Тема. Ступені порівняння прислівників.
Наскрізна лінія: екологічна безпека і сталий розвиток.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- назвати ступені порівняння прислівників та їх форми, а також способи утворення простої і складеної форм;
- утворювати ступені порівняння прислівників та визначати їх у реченнях;
- висловлювати власну думку про те, чому потрібно берегти природу.
Основні питання теми
1. Графічний організатор «Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався/лася».
2. Дослідницька робота з текстом.
3. Твір-роздум (мініатюра) на тему «Чому потрібно берегти природу?» з використанням прислівників.
Регламент уроку
1. Вступна частина – до 7-8 хв.
2. Основна частина – до 25 хв.
3. Заключна частина – 6-7 хв.
Перебіг уроку
І. Вступна частина.
Організаційний момент.
Ось вже дзвоник пролунав,
Кожен з вас за парту став.
Стали рівно, як годиться.
Чи все на парті? Подивіться.
А тепер часу не гаймо,
Працювати починаймо.
Діти, я всіх вас вітаю і запрошую до співробітництва на уроці. Епіграфом до уроку пропоную взяти слова із вірша Ліни Костенко «Вже почалось, мабуть, майбутнє».
Епіграф:
Любіть травинку, і тваринку,
І сонце завтрашнього дня,
Вечірню в попелі жаринку,
Шляхетну інохідь коня.
Обговорення епіграфа.
Оголошення теми і мети уроку. Актуалізація і мотивація знань.
Сьогодні на уроці ми будемо працювати над темою, що стосується не тільки прислівника, а й прикметника, а саме: «Ступені порівняння прислівників». Запишіть, будь ласка, тему уроку в зошити (учні зі звичайної чи інтерактивної дошки списують тему уроку).
Проблемне запитання. Чому, на вашу думку, я сказала, що тема уроку стосується не тільки прислівника, а й прикметника?
(Тому що прикметники також мають ступені порівняння)
Правильно. Давайте пригадаємо, що ми знаємо про ступені порівняння прикметників. А допоможе узагальнити ваші знання графічний організатор «Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався/лася».
«Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався/лася».
1 колонка «ЗХД» (актуалізація).
• Є два ступені порівняння прикметників: вищий і найвищий.
• Кожен із них має дві форми: просту і складену.
• Проста форма вищого ступеня утворюється за допомогою суфіксів -ш-, -іш-, а складена – за допомогою слів «більш» або «менш».
• Проста форма найвищого ступеня утворюється за допомогою префікса най-, а складена – за допомогою слів «найбільш» або «найменш».
Молодці! А тепер подумайте, що ви хочете дізнатися з теми уроку, і також запишіть, тільки вже у другу колонку.
2 колонка «ЗХД» (мотивація).
• Чи прислівники мають такі ж ступені порівняння і чи так само вони утворюються?
ІІ. Основна частина.
Розвиток пошуково-пізнавальної діяльності семикласників.
1. Дослідницька робота з текстом.
- Випишіть з тексту прислівники (текст написано на дошці або показано на інтерактивній дошці).
Струмок
Струмочок хотів подалі втекти від снігу і побіг швидко-швидко. А тому, що він не знав ще дороги, бо це ж був перший весняний струмок, він і плутав то вправо, то вліво.
Сонце весело посміхалося, припікало, і струмочок бавився і сміявся, пробиваючи собі дорогу вперед. Неподалік від дороги із-під кори осики вилізла мушка. Вона, розправивши крильця, кілька разів повільно махнула ними і спитала: «Так це справді починається весна?»
А струмочок біг далі лісом і будив усіх і праворуч, і ліворуч. Поволі витикалися із землі трави, проліски, прокидалася комашня, потягалися дерева вітами, занімілими за зиму.
Першою серед дерев прокинулася молоденька верба над рікою. Вона була тоненька-тоненька, тому їй легко було і потягтися до сонця, і нахилитися до води. Верба потягнулася високо до сонця, щоб погрітися після зими.
- Прочитайте виписані прислівники.
2. Лінгвістичне моделювання.
