсловах, основа яких закінчується збігом двох приголосних (провітри, провітрімо,провітріть).
В інших випадках дієслова другої особи однини у формі наказового способу мають чисту основу: кинь, малюй, дозволь, маж.)
Узагальнююча бесіда.
За чим змінюються дієслова наказового способу? (за особами, числами)
Якій особі однині дієслова наказового способу не можуть наказати? (І)
Від я ких основ творяться дієслова наказового способу?(тепер. і майб.часу)
Як твориться форма третьої особи дієслів наказового способу? (за допомогою часток хай, нехай)
РОБОТА З опорними КАРТКАМИ (слайд)
Однина |
Множина |
І особа – Я |
І особа – МИ Уч-імо |
ІІ особа – ТИ Уч-и |
ІІ особа – ВИ Уч-іть |
ІІІ особа – ВІН, ВОНА, ВОНО Хай (нехай) уч-ить |
ІІІ особа – ВОНИ Хай (нехай) уч-ать |
-У кожного з вас на робочому місці є опорні картки,які допоможуть нам закріпити та застосувати отримані знання
Для кращого засвоєння нового матеріалу пропоную виконати завдання.
4.2 Практика
Вправа 1 . Завдання виконуємо на дошці ( два учні ).
Поставте дієслова в усіх можливих формах наказового способу. Запишіть їх.
Писати (пиши,пишімо,пишіть,нехай пише,нехай пишуть)
Сидіти(сядь, сядьмо, сядьте, хай сяде, хай сядуть.)
-Підкресліть у словах орфограму «м'який знак». Давайте спробуємо пояснити написання слів із м'яким знаком.
(слайд )М’який знак у дієсловах наказового способу пишеться лише тоді, коли приголосний у вимові звучить м’яко : порадь, порадьмо, порадьте, викинь, викиньмо, викиньте.
(слайд) Після б, п, в, м, ж, ч, ш, щ (губні,шиплячі) та р в українській мові м’який знак не пишемо: насип, насипмо, насипте, постав, поставмо, поставте.
Слайд Вправа 2 Фізкультхвилинка
-В цьому нам допоможуть дієслова наказового способу. Будьте уважні!
Руки в сторону та вгору —
На носочки підніміться.
Підніміть голівку вгору
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводьмо,
Опускаймо плавно вниз,
Присідаймо і вставаймо,
Добре ноги розминаймо.
Раз присіли — руки прямо.
Нахиліться вліво вправо — раз, два, три!
Ось розминці вже й кінець.
Хто ж старався — молодець!
- Отож, ми продовжуємо вивчати дієслова наказового способу. Пригадайте, будь ласка, а хто вам щодня наказує: викинь сміття, вивчи уроки, (МАМА, ТАТО)
- Доповніть, що ще наказують вам батьки (2-3 учня)
Подібне таке «Повчання дітям» залишив після себе київський князь Володимир Мономах.
(слайд) ВОЛОДИМИР МОНОМАХ (портрет)
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА
- Володимир Мономах — онук Ярослава Мудрого, син великого князя київського Всеволода Ярославича та грецької царівни, дочки візантійського імператора Костянтина IX Мономаха, звідки й походить його прізвище. Князь Володимир Мономах залишив своїм дітям батьківський заповіт «Повчання дітям». На схилі літ підсумував свій життєвий шлях і дав синам поради, яких варто дотримуватися в житті.
Вправа 3 «Знайди слово»
- У кожного з вас є уривок з «Повчання» Володимира Мономаха. Давайте спробуємо знайти в ньому дієслова наказового способу.
(слайд) Перш за все не забувайте убогих, а яко можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам.
І вдову захистіть, не дайте сильним губити людину. Хто б не був, правий чи винний перед вами, не вбивайте його; якщо і завинив хто в смерті, не губіть християнської душі.
Якщо ж вам доведеться цілувати хрест перед братами своїми або перед будь-ким, то перше спитайте свого серця, на чому ви зможете стояти твердо, і тільки тоді цілуйте, а поклявшись, не переступайте клятви, бо загубите душу свою.
Ніколи не майте гордощів у своєму серці і в розумі, а скажіть: сьогодні живий, а завтра помру; смертні ми.
- Отож, я думаю, що й нам треба прислухатися до повчання Володимира Мономаха.
Вправа 4 «Гарячий стілець» шапка Мономаха (3 учні) (слайд)
-А зараз я пропоную вам відчути себе славним князем київським і дати кілька порад своїм однокласникам, як потрібно себе поводити і що потрібно робити учням, використовуючи дієслова наказового способу.
Вправа 5 Відновити прислів’я, розкриваючи дужки і ставлячи дієслова в наказовому способі. Виділити закінчення. (слайд)
1)(Бути) спокійні, як порося в мішку.
2) (Драти) лико, поки спокійно.
3) Де тин нижчий, там і (перелазити).
4) (Ждати) з моря погоди.
Вправа 6 (слайд)Прослуховування пісні Пономарьова «Три поради» і виписати дієслова наказового способу
У. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ПІДСУМКИ
- Відвідавши мешканців фортеці Дієсловії,переконана, кожен з вас погодиться з думкою про те,що дієслова наказового способу мають посісти гідне місце у фортеці,оскільки без них ми не можемо обійтися в мовленні,і потрібні вони не лише для того,щоб формулювати накази!
Оцінювання учнів відповідно до зароблених фішок.
УІ. РЕФЛЕКСІЯ (слайд із питаннями)
Що я навчився сьогодні?
Що я дізнався нового?
Що сподобалося сьогодні на уроці?
Що змінив би?
Які емоції відчуваю зараз?(учні відмічають смайл у путівниках,відповідно до свого настрою)
(слайд ) Побажання
УІІ. Повідомлення д.з. (слайд) Для всіх: Вивчити параграф 16, впр.187.
Індивідуальні: створити завдання за вивченою темою для однокласників.
За бажанням: підготувати творчі роботи за вивченою темою (змінити закінчення казки)