- Спробуйте утворити ступені порівняння від виписаних прислівників за таким принципом, як творяться ступені порівняння прикметників.
(Швидко – швидше, більш швидко…; весело – веселіше, більш весело…; легко – легше, більш легко…; високо – вище, більш високо…)
- Зробіть висновок про те, чи від усіх прислівників можна утворити ступені порівняння, згадавши про те, від яких прикметників утворюються ступені порівняння.
Один учень робить висновок.
- Подумайте, чи можна було б визначити, до якої частини мови належить слово «вище», якби воно було поза контекстом. Чому?
3. Творче завдання.
Складіть і запишіть два речення так, щоб спочатку це слово виступало прикметником, а потім – прислівником.
4. Коментар учителя.
- Гадаю, ви переконалися в тому, що ступені порівняння прислівників і прикметників утворюються однаково. Варто зауважити, що деякі прислівники простої форми вищого ступеня порівняння можуть утворюватися від різних коренів, те ж саме відбувається і у прикметників. Наприклад: добре → краще, погано → гірше, багато → більше.
А ще слід пам’ятати, що в окремих прислівниках відбувається чергування приголосних:
1) [г] + [ш] → [жч] (дорого → дорожче);
2) [ж] + [ш] → [жч] (дуже → дужче);
3) [з’] + [ш] → [жч] (вузько → вужче).
Окрім цього, при творенні простої форми вищого ступеня порівняння в окремих прислівниках випадають суфікси -к-, -ок- перед суфіксом -ш- (швидко → швидше, широко → ширше).
5. Опорний конспект.
- Запишіть опорний конспект про ступені порівняння прислівників.
6. Твір-роздум.
- Діти, як ви гадаєте, чому я і епіграф до уроку, і текст для дослідження взяла про природу?
Учні висловлюють свої міркування.
- Пропоную вам написати твір-мініатюру на тему «Чому потрібно берегти природу?» Але перш за все хочу запитати, який твір ви повинні написати, якщо тема починається із слова «чому»?
Учні відповідають.
- Використайте у тексті свого твору кілька прислівників різних ступенів порівняння.
П’ять хвилин учні працюють над твором, потім кілька школярів зачитують свої роздуми.
ІІІ. Підсумкова частина.
1. Рефлексія
Графічний організатор роботи «ЗХД»
Давайте повернемося до графічного організатора роботи «ЗХД». Гадаю, нам час зробити запис у 3 колонку. Що варто написати? Про що ви дізналися сьогодні на уроці?
- Ступені порівняння прислівників утворюються за тим самим принципом, що і в прикметників. Утворити їх можна лише від прислівників, утворених від якісних прикметників.
2. Короткий практикум.
Розподільний диктант
Розподілити прислівники у два стовпчики: а) ті, від яких утворюються ступені порівняння; б) ті, від яких не утворюються ступені порівняння. Свій вибір обґрунтувати. Дослідити, які фонетичні зміни відбуваються у процесі творення ступенів порівняння прислівників.
Щедро, прекрасно, спокійно, ласкаво, мужньо, гордо, упевнено, правдиво, емоційно, весело, благородно, самостійно, жорстоко, замкнуто, неспокійно.
Моделювання ступенів порівняння прислівників
Від поданих прикметників утворіть прислівники, а від них утворіть усі форми ступенів порівняння.
Темний, хитрий, рішучий, швидкий, високий, ніжний, чіткий, мудрий, дорогий, короткий.
3. Домашнє завдання.
Параграф підручника 33, вправа 391.
Заключне слово вчителя.
Діти, наш світ тримається на любові. Адже все прекрасне на землі – від любові. Існує любов до Батьківщини, любов до матері, батьківська любов, любов до музики, до якоїсь справи, любов до природи, любов до життя.
Людина, яка любить і сподівається на взаємність, живе багатим духовним життям, бо це почуття пробуджує в ній відповідальність за свої дії, вчинки.
Любов людська повинна бути не тільки красивою, відданою, але й мудрою. І тільки тоді, коли людина мудра і обачлива, вона може бути щасливою. Тому я закликаю вас бути мудрими, зокрема у ставленні до природи і жити в гармонії з нею